Örjan Ramberg Elin Klinga
Pernilla Wahlgren Josephine Bornebush
Måns Nathanaelson Rebecka Teper
Christina Schollin Tova Magnusson Norling
Fredrik Dolk Stina Ekblad
Jonas Karlsson Kim Sulocki

De båda svenska regissörerna och manusförfattarna Christian Eklöw och Christopher Panov debuterade 2000 med den kritikerrosade kortfilmen Hundtricket, som blev så framgångsrikt att de två år senare gjorde en långfilmsversion av samma film; en film som blev en relativt stor succé och dessutom vann pris på Stockholms filmfestival. När de nu efter sju års tystnad plötsligt är tillbaka i branschen har det skett med en låtsasdokumentär om skådespelaren och dubbningsveteranen Linus Wahlgren. Han har här tröttnat på att betraktas som en oseriös komediskådis och att alltid ses som "minstingen" i familjen Wahlgren bakom mer framgångsrika syskon. Han ser därför fram emot när kulturjournalisten Görhan Hellström ska spela in en dokumentär om honom. Problemet är bara det att Görhan inte gör det uppdraget helt frivilligt, utan hatar Linus Wahlgren utöver allt på jorden. Linus ger dock inte upp, utan satsar allt på att ses som en seriös skådis och komma in på Dramaten. För det ändamålet uppsöker han Jonas Malmsjö, och försöker med alla medel att bli vän med honom...

Att göra en påhittad film om verkliga personer är minsann ett nytt och originellt begrepp. Det har visserligen förekommit i enstaka fall i USA, men aldrig i Sverige. Med ett så bisarrt koncept var jag minst sagt skeptisk till den här filmen, men Scener ur ett kändisskap visade sig faktiskt vara bättre än jag hade kunnat drömma om. Här förekommer en lång rad kändisar, som alla mer eller mindre spelar sig själva. Idén är faktiskt inte alls dum, och jag blir imponerad över att både Linus Wahlgren och Jonas Malmsjö vågar driva med sig själva på det här sättet.

Inledningsvis känns filmen lite seg, och i början när manusförfattarna sneglat lite för mycket på den holländska filmen Interview kan det upplevas småtråkigt. Men när filmen väl kommer igång lyfter det rejält, och det blir både intressant och roligt. Det är kanske inte världens djupaste film och det är väl lite tveksamt om det verkligen kommer att förändra folks syn på Linus Wahlgren, men det är en bra tanke och gjord med fin fingertoppskänsla. Allting är rejält tillspetsat, men det är uppenbart att filmen trots allt utgått ifrån ett litet kort av sanning och därifrån överdrivit in absurdum.

Resultatet är något ojämnt men överlag ganska bra, och det är en trevlig och underhållande låtsasdokumentär. Det här är väldigt tillspetsat, där bl.a. Dramatenskådisar spelar överdrivna nidbilder av sig själva, men det fungerar förvånansvärt väl. Det är en ganska rolig film, där jag skrattade vid ganska många tillfällen. Vissa scener är helt klockrena, och då är det omöjligt att inte vika sig för skratt. Vissa andra skämt faller platt ner och känns mest pinsamma, men dessbättre är det relativt få sådana. Bäst fungerar det vid scenerna på Dramaten, där det överlag är fyndigt och fantastiskt roligt.

Samtidigt fungerar filmen även skapligt som drama, då filmen åtminstone är lite tänkvärd och lyckas att engagera hela tiden; trots det påhittade men samtidigt dokumentära formatet. Det hade dock inte skadat med ett lite jämnare tempo, och dessutom känns somliga scener lite väl överdrivna - filmmakarna har helt enkelt gått en smula för långt, och det håller inte alltid fullt ut.

Fotot är bra, även om filmen inte kan skryta om något originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och alla spelar sig själva eller åtminstone tillspetsade varianter av sig själva. Linus Wahlgren visar verkligen att han är en riktigt bra skådis, och spelar övertygande i de allra flesta fall. Periodvis spelar dock både Jonas Malmsjö och Örjan Ramberg över å det grövsta, men jag får förmoda att det är avsiktligt.

Scener ur ett kändisskap är en svår film, som inte kommer att passa alla. Låtsasdokumentärer har absolut sin plats, men detta kombinerat med verkliga personer kan lätt upplevas som alltför udda för många tittare. Men om man ger filmen en chans, så är det faktiskt en trevlig film som åtminstone periodvis är väldigt rolig. Den ojämna nivån och de misslyckade scenerna gör att jag i slutändan inte kan ge filmen mer än en stark sexa i betyg, men det är ändå en fullt sevärd film, även om den inte är fullt lika tänkvärd och minnesvärd som filmmakarna förmodligen tänkt sig.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket i klartext innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet är i 2-kanalig stereo, vilket duger gott för det här ändamålet. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men är inget utöver det vanliga. Det finns svensk text för hörselskadade, men ingen annan text. Den texten uppskattas dock, för ibland är det svårt att höra vad som sägs och jag behövde ha texten påslagen för att uppfatta all dialog. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och svenskspråkig.

Som extramaterial finns en rad bortklippta scener av varierande klass. Somliga är trevliga, medan somliga är helt poänglösa. Överlag är det dock inget som tillför speciellt mycket till filmen, och vid ett par scener framstår också Linus som mer osympatisk än i själva filmen, varför filmen hade förändrats i karaktär av att ha kvar dessa scener. Vidare finns några s.k. bloopers (misslyckade tagningar), som är småroliga men inte tillför särskilt mycket. Därefter återfinns slags pilotversion av den dokumentär som spelas in i filmen, vilket inte heller tillför så jättemycket. Därefter får vi se de båda regissörerna läsa recensioner av filmen tillsammans med Linus Wahlgren och Jonas Malmsjö. Det är en kul idé, men det har blivit lite för oseriöst och dessutom pratar alla så otydligt att det är svårt att faktiskt höra vad som sägs. Slutligen finns även en biotrailer av samma film, som är precis så spännande som det låter... Extramaterialet har tyvärr ingen text alls, vilket är lite irriterande då det ibland inte är helt oproblematiskt att faktiskt uppfatta allt som sägs.

Recensionen skriven: 16 juli 2010
Senast uppdaterad: 16 juli 2010

Recensionen har lästs 4078 gånger av 2412 personer, sedan den 16 juli 2010