Bloom - Adrien Brody Penelope - Rachel Weisz
Stephen - Mark Ruffalo Bang Bang - Rinko Kikuchi
Diamond Dog - Maximilian Schell Intendenten - Robbie Coltrane
Rose - Nora Zehetner The Duke - Noah Segan
Bloom som barn - Zachary Gordon Stephen som barn - Max Records
Berättare - Ricky Jay

Bröderna Bloom - 10-åriga Bloom och hans tre år äldre bror Stephen - är föräldralösa och växer upp i fosterhem. I ett tidigt skede börjar de sin karriär som framgångsrika bluffmakare, där de på Stephens initiativ försöker tjäna storkovan på blåsningar. 25 år senare reser de fortfarande jorden runt med sina avancerade blåsningar, och jobbar alltid tillsammans med deras nästan helt stumma kumpan; den japanska sprängämnesexperten Bang Bang. Men när Bloom fyller 35 börjar han tröttna på att leva ett påhittat liv, där allting kretsar kring blåsningar. Han vill börja leva "på riktigt", men går med på att hjälpa Stephen med en sista blåsning. Deras sista måltavla är den stenrika arvtagerskan Penelope, som levt ett extremt isolerat liv där hon i stort sett aldrig lämnat familjens herrgård. Nu är hennes föräldrar döda, och som del av blåsningen ska Bloom få Penelope att falla för honom. Men problem uppstår när han börjar få äkta känslor för henne...

Storyn låter inte som särskilt mycket för världen, men The Brothers Bloom är trots det en riktigt bra film. Det är originellt, med en unik och annorlunda ton och stil som jag uppskattar. Storyn är intressant, och det är både charmigt och engagerande. Här finns en viss lågmäld humor, en udda och lagom skruvad stil, en fängslande historia, romantik och lite spänning - kort sagt en riktigt lyckad blandning. Rollfigurerna är intressanta och mångbottnade, och både Bloom, Stephen och Penelope är mycket intressanta, mångfacetterade och lagom udda karaktärer som man tycker om. Även Bang Bang hinner åtminstone få vissa nyanser, och är en mycket udda tjej som bara säger ett enda ord under hela filmen (!). Visst är det lite skruvat och tillspetsat, men allt är gjort på ett charmigt och finstämt sätt som jag uppskattar. Det gör att filmen på ett skickligt sätt balanserar mellan realisk och en slags halvöverdriven sagostämning. Filmen har ett föredömligt tempo där det händer något hela tiden, och det förblir fascinerande där man aldrig kan slita sig från TV:n. Jag tycker också om den lågmälda stilen, med en mycket fin stämning helt befriat från övertydlighet.

Men det tar en stund att komma in i The Brothers Bloom, så det gäller att ha lite tålamod. Den inledande prologen om Bloom och Stephen som barn fungerar bra, men när vi sedan förflyttas 25 år framåt i tiden hamnar vi rakt inne i en pågående blåsning. Det gör att det upplevs ganska rörigt och invecklat, och det tar en stund innan man faktiskt förstår vad allting handlar om. Det gör heller inte saken bättre att dialogen håller ett rasande tempo, där det är allt annat än problemfritt att hinna uppfatta allt de säger - vare sig man lyssnar på språket eller (ännu värre) läser texten, så går det lite för snabbt för att man ska hinna reflektera över någonting.

Men bara man försöker hänga med får man sitt lystmäte, för när filmen väl kommer igång på allvar blir det betydligt bättre. Det är charmigt, fartfyllt och underhållande; samtidigt som det finns ett visst djup. Man bryr sig om rollfigurerna och vad som ska hända, och det är riktigt engagerande med denna lyckade blandning mellan dramatik, spänning, äventyr, romantik och humor. Dessutom är det omöjligt att inte bli imponerad av filmens mycket ovanliga stil, som gör att den känns originell och annorlunda trots ett bekant tema. Fortfarande blir det bitvis lite för rörigt och invecklat, men man hänger trots allt någorlunda med och till sist har (nästan) allt förklarats. Fast ett par frågetecken kvarstår, som man aldrig får någon riktig klarhet i; eller som åtminstone inte jag hann uppfatta.

Fotot är utmärkt, och filmen erbjuder fantastiskt vackra vyer över bl.a. Tjeckien och Montenegro tillsammans med ett starkt bildspråk. Musiken är också riktigt lyckad, fast vid ett par tillfällen en smula övertydlig. Dialogen är utmärkt, och det rör sig om vass och finurlig dialog som är både tänkvärd och minnesvärd. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och Adrien Brody är lysande som Bloom. Han spelar naturligt och inlevelsefullt, och förhöjer helhetsintrycket en hel del. Rachel Weisz är också utmärkt som Penelope, och spelar övertygande och minnesvärt in i minsta detalj. Mark Ruffalo är bra, men sticker inte riktigt ut lika mycket som de andra huvudrollerna. Japanska Rinko Kikuchi (för svensk publik troligtvis mest känd för Norwegian Wood) är riktigt bra som Bang Bang, och det är imponerande att hon lyckas att ge ett så starkt intryck utan att egentligen säga ett ord. Österrikiska Maximilian Schell balanserar däremot hela tiden på gränsen till överspel i sin roll som Diamond Dog, men det fungerar helt okej ändå.

The Brothers Bloom är en underhållande, charmigt och fängslande film, trots att den är lite onödigt invecklad. Det här är ingenting man kan slötitta på, utan det är en ganska komplicerad intrig där man måste vara uppmärksam för att hänga med i svängarna - i synnerhet under den röriga inledningen. Men om man lyckas med det så får man sin belöning, för det är helt enkelt en riktigt bra och samtidigt originell film; som till råga på allt dessutom är oförutsägbar. Jag saknar någonting för att kunna känna mig riktigt helt nöjd, men icke desto mindre är det en minnesvärd och bra film väl värd att se för de allra flesta. Visst har filmen vissa stilmässiga likheter med Wes Andersons filmer, men å andra sidan är The Brothers Bloom bättre än merparten av hans filmer. Mitt betyg stannar på en stark sjua, men det hade inte krävts mycket för att den åttonde stjärnan hade varit ett faktum.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är i minsta laget men är ändå lättläst. Översättningen håller en ganska hög klass, men jag hann reflektera över ett mindre antal översättningsfel och slarviga grammatikfel. Det förekommer också ett fåtal viktiga textskyltar som inte har översatts, vilket är svagt. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan vi kommer till huvudmenyn som är snygg och stilren men endast på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket känns tråkigt då det trots allt rör sig om en biovisad och ganska välkänd film.

Recensionen skriven: 30 april 2013
Senast uppdaterad: 1 maj 2013

Recensionen har lästs 3228 gånger av 1807 personer, sedan den 30 april 2013