Speltid: 1 timme 43 minuter
Genre: Episodfilm
Produktionsland/år: Frankrike/USA/Japan, 2008
Produktionsbolag: Vivendi Entertainment, i samarbete med Sherazade Film Development, Visitor Pictures, Also Known As Pictures, Ever So Close & Plum Pictures
Producent: Emmanuel Benbihy & Marina Grasic
Regi: Randall Balsmeyer, Jiang Wen, Mira Nair, Shunji Iwai, Yvan Attal, Brett Ratner, Allen Hughes, Shekhar Kapur, Natalie Portman, Fatih Akin & Joshua Marston
Manusförfattare: Hu Hong, Yao Meng, Suketu Mehta, Israel Horovitz, Olivier Lécot, Jeff Nathanson, Alexandra Cassavetes, Stephen Winter, Anthony Minghella, Natalie Portman, Fatih Akin, Joshua Marston, Hall Powell & James Strouse
Zoe, videokonstnären (Övergångar) - Emilie Ohana Sarah (Övergångar) - Eva Amurri
Justin (Övergångar) - Justin Bartha Ben - Hayden Christensen
Molly - Rachel Bilson Garry - Andy Garcia
Rifka - Natalie Portman Mansuhkhbai - Irrfan Khan
David - Orlando Bloom Camille - Christina Ricci
Författaren - Ethan Hawke Kvinnan på gatan - Maggie Quigley
Alex - Chris Cooper Anna - Robin Wright Penn
Tonårskillen - Anton Yelchin Dejten - Olivia Thirlby
Mr. Riccoli - James Caan Gabrielle (ex-flickvännen) - Blake Lively
Gus - Bradley Cooper Lydia - Drea de Matteo
Isabelle - Julie Christie Jacob - Shia LaBeouf
Piccolon - John Hurt Teya - Taylor Geare
Dante - Carlos Acosta Maggie - Jacinda Barrett
Konstnären - Uğur Yücel Kinesiska kvinnan - Shu Qi
Hyresvärden - Burt Young Abe - Eli Wallach
Mitzie - Cloris Leachman

En filmgenre som kommit mer och mer på senare år är så kallade episodfilmer, d.v.s. filmer där mer eller mindre fristående historier vävs ihop till en helhet. Framförallt slog genren igenom efter Oscarsvinnaren Crash, och sedan dess har det kommit ett förhållandevis stort antal snarlika filmer. Redan i början av 2000-talet började den franska producenten Emmanuel Benbihy med filmserieprojektet Cities of Love; bestående av fristående episodfilmer där en rad regissörer och manusförfattare spelat in varsin delhandling som vävts ihop till en helhet. Först ut i serien blev den omtalade och kritikerrosade Paris, je t’aime 2006, som bestod av 18 delar från varsitt av Paris arondissemang (stadsdelar).

2008 fortsatte serien med New York, I Love You, som hade världspremiär på filmfestivalen i Toronto för att året därpå börja visas på bio i USA. Först under sommaren 2010 kom filmen till svenska biografer. Här är det 10 olika separata delhandlingar, som vävts ihop till en helhet med hjälp av övergångsinslag och vissa återkommande rollfigurer. Här är det regissörer och manusförfattare från Indien, Japan, Kina, Tyskland, Frankrike, Israel och USA som legat bakom de olika delhandlingarna, och totalt är det 11 regissörer och 14 manusförfattare inblandade. Det är en slags hyllning till den mångkulturella storstaden New York, där vi får lära känna de många slags människor, nationaliteter och kulturer som finns där. Alla delar har på något sätt med kärlek eller relationer att göra, men inte nödvändigtvis i romantisk mening.

Jag har tyvärr ännu inte sett Paris, je t’aime, och har därför ingenting att jämföra med. Det behövs dock inte heller, då de båda filmerna är fristående och i stort sett bara har temat och upplägget gemensamt. Cities of Love är utan tvekan ett intressant koncept, och New York, I Love You lyckas på ett skickligt sätt att skildra stämningen och atmosfären i storstaden. Jag har visserligen inte själv varit där, men utifrån min begränsade erfarenhet känns det verkligen som New York på alla sätt och vis.

Jag uppskattar också att filmen på ett fint sätt tar upp ett flertal olika nationaliteter, kulturer och åldersgrupper, för att på så sätt lyckas att förmedla de många livsstilar som förekommer i New York. Överlag känns filmen omfattande med sina många händelseförlopp, och den förmedlar en mycket fin stämning med enkla medel. Därför har det också blivit en intressant film, som känns både underhållande och mysig. Då det är minst lika många europeiska eller japanska regissörer som amerikanska, så känns filmen heller inte alls helt amerikansk utan ger en passande mångkulturell och global känsla som lär fungera bra över hela världen.

Men med 10 olika regissörer och lika många manusförfattare, där varje delhandling gjorts av personer oberoende av varandra, är det också nästan oundvikligt att kvaliteten blir ojämn. Somliga delfilmer är lysande i sin enkelhet, och lyckas att både charma, beröra och engagera. Bäst tycker jag om Brett Ratners oerhört charmiga och oförutsägbara tonårsberättelse om en annorlunda och oförglömlig skolbalsdejt, men det finns även ett flertal andra lyckade historier. Andra känns mer som en väldigt lång transportsträcka, där ingenting händer och det mest känns allmänt poänglöst. Det mest tydliga exemplet är den sista berättelsen av Joshua Marston om ett gammalt pensionerat par i New York, som i mina ögon inte tillför någonting alls. I ytterligare ett fall, närmare bestämt Shekhar Kapurs historia om en operasångare på ett hotellrum, förstår jag knappt någonting av vad som egentligen varit meningen. Inte alls dåligt, men bara alltför kryptiskt.

Tempot är också ojämnt, men är överlag ganska passande där det aldrig blivit riktigt segt men heller aldrig blivit alltför snabbt. Som i de flesta episodfilmer har det också en viss tendens att bli lite rörigt. Det är inte helt oproblematiskt att komma ihåg alla rollfigurer och delhandlingar, och medan somliga delar är snabbt avklarade i en enda scen, så återkommer somliga vid fler tillfällen. Det kan ställa till med vissa problem, och gör att New York, I Love You ibland känns lite för rörig. Men samtidigt tillför det en del charm att historierna här vävs ihop med varandra i viss mån, och därför inte blir helt fristående. Den röda tråden är dock ganska tunn, och interaktionen mellan karaktärer i olika inslag är minimal.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder en del fina vyer kombinerat med ett intensivt och effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag också mycket bra, där nästan alla spelar övertygande och trovärdigt. Mest imponerad blev jag av Olivia Thirlby (från skolbalsinslaget), Rachel Bilson och Christina Ricci, men det finns egentligen inga svaga kort i den här ensemblen. Somliga har dock fått alldeles för lite utrymme, och mest besviken blev jag över att den utmärkta skådespelerskan Blake Lively (mest känd från TV-serien Gossip Girl) gömts undan i en minimal biroll med bara ett par repliker i en enda scen.

Episodfilmer är en svår genre att få till bra, och medan det funnits mycket lyckade fall finns det minst lika många som känts allmänt oengagerande. New York, I Love You är inte perfekt på något sätt, men måste trots allt ses som ganska lyckad. Den ojämna kvaliteten kan avskräcka, och somliga inslag känns allmänt tråkiga. Men istället finns det flera inslag som är lysande i sin enkelhet, och som man inte lär glömma på mycket länge. Då de olika historierna har olika teman och handlar om helt olika åldersgrupper är det också nästan givet att alla fastnar för åtminstone någon av historierna. Att sätta betyg på en så ojämn film, som förutom vissa ihopvävningar nästan känns som 10 olika filmer, är inte alls lätt. Till sist valde jag dock en sjua, då vissa inslag helt enkelt är så väldigt lyckade och minnesvärda. Filmen gjorde mig i alla fall genast nyfiken på att se Paris, je t’aime, och dessutom ser jag fram emot nästa film i samma serie som kommer att utspelas i Shanghai.

Recensionen skriven: 10 september 2010
Senast uppdaterad: 10 september 2010

Recensionen har lästs 3088 gånger av 1800 personer, sedan den 10 september 2010