Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

Life as We Know It
(Life as We Know It)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Sök efter Life as We Know It på CDON
Sök efter Life as We Know It på Discshop.se
Fynda bland över 8 000 000 auktioner på Tradera!   ANNONS
Drama / Komedi / Romantik / Spelfilm / Långfilm
Målgrupp: Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 48 minuter
Genre: Romantisk dramakomedi
Produktionsland/år: USA/Australien, 2010
Produktionsbolag: Warner Bros. Pictures, Village Roadshow Pictures, Gold Circle Films & Josephson Entertainment
Producent: Paul Brooks & Barry Josephson
Regi: Greg Berlanti
Manusförfattare: Ian Deitchman & Kristin Rusk Robinson
Svensk distributör: Warner Bros. Entertainment Sverige AB
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (fast viss tveksamhet råder)
                                          (Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Holly Berendsen - Katherine Heigl Eric Messer - Josh Duhamel
Sophie - Alexis Clagett / Brynn Clagett / Brooke Clagett Sam - Josh Lucas
Beth - Britt Flatmo DeeDee - Melissa McCarthy
Janine Groff - Sarah Burns Beth - Jessica St. Clair
Alison Novak - Christina Hendricks Peter Novak - Hayes MacArthur
Walter - Faizon Love Lonnie - DeRay Davis
Jenna - Majandra Delfino Scott - Andrew Daly

Den amerikanska producenten och manusförfattaren Greg Berlanti har främst blivit känd för sina många TV-serier, och har bl.a. varit med och skapat serier som Everwood, Brothers and Sisters, Eli Stone och No Ordinary Family. Han började sin karriär som manusförfattare och medproducent till succéserien Dawson's Creek, och har sedan dess fortsatt nästan uteslutande inom TV-branschen. 2000 långfilmsdebuterade Greg som både regissör och manusförfattare med den romantiska komedin The Broken Hearts Club, och hela 10 år senare var det dags för hans andra film som regissör. Resultatet blev den romantiska dramakomedin Life as We Know It, som trots titeln inte har något gemensamt med den alltför kortlivade ungdomsserien med samma namn från 2004 (som jag förmodligen är ensam som fortfarande kommer ihåg...). Den här gången har Greg inte själv skrivit manus, utan istället är det den debuterande Kristin Rusk Robinson och nästan debuterande Ian Deitchman (som tidigare skrivit en TV-film 1999) som skrivit manuset. Trots att filmen blivit framgångsrik på bio i hemlandet USA släpps den i Sverige direkt på DVD.

Handlingen utspelas i Atlanta, där Holly Berendson äger en cateringfirma medan Eric Messer (som föredrar att enbart kallas för Messer) jobbar som bildproducent vid sportsändningar på TV. För tre år sedan blev de ihopparade av sina gemensamma vänner Alison och Peter, men dejten varade inte längre än fem minuter innan de insåg att de helt enkelt inte tål varandra. Genom deras gemensamma vänner har de dock tvingats tillbringa en hel del tid tillsammans, och båda två älskar Alison och Peters nu 1-åriga dotter Sophie. Precis när Holly både planerat att starta en egen restaurang och dessutom verkar ha lyckats att hitta en ny kärlek, så inträffar något chockerande - både Alison och Peter dör i en bilolycka. Kvar finns 1-åriga Sophie som inte var med i bilen, och till både Hollys och Messers chock får de veta att Alison och Peter skrivit i sitt testamente att de vill att de två ska ta hand om Sophie om något skulle hända dem. De får också gemensamt ärva huset som Alison, Peter och Sophie bodde i, så att Sophie kan fortsätta att bo i samma hus. Då det inte finns några realistiska anhöriga som kan ta hand om barnet, bestämmer sig Holly och Messer för att trots allt ge det hela en chans. Det innebär att försöka komma över sin fientliga inställning till varandra, och flytta in i huset för att tillsammans ta hand om Sophie så gott det går.

Är det någon som tycker att det låter som en originell och nyskapande film? Det är det inte heller. Temat med döden är visserligen ovanligt för en film som trots allt är huvudsakligen menat som en komedi, men grundstoryn i övrigt har man trots allt sett förut. Fast å andra sidan är det väldigt svårt att göra originella romantiska komedier, och så länge en story fungerar ser jag inget skäl att klaga på det. Och trots sin enkelhet och bekanta upplägg, så lyckas Life as We Know It faktiskt riktigt väl efter utgångsläget. Det är en underhållande och ganska rolig film, där man får skratta en hel del. Det är visserligen långt ifrån någon enorm skrattfest och visst finns det roligare filmer, men samtidigt fungerar filmen hela tiden riktigt väl som drama.

Hela storyn är lätt att ta på allvar, och det mesta känns trovärdigt. Därför är det också lätt att känna för Holly och Messer, och man bryr sig om vad som ska hända. Filmen har trots allt ett påtagligt djup, men utan att det någonsin blir jobbigt eller deprimerande. Det är huvudsakligen en ganska lättsam film, men den har fler bottnar och ett större djup än vad romantiska filmer brukar ha. Det uppskattar jag, och det gör att Life as We Know It trots allt skiljer sig en del från de flesta filmer inom genren. Romantiken tar heller aldrig överhanden, utan tyngdpunkten ligger på föräldraskap och att ta hand om Sophie under jobbiga omständigheter. Det är också en riktigt berörande och bitvis gripande film, och vid några tillfällen är det nästan omöjligt att hålla tårarna borta. Man blir oundvikligen rörd och filmen förblir engagerande hela tiden. Trots en för genren ovanligt lång speltid på 1 timme 50 minuter går tiden också snabbt, och det blir aldrig segt eller utdraget. Ett par scener är kanske ganska onödiga i det stora hela och hade kunnat klippas bort, men överlag har filmen ett föredömligt tempo som visar lagom mycket; en utmärkt balans så att det aldrig blir vare sig kryptiskt, segt eller övertydligt.

Holly och Messer är också båda två mångbottnade rollfigurer, som trots vissa stereotypa drag känns äkta och genomarbetade. Tyvärr har alla andra dock blivit mer eller mindre endimensionella, och får inget nämnvärt djup. Värst är det med Sophias kusiner och andra anhöriga, som känns väldigt tillspetsade och inte det minsta äkta. Det känns uppenbart att dessa karaktärer mest lagts till för komisk lättnad, och inte för att verkligen tillföra speciellt mycket till handlingen. Jag tycker också att socialarbetaren Janine blivit lite väl udda, på ett sätt som gör att rollfiguren inte känns helt trovärdig samtidigt som hon heller inte blivit särskilt rolig. Tanken är förmodligen att karaktären ska framstå som någon slags satir, men det fungerar inte riktigt fullt ut. Dessutom är Janine mer eller mindre onödig för storyn, och tillför egentligen inte mycket. Det hade varit bättre med en mer normal och trovärdig socialarbetare, som också gärna hade fått ta upp ännu mindre utrymme i filmen.

Life as We Know It är också mycket förutsägbar, och slutet är egentligen ganska givet från första början. Man behöver inte direkt vara ett geni för att förutspå hur det hela kommer att gå, utan det här egentligen bara resan dit som betyder något. Fast å andra sidan brukar de allra flesta komedier vara förutsägbara, och i en komedi är ju trots allt resan viktigare än slutdestinationen. Och så länge man faktiskt har trevligt hela tiden, så är det svårt att kritisera filmen. Fast jag kan inte förneka att jag ändå hade önskat åtminstone någon överraskning under filmens gång, så att inte precis allting hade följt genrens traditionella mallar till punkt och pricka.

Filmen erbjuder ett snyggt foto, med ett effektivt om än föga originellt bildspråk. Det finns också bra och passande musik, som förhöjer upplevelsen utan att ta överhanden. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Katherine Heigl brukar alltid göra bra ifrån sig, och därför blev jag inte alls förvånad över att hon än en gång är utmärkt som Holly. Då blev jag mer förvånad över att Josh Duhamel också är utmärkt som Messer, och lyckas att väcka liv i den på papperet ganska stereotypa rollfiguren och få honom att kännas helt äkta. De två har också övertygande personkemi, vilket gör att allting känns äkta och trovärdigt. Trillingarna Alexis, Brynn och Brooke Clagett är också mycket bra och söta som 1-åriga Sophie. Jag blev också riktigt imponerad över den unga och ganska okända Britt Flatmo som barnvakten Amy, som gör en utmärkt insats i de ganska fåtal scener där hon medverkar. Melissa McCarthy är också mycket bra som DeeDee, även om det är närmast omöjligt att inte börja jämföra med hennes rollfigur i långköraren Gilmore Girls. Det är också trevligt att få återse den alltid lika lysande Majandra Delfino (mest känd som Maria i TV-serien Roswell) i en liten biroll som Jenna. Det svagaste kortet i ensemblen är förmodligen Sarah Burns som socialarbetaren Janine, och även om hon gör en fullt godkänd insats så känns hon en smula konstlad; förmodligen en kombination av både den tillspetsade karaktären och ett mindre lyckat val av skådis. Därmed inte sagt att det skulle vara något fel på Sarah som skådis - hon har gjort riktigt bra ifrån sig i tidigare filmer, utan det handlar snarare om att hon känns malplacerad i just den här rollen.

Det är lite ovanligt och vågat att kretsa en romantisk dramakomedi kring ett dödsfall, och att ta hand om någon annans barn på det sättet. Men det fungerar faktiskt riktigt väl, och Life as We Know It har blivit en både charmig, underhållande, mysig och ganska rolig film. Visst känns vissa aspekter något förenklade och intrigen mycket förutsägbar, men filmen framstår ändå som förvånansvärt trovärdig och realistisk. Trots ett bekant upplägg har filmmakarna lyckats att skapa en fin balans mellan allvar, humor och romantik; där ingen av beståndsdelarna tar överhanden alltför mycket. Men jag hade velat ha några fler överraskningar eller antingen ett något större djup ekller mer humor för att bli överförtjust, och därför nöjer jag mig med en stark sjua i betyg. Men det är utan tvekan en riktigt bra och underhållande film, som kan rekommenderas för de allra flesta.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på engelska, tyska och spanska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på sju språk; däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Den svenska översättningen håller relativt hög klass, och texten är ganska lättläst och lagom stor. När man matar in DVD-skivan möts man av en fem sekunder lång varningstext på engelska och distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny (eller egentligen landsval). Av någon outgrundlig anledning finns det ett stort antal länder att välja mellan på menyn - många fler än vad som verkligen erbjuds i textnings- eller dubbningsväg. Väljer man Sverige, kommer det därefter att visas en reklamfilm för HD-formatet Blu-Ray samt en reklamfilm för restaurering av filmer (?), som båda går att hoppa förbi. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är enkel och stillastående, och tyvärr bara finns på engelska. Märkligt nog tycks språkvalet i början bara påverka vad som ska visas innan menyn, och påverkar inte vilket språk som filmen kommer att visas på. Även om man väljer Sverige som land så visas filmen som standard utan text. För att välja textning, måste man gå in under "Languages" från huvudmenyn, och där välja ljudspår och textspår.

Ett nytt irritationsmoment uppstår efter att man sett klart filmen. Av någon outgrundlig anledning visas då varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Det går heller inte att hoppa förbi dessa överhuvudtaget, varken genom att gå till nästa kapitel, genom att trycka på menyknappen eller ens genom att spola på bild. Har varningstexterna börjat visas, så går ingenting att göra på drygt sex minuter, om man inte helt stänger av DVD-spelaren. För att komma runt detta oerhörda irritationsmoment bör man därför komma ihåg att avbryta filmen innan varningstexterna börjar visas, genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp innan filmen visats helt klar. Varför ska det vara så svårt att följa de flesta andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...? Dessutom verkar Warner ha glömt bort att det faktiskt redan visats varningstexter precis när man stoppat i skivan...

Det enda extramaterial som finns är ett antal bortklippta scener på ca 10 minuter, varav somliga snarare är förlängda versioner av scener som finns med i filmen. Den sista alldeles för långa scenen som består av någon slags märkliga intervjuer med släktingar känns totalt poänglös och intetsägande, men fram tills dess är det en del riktigt trevliga scener som är både intressanta och ganska roliga. Scenerna tillför kanske inte så jättemycket till storyn, så med tanke på filmens speltid är det förståeligt att de klippts bort, men det är ändå riktigt intressant att se. Bäst tycker jag om ett flertal scener med en sidohistoria kring en ung flickvän till Eric Messer, som är så roliga och charmiga att jag gärna hade velat se att dessa scener fått vara kvar i filmen. Mer bonusmaterial än så finns tyvärr inte, och det är tråkigt att det inte finns någon form av bakom kulisserna-dokumentär eller intervjuer. Extramaterialet som finns har tyvärr ingen svensk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.


Recensionen skriven: 17 juni 2011

Recensionen har lästs 1833 gånger av 1138 personer, sedan den 17 juni 2011

Betyg:
Film/serie * * * * * * *    
7
DVD-produktion * * * * *       5
Snittbetyg: * * * * * *      6

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
NOLLA - NOLLA - NOLLA - TREA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2017 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna