Manusförfattare: George Clooney, Grant Heslov & Beau Willimon, baserat på en pjäs av Beau Willimon
Stephen - Ryan Gosling Mike Norris - George Clooney
Molly - Evan Rachel Wood Paul - Philip Seymour Hoffman
Ida - Marisa Tomei Tom Duffy - Paul Giamatti
Senator Thompson - Jeffrey Wright Ben Harpen - Max Minghella
Cindy Morris - Jennifer Ehle Ted Pullman - Michael Mantell

Amerikanska George Clooney är för de flesta känd som en skådespelare. Men han har även varit aktiv både som producent, regissör och manusförfattare. Kanske mest känd för mångfaldigt Oscarsbelönade Good Night and Good Luck, men han har dessutom legat bakom Confessions of a Dangerous Mind och nu senast 2008 års inte fullt lika framgångsrika I spel och kärlek.... Nu är han tillbaka igen, och den politiska dramathrillern The Ides of March bygger på en teaterpjäs av Beau Willimon som i sin tur var löst baserad på verkliga händelser kring Howard Deans demokratiska primärvalskampanj inför presidentvalet 2004. I Sverige har filmen fått den väldigt fria och kanske något mindre originella titel Maktens män (originaltiteln betyder bokstavligt talat 15 mars, och är historiskt främst känt genom det datum då Julius Caesar mördades). Filmen blev nominerad till en Oscar för bästa manus efter förlaga, men vann inte. Nu har den släppts på DVD.

Inför 2012 års presidentvalskampanj är Mike Norris en av två personer som har chans att bli demokraternas presidentkandidat. Ställningen mellan honom och motståndaren Ted Pullman är jämn, men nu stundar det viktiga primärvalet i Ohio som troligtvis kommer att avgöra allt. Mike Norris är till synes en perfekt kandidat, som är omtyckt av alla och precis lagom kontroversiell. Hans presstalesman är den unga Stephen Meyers, som vet precis hur han ska göra för att få Mike att framstå i så positiv dager som möjligt. Stephen kommer på jobbet nära sin 20-åriga praktikant Molly, och de inleder ett förhållande. Men genom Molly får Stephen veta något om sin chef som kan förändra allt...

Politik tillhör verkligen inte något av mina favoritområden, och ännu mindre amerikansk politik. Ämnet låter heller inte vare sig spännande eller originellt, och jag har tappat räkningen på antalet liknande politiska thrillers jag sett genom åren. Men Maktens män erbjuder trots allt något förhållandevis nytt till genren, och känns hyfsat nyskapande trots en välbekant grundstory. Det är intressant och fascinerande, och filmen ger en intressant inblick bakom kulisserna på politiska kampanjer. Det är visserligen väldigt amerikanskt, men själva grundpremissen är troligtvis tillämpbar över hela världen.

Problemet är att det inte är helt oproblematiskt att hänga med i svängarna, då filmen har en snabb dialog och förutsätter dessutom goda kunskaper i det amerikanska politiska systemet. För oss som inte nödvändigtvis är så insatta i amerikanska primärvalskampanjer blir det inte helt enkelt att hänga med i svängarna, och förstå sig på allting. Dessutom gäller det att vara uppmärksam, då filmen innehåller många rollfigurer som presenteras i ett rasande tempo. Att verkligen komma ihåg vem som är vem är långt ifrån en självklarhet. Visst är det trevligt med manusförfattare som inte underskattar sin publik genom övertydlighet, men jag tycker ändå att de borde ha kunnat erbjuda ett lite lugnare tempo så man faktiskt hinner lära sig vem respektive person är.

Men kommer man över den inledande tröskeln och är tillräckligt uppmärksam, så är det en intressant och engagerande film som väntar. Jag uppskattar att de flesta rollfigurer blivit förhållandevis mångbottnade och nyanserade, och för ovanlighetens skull finns här inga regelrätt "goda" eller "onda". Vi får se positiva och negativa egenskaper hos de flesta, och jag uppskattar verkligen Molly som är en intressant rollfigur och en frisk fläkt i den annars så mansdominerande miljön. Utan Molly hade filmen inte alls blivit lika bra.

Maktens män ger också en trovärdig inblick i politiska kampanjer. Även om vissa aspekter känns en smula konstruerade, så är storyn överlag realistisk och dessutom hyfsat tänkvärt. Det finns ett påtagligt djup, och jag uppskattar att manusförfattarna inte ger oss några givna svar utan tvingar tittarna att tänka själva. Manuset är välgjort med en vass och trovärdig dialog, och dessutom en del humor där man får skratta åt roliga repliker och situationer. Det är inte direkt någon Aaron Sorkin-nivå på dialogen eller manuset, men likväl småroligt och genomarbetat. Filmen har en något cynisk och mörk stil, men engagerar och har en imponerande stämning.

Men som ni säkert redan listat ut så finns det trots allt ett "men". Den första halvan är riktigt vass och intressant, och trots att det är rörigt och invecklat så behölls mitt intresse hela tiden. Men ungefär halvvägs in i filmen inträffar en vändning i handlingen som påverkar allt. Jag förstår visserligen tanken, men det känns ändå fel på något sätt. Det känns lite grand som att luften går ur filmen, och det blir inte längre riktigt lika intressant eller fängslande. Efter det upplever jag filmen en smula slätstruken, och den förlorar den nerv som den hade innan. Det blir också ganska förutsägbart, och den sista halvtimmen satt jag och väntade på någon form av oväntad vändning eller "slutkläm"; något som tyvärr aldrig kom. Istället går det ganska precis som jag hade väntat mig, och slutet känns lite abrupt och en smula antiklimaktiskt. Visst förstår jag tanken och i grund och botten är den god, men slutintrycket är ändå att filmen faktiskt inte alls blev så vasst och intressant som det hade kunnat bli. Filmen känns också onödigt kortfattad, och hade nog vunnit på att förlängas lite.

Fotot är mycket bra, och filmen har ett effektivt bildspråk om än med några för många närbilder på rollfigurer. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och en av de stora fördelarna med filmen. Ryan Gosling är som vanligt lysande, och gör en stark och minnesvärd rollprestation som Stephen. George Clooney är ovanligt bra som guvernören Mike Morris, och fastän han inte brukar tillhöra någon av mina favoriter så är han faktiskt riktigt bra här. Philip Seymour Hoffman är också bra som Paul, och Evan Rachel Wood är som vanligt utmärkt som Molly. Marisa Tomei är bra som journalisten Ida, men får tyvärr inte särskilt mycket att arbeta med i en lite väl tunn och begränsad roll. Jag hade velat se mer av henne. Bland rollbesättningen finns det faktiskt inte en enda svag punkt, och jag blir imponerad över den omsorgsfullt valda ensemblen.

Maktens män är en intressant och engagerande film, som visserligen inte erbjuder någon direkt originell handling eller grundtema, men som ändå sticker ut ur mängden och känns någorlunda nyskapande inom sin genre. Jag uppskattar det vassa manuset, dialogen och den humor som finns; och likaså den realistiska inblicken i politiska kampanjer. Filmen engagerar och håller intresset vid liv, men i slutändan känns det ändå lite tunt och lamt. Inte för att handlingen på något sätt skulle vara tunn, utan snarare för att filmen saknar någon egentlig nerv och drivkraft som gör att den aldrig riktigt griper tag fullt ut; särskilt inte under den mer förutsägbara och traditionella andra halvan. Det är en bra och välgjord film, väl värd att se för de allra flesta, och ovanligt bra för att nästan uteslutande handla om politik (ett i mina ögon tråkigt ämne). Men det hade ändå kunnat bli betydligt bättre, och betyget stannar på en stabil sjua.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1 och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har enbart svensk text; ingen annan textning alls och heller ingen text för hörselskadade. Texten är lagom stor och lättläst, och översättningen håller relativt hög klass. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av varningstexter på svenska. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som trots att skivan enbart riktar sig till Sverige är på engelska. Det är stillastående och stilrent, och menyn innehåller bara möjlighet att spela filmen, komma åt scenval och slå av/på svensk text. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket känns tråkigt och egendomligt. Det borde inte vara för mycket begärt med någon form av bakom kulisserna-dokumentär eller intervjuer vid en film som trots allt blivit så hyllad och blivit nominerad till en Oscar.

Recensionen skriven: 15 maj 2012
Senast uppdaterad: 16 maj 2012

Recensionen har lästs 3075 gånger av 1779 personer, sedan den 15 maj 2012