Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Lucy - Emily Browning Clara - Rachael Blake
Birdmann - Ewen Leslie Thomas - Eden Falk
Sophie - Mirrah Foulkes Cook - Michael Dorman
Man 1 - Peter Carroll Man 2 - Chris Haywood
Man 3 - Hugh Keays-Byrne Mark - Henry Nixon
Klikk her for den komplette norske rollelisten!

Den australiensiska författarinnan Julia Leigh har framförallt blivit känd genom sina två framgångsrika romaner The Hunter och Disquiet, som mig veterligen ännu inte släppts i Sverige men där den förstnämnda senare filmatiserats. 2011 gjorde hon sin debut som regissör och manusförfattare genom det lågmälda dramat Sleeping Beauty, som premiärvisades på filmfestivalen i Cannes och nominerades till Guldpalmen. I de flesta länder utanför hemlandet Australien har filmen släppts direkt på DVD, och så även i Sverige.

Den unga kvinnan Lucy studerar på universitet, men ligger alltid efter med pengarna till hyran och andra utgifter. Hon jobbar deltid på kontor och ställer upp på medicinska experiment, men det räcker ändå inte för att täcka hennes del av hyran till det hus hon delar med ett par andra personer. Men i skoltidningen ser hon en annons om en slags nischad agentur, som betalar bra för servitriser vid privata tillställningar. Det handlar om att servera rika äldre män man endast iklädd trosor och behå. Visserligen en smula förnedrande, men då Lucy får bra betalt för att knappt göra någonting är det inte mycket att tveka på. Det tar inte lång tid innan samma agentur erbjuder henne ännu mer välbetalda jobb som en slags "Törnrosa" - hon får mycket bra betalt för att ta sömntabletter och sen sova i några timmar i ett rum som agenturen tillhandahåller, i sällskap av män. Problemet är bara det att Lucy inte har någon som helst aning om vad männen egentligen gör med henne, även fast agenturen försäkrar henne om att de inte tillåter konkret sex...

Jag måste erkänna att storyn inte låter särskilt lockande på papperet, och det är också lätt att bli avskräckt av DVD-omslaget som närmast får Sleeping Beauty att framstå som en porrfilm. Men det är långt ifrån sanningen, för det här är faktiskt ett fullt seriöst och ganska djupt drama. Tvärtemot vad DVD-omslaget anger handlar det inte ens om regelrätt prostitution, utan snarare i "gränslandet" runt prostitution men utan egentligt sex. Det finns inte ens särskilt mycket naket, utan mycket längre än till några få scener med tjejer med bar överkropp går det inte. I en enda scen är huvudrollsinnehavaren (eller någon för den delen) helt naken, men det är över innan man hunnit blinka; nästan. Så förväntar man sig en erotisk film lär man bli väldigt besviken, men för mig som aldrig uppskattat porr är det trevligt och välkommet.

Sleeping Beauty är en oerhört lågmäld och nedskalad film, som närmast känns minimalistisk i sin stil och uppbyggnad. Här finns ingen onödig dialog och ingen som helst övertydlighet. Faktum är att vi inte ens får klara besked om särskilt mycket alls, utan tittarna förväntas själva läsa mellan raderna och förstå allting som Lucy gör och hur relationerna till alla andra människor är. Det är en ganska fåordig och avskalad film, som mer kretsar kring bilder och handling än konkret dialog. På så sätt påminner filmen i struktur och känsla snarast lite åt David Lynchs håll, om än inte fullt lika udda och suggestivt. Jag kan tycka att det blivit lite för mycket (eller lite) av det goda, och även fast jag stör mig på övertydliga filmer lika mycket som alla andra, så känns det inte så kul när man knappt får veta någonting med säkerhet. Jag hade hellre sett en gyllene medelväg, där man får veta åtminstone det nödvändigaste utan att behöva gissa sig till allt; men ändå slippa merparten av den övertydlighet som genomsyrar så många andra filmer.

Men filmens avskalade och lågmälda stil gör samtidigt att budskapet blir ett annat. Tvärtemot vad man skulle kunna tro, handlar det här egentligen inte om att provocera eller visa på otäcka scener för att tycka synd om Lucy. Det förekommer visserligen ett par obehagliga scener som inte är särskilt kul att titta på, men annars är filmen förvånansvärt befriad från känslor. Julia Leigh har istället haft helt andra avsikter med sin debutfilm, och det har blivit en mycket djupare film än man hade kunnat drömma om. Utan att avslöja för mycket handlar det bl.a. om att belysa tristess och monotoni, genom en del liknelser mellan Lucys på ytan så vitt skilda arbeten - hos den bordelliknande verksamheten och på kontoret.

Det är intressant och djupsint, men gör samtidigt att Sleeping Beauty inte riktigt väcker de känslor man hade förväntat sig. Visst tycker man synd om Lucy, men längre än så går det inte och filmen är inte direkt gjord för att väcka starka känslor. Men istället blir det både finstämt, tankeväckande och förvånansvärt djupsint. Filmen engagerar också hela tiden, och med en kombination av lågmäld stil och krypande obehagsstämning kommer man väldigt långt. Men tempot är lågt, och det är en långsam film som tar tid på sig att introducera premissen och där nästan en timme har passerat innan vi faktiskt kommer till kritan. Allting kännetecknas av långa utdragna tagningar utan klipp, och även om det är snyggt, stämningsfullt och stilsäkert så kan det upplevas lite segt. Egentligen händer inte heller alltför mycket, utan handlingen är enkel. Men samtidigt mycket intressant och annorlunda.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt men enkelt bildspråk i kombination med imponerande scenografi med ett fantastiskt sinne för detaljer. Det är väldigt snyggt och finstämt, samtidigt som det är avskalat och nästan ger en steril känsla. De många långa tagningarna är också mycket snyggt gjorda, och måste ha krävt mycket av alla inblandade. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Framförallt är Emily Browning lysande i huvudrollen som Lucy, och gör en imponerande och nedtonad rolltolkning så långt ifrån överspel som man överhuvudtaget kan komma. Det är en svår och utelämnande roll, och det är därför imponerande att Emily tagit sig an en sådan roll. Rachael Blake är också bra som Clara, och Ewen Leslie är riktigt bra som Birdmann.

Sleeping Beauty är en originell och lågmäld film, som har intressanta budskap samtidigt som den är mycket nedtonad och minimalistisk. Det är en smal film som sannerligen inte kommer att passa alla, och är man allergisk för långsamma (och då menar jag verkligen LÅNGSAMMA) lågmälda dramer bör man hålla sig långt borta från denna. Men uppskattar man annorlunda, avskalade och tankeväckande filmer så är det i all sin enkelhet en riktigt bra och lyckad film. Här ställs många frågor utan att vi får några givna svar, och man måste nästan vara tankeläsare för att förstå allt som regissören förmodligen velat säga. Det kan man ha delade meningar om, men det är i övrigt en mycket finstämd och lagom pretentiös film. Men slutet känns lite väl antiklimaktiskt, och jag vet inte riktigt vad Julia Leigh har velat säga med slutet - det känns som att hon haft svårt att knyta ihop säcken, och därför lämnas lite för många frågor öppna som jag gärna hade velat få någon form av svar på.

Men fram tills dess är Sleeping Beauty en riktigt bra och engagerande film, som är lagom djup och har en fin lågmäld stil helt befriad från övertydlighet. Som en slags bisarr blandning mellan Ingmar Bergman och David Lynch, skulle man nästan kunna säga... Det låter egendomligt, och det är det också. Men icke desto mindre en imponerande debutfilm, som hänger kvar i tankarna långt efter att man sett den. Det gäller bara att inte bli avskräckt av DVD-omslagets lite vilseledande text, för det här är inte alls gubbsjukt på samma sätt som det verkligen låter som; om något hellre feministiskt. Det är bara tråkigt att den blivit lite för lågmäld och ouppklarad för att jag med gott samvete ska kunna ge den mer än en sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen har textning på de fyra skandinaviska språken, men till skillnad från de flesta av Warners DVD-utgåvor finns ingen engelsk text, och ingen textning för hörselskadade alls. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man matar in DVD-skivan möts man av engelskspråkiga varningstexter i 5 sekunder, som är uppenbart USA-inriktat med referenser till bl.a. FBI som ine alls är aktuellt i Europa. Därefter visas en distributörsjingel, innan vi kommer till en språkvalsmeny. När man valt språk kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel, stillastående och engelskspråkig.

Efter filmens slut uppstår tyvärr Warners traditionella irritationsmoment, då det visas varningstexter på 40 olika språk, trots att 36 av dessa inte finns med på skivan som vare sig tal eller text. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Varför ska det vara så svårt att följa andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...? Den här gången går det visserligen inte att hoppa förbi varningstexterna genom att trycka menyknappen, men det går i all fall att spola förbi dem på bild, så då blir det i alla fall inte riktigt lika illa som vanligt - har bara ens DVD-spelare en tillräckligt snabb spolningsfunktion så tar det trots allt inte så lång tid att komma förbi. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är lite tråkigt vid en så djup och svårbegriplig film som denna.

Recensionen skriven: 6 december 2012
Senast uppdaterad: 7 december 2012

Recensionen har lästs 3988 gånger av 2452 personer, sedan den 6 december 2012