Lorrie Sullenberger - Laura Linney Charles Porter - Mike O'Malley
Elizabeth Davis - Anna Gunn Diane Higgins - Valerie Mahaffey
Doreen Welsh - Molly Hagan Donna Dent - Ann Cusack
Lucille Palmer - Delphi Harrington Mike Cleary - Holt McCallany
Ben Edwards - Jamey Sheridan Alison - Molly Bernard
Sheila Dail - Jane Gabbert Sig själv - Katie Couric

Den 15 januari 2009 blev flygkaptenen Chesley "Sully" Sullenberger välkänd över hela världen, efter att ett passagerarflyg från New York strax efter avgång krockade med fåglar och båda motorerna dog. Då Sully inte ansåg det realistiskt att kunna återvända till flygplatsen nödlandade han på Hudson-floden, och mirakulöst nog överlevde samtliga passagerare. i Clint Eastwoods verklighetsbaserade drama Sully får vi följa händelserna den dagen, och dessutom utredningarna efter nödlandningen då Sully hamnade i rampljuset efter att Luftfartsverkets simulationer kommit fram till att planet hade kunnat återvända till flygplatsen och landa helskinnat...

Den verkliga historien om kapten Sully som kraschlandade i Hudson-floden 2009 är onekligen en otrolig och fascinerande historia, och även ett tacksamt ämne för film. Vare sig man känner till de verkliga händelserna eller inte, så är det en historia värd att uppmärksamma och som är närmast mirakulös och minnesvärd. Sully har blivit en riktigt bra film, som gör de verkliga händelserna rättvisa och berättar om händelseförloppet på ett trovärdigt och öppet sätt. Vi får lära känna kapten Sully hyfsat väl, och får också en god inblick i vad som hände den 15 januari 2009 samt efterverkningarna efter det.

Allt berättas på ett rakt och okomplicerat sätt, och jag uppskattar att filmen nästan aldrig blir översentimental. Det är engagerande och realistiskt, och såvitt jag kan bedöma håller sig också filmen väl till vad som hände i verkligheten. Man dras in i handlingen på ett effektivt sätt, och det förblir intressant och minnesvärt. Det är spännande och intensivt, och några scener är riktigt laddade. Det blir också berörande, och vid några tillfällen är det omöjligt att hålla tårarna borta. Det är minnesvärt, och tempot är föredömligt högt. Jag uppskattar också att filmen aldrig blir onödigt utdragen, utan med en längd på 1 timme 36 minuter är det precis lagom för att berätta den här historien.

Jag är dock mer kluven till berättartekniken att låta filmen vara upplagd med förhör och efterverkningar i "nutid" (några dagar efter kraschlandningen), för att senare visa tillbakablickar om vad som verkligen hände under den aktuella dagen. Det medför nämligen att det dröjer en hel halvtimme in i filmen innan vi faktiskt får se vad som hände vid olyckstillfället och kraschlandningen. Förhören och vad som hände efteråt är visserligen intressanta, men blir aldrig lika laddade som scenerna från den 15 januari. Det här medför att filmen inledningsvis känns lite tråkig, då det dröjer så länge innan man kommer till själva kärnan.

Clint Eastwood hade vunnit på att börja med scenerna från den 15 januari, så att man kommer "rakt på sak" lite snabbare - om man fått se själva kraschen först så hade det varit mer intressant att efteråt få följa förhören och utredningarna. Som det är nu börjar alltså filmen med en lite halvtråkig sekvens med rättegångar och förhör, för att en bit in i filmen backa tillbaka och visa vad som verkligen hände, och sen till sist återgå till där det började igen. Att lägga upp filmer med ramberättelser och tillbakablickar är smart och effektivt i de fall det medför att man snabbare kan börja med det mest intressanta, så att tittarna inte tappar intresset. Men här har det alltså snarare blivit tvärtom, då vi börjar med det minst intressanta och att filmen först efter en halvtimme börjar gripa tag på riktigt.

Jag ställer mig också frågande till varför filmen inkluderat några tidiga tillbakablickar från kapten Sullys ungdomsår och när han först blev intresserad av flygning. Dessa scener är nämligen inte tillräckligt omfattande för att man ska få något bra grepp om vem Sully är eller hur han blev intresserad, och utan en mer komplett biografi blir scenerna ganska tråkiga och överflödiga. Det känns som att Clint Eastwood inte kunnat bestämma sig för om man ska fokusera på enbart den aktuella händelsen eller ge en inblick i kapten Sully, och därför har det blivit varken hackat eller malet då dessa scener (som bara utgör några minuter av speltiden) är på tok för lite för att man ska få någon djupare inblick i kaptenen. Det är också tråkigt att filmen, efter att väldigt länge ha varit förhållandevis nedtonad och lågmäld, under de sista fem minuterna plötsligt blir överdrivet patriotisk. Precis i slutet får man en lite olustig känsla, då det verkar som att filmteamet då plötsligt vill framhäva att räddningspersonalen i New York är världens bästa...

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk och trovärdiga effekter. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, och Tom Hanks är utmärkt i rollen som kapten Sully. Aaron Eckhart är också bra som andrepiloten. Båda de två är dessutom relativt lika de verkliga personerna, vilket är positivt. Även i övrigt är det bra skådespelare, och alla gör trovärdiga rollprestationer utan överspel.

Sully är en riktigt bra och välgjord film, som är engagerande och spännande. Det är välspelat, fängslande och berörande, och det har blivit en förvånansvärt bra film utifrån ett lite halvtråkigt upplägg. Jag hade dock gärna sett att filmen kunnat börja med åtminstone vissa scener från själva kraschen/nödlandningen, istället för att komma till det långt senare. Det gör att filmen blir bättre efter ett tag, och det känns nästan som att Clint Eastwood förutsatt att alla redan vet i detalj vad som hände - i USA är det möjligt att så är fallet (då händelserna lär ha varit på löpsedlarna under längre tid än all annanstans), men i resten av världen kan man knappast förutsätta att alla minns åtta år gamla händelser så detaljerat. Men bara man kommer över att det börjar lite småtråkigt, så blir det snabbt en riktigt bra och engagerande film som är väl värd att se för de allra flesta. Mitt betyg blir därför en stark sjua.

Recensionen skriven: 1 december 2017
Senast uppdaterad: 1 december 2017

Recensionen har lästs 2843 gånger av 1495 personer, sedan den 1 december 2017