Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

The Chair
(The Chair)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Tack till Noble Entertainment för recensionsexemplaret
Sök efter The Chair på CDON
Sök efter The Chair på Discshop.se
   ANNONS
Drama / Thriller / Rysare / Övernaturligt / Spelfilm / Långfilm
Målgrupp: Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 26 minuter
Genre: Rysarthriller
Produktionsland/år: Kanada, 2007
Produktionsbolag: Panic Pictures
Producent: Doug Patterson
Regi: Brett Sullivan
Manusförfattare: Michael Capellupo
Svensk distributör: Noble Entertainment
Klarar av Bechdel-testet: Uppgift saknas
                                          (Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Danielle - Alanna Chisholm Anna - Lauren Roy
Ryan - Nick Abraham Jacob - Nickolas Tortolano
Mordechai Zymytryk - Paul Soren

Kanadensiska Brett Sullivan har länge varit en erfaren och rutinerad filmklippare, och har redigerat en rad filmer och TV-serier i både USA och Kanada. Mot slutet av 1990-talet tog han, som så många andra, steget över till regissör och manusförfattare med några kortfilmer. 2004 långfilmsdebuterade han som regissör av uppföljaren till den kultförklarade rysaren Ginger Snaps, och 2007 var tiden mogen för hans andra långfilm. Även denna är en rysare, och The Chair gjorde succé och vann en rad priser på filmfestivaler runt om i världen. I Sverige släpptes den i maj 2009 direkt på DVD, som den första filmen i Noble Entertainments rysarfilmserie Dark Label på DVD. Här kretsar handlingen kring den unga universitetsstuderande tjejen Danielle, som studerar psykologi men själv har ett förflutet med psykiska problem. För att börja på ny kula och kunna koncentrera sig på sin kommande avhandling i lugn och ro, hyr hon i andra hand ett stort och övergivet gammalt hus i Ontario i Kanada. Men det dröjer inte länge innan hon börjar bli varse att någonting inte står rätt till i huset, då hon börjar höra röster och känna någon oförklarlig närvaro i huset. Hennes syster Anna tror att Danielle har blivit mentalt instabil igen, och vill därför inte tro på henne. Därför börjar Danielle att videofilma sig själv på nätterna, för att bevisa att de skumma sakerna som inträffar inte bara är inbillning. Anna går till sist med på att tillfälligt flytta in i huset med Danielle, och snart börjar de upptäcka att huset har ett mörkt förflutet. Men när Danielle börjar bli besatt av en mystisk närvaro i huset och börjar förändra beteende, så kanske Anna själv är i farosonen...

Inledningsvis blev jag riktigt imponerad över The Chair, som på ett skickligt sätt och med enkla medel lyckas att bygga upp psykologisk skräck utan att egentligen visa mycket konkret. Det är ett smart drag, och fungerar riktigt väl här. Det blir helt enkelt riktigt obehagligt och spännande, även om man inte direkt blir rädd så man hoppar till. Storyn är också förhållandevis originell, och därför blir det också engagerande och intressant. Regissören har på ett utmärkt sätt lyckats att bygga upp en imponerande stämning och närvarokänsla, och därför blir det obehagligt nästan hela tiden. Det är också en trevlig omväxling med en rysare där personer inte dör varje minut, utan där antalet mord trots allt hålls till ett minimum. Det handlar kort sagt om psykologisk skräckkänsla, hellre än en traditionell "slasher"-film; vilket är mycket välkommet efter alltför många filmer av det sistnämnda slaget. Under filmens första halva kände jag till stor del samma känsla som av The Blair Witch Project, vilket är ett gott betyg. Men tyvärr sjunker helhetsintrycket under den andra halvan. När Danielle börjar bli besatt blir det inte längre lika intressant och trovärdigheten sjunker. Det fortsätter visserligen att vara ganska spännande, men blir inte lika obehagligt som tidigare. Filmen hade passat bättre att fortsätta i den mer realistiska inledande stilen, hellre än att övergå till en något mer traditionell övernaturlig stil, som inte helt passar in i sammanhanget. Av en rysare borde man också kunna förvänta sig mer än svagt obehag och spänning, vilket bättre beskriver den andra halvan än det inledande kusliga upplägget. Men The Chair blir aldrig tråkig, utan fortsätter att engagera och skapa både spänning och en viss obehagskänsla med enkla medel.

Persongalleriet i filmen är annorlunda, då det handlar om väldigt få rollfigurer. Det är bara fyra personer som har en någorlunda väsentlig roll, och i majoriteten av filmen är det bara två av dessa som det mesta kretsar kring. Det är få filmer med så få karaktärer som blir lyckade, men det fungerar faktiskt över förväntan här. Dani har blivit en hyfsat mångbottnad rollfigur, även om vissa frågetecken kvarstår och vi exempelvis aldrig helt får hennes förflutna eller mentala psyke klart för oss. Även Anna har åtminstone en del nyanser, medan de flesta andra blivit mer endimensionella. Även miljön är begränsad, och här utspelas nästan hela filmen inne i samma hus; oftast begränsat till tre olika rum. På papperet låter det som att det borde bli oerhört tråkigt, men även det fungerar förvånansvärt väl. Det hade kanske inte skadat med lite fler miljöer, men det här är ändå ett bra exempel på att det går att skapa lyckade filmer utan att blanda in en mängd olika platser. Filmen lider också av vissa trovärdighetsproblem och logiska luckor, och vi får exempelvis inte någon rimlig förklaring till varför en student skulle hyra ett stort tvåvåningshus lämpligt för en hel familj. Även om hon fick ett väldigt bra pris, så känns det ändå som onödigt stort bara för att få plugga i fred. Man kan också fråga sig varför Dani inte sticker ifrån huset när det börjar bli obehagligt, hellre än att plåga sig själv och stanna kvar. Manusförfattaren gör visserligen ett tappert försök i och med Danis psykiskt instabila förflutna, men även om jag hade haft psykiska problem och inte visste säkert om det var inbillning eller inte, så skulle åtminstone jag ta det säkra före det osäkra och lämna huset. Det vore exempelvis mer logiskt om Dani sov över hos systern, som förhoppningsvis bor i ett hus eller lägenhet som inte är hemsökt, istället för tvärtom. Men trots allt är de logiska luckorna färre än i många andra skräckfilmer, så det kan man inte vara alltför hård över. Mot slutet av filmen och i synnerhet under de sista 10 minuterna blir det också alldeles för orealistiskt, och går över gränsen från osannolikt till helt orimligt. Det går inte att gå in i detaljer utan att avslöja för mycket, men alla som ser filmen förstår säkerligen vad jag menar. Slutet är visserligen oväntat och oförutsägbart, men känns inte särskilt logiskt utan ger en något antiklimaktisk känsla.

The Chair är en film gjord med minimal budget, och är inspelad nästan uteslutande i regissörens eget hus (!). Det låter extremt, men det bidrar utan tvekan till en mer realistisk känsla. Fotot är bra och fullt funktionellt, men det handlar om enkla lösningar utan större ambitioner vad gäller bildspråket. Filmen består uteslutande av okända skådisar, som på sin höjd gjort mindre gästinhopp i TV-serier. I det här fallet är det positivt, då det bidrar till en mer realistisk känsla där man slipper jämföra med andra roller som skådisarna haft. Alanna Chisholm imponerar som Danielle, och spelar övertygande och trovärdigt. Med enkla medel lyckas hon att gå från att vara rädd till att bli riktigt obehaglig själv, och hon kommer aldrig i närheten av överspel. Även Lauren Roy spelar bra som hennes syster Anna, medan de övriga visserligen gör godkända rolltolkningar men inte får särskilt mycket att arbeta med. Sammanfattningsvis är The Chair en originell och nyskapande film, som med minimal budget och enkla medel lyckas att bygga upp en obehaglig och inledningsvis trovärdig stämning. Tyvärr sjunker helhetsintrycket under dess andra halva, då den lyckade psykologiska känslan överges för mer sedvanliga övernaturliga lösningar. Då blir det mindre realistiskt och mindre obehagligt, men filmen fortsätter att vara fullt ganska bra och fullt sevärd. Om det inte vore för det helt orimliga slutet, så hade jag definitivt gett filmen en sjua i betyg; men nu stannar det efter viss tvekan på en stark sexa.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är ganska bra efter omständigheterna, men sticker inte ut nämnvärt. Filmen är textad på svenska och finska, men inga andra språk. Det finns tyvärr varken engelsk text eller någon textning för hörselskadade. Texten är anpassad till Widescreen-TV, vilket medför att den blir ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, men är ändå ganska lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är av enklast tänkbara slag - den är på engelska och stillastående, med enbart filmtiteln samt de olika menyalternativen, med enbart svart bakgrund. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt även om det inte direkt är förvånande för filmer som släpps direkt på DVD. Trots den smala distributionen har de amerikanska och kanadensiska DVD-utgåvorna enligt uppgift en del extramaterial, däribland bakom kulisserna-dokumentärer och kommentatorspår, men tyvärr går vi miste om detta i Skandinavien.


Recensionen skriven: 18 september 2009

Recensionen har lästs 1576 gånger av 889 personer, sedan den 18 september 2009

Betyg:
Film/serie * * * * * *     
6
DVD-produktion * * * *        4
Snittbetyg: * * * * *       5

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
TVÅA - SJUA - FEMMA - ETTA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2017 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna