Telefonröst - Christer Fuglesang TV-reporter - Mikael Roupé
Övriga röster:
Gabriel Odenhammar Adam Fietz
Nora Nilsson Jennie Jahns
Annica Smedius

Bildkälla: Scanbox Entertainment

Genom åren har vi sett en lång rad filmer av genren science-fiction, och inte sällan gästas jorden av utomjordingar av ett eller annat slag. En helt ny vinkling av fenomenet kommer från den Oscarsnominerade manusförfattaren Joe Stillman, som bl.a. blivit skrev manus till Shrek. Resultatet är den spansk-brittiska samproduktionen Planet 51, som regisserats av den långfilmsdebuterande spanska regissören Jorge Blanco. Handlingen utspelas på en avlägsen planet i ett annat solsystem som kallas för just Planet 51, och som har stora likheter med 1950-talets jorden - åtminstone med undantag av att alla invånare har grön hy, att hundar ser närmast monsterlika ut och att bilar kan sväva en bit över markytan. På denna planet bor tonåringen Lem, som jobbar på planetariet och är hemligt kär i granntjejen Neera. Hans värld förändras en dag när ett rymdskepp landar på planeten, och den amerikanska NASA-austronauten Charles Baker kliver ur. Han har väntat sig att det ska vara en obebodd planet, där han kan markera sitt revir och därefter resa hem. Men riktigt så blir det inte, då de paranoida invånarna är övertygad om att Charles Baker är en livsfarlig utomjording som tänker ta över världen. En av fåtalet som inte ser honom som farlig är Lem, och istället blir det upp till honom att gömma Charles från de rädda invånarna och försöka få honom att komma hem till jorden igen.

På sätt och vis är Planet 51 en ganska originell film, och på sätt och vis är det en alldeles sedvanlig sådan. Det beror helt enkelt på hur man ser på saken. Enkelt uttryckt är filmen en motsatsversion av en lång rad science-fictionfilmer som kommit genom åren, och har bl.a. en hel del likheter med E.T.. Skillnaden är alltså att det blivit tvärtom, då det inte är jorden som "invaderas" av utomjordingar utan en främmande planet, och "utomjordingen" därmed kommer från jorden och är en vanlig amerikan. Det är en kul idé, och gör att filmen trots allt sticker ut lite grand från mängden och blir inte alltför lik andra filmer. Genom denna udda inverterade idé lyckas också manusförfattarna få fram ett tydligt och fint budskap om bl.a. fördomar, vilket gör att Planet 51 blir lite djupare än det först kan verka. Fast någon jättedjup och intellektuell film är det inte; i första hand är det ändå underhållning. Men som sådan lyckas filmen riktigt väl.

Framförallt är det en riktigt rolig film, där jag skrattade vid ett stort antal tillfällen och som lyckas att förmedla många lyckade komiska poänger, om än inte alla är av det mest originella slaget. Det är också kul att filmen fullständigt kryllar av popkulturella och politiska referenser i såväl skämt som annat. Exempelvis är det av filmtiteln omöjligt att inte dra paralleller till det ökända och beryktade Area 51. Det förhöjer helhetsintrycket, och gör att filmen blir trevlig att se på hela tiden. Det är också trevligt att såväl skämten som referenserna gör att filmen fungerar bra även för vuxna, och fastän barn troligen är den främsta målgruppen så finns det en hel del vuxenskämt som inte barn lär förstå något av. I en tid då allt fler filmer blir tydligt barninriktade (särskilt i Sverige) är det trevligt med en film som fungerar nästan lika bra för ungdomar och fullvuxna som för barn. Dock är filmen tämligen förutsägbar, och har man sett någon tidigare science-fictionfilm står utgången ganska given från första början. Istället handlar det mer om vad som ska hända under tiden, än av själva upplösningen. Fast där är ju Planet 51 i gott sällskap med många andra filmer, och faktum kvarstår att det är svårt att skapa helt oförutsägbara filmer i dagens läge där de flesta redan sett alla tänkbara slut. Det kanske mest påtagliga problemet med filmen är istället att den dramaturgiskt följer ett givet mönster, med väldigt små utsvävningar. Fastän filmen blivit tvärtom de flesta science-fictionfilmer, så är upplägget och mönstret det gamla vanliga, med mycket få överraskningar. Det gör filmen onödigt smal och tunn, och det hade inte skadat med några fler utsvävningar och en rikare story.

Det kompenseras dock delvis av roliga och annorlunda karaktärer, även om somliga blivit lite väl endimensionella. Visuellt är Planet 51 också en upplevelse, som innehåller datoranimation av allra högsta klass. Stilen har en slags halvrealistisk och relativt jordnära stilen, som känns estetiskt originellt och trivsamt. Såväl rörelsemönster och bakgrunder som karaktärsporträtt har blivit mycket genomarbetade och äkta. Trots en lägre budget och att det här huvudsakligen är en spansk produktion (som inte direkt blivit kända för sina imponerade animerade filmer), så är animationen här fullt jämförbar med de flesta av bl.a. Dreamworks filmer, även om det kanske inte riktigt når upp till Pixars klass. Planet 51 är utan tvekan en underhållande, välgjord och trevlig med en hel del humor och en viss sensmoral. Det är också en lysande idé att ta upp utomjordingar ur ett omvänt perspektiv, och det annorlunda begreppet gör att filmen sticker ut som något utöver det vanliga inom genren. Då kan man ha överseende med att upplägget känns alltför bekant och att det är en förutsägbar film. Betygsmässigt når det upp till en sjua, och Planet 51 är absolut sevärd för alla åldrar, fast jag anser ändå att det är tveksamt om det är värt biljettpriset för att se den på bio. Om ni ser den, gör dock inte samma misstag som de övriga personerna på den pressvisning som jag närvarade på och lämna biosalongen så fort sluttexterna börjar rulla. Ett par minuter in i sluttexterna fortsätter nämligen handlingen med ytterligare ett par scener, som visserligen inte tillför alltför mycket till handlingen men som är roliga och ger ett lite tydligare avslut än vad filmen erbjudit fram tills dess.

Filmen är dubbad av SmartDub, och bakom regi står Mikael Roupé (om än med hjälp av Adam Fietz). Det är överlag bra röster, där bl.a. Robert Gustafsson, Andreas Nilsson och Frida Öhrn är utmärkta. Måns Zelmerlöv gör en fullt godkänd insats i huvudrollen som Lem, men ibland kan man skönja en viss bristande inlevelse. Lustigt nog medverkar dessutom astronauten Christer Fuglesang i en liten biroll, men exakt vilken roll det var lyckades inte undertecknad att uppfatta. Rollen står utsatt som "Telefonröst" i den svenska creditlistan, men någon telefonröst kommer i alla fall inte jag ihåg från filmen. Översättningen är bra, även om jag tyvärr inte kunnat se originalversionen och därför inte har något att jämföra med. Jag reagerade ibland över vissa onaturliga uttryck, men det mesta låter bra och Mats Wänblad har lyckats att bibehålla de flesta popkulturella referenser på ett bra sätt. Munrörelserna stämmer riktigt bra, även om det långt ifrån är perfekt.

Den svenska bildversionen lämnar tyvärr en hel del övrigt att önska. Filmens förtexter står på engelska, och titeln läses dessutom upp av speakerröst. Viktigare textskyltar under filmens gång har antingen lästs upp av speakerröst eller läses upp naturligt av rollfigurer. Sluttexterna är på engelska komplett med originalrösterna. Efter extrascenen ett par minuter in i sluttexterna listas en del svenska röster i grupp via textremsor i underkanten av bilden (vanlig textning), samtidigt som den engelska rollistan rullar. Därefter anges distributionsbolaget. Mer credits än så finns dock inte, och vem som spelar respektive rollfigur lyser helt med sin frånvaro. Det finns heller inte ett ord om vare sig dubbningsstudio, regissör eller översättare. De röster som anges är dessutom bara ett litet fåtal av alla som medverkar, och rörde sig såvitt jag hann uppfatta inte om fler än 6 - 10 skådespelare. Varför Scanbox valt att hitta på en sådan ynklig lösning, och inte ens ange fullständiga credits efter alla sluttexter, är bortom mitt förstånd.

Recensionen skriven: 15 januari 2010
Senast uppdaterad: 15 januari 2010

Recensionen har lästs 6236 gånger av 3664 personer, sedan den 15 januari 2010