Pelle Jomsvik - David Inghamn Harald - Victor Trägårdh
Ike Zabangida - Amanual Meharj Jim Zabangida - Yohanes Tesfay
Niklas Saxlid - Alexander Karim Avram Khan - Shebly Niavarani
Örjan - Johan Hedenberg Bill - Jonas Bane
Gina - Tove Wiréen Eva Ståhlgren - Jessica Zandén
Victor Eriksen - Anders Gustavsson Matte - Zeljko Santrac

Den svenska regissören Anders Nilsson började sin karriär som filmklippare och filmfotograf under 1980-talet. Efter en tids uppehåll slog han igenom 1999 som regissör och manusförfattare på egen hand, genom den framgångsrika thrillern Noll tolerans. Där fick vi första gången lära känna kriminalkommissarien Johan Falk, som 2009 fick en egen serie med sex nyproducerade filmer; varav de flesta släpptes direkt på DVD. Efter några års uppehåll är det nu dags för en andra säsong med Johan Falk, bestående av sex nyproducerade filmer varav alla utom den sista kommer att släppas direkt på DVD och Blu-Ray. Den andra i den här omgången De 107 patrioterna, och är den första Johan Falk-filmen som skaparen Anders Nilsson själv har regisserat. Fortfarande utspelas handlingen på enheten GSI; gruppen för särskilda insatser inom Göteborgspolisen. Det är en polisavdelning som finns på riktigt, och som specialiserar sig på grov organiserad brottslighet.

I parken Slottsskogen i Göteborg inträffar plötsligt en stor skottlossning, då två rivaliserande gäng börjar skjuta mot varandra. I tumultet blir en 5-årig flicka ihjälskjuten, och det får enorma konsekvenser då hennes pappa Dan inte direkt är en vanlig hederlig medborgare. Det leder snart till krig, och Seth och Felix gäng blir involverade med ett nynazistiskt gäng med stora resurser. Under tiden vill Frank Wagner helst dra sig ur allting, och har planer att tillsammans med Marie och deras son flytta utomlands; något Seth dock inte alls uppskattar som dessutom lyckas fly från fängelset.

Nu när den ursprungliga skaparen Anders Nilsson för första gången själv regisserat hade man förväntat sig en högre klass än i tidigare filmer, men tyvärr är Johan Falk - De 107 patrioterna en av de sämre filmerna i serien och sämre än den första filmen i den här säsongen. Storyn är hyfsat intressant, och tematiken kring nynazistiska rörelser är förstås alltid tacksam och tyvärr ständigt lika aktuell. Det är också en förhållandevis ny story med några nya vinklar, som inte känns som en upprepning av tidigare filmer.

Men tyvärr är storyn också väldigt rörig och invecklad, då det är många rollfigurer och det periodvis är allt annat än lätt att hålla isär vilka som är vilka. Så länge det tidigare bara rört sig om ett kriminellt gäng plus polisstyrkan brukar det gå hyfsat, men när det nu dessutom är ett helt nytt gäng inblandat så blir det alldeles för rörigt och svårförståeligt. Många av rollfigurerna som "presenteras" får man knappt ens veta namnet på, så att dessutom bry sig om dem är helt omöjligt. Dessutom finns det lite väl mycket billig skottlossningsaction av typen "alla skjuter mot alla", och det är precis lika roligt som det låter som. Under filmens första halva är det överlag ganska oengagerande, och bitvis tappade jag intresset helt då jag började känna mig ganska likgiltig över det mesta - inget gott tecken i en sådan här genre.

Det är däremot mer action än tidigare, så det stämmer åtminstone bättre överens med omslagets beskrivning. Filmen har ett högt och intensivt tempo, där det händer någonting hela tiden. Men det är inte nödvändigtvis någonting positivt, när det gjorts på fel sätt. Men efter en alltför rörig och oengagerande första halva lyfter filmen lite under dess andra halva, och mot slutet blir det mer spännande och mer engagerande. Då blir det i alla fall hyfsat spännande, och man börjar åtminstone bry sig om vissa rollfigurer. Den sista halvtimmen är bäst, och första gången under filmen då det faktiskt är riktigt intressant. Johan Falk - De 107 patrioterna lider också av ett antal logiska luckor och trovärdighetsproblem, och många beter sig mer än lovligt korkat. Inte minst gäller det polisstyrkan inom GSI, som gör ovanligt klantiga misstag som riktiga poliser förhoppningsvis inte borde göra.

I den här filmen är det överlag handlingen och fallen som står i centrum, och rollfigurerna och karaktärsbeskrivningar har istället hamnat i skymundan. Johan Falk har i alla fall fått några nyanser, och jag uppskattar att Sophie fått mer utrymme än tidigare och till skillnad från den förra filmen känns äkta. Frank Wagner har däremot fått mycket mindre utrymme än tidigare, och lyser med sin frånvaro under ganska stora delar av filmen; något som definitivt inte är till filmens fördel.

Fotot är fullt funktionellt, men några alltför vackra vyer eller något originellt bildspråk erbjuds inte. Det rör sig trots allt om lågbudgetproduktioner skapade direkt för DVD, men för att vara en sådan är fotot över förväntan. Skådespelarinsatserna är helt okej, och Jakob Eklund gör en stabil insats som Johan Falk, även om han bitvis spelar något stelt. Meliz Karlge är mycket bra som Sophie, och gör allt som går av den här rollen. Joel Kinnaman är som vanligt utmärkt som Frank Wagner, och dessutom är Ruth Vega Fernandez lysande som hans flickvän Marie; men ingen av dem får särskilt mycket att arbeta med här. Det största problemet med rollbesättningen är fortfarande Mikael Tornving som Patrik. Det är omöjligt att ta honom på allvar i den här rollen, och han känns alltför malplacerad. Hur exakt han kunnat få en sådan här roll är bortom mitt förstånd. Även en del av de andra poliserna och vissa av de kriminella personerna spelar inte alltför bra, och det är ovanligt stor nivåskillnad mellan de bästa och sämsta skådespelarna.

Johan Falk - De 107 patrioterna är en hyfsad och underhållande film, med en intressant story men ett tyvärr alltför rörigt upplägg. Att det ska handla så mycket om den nynazistiska gruppen var kanske heller inget lysande drag. Medlemmarna i det "vanliga" kriminella gänget kan man åtminstone till viss del sympatisera med och känna något för, men att sympatisera med nynazister är förstås en omöjlighet. Att det dessutom är mer orealistiskt än tidigare drar också ner helhetsintrycket, även om det fortfarande är ganska spännande och hyfsat underhållande. Har man sett de tidigare filmerna vill man förstås även se denna, men förbered er på att denna är en av de sämre filmerna i serien. Bristerna är också så pass många att det inte kan bli aktuellt med mer än en stabil femma i betyg; och det är betydligt sämre än de bästa filmerna i serien. Det här är inte bättre än ett medelmåttigt avsnitt av Wallander, och dessutom är det tyvärr fortfarande ett faktum att svenska kriminalare som regel måste bedömas utifrån en annan måttstock än vanligt, då det helt enkelt inte håller någon nämnvärd klass jämfört med ens ganska billiga amerikanska eller brittiska kriminalserier. Fortfarande fungerar filmen dock hyfsat som lättsam underhållning, men den håller knappast att ses om lämnar inget bestående intryck.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, och ljudet finns i både DTS och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utan att utmärka sig nämnvärt. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig textning på norska, danska och finska. Textningen för hörselskadade är ganska enkel, och innehåller visserligen beskrivningar av viktigare ljud men däremot inte ett ord om vem som säger vad; inte ens när de inte syns i bild. Inte direkt optimalt för döva, men däremot behagligt för oss hörande som behöver ha på textning då det som vanligt är långt ifrån oproblematiskt att uppfatta vad som sägs i svenska filmer. När man matar in DVD-skivan visas en språkvalsmeny, som följs av varningstexter och en trailer för en annan film. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är svenskspråkig men mycket enkel där det inte ens finns scenvalsmeny. Det enda extramaterialet som finns är en trailer för nästa film i serien (som dessutom visas automatiskt efter filmens slut), en trailer för den här filmen samt trailers för de sex filmerna i den första säsongen. Med andra ord inte särskilt mycket att hänga i granen...

Recensionen skriven: 24 oktober 2012
Senast uppdaterad: 5 januari 2013

Recensionen har lästs 4519 gånger av 2834 personer, sedan den 24 oktober 2012