Cyril Woodcock - Lesley Manville Johanna - Camilla Rutherford
Grevinna Henrietta Harding - Gina McKee Dr. Robert Hardy - Brian Gleeson
Tippy - Phyllis MacMahon Barbara Rose - Harriet Sansom Harris
Lady Baltimore - Julia Davis Lord Baltimore - Nicholas Mander
Prinsessan Mona Braganza - Lujza Richter Peter Martin - Philip Franks
Biddy - Sue Clark Nana - Joan Brown

I 1950-talets London är Reynolds Woodcock en framgångsrik modedesigner, som designar svindyra klänningar till societeten. Privat bor han med sin syster Cyril, och avverkar kvinnor på löpande band; företrädesvis naiva sådana som inte kan sätta emot Reynolds väldigt specifika idéer. Men en dag träffar han servitrisen Alma på ett café, och trots stor åldersskillnad blir han förälskad och bjuder ut henne. Men Alma är inte som andra kvinnor han dejtat, och hon har inga planer på att nöja sig med att bara finnas i bakgrunden medan Reynolds har all kontroll...

Paul Thomas Anderson är onekligen en talangfull regissör och manusförfattare, med en del imponerande filmer i bagaget och inte minst en imponerande detaljrikedom. Därför är det svårt att inte få höga förväntningar inför en ny film av honom, och de förväntningarna infriades. Phantom Thread är kanske inget som kommer falla alla i smaken, men är en mycket bra film. Storyn är fascinerande och genomarbetad, och precis som tidigare finns en fantastisk detaljrikedom där inget lämnats åt slumpen. Det är en annorlunda film, men samtidigt är det förvånansvärt realistiskt och jordnära.

Stämningen är utmärkt, och det är en mycket finstämd film. Det bidrar till att man snabbt dras in i handlingen, och förblir sedan intresserad hela tiden. Det är engagerande och samtidigt även originellt, men utan att det blir för udda eller märkligt. Rollfigurerna är intressanta och mångbottnade, och det är ett ovanligt nyanserat drama där ingenting är helt svart eller vitt. Det är mycket djupsint, och det blir aldrig det minsta ytligt. Filmen har mycket att säga, och här finns onekligen en del likheter med Ingmar Bergmans filmer; men överlag är det bättre än de flesta av dem.

Det är också oerhört lågmält, och här finns ingen som helst övertydlighet. Mycket sägs inte med ord och man får ingenting serverat på silverfat, utan måste själv läsa mellan raderna för att förstå hur allting hänger ihop. Samtidigt är den yttre handlingen dock relativt lättbegriplig och inte alltför komplex, men däremot förklaras ingenting om karaktärernas motivation eller ageranden - eller för all del hur alla tänker och känner. Det måste man dra sina egna slutsatser om, genom att läsa mellan raderna och tolka saker och ting på egen hand. Ibland kan det kanske gå lite för långt med den här lågmälda stilen, men jag uppskattar det och det är onekligen trevligt att slippa bli skriven på näsan. Det är också en oerhört djupsint film, och det rör sig om komplexa situationer där inget är fullt så enkelt eller tydligt som det vid en första anblick kan ge sken av.

Men på gott och ont är Phantom Thread också en mycket långsam film, där den yttre handlingen är begränsad och det egentligen inte händer så mycket. Det mesta händer under ytan, medan den konkreta handlingen är begränsad. Allt puttrar framåt i långsam takt, och det är så långt ifrån en actionfilm som man överhuvudtaget kan komma. Det händer hela tiden bara precis tillräckligt mycket för att hålla intresset vid liv, varken mer eller mindre. Tempot är lågt, bitvis rentav mycket lågt, och många kommer säkert att finna det här olidligt tråkigt. Jag är dock inte en av dem, för trots att det är mycket långsamt uppfattar jag det inte som segt - åtminstone inte förutom ett litet parti lite före mitten. Därför hade nog filmen vunnit på att kortas ned en smula, och jag hade gärna sett att tempot kunnat ökas något under filmens första timme, då det är lite väl händelsefattigt t.o.m. för min smak. Som det är nu gäller det att vara pigg och utvilad när man ser filmen, för annars finns risken att man inte håller sig vaken...

Fotot är utmärkt, och filmen har ett effektivt bildspråk som tillsammans med utmärkt scenografi bidrar till en utmärkt närvarokänsla och tidskänsla; där det ser ut och känns som 1950-tal in i minsta detalj. Skådespelarinsatserna är också utmärkta. Daniel Day-Lewis är utmärkt i huvudrollen som Reynolds, och gör en imponerande rollprestation som övertygar in i minsta detalj. Här finns inte ett enda konstlat manér, och det kan ärligt talat inte bli så mycket bättre. Hans chanser att vinna Oscar på söndag borde vara goda, och om det stämmer att det här blir hans sista film som skådespelare så är det i så fall ett värdigt avslut. Vicky Krieps är också mycket bra som Alma, och gör allt som går av rollen. Lesley Manville är bra som Cyril, men gör en mer avskalad rollprestation och imponerar inte riktigt lika mycket.

Phantom Thread är en mycket bra och välgjord film, som är fascinerande och engagerande. Det är lågmält och helt befriat från övertydlighet, då man själv måste läsa mellan rsderna för att lista ut varför rollfigurer gör som de gör. Men å andra sidan är det väl bara mer realistiskt, för i verkligheten brukar man sällan veta hur någon annan tänker eller känner... Den yttre handlingen är dock relativt lättbegriplig, så därför blir filmen inte särskilt "konstig" eller obegriplig. Det är långsamt och avskalat, och rentav ganska minimalistiskt, men det passar utmärkt till den här handlingen och tidsperioden. I likhet med de flesta av Paul Thomas Andersons filmer är det alltså ingen film som kommer att falla alla i smaken, och somliga lär finna det här segt och tråkigt. Men jag uppskattar verkligen filmen, och finner den inte seg trots det väldigt låga tempot. Jag ger filmen en svag åtta i betyg, men då jag var lite trött när jag såg filmen (en nackdel med att se filmer på pressvisningar, som oftast infaller vardagsförmiddagar) är det inte alls otroligt att jag kommer höja betyget när jag ser om den i framtiden. Den som lever får se, men det får i alla fall vänta tills filmen släpps på DVD och Blu-Ray...

Recensionen skriven: 3 mars 2018

Recensionen har lästs 577 gånger av 373 personer, sedan den 3 mars 2018

Film/serie * * * * * * * *