Talia - Gugu Mbatha-Raw Dell Gordo - Wilmer Valderrama
Lamar - Cedric the Entertainer Dean Tainot - Bryan Cranston
Lala Pinedo - Maria Canals-Barrera B'Ella - Taraji P. Henson
Dr. Matsutani - George Takei Frances - Pam Grier
Steve Dibiasi - Rami Malek Wilma Q. Gammelgaard - Rita Wilson
Frank - Ian Gomez Avery - Sy Richardson

Tom Hanks är för de flesta mest känd som skådespelare, men han har även en längre tid varit producent och bl.a. arbetat med HBO-serierna Big Love, The Pacific och Band of Brothers. 1996 debuterade han som regissör och manusförfattare med dramakomedin That Thing You Do!, men efter det har han återigen hållit en låg profil med filmskapandet. 15 år senare var tiden inne för Tom Hanks andra långfilm som regissör och författare, och den här gången rör det sig om den romantiska dramakomedin Det är aldrig för sent, Larry Crowne.

Larry Crowne har hela sitt liv varit en högst alldaglig men sympatisk man, och har länge jobbat på ett varuhus. Men en dag blir han plötsligt uppsagd, då företaget anser att hans avsaknad av högre studier gör att han aldrig kan avancera inom firman. Larry gick aldrig på universitet, men anser nu att det är hög tid. Han börjar på ett kommunalt universitet, där han bl.a. ska läsa matematik och offentligt talande. Läraren i offentliga tal är Mercedes Tainot, som länge levt i ett kärlekslöst äktenskap och bryr sig ännu mindre om läraryrket än maken. Oväntat får Larry Crowne känslor för henne...

Det här är långt ifrån någon originell film, utan Tom Hanks håller sig till genrens traditionella mallar i sin näst första långfilm som regissör. Det finns en del klyschor och det är väldigt förutsägbart. Men det är också en charmig och underhållande historia, som överlag är genomarbetad. Rollfigurerna är intressanta, även om de flesta blivit onödigt tillspetsade. Många känns lite för överdrivna, men det finns samtidigt en viss poäng med det. Det är ganska roligt, och man får skratta då och då. Men är man ute efter en renodlad komedi finns det absolut bättre filmval, för det är långt mellan de riktigt klockrena poängerna och det går ofta inte längre än till fniss. Fast det räcker å andra sidan ganska långt, och Det är aldrig för sent, Larry Crowne håller en fin balansgång mellan drama och komedi. Här finns ett visst djup och en intressant story, samtidigt som det är lättsamt och roligt. Det är helt enkelt en trevlig film, med en hel del charm som engagerar från början till slut. Filmen är lagom lång, och bitvis blir det också lite lätt berörande.

Problemet är att lågmäldhet tydligen är ett väldigt främmande begrepp för Tom Hanks, och den här filmen lider av stor övertydlighet. Här ska det inte råda någon som helst tvekan om att alla ska förstå storyn och rollfigurerna utan någon som helst tankeverksamhet. Allting känns övertydligt, och även ganska överdrivet. Bitvis känns det också en smula tillrättalagt, och filmen hade vunnit på att tonas ner en hel del. Det blir helt enkelt lite för mycket av det goda, och även om jag oftast föredrar övertydliga filmer framför lågmälda kryptiska filmer så blir det här lite för mycket även för mig. Ibland har storyn också blivit lite för sockersöt, och det mesta har överdrivits till bristningsgränsen. Även om man bryr sig om både Larry och Mercedes Tainot, så kan jag inte påstå att någon av dem känns direkt äkta. Jag tror visserligen heller inte att realism är något som filmmakarna har satsat på, men någonstans borde ändå gränsen gå. Då allting blivit så tillspetsat, övertydligt och förutsägbart är det svårt att känna sig riktigt nöjd med Det är aldrig för sent, Larry Crowne, men samtidigt är det en underhållande, engagerande och välgjord film.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk och snygg klippning. Det finns också bra och passande musik. Skådespelarinsatserna är relativt bra, även om ingen lär få någon Oscar för de här rollerna. Julia Roberts är riktigt bra som fröken Tainot, och spelar övertygande och trovärdigt. Jag blev inte riktigt lika imponerad av Tom Hanks, för trots att han utan tvekan är en kompetent skådespelare så känns han lite malplacerad i den här rollen och spelar inte riktigt lika bra som vanligt. Gugu Mbatha-Raw är riktigt bra som Talia, men Cedric the Entertainer spelar över lite för mycket som grannen Lamar.

Det är aldrig för sent, Larry Crowne är en underhållande och charmig film, som lyckas att blanda komik med allvar på ett förvånansvärt lyckat sätt. Det är genomarbetat, engagerande och ganska roligt. Men tyvärr också väldigt övertydligt och förutsägbart, vilket drar ner helgetsintrycket på en annars ganska lyckad film. Fortfarande är det fullt sevärt och filmen passar de flesta, men jag hade väntat mig lite mer och tyvärr är bristerna för många för att motivera ett högre betyg än en mycket svag sjua. För att vara Tom Hanks andra film är det ändå ganska lyckat, men jag undrar om inte Tom Hanks tagit sig vatten över huvudet som både producerat, skrivit manus, regisserat och spelat huvudrollen. Han uppvisar absolut talang som regissör, men manusskrivandet verkar vara svårande och förmodligen hade det blivit bättre om någon lite mer erfaren manusförfattare fått skriva manuset.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och översättningen håller hyfsad klass. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, innan ett flertal trailers visas (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt om än inte alltför förvånande.

Recensionen skriven: 21 februari 2012
Senast uppdaterad: 22 februari 2012

Recensionen har lästs 3556 gånger av 1908 personer, sedan den 21 februari 2012