Theoden - Bernard Hill Irolas - Ian Hughes
Eowyn - Miranda Otto Gollum - Andy Serkis
Grimbold - Bruce Phillips Sauron - Sala Baker
Everard - Noel Appleby Eldarion - Sadwyn Brophy
Damrod - Alistair Browning Boromir - Sean Bean
Madril - John Bach Shagrat - Peter Tait

Det här är väl en film som de allra flesta i Sverige och världen känner till vid det här laget - den tredje och (gudskelov) sista delen i trilogin om Härskarringen, som bygger på Tolkiens klassiska romaner. De tre filmerna släpptes som bekant på bio med ett års mellanrum, med denna världspremiär för denna film i december 2003 och svensk release på video och DVD nu i maj. Det känner som överflödigt att börja beskriva handlingen alltför noggrant, när 90% av Sveriges befolkning säkerligen redan känner till filmen och trilogin ingående... Filmen är i alla fall en ganska direkt fortsättning av Sagan om de två tornen 2002, och här har Saurons styrkor anfallit Minas Tirith, och det är äntligen dags för den slutgiltiga striden mot respektive för mänskligheten. Under tiden är huvudrollerna Frodo och Sam på väg för att förstöra ringen, något de ju försökt göra ända sedan första filmen.

Det känns nästan som att det är obligatoriskt att vara nästintill lyrisk över denna film, liksom de två föregångarna - ibland börjar man liksom nästan undra om de flesta journalister i media är mutade... Men faktum är att jag har svårt att se varför alla andra är så extremt lyriska över filmen. Visst har den sina poänger, men att påstå att den är bra vore en överdrift. Liksom de två tidigare filmerna är den mycket vacker, med merparten filmad på Nya Zeeland. Att den är välgjord är heller ingen tvekan om. Specialeffekterna är mycket imponerande, och det synts att det lagts ner mycket tid på att få specialeffekterna naturtrogna - kanske mer tid än manuset... De flesta skådespelarna är också duktiga, även om jag känner mig lite frågande till bl.a. Sean Astin som Sam - han känns ibland inte helt trovärdig och lite oengagerad, även om jag inte har något konkret att visa på. Även vissa av de andra yngre skådespelarna är periodvis aningen oengagerade, och de äldre och mer erfarna skådespelarna är onekligen bättre. Undantaget är givetvis Elijah Wood som, som alltid, är utmärkt - även om jag personligen tycker att han kommer mer till sin rätt i en del andra filmer. Men skådespeleriet är inte det stora problemet... Först och främst är filmen olidligt lång - över tre timmar är alldeles för långt. Särskilt som manuset inte räcker till mer än max två timmar... Det finns möjligtvis handling för 1 1/2 - 2 timmar, resten består enbart av våld, våld och ännu mera våld. Främst på bio är längden ett stort problem, då tre timmar är en väldigt lång tid att sitta och se en film helt utan paus. Det är nästan så man känner att det vore trevligt med reklamavbrott under filmen...! Jag tycker det borde vara obligatoriskt med minst en paus på biofilmer av den här längden.

Det är också rörigt och svårt att fatta vad som egentligen händer i en del lägen - särskilt om man, i likhet med undertecknad, inte har läst böckerna. Ibland undrar man om producenterna bara har förutsatt att alla läst böckerna. Karaktärsbeskrivningarna för en del karaktärer är också lite bristfälliga, både i den här filmen och tidigare. Det känns som att vi bara ska bry oss om de stora huvudrollerna, och att ingen ska tänka över vilka birollerna egentligen är... Ett annat stort problem är att alla tycks förutsätta att man kommer ihåg allt som hänt i de tidigare två filmerna - för oss som inte är maniska och sett de två tidigare filmerna flera gånger om, så är det minsann inte helt lätt att minnas vad som hänt i en film man inte sett på ett års tid. Det hade onekligen behövts en resumé i början över vad som hände i den förra filmen. Och att filmen är orealistisk och inte minst väldigt förutsägbar behöver man väl knappast påpeka...? Allt är dock inte negativt... Den här filmen är absolut bäst av de tre. Det händer mer här, och det känns som mindre omotiverat våld än i de två första - därmed inte sagt att det är mindre våldsamt överlag, bara att våldet här är mer motiverat och fyller en viss funktion, vilket framförallt var ett stort problem i den första filmen där allt våld kändes helt omotiverat. Manuset känns också mer genomarbetat än i föregångarna, men tyvärr räcker det inte till för att fylla dessa dryga tre timmar. Men visst är det en upplevelse, och har man sett de två första filmerna är det nog ett måste att se även denna. Därför sätter jag ett något högre betyg än jag egentligen tycker att filmen förtjänar. Men om man inte sett någon av filmerna, så klarar man sig kanske lika bra utan att ha sett dem... Till sist kan jag inte låta bli att undra hur i allsin dar som Sagan om konungens återkomst kunnat vinna så många oscars - den förtjänar absolut oscars för både bästa smink och bästa specialeffekter, men de "viktigare" klasserna känner jag mig mycket frågande till om filmen verkligen förtjänat att vinna i... Men tack och lov att det här är sista filmen i trilogin i alla fall - jag vet inte om jag hade stått ut att se fler...!

Några månader efter den första videoreleasen i Sverige, släppte SF en så kallad Extended-version - 50 minuter längre än originalversionen, och med ett antal extra scener. Även om jag inte var alltför imponerad av originalfilmen, så var denna utökade version en stor besvikelse. De extra scenerna som tillkommer tillför egentligen inte filmen något, och jag kände inte att de ytterligare 50 minuterna gav särskilt mycket. Detta i kombination med det faktum att filmen nu överstiger 4 timmar, och därmed är längre än vad de flesta orkar genomlida, gör att jag inte med gott samvete kan göra annat än sänka betyget.

Tyvärr har undertecknad inte fått tillgång till DVD-utgåvan, och kan därför inte uttala sig om hur den är uppbyggd eller om dess extramaterial. Men ärligt talat, vem orkar se på extramaterial när det är nog hemskt att genomlida de 190 minuter som själva filmen räcker...?

Recensionen skriven: 24 juni 2004
Senast uppdaterad: 24 juni 2004

Recensionen har lästs 3821 gånger av 2141 personer, sedan den 5 december 2007