Kattis - Liv Mjönes Anders - Henrik Norlén
Minna - Moa Zetterlund Tove - Elin Nilsson Kers
Tina (Minnas mamma) - Annika Hallin Thomas (Minnas pappa) - Jimmy Lindström
Håkan (Kattis pappa) - Lars-Erik Berenett Marianne (Håkans mamma) - Anki Lidén
Tobias - Ulf Friberg Lina - Rebecka Teper
Barnmorskan - Chatarina Larsson Granne - Pierre Tafvelin

Den svenska regissören Simon Kaijser da Silva har länge varit verksam som TV-regissör, och har bl.a. legat bakom den prisbelönade dramaserien De halvt dolda och regisserat avsnitt av Höök. 2011 långfilmsdebuterade han med dramat Stockholm Östra, vars manus skrivits av Pernilla Oljelund som på senare år bl.a. skrivit manus till ett flertal Wallander-filmer. Filmen blev nominerad till tre Guldbaggar inför Guldbaggegalan 2012 för bästa manus, bästa manliga huvudroll (Mikael Persbrandt) och bästa foto, men vann dock ingen av dessa. Nu har filmen släppts på DVD.

Johan lever ett stillsamt liv med sin sambo Kattis, som förändras dramatiskt när han med bilen kör på en nioårig flicka som cyklat på vägen. Flickan dör strax därpå, och Johan får oerhörda skuldkänslor. Han blir dock friad av tingsrätten för vållande till annans död. Flickans föräldrar, Anna och hennes man Anders, får svårt att hantera förlusten. Ett år senare stöter Anna ihop med Johan på ett tåg i Stockholm, utan att veta vem han är. De blir attraherade av varandra och inleder ett förhållande, där Johan får allt svårare att kunna tala om sanningen om vem han egentligen är.

Stockholm Östra har en intressant och fascinerande grundstory, och man kan hyfsat lätt sätta sig in i mardrömssituationen som rollfigurerna råkar ut för. Men alltför originellt kan man ju inte påstå att det är, och ganska stora delar av storyn känns igen från andra filmer. Inledningsvis tyckte jag att den tillspetsade och väldigt väntade situationen kändes lite väl konstruerad, och det gjorde att jag hade lite svårt att ta filmen på allvar. Men när handlingen väl kommer igång så lättar den känslan, och det blir en bra och engagerande film. Man kan lätt känna för åtminstone de två huvudrollerna, och det är en finstämd och intressant film. Filmen har en fin stämning och atmosfär, och storyn är mycket intressant. Tiden går också snabbt, då filmen har en föredömlig längd som aldrig blir seg eller utdragen.

Det är en berörande film, men samtidigt tycker jag inte riktigt att den griper tag i mig riktigt lika mycket som den borde ha gjort. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men fastän det vid ett flertal tillfällen blir berörande så blir det aldrig riktigt gripande. Men det är absolut engagerande, då man känner för både Johan och Anna och storyn är både genomarbetad och fascinerande. Men trots att filmen utan tvekan är bra, så kan jag aldrig riktigt släppa tanken på att så mycket känns konstruerat och tillrättalagt. Storyn är avsiktligt tillspetsad, och det förekommer en hel del klichéer. Periodvis uppstår ganska stora svackor med trovärdigheten, och även om konstigare saker än så här säkerligen har hänt i verkligheten så upplevs grundpremissen som lite väl långsökt.

Jag stör mig också på den ganska onödiga och övertydliga berättarrösten där Johan agerar berättare och stup i kvarten ska berätta hur han tänker och känner. Det förstår vi mycket väl utan den pålagda rösten, och det blir lite för övertydligt då tittarna inte ges någon egentlig chans att tänka själv. Samma grundläggande problem finns även med att Anna ska berätta exakt hur hon tänker och känner för en psykolog som vi nästan aldrig ser i bild, men det fungerar ändå något bättre. Men jag förstår inte varför tittarna inte ska ges en chans att tänka själva, utan att få allting serverat på silverfat. Trots allt är det ingen alltför invecklad intrig, och man har inga svårigheter att förstå hur de flesta tänker och känner.

Stockholm Östra är också tämligen förutsägbar, och det är inte alltför svårt att förutspå det mesta som kommer att hända. Det är förstås inte alls ovanligt, men jag hade gärna velat få någon överraskning för att lyfta det i övrigt lite väl konstruerade manuset. Jag stör mig också på Annas man Anders, som blivit alltför stereotyp och endimensionell, och ärligt talat framstår som den mest okänsliga person som världen någonsin skådat. Helt orealistiskt är det inte, men jag hoppas och tror att de flesta skulle vara aningen mer finkänsliga och stöttande mot sin fru när deras barn har dött. Nu låter jag kanske överdrivet kritisk, men trots bristerna är det absolut en bra film som engagerar och berör. Jag blev bara inte direkt överbegeistrad, och trots det allvarliga och tunga ämnet grät jag aldrig - och jag tycker inte det vore orimligt att begära det av en story som denna...

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk och bra klippning. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Mikael Persbrandt gör en stabil och bra rolltolkning som Johan, men känns en smula stel och sticker inte direkt ut i den här rollen. Han har gjort klart bättre insatser än denna, även fast han absolut inte är dålig. Det är också svårt att inte känna att Mikael blivit alltför överexponerad och överutnyttjad på senare år, vilket påverkar trovärdigheten negativt och gör det omöjligt att inte jämföra med tidigare filmer och serier. Då blev jag mer imponerad av danska Iben Hjejle, som spelar mycket övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Hon brukar alltid göra bra ifrån sig, och så även här. Hon känns heller inte alls lika typecastad som Mikael, och därför stör man sig aldrig över henne. Det enda lilla problemet med henne är att man ibland kan ganska tydligt höra att hennes svenska är intränad med dialektcoach, som orsakar att dialogen ibland känns en smula konstlad och inte flyter på lika naturligt som för en riktig svensk. Men det är absolut inget stort problem, och det är bara vid ett par scener som man märker av det. Liv Mjönes är som alltid mycket bra, och gör allt som går av den lite otacksamma rollen som Johans sambo Kattis. Henrik Norlén gör också vad som går av den alltför stereotypa och endimensionella rollen som Annas man Anders, men något djup lyckas han sannerligen inte att inflika i rollen.

Stockholm Östra är en bra, välgjord och engagerande film, som håller intresset vid liv och berör med enkla medel. Storyn är fascinerande och intressant, trots lite väl många klichéer och ett bitvis ganska tillrättalagt manus. Filmen är välgjord och fullt sevärd för de allra flesta, men ärligt talat hade jag väntat mig aningen mer än så här av en film som trots allt blev nominerad till en Guldbagge för bästa manus.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har vanlig textning på norska, danska, finska och engelska samt svensk text för hörselskadade; fast i ärlighetens namn är dövtextningen mest en vanlig textning som såvitt jag kan avgöra inte innehåller några ljudbeskrivningar eller information om vem som säger vad. Tacksamt för oss hörande, då filmen har samma problem med hörbar dialog som de flesta svenska filmer, men knappast lika tacksamt för döva och hörselskadade. Textningen är i alla fall lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, innan vi direkt kommer till huvudmenyn. Menyn är på svenska, och innehåller på samma meny möjlighet att välja ljudformat samt svensk text för hörselskadade plus att starta filmen. De övriga textningsspåren finns inte med, och det finns heller inget av/på-alternativ så har man väl valt "Svensk text för hörselskadade" kan man inte välja bort det annat än manuellt. Tyvärr finns heller ingen språkvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en specifik scen i filmen. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket känns lite svagt för en biovisad svensk film som trots allt blivit nominerad till flera Guldbaggar.

Recensionen skriven: 21 februari 2012
Senast uppdaterad: 22 februari 2012

Recensionen har lästs 3470 gånger av 1974 personer, sedan den 21 februari 2012