Regi: Hella Joof
Manusförfattare: Emma Hamberg & Erik Ahrnbom, baserad på en roman av Emma Hamberg
Lina - Mylaine Hedreul Danne - Rickard Roxvall
Carro - Lovisa Onnermark Thea - Alice Kastrup Möller
Ivar - Viktor Axelsson Lillis - Adam Lundgren
Linas mamma - Anna Ulrika Ericsson

De flesta tonåringar känner säkerligen redan till den svenska författaren och journalisten Emma Hambergs succéroman Linas kvällsbok, men för undertecknad har den varit okänd. Romanen från 2003 har i alla fall nu blivit film, regisserad av den åtminstone för undertecknad relativt obekanta danska regissören Hella Joof. Bakom manus står Emma Hamberg själv, tillsammans med Erik Arhnbom. Det borde tyda på att filmen bör hålla sig till romanen ganska väl, även om jag inte kunnat bekräfta det. I centrum står den 15-åriga tjejen Lina Berglund, som bor i en (åtminstone i filmen) anonym småstad någonstans i Sverige. Hon är fortfarande oskuld (inte helt ovanligt för 15-åringar, i mina ögon), och har aldrig ens kysst eller hånglat med någon. Det vill hon dock ändra på, och blir kär i en två år yngre kille i skolan. Men att dejta en "töntig" 13-åring är helt oacceptabelt bland hennes kompisar, så i stället blir hon ihop med en äldre kille från gymnasiet vid namn Danne, trots att han egentligen är ganska äcklig och enkelspårig...

Med ett fåtal undantag brukar svenska filmer inte vara alltför mycket att hänga i granen, och svenska ungdomsfilmer håller sällan någon högre klass internationellt sett. Med detta som utgångspunkt, och med tanke på att jag heller inte läst originalromanen, så hade jag inga alltför höga förväntningar på denna film. Men jag blev positivt överraskad. För det här är faktiskt en riktigt underhållande och rolig film, som ger många tillfällen till skratt samtidigt som storyn är intressant. Visst känner man igen sig, även om man passerat tonåren sedan länge; och trots att mycket går fel så känns filmen aldrig genant eller pinsam. Det är en svår konst, och filmteamet ska ha en eloge för att ha undvikit denna vanliga fälla. De relativt obekanta skådespelarna är mycket duktiga, och framförallt Mylaine Hedreul är strålande i rollen som Lina. Dialogen känns för det mesta trovärdig och realistisk, men vid några tillfällen tycker jag att det blir lite för mycket av alltihop. Samtidigt är det dock ingen märkvärdig film, utan den följer de gängse ramarna för genren utan att utmärka sig nämnvärt. Den är också ganska förutsägbar, och filmen griper tyvärr aldrig riktigt tag i en. Mitt intresse hålls vid liv, så att jag med glädje sitter och ser alla 85 minuterna. Men jag förblir också en passiv åskådare, och slungas aldrig in i filmen eller bryr mig alltför mycket om vad som händer. Ett lite mer genomarbetat manus hade antagligen kunnat avhjälpa det, samtidigt som det ändå är en intressant och välgjord film. Det här är inte alls en lika trovärdig och gripande tonårsskildring som exempelvis suveräna Fucking Åmål, men det hade jag ärligt talat heller inte förväntat mig. Har man inte orealistiskt höga förväntningar, så blir man sannolikt inte besviken av den här filmen. Trots de tydliga bristerna, så är det trots allt en kul och underhållande film; även för oss som sedan länge lämnat filmens huvudsakliga målgrupp.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen i 2,35:1, och håller relativt hög kvalitet, om än med något bristfällig svärta. Det finns två ljudspår, som båda är på svenska - ett i Dolby Digital 5.1 och ett i stereo. De låter dock i det närmaste identiska på en vanlig stereo-TV, så varför det behövs två ljudspår är bortom mitt förstånd. Filmen innehåller vanlig norsk text, samt svensk text för hörselskadade. Textningen för hörselskadade håller godkänd klass, men i många fall framgår inte vem som säger vad, vilket lär ställa till med problem för döva. Vanlig svensk text finns dock inte, vilket är beklagligt då filmen i likhet med de flesta andra svenska filmer inte har en alltför imponerande ljudmixning och många pratar otydligt - därför är det svårt att höra vad som sägs, och åtminstone undertecknad tvingades slå på textningen för döva för att kunna hänga med i all dialog. Kanske hade ljudet inte varit något problem i en tyst och modern biosalong med optimala förhållanden, men åtminstone hemma i TV-soffan med en vanlig stereo-TV var det problematiskt. Skivan inleds med SF-vinjett och språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk och ett flertal trailers för andra filmer (utan text). Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är på svenska och enkel men relativt stilren. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, utan scenval är det enda som menyn erbjuder utöver språkinställning och uppspelning av filmen. Jag fordrar inte extramaterial vid gamla långfilmer eller sällsynta TV-filmer, men vid nyproducerade svenska storfilmer - som denna film trots allt bör klassas som - så tycker jag det är svagt att inte erbjuda någonting i bonusväg. Åtminstone intervjuer med skådespelarna, regissören eller romanförfattaren/manusförfattaren Emma Hamberg, eller kanske ett kommentatorspår, borde man kunna kräva av sådana nya svenska filmer. Mycket svagt i mina ögon.

Recensionen skriven: 16 augusti 2007
Senast uppdaterad: 16 augusti 2007

Recensionen har lästs 4157 gånger av 2310 personer, sedan den 5 december 2007