Adam - Ashton Kutcher Emma - Natalie Portman
Alvin (Adams pappa) - Kevin Kline Vanessa - Ophelia Lovibond
Lucy - Lake Bell Katie - Olivia Thirlby
Wallace - Chris Bridges Eli - Jake Johnson
Patrice - Greta Gerwig Shira - Mindy Kaling
Dr. Metzner - Cary Elwes Sandra Kurtzman - Talia Balsam

Den slovakiskfödda amerikanska regissören och producenten Ivan Reitman har blivit känd för filmer som Ghostbusters och Dagissnuten, och gjorde senast Mitt super ex 2006. Nu är han tillbaka med en ny film; den här gången en romantisk dramakomedi vid namn No Strings Attached som skrivits av Elizabeth Meriwether. Filmen, som är amerikansk, hade premiär i USA och Kanada under januari 2011.

Ända sedan skoltiden har Emma och Adam träffats till och från genom åren, av en ren slump. Nu har de inte träffats på flera år, och Emma är numera AT-läkare medan Adam är assistent på en musikal-TV-serie som har en hel del likheter med High School Musical fastän han helst vill bli manusförfattare. Efter att Adam får chockbeskedet att hans f.d. flickvän ska gifta sig med hans pappa (!) ringer han i fyllan varenda kvinna han känner, och av en slump råkar han komma i kontakt med Emma. De inleder ett löst förhållande med sex utan förbindelser eller förväntningar. Men problem uppstår när den ena parten trots avtalet får känslor för motparten...

No Strings Attached är på intet sätt en originell och nyskapande film, och visst har storyn vissa likheter med bl.a. När Harry träffade Sally. Men det är ändå en intressant story, som tar upp ett ämne som i alla fall inte än tillhör vardagsmat i filmer. Det är en trevlig och charmig film, som hela tiden är smårolig och underhållande. Storyn må vara en smula tunn, men å andra sidan är det intressant och genomarbetat.

De större rollfigurerna har blivit förhållandevis mångbottnade, och det är lätt att känna för och med personerna. Därför förblir filmen engagerande hela tiden, och jag brydde mig hela tiden om vad som skulle hända. Jag uppskattar också att No Strings Attached har en del fräscha grepp, och undviker som regel de klichéer som genren vanligtvis svämmar över av. Visserligen går filmen ibland på gränsen till att ta till klyschor, men överlag håller den sig på rätt sida och jag medger att det är en svår balansgång.

Någon jätterolig film är det inte, men det är hela tiden underhållande och man får åtminstone skratta ibland. Det är lite för långt mellan skratten för att jag ska bli helt nöjd, men däremot finns det gott om charm och en fin romantisk känsla som nästan aldrig blir översentimental eller alltför sockersöt. Jag uppskattar också att filmen inte blir så pinsam att se på som många andra komedier, utan där man faktiskt kan se allt utan att vrida sig av pinsamhet.

Dock är filmen mycket förutsägbar, och det mesta kan förutspås utan större ansträngning. Slutet är tämligen givet, och det är ont om överraskningar efter vägen. Fast å andra sidan kan detsamma förstås sägas om nästan alla romantiska komdier, och det viktigaste är ju trots allt att man har trevligt under tiden - vid sådana här filmer är trots allt målet inte det viktigaste, utan resan dit. Och när man har trevligt hela tiden, utan särskilt mycket att klaga på, är det svårt att kritisera filmen.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett effektivt bildspråk och bra klippning. Det finns också mycket bra och passande musik. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och Natalie Portman är utmärkt som Emma. Ashton Kutcher har aldrig tillhört någon av mina favoriter och brukar oftast spela mer eller mindre stelt, men gör faktiskt en ovanligt bra insats i den här filmen. Vid några tillfällen känner man visserligen att han inte känns helt övertygande, men överlag spelar han relativt bra och övertygar. Även i övrigt är det bra skådisar, och jag uppskattar framförallt Olivia Thirlby i en alltför liten roll som Emmas syster och Lake Bell som assistent på den TV-serie där Adam arbetar.

No Strings Attached är varken originell eller oförutsägbar, och föredrar man nyskapande djupa filmer bör man hålla sig långt borta från den här. Men här finns trots allt ett visst djup - mer än i de flesta romantiska komedier - och ett överflöd av charm. Jag hade önskat mer humor för att känna mig riktigt nöjd, men jag hade ändå så trevligt medan jag såg filmen att en stark sjua känns som det enda rättvisa betyget. Det är kanske inte jätteminnesvärd film, men den är ändå riktigt bra och håller säkerligen att ses om.

Recensionen skriven: 17 maj 2011
Senast uppdaterad: 18 maj 2011

Recensionen har lästs 3199 gånger av 1821 personer, sedan den 17 maj 2011