Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Ryan - Noel Clarke Dana - Alexis Knapp
Harkin Langham - Ian Somerhalder Dr. Langham - Brian Cox
Alex - Art Parkinson Elkin - Luke Hemsworth
Sergio - Michael Bisping Leonid - Niall Greig Fulton
Agent Travis - Ali Cook Polska - Reuben Dabrow
Sandy - Olivia Chenery Patch - Lee Charles

Den före detta soldaten Ryan Reeve vaknar upp i bakluckan på en skåpbil tillsammans med en ung pojke, utan något minne av hur han kommit dit eller ens vad som hänt de senaste månaderna. Den unga pojken Alex är fastbunden, men Ryan fritar honom och tillsammans lyckas de fly. Men lyckan blir kortvarig, då Alex ser att Ryan har en röd rånarluva i fickan och minns att en man med en precis sådan luva mördat hans mamma. Strax därpå förlorar Ryan medvetandet och vaknar upp någon helt annanstans. Att lista ut vad som pågår och vad han egentligen har gjort blir allt annat än lätt då han bara är vid medvetande i 9 minuter och 47 sekunder, innan han vaknar upp någon helt annanstans utan minne av vad som hänt...

The Anomaly har en originell och intressant premiss, och en idé som faktiskt är ganska tänkvärd. Det finns ett visst djup, och allting har satts ihop till en nyskapande och mycket ovanlig story. Så det råder ingen tvekan om att filmteamet haft de bästa avsikter, men tyvärr tycker jag inte att slutresultatet blivit särskilt imponerande. De första minuterna är riktigt bra och spännande, men sen dröjer det inte länge innan det blir rörigt. Och sen ännu rörigare. Genom idén med 10-minutersintervaller känns det bitvis ganska osammanhängande, och faktum är att stora delar av den första dryga halvtimmen förstod jag absolut ingenting. Mycket av vad som händer är i bästa fall svårbegripligt, och den röda tråden är periodvis tunn.

Dessutom verkar filmteamet ha varit överförtjust i slagsmålsscener, som dragits ut in absurdum och känns som att de pågår en hel evighet. Det kryllar av slagsmålsscener, som visserligen är snyggt koreograferade men som egentligen inte tillför något. Självklart måste en sådan här scen ha en och annan våldsscen, men det borde inte vara för mycket begärt att slagsmål faktiskt leder någonstans eller åtminstone inte pågår i flera minuter utan syfte. Vid flera tillfällen hann jag börja tänka att regissören verkar ha valt att prioritera actionsekvenser framför själva handlingen.

Allt detta bidrar till att The Anomaly blivit alltför oengagerande, och efter en dryg halvtimme hade jag helt tappat intresset. Men till min stora förvåning börjar det därefter att hända något. Sakta förstår man mer och mer av vad som pågår och vad syftet egentligen varit, och då blir filmen också mer och mer intressant. Till sist inser man att det faktiskt inte är så obegripligt som det hittills har framstått som, och då blir filmen bättre och bättre. Den sista halvtimmen börjar jag bli riktigt engagerad, då det blir både fascinerande, genomtänkt och ganska spännande. Till sist inser man att det faktiskt funnits en poäng med allting, och att historien i slutändan faktiskt är intressant. Actionscenerna blir då också färre till antalet, och den röda tråden mer framträdande. Den sista halvtimmen tyckte jag faktiskt om filmen, då man ser djupet och poängen med allting. Det är bara tråkigt att vägen dit blivit så väldigt lång, och en film där bara en tredjedel faktiskt är bra kan knappast ses som alltför lyckad.

Fotot är enkelt men snyggt. De många slagsmålsscenerna är snyggt koreograferade och filmade, i och med att de flesta består av en enda lång tagning där kameran rör på sig men utan olika kameravinklar. Tyvärr tycks dock regissören och/eller filmfotografen varit överdrivet förtjust i användningen av slow-motion, vare sig det faktiskt funnits något syfte med det eller inte, och alltför ofta används ultrarapid vid actionscenerna enbart "för sakens skull". Skådespelarinsatserna är överlag ganska bra, men jag tror inte att någon kommer att vinna någon Oscar för den här filmen. Noel Clarke är helt okej i huvudrollen som Ryan och gör en hyfsad rollprestation, men tyvärr känns han lite opersonlig och sticker inte riktigt ut tillräckligt. Alexis Knapp är riktigt bra som Dana, och gör vad som går av den tyvärr lite underutvecklade rollfiguren. Ian Somerhalder är bra som Harkin och gör vad som går av en otacksam roll, men samtidigt tycker jag inte riktigt att Ian gör lika bra ifrån sig som han brukar. Resten av ensemblen är helt okej, varken mer eller mindre.

The Anomaly är en intressant och tänkvärd film med en ovanlig premiss, men tyvärr har den blivit alldeles för ojämn för sitt eget bästa. En tredjedel av filmen är nästan olidligt tråkig och obegriplig, en tredjedel är nätt och jämnt sevärd och en tredjedel är riktigt bra. Då det först är en timme in i filmen som man faktiskt förstår vad som pågår, så innebär det tyvärr alltför långa perioder då man mest sitter och är konfunderad över vad som egentligen pågår. Inte nödvändigtvis ett problem i sig - trots allt kan väl detsamma även sägas om många av David Lynchs filmer - men skillnaden är att man här inte heller bryr sig nämnvärt då det mest verkar handla om slagsmål, slagsmål och slutligen några slagsmål till. Men då filmen väl börjar bli begriplig dras man in i handlingen, och då blir det faktiskt riktigt intressant och engagerande.

När jag nu i efterhand tänker tillbaka på filmen upplever jag den därför bättre än vad jag tyckte medan jag faktiskt såg den. Det är mycket möjligt att hela filmen är mer intressant att se andra gången, när man nu vet hur allting hänger ihop och kan se på scenerna med andra ögon, men då den första timmen rentav upplevdes ganska tråkig är det högst tveksamt om jag faktiskt kommer att orka se om den någon gång... The Anomaly kan för all del vara värd att se - förhoppningsvis tycker ni bättre om den än jag - men då den i mina ögon blivit så fruktansvärt ojämn kan jag tyvärr inte ge den mer än en stark fyra; detta trots att den sista halvtimmen hade förtjänat ett betydligt högre betyg än så.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bredbild i formatet 2,35:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på fyra andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på 10 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, men vid ljusare bakgrunder är det ibland inte helt lätt att läsa texten i och med de tunna kantlinjerna. Det är förvisso bättre ställt än med många andra Blu-Ray-filmer, då den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken som i teorin. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval och en asterisk (*) innebär bonusmaterial är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild eller menyn framme mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är visserligen bra för att minimera risken för inbränning på vissa TV-apparater, men det är lite lurigt för om den dyker upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen. Efter filmens slut visas en jingel för företaget som gjort Blu-Ray-authoringen samt adressen till den svenska distributören

Som bonusmaterial hittar vi en 10 minuter lång dokumentär om scenografin och produktionsdesignen i filmen, där scenografen pratar om hur allting spelats in varvat med storyboardskisser. Det är ganska intressant, och vi får veta en del matnyttigt om hur man spelat in filmen och fått en lågbudgetfilm att ändå se hyfsat påkostad ut. Nästa inslag heter "The Art of Fighting" (också 10 minuter) och handlar inte helt oväntat om inspelningen av slagsmålsscenerna. De första minuterna är intressanta, då vi får höra en del om inspelningen av scenerna och hur de gjorts. Men resten är tämligen ointressant, då vi mest får se repetitioner av slagsmålsscener. Somliga kanske tycker det är spännande att se stuntmän slå varandra, men jag tillhör inte den kategorin... Det sista inslaget heter "From Story to Screen", och handlar om hur man gått från manus till färdig produktion. En kul idé, men av någon outgrundlig anledning har merparten av det inslaget också fokuserats på just slagsmålsscenerna; och efter ett par minuter blir även det tämligen tråkigt... Bonusmaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 27 november 2014
Senast uppdaterad: 28 november 2014

Recensionen har lästs 3251 gånger av 1690 personer, sedan den 27 november 2014