Tack till Fox-Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Carroll Shelby - Matt Damon Ken Miles - Christian Bale
Mollie Miles - Caitriona Balfe Peter Miles - Noah Jupe
Lee Iacocca - Jon Bernthal Henry Ford II - Tracy Letts
Leo Beebe - Josh Lucas Phil Remington - Ray McKinnon
Enzo Ferrari - Remo Girone Roy Lunn - JJ Feild
Charlie Agapiou - Jack McMullen Don Frey - Joe Williamson

1959 vann amerikanen Carroll Shelby det prestigefyllda 24-timmarsloppet i Le Mans, Frankrike, som dittills enda amerikan. På grund av hjärtproblem tvingades han kort därpå överge sin karriär som racerförare, för att istället sadla om till bildesigner och entreprenör. Några år senare övertalar Fords vice VD Lee Iacocca VD:n Henry Ford II att försöka köpa upp Ferrari, för att Ford som första amerikanska bilmärke ska kunna bli framgångsrika inom racingsporten - detta för att Ford ska bli mer populär inom de yngre målgrupperna och på så sätt lyfta Fords måttliga resultat. Uppköpet går inte som planerat, men Henry Ford blir istället fast besluten vid att Ford på egen hand ska bli framgångsrika inom racingsport. Företaget anlitar Carroll Shelby för att på bara tre månader designa och tillverka en bil som ska kunna visa 24-timmarsloppet i Le Mans. Han i sin tur anlitar den tungt ekonomiskt belastade brittiska racingföraren Ken Miles för att hjälpa honom med allt arbete. Målet är hela tiden att Ken Miles ska köra Ford-bilen i Le Mans, men då Ken anses för temperamentsfull och oförutsägbar är Fords ledning inte alls förtjust i den tanken...

Jag kände inte till de verkliga händelserna sedan innan, och ärligt talat vet jag knappt någonting om tävlingen Le Mans. Jag har också alltid varit totalt ointresserad av racingsport, som för det mesta är olidligt tråkigt att titta på. Det är förstås inte de bästa förutsättningarna för en verklighetsbaserad film om just racingsport, men dessbättre är Le Mans '66 en riktigt bra och välgjord film, som fungerar oväntat bra även om man är helt ointresserad av bilar eller sport. Historien är intressant, om än tämligen förutsägbar - även om man aldrig hört talats om personerna och händelserna, så är det inga stora överraskningar som väntar, utan det mesta är ganska lätt att förutspå.

Men skickligt nog har filmteamet lyckats få filmen intressant och spännande även om man är totalt ointresserad av bilar och bilsport, vilket är en imponerande bedrift. Det har blivit en engagerande och fängslande film, och man dras snabbt in i handlingen och förblir sedan intresserad hela tiden. Rollfigurerna är intressanta, och det är intressant att lära känna både Shelby och Miles; även fast man med all rätt ibland kan undra vem som egentligen är huvudrollen och vems berättelse det i första hand handlar om. Även för oss som inte känner till vare sig personerna eller tävlingen, så är det här en fascinerande berättelse tagen från verkligheten. Såvitt jag kan bedöma verkar också filmen ganska väl hålla sig till vad som verkligen hände, utan några stora avvikelser. Här finns ett visst djup, men framförallt är det underhållande för stunden. Det är småroligt, charmigt och vid några tillfällen även något berörande. Under tävlingarna blir det också riktigt spännande, med en tacksam intensitet då man knappt vågar slita blicken från TV-skärmen.

På papperet låter det närmast olidligt med en bilsportfilm på över två och en halv timme, och visst hade filmen vunnit på att kortas ned en smula. Men trots att det bitvis är något långsamt och repetitivt, så fungerar det ändå över förväntan och det upplevs aldrig segt eller tråkigt. Det är en mycket imponerande bedrift, och tack vare fokuset på människor hellre än på själva biltävlingarna går tiden förvånansvärt fort. Men ibland blir det ändå lite för mycket med scenerna från själva tävlingarna, och det blir några depåstopp och varv runt banorna för mycket. Det är förståeligt och nödvändigt när det gäller själva loppet i Le Mans 1966, som den svenska titeln åsyftar, men mindre nödvändigt vid alla tidigare tävlingar; och ännu mindre vid övningar och träningar. Jag tror att filmen hade vunnit på att kortas ned med minst en kvart, så att själva racingscenerna inte hade upplevts lika upprepande som nu blivit fallet. Trots allt finns det ju inte så många olika sätt att skildra bilsporttävlingar på, vilket gör sig påmint även här trots ett gediget hantverk.

Dessutom blir det ibland lite överdrivet med inriktningen på USA gentemot Europa, och det upplevs verkligen som en klassisk amerikansk hjältesaga som får med varenda tänkbar kliché och som dessutom följer genrens gängse mallar till punkt och pricka. Här väntar inga stora överraskningar, och dramaturgiskt följer också filmen samma mallar som hur många andra filmer som helst. Delvis beror det här naturligtvis på att det trots allt bygger på verkliga händelser, som man förstås inte kan göra hur mycket som helst med. Men det borde ändå ha gått att få med någon annan krydda, och gärna fokusera mer på just de här rollfigurerna än på USA gentemot Europa - då hade också filmen fungerat ännu bättre utanför USA:s gränser än som nu blivit fallet, då inte många utanför USA lär bry sig om hur många gånger som just USA vunnit Le Mans.

Periodvis blir det också onödigt "grabbigt", då allt fokuserar på just Carroll och Ken, och den enda kvinnliga rollfiguren i hela filmen - Kens fru Mollie - verkar inte ha någon egen personlighet utan fungerar enbart som typisk "bekymrad/stöttande hustru" enligt mallen. Lite tråkigt, och jag kan bara förmoda att den riktiga Mollie borde ha varit lite mer intressant än så här. Även i övrigt flera biroller blivit både stereotypa och underutvecklade, och det är bland annat svårt att få något riktigt grepp om Henry Ford II.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett effektivt och starkt bildspråk. Framförallt är racingscenerna mycket snyggt filmade, med ganska många tagningar inifrån bilen, som medför en effektiv närvarokänsla. Jag uppskattar att man till största delen har filmat inifrån riktiga bilar, och bara tagit till datoranimation när det verkligen behövs. Trots framsteg inom datortekniken på senare år, så kan det ändå inte mäta sig med att filma riktiga bilar. Allting ser naturligt och verkligt ut, och filmfotografen och scenograferna har tillsammans också på ett skickligt sätt lyckats bibehålla precis rätt tidskänsla för 1960-talet. Tekniskt kan det inte bli mycket bättre, och det är en tekniskt oerhört imponerande film. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Matt Damon är riktigt bra som Carroll Shelby, och Christian Bale ännu bättre som Ken Miles. Båda spelar övertygande och naturligt, även fast de under enstaka scener balanserar på gränsen till överspel. Tracy Letts är bra som Henry Ford II, och Caitriona Balfe gör allt som går i den hopplöst underutvecklade rollen som Mollie.

Le Mans '66 är en riktigt bra och underhållande film, som är tekniskt välgjord och välspelad. Det är småroligt och charmigt, med en övertygande närvarokänsla och en påtaglig spänning. Det är engagerande och intressant, och de verkliga händelserna är tacksamma att göra film av. Trots den långa speltiden blir det heller aldrig tråkigt eller segt, även fast scenerna från biltävlingarna ibland blir i längsta laget och något repetitiva. Men trots att det mesta med filmen imponerar kan man aldrig riktigt släppa känslan av att man sett det mesta förut. Det blir lite väl förutsägbart och enligt klassiska mallar, och det mesta blir ungefär som i de flesta sportfilmer; oavsett vilken sport det gäller. Kanske inget fel med det, men det borde ändå ha gått att göra någonting lite mer nyskapande av den sanna historien. Men bara man kommer över att man i mångt och mycket sett det mesta förut, så är Le Mans '66 en mycket bra film som är väl värd att se, vare sig man tycker om bilsport eller inte. Efter moget övervägande väljer jag en svag åtta, och att filmen blev Oscarsnominerad i år förvänar mig inte - men heller inte det faktum att den inte vann något.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med proportionerna 2,39:1, medan ljudet är i Dolby Atmos 7.1 på engelska, med en kärna i Dolby TrueHD för bakåtkompatibilitetens skull. Dessutom finns av någon märklig anledning ett stereospår i Dolby Digital på engelska, plus dubbade ljudspår på tyska, franska, italienska och spanska. Det finns också engelsk syntolkning för synskadade, vilket säkerligen är mycket uppskattat i engelskspråkiga länder, men i Skandinavien är det väl kanske mer tveksamt hur många synskadade som förstår engelska så obehindrat att de får fullt utbyte av ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, och jag uppskattar att bakhögtalarna används relativt flitigt vilket ger en extra krydda under framförallt racingscenerna. Surroundkänslan blir dock något lidande av att dialogen nästan uteslutande ligger i centerkanalen. Filmen är textad på 10 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men kantlinjerna är ganska tunna och det är inte alltid helt oproblematiskt att läsa texten vid en del av de ljusare partierna. Den svenska översättningen är bra, och även om jag inte håller med om alla ordval, så hittar jag inga översättningsfel eller nämnvärda misstag.

När man matar in BD-skivan möts man av en kort distributörsjingel. Direkt därpå kommer man till huvudmenyn, som är rörlig och engelskspråkig. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att man, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är helt oproblematiskt om man inte behärskar engelska. Väljer man att spela filmen visas korta engelska varningstexter före filmen och varningstexter på valt textningsspråk efter filmen - det känns kanske som lite "tårta på tårta", men vi slipper i alla fall se varningstexter på samtliga språk representerade på skivan på samma sätt som 20th Century Fox alltid gjort på DVD.

Som bonusmaterial hittar vi en åttadelad bakom kulisserna-dokumentär vid namn "Bringing the Rivalry to Life" som tillsammans utgör nästan en timmes speltid. Här får vi veta lite grand om de riktiga Carroll Shelby och Ken Miles, men framförallt mycket om inspelningen av filmen, rollbesättningen, inspelningen av racingscenerna, o.s.v. Här finns en del matnyttigt att hämta, och det är framförallt intressant att se hur bilscenerna filmats. Men det blir också lite för mycket "ryggdunkande" och allmänt skryt över allt och alla inblandade. Jag hade velat veta mer om de verkliga personerna och händelserna, och dessutom är det märkligt att vi får se den riktiga Peter Miles (Kens son) som hastigast i en intervju på under 30 sekunder men sen aldrig mer - det han haft att berätta hade annars varit mest intressant av allt. Det blir lite för mycket med en timme av det här, då det bara är ungefär en tredjedel som faktiskt är intressant, och jag hade föredragit en lite kortare bakom kulisserna-dokumentär som chansen varit större att fler personer orkat och velat se. Där tar det roliga slut, och av någon märklig anledning saknar den europeiska utgåvan den ursprungliga biotrailer som amerikanska Blu-Ray-utgåvor enligt uppgift har med. Glädjande nog har allt bonusmaterial svensk text (liksom norsk, dansk och finsk), vilket är alltför sällsynt nuförtiden - 20th Century Fox förtjänar en stor eloge som fortfarande textar bonusmaterial på de skandinaviska språken, som de flesta andra distributörer slutat med för åtskilliga år sedan.

Recensionen skriven: 6 april 2020
Senast uppdaterad: 6 april 2020

Recensionen har lästs 1950 gånger av 1240 personer, sedan den 6 april 2020