Livli - Nina Sand Torkel - Shanti Roney
William Otto - Kurt Ravn Zeke - Jimmy Lindström
Katarina - Annika Hallin Polis - Harald Hamrell
Roger - Pontus Eklöf Wulf - Kola Krauze
Bankchefen - Rolf Lydahl Brinck - Svante Åhman
Susanne - Lotta Karlge Livlis mamma - Lena Carlsson

Den svenska regissören och manusförfattaren Ella Lemhagen har blivit känd för filmer som Tsatsiki, morsan och polisen, Tur och retur och Patrik 1,5. Nu senast låg hon bakom Kronjuvelerna, men när hon nu återvänder till bioduken är det med en nyfilmatisering av Max Lundgrens roman Pojken med guldbyxorna från 1967 som blev en omåttligt populär TV-serie 1975.

12-åriga Mats har bott merparten av sitt liv med sin mamma, men nu har hon stuckit och hans hittills frånvarande pappa - som tagit så lite ansvar som överhuvudtaget är möjligt - tvingas ta hand om Mats. Mats umgås med sin kompis David, och jobbar extra på kyrkogården tillsammans med den tuffa tjejen Livli. Men en dag råkar Mats och David ut för mobbare och plötsligt tvingats Mats hitta nya byxor. Lägligt nog hittar han ett par övergivna byxor nere vid hamnen, och väljer att ta på sig dem. Det dröjer inte länge innan Mats upptäcker att byxorna är magiska, för varje gång han stoppar ner handen i fickan hittar han en ny hundrakronorssedel där. Det är Mats och David inte sena att utnyttja, och roar sig snart kungligt med allt större summor pengar. Polisen och bankdirektörerna är inte lika förtjusta, då de upptäckt att det oförklarligt försvinner mängder av hundralappar från bankernas kassavalv, detta trots att övervakningskamerorna visar att ingen varit där. Byxornas tidigare ägare är inte heller överförtjust...

Att göra en ny filmversion av en så gammal TV-serie och ännu äldre bok kändes på förhand lite tveksamt, men nya Pojken med guldbyxorna är faktiskt en förvånansvärt bra film. Ella Lemhagen har på ett skickligt sätt bibehållit grundidén och premissen från TV-serien, men moderniserat och anpassat allt till dagens samhälle. Det är en genomarbetad story, som (åtminstone vad jag vill minnas) har ett lite större djup än i den gamla TV-serien. Det är tänkvärt och med bra budskap, samtidigt som det är charmigt och underhållande. Man har trevligt medan man ser filmen, och periodvis är det också riktigt spännande. Vid vissa tillfällen är det riktigt spännande även med vuxna mått mätt, så jag undrar om det inte blir lite för spännande och våldsamt för barnen då.

Men Ella Lemhagen har på ett fint sätt lyckats att bredda målgruppen på vad som ursprungligen var en barnbok, och gjort en förhållandevis tidlös film som fungerar för både barn och vuxna. Visst är det barn som är den främsta målgruppen, men det finns tillräckligt med djupare poänger så att även ungdomar och fullvuxna har fullt utbyte av filmen. Det är skickligt gjort, och det är ganska sällsynt med familjefilmer i ordets rätta bemärkelse; d.v.s. filmer som faktiskt passar bra för alla åldrar som är fallet här. Här finns dock i stort sett ingen humor alls, vilket jag saknar. Men förutom det får man något som passar de flesta, med både charm, budskap och en riktigt rafflande actionthriller (ja, ni läste faktiskt rätt!). Jag uppskattar också den nytillkomna rollfiguren Livli, som trots att hon är något stereotyp är ett värdefullt tillskott och en både tuff och trevlig tjej. Det bidrar också till att filmen får en modern och fräsch känsla och en hyfsad kvinnosyn.

Dock tycker jag att Pojken med guldbyxorna tappar lite mot slutet, då filmen nästan förvandlas till en korsning mellan Snabba cash och Johan Falk, och då storyn delvis hamnar i skymundan till förmån för rafflande action. Den sista halvtimmen håller inte ihop riktigt lika väl som resten av filmen, och dessutom kan man ha synpunkter på de oerhört stereotypa skurkarna som framstår som spritt språngande galna. Dessutom förekommer en del logiska luckor, även inom filmens egen premiss - exempelvis borde väl butiksbiträden börja bli misstänksamma om 12-åringar betalar med flera tusen kronor i hundralappar...? Dessutom får man aldrig någon klarhet i var byxorna egentligen kommer ifrån eller hur de "fungerar", men det vore väl förstås hopplöst att komma på någon trovärdig förklaring på.

Fotot är snyggt och effektivt, men vid mer spännande scener har filmfotografen tyvärr en förkärlek för extremt skakig handkamera; till den grad att man knappt kan se vad som händer och i en större biosalong kan man t.o.m. bli åksjuk. Skådespelarinsatserna är relativt bra. Lukas Holgersson (mest känd från nyare inkarnationer av LasseMajas detektivbyrå är ganska bra i huvudrollen som Mats - han imponerar inte på samma sätt som de bästa barnskådespelarna, men spelar i alla fall ganska trovärdigt. Olle Krantz är tyvärr lite sämre som David, och känns lite stel och opersonlig. Nina Sand är däremot mycket bra som Livli, och gör allt som går utifrån manuset. Shanti Roney är bra som Mats pappa och gör vad som går av den tyvärr lite stereotypa rollen, medan danska Kurt Ravn balanserar på gränsen till överspel i rollen som den oerhört stereotypa och klichéartade William. Missa heller inte dubbningsveteranen Rolf Lydahl, troligtvis mest känd som Tigger/Tiger i Nalle Puh, i en biroll som bankdirektör.

Pojken med guldbyxorna är en underhållande och trevlig film, som både är charmig och spännande samtidigt som det finns ett visst djup och ett bra budskap. Det är också imponerande med en film som fungerar i stort sett lika bra för vuxna som för barn, utan att upplevas alltför barnslig. Ibland tycker jag dock att blandningen mellan fantasifull verklighetsflykt och realistisk action inte fungerar till fullo, och gör att det ibland känns lite malplacerat; framförallt mot slutet då filmen nästan blir en renodlad actionthriller. I efterhand inser man också att mycket inte håller ihop logiskt, men medan man ser filmen har man ändå riktigt trevligt och det är en bra och välgjord film. Väl värd att se både för barn och vuxna, men samtidigt inget man funderar över länge i efterhand, varför en stabil sjua känns som det mest rättvisa betyget.

Recensionen skriven: 25 september 2014
Senast uppdaterad: 26 september 2014

Recensionen har lästs 4678 gånger av 2815 personer, sedan den 25 september 2014