Prins Albert/Georg VI - Colin Firth Lionel Logue - Geoffrey Rush
Elizabeth (Alberts fru) - Helena Bonham Carter Myrtle Logue - Jennifer Ehle
Elizabeth (Alberts dotter) - Freya Wilson Margaret (Alberts dotter) - Ramona Marquez
Kung Georg V - Michael Gambon Ärkebiskop Gordon Lang - Derek Jacobi
Prins Edward - Guy Pearce Wallis Simpson - Eve Best
Winston Churchill - Timothy Spall Stanley Baldwin - Anthony Andrews

Den brittiska regissören Tom Hooper började sin karriär inom teaterbranschen och med att regissera reklamfilmer, och började på allvar med att regissera avsnitt av den populära såpoperan EastEnders. På senare år har han blivit mest känd för verklighetsbaserade The Damned United, och när han nu åter är aktuell är det återigen en verklighetsskildring. The King's Speech bygger på den sanna historien om den forne kung Georg VI (1895 - 1952), pappa till den i dagens läge mer välkända drottning Elizabeth, som tog över som kung efter att hans bror kronprinsen abdikerade från tronen. Manuset är skrivet av David Seidler, och filmen blev nominerad till hela 12 Oscars inför 2011 års Oscarsgala. Den vann också 4 Oscars för bästa film, regi, originalmanus och manliga huvudroll (Colin Firth). Filmen har blivit en stor succé, men har också fått viss kritik för avvikelser från verkligheten. Nu har den släppts på DVD.

Handlingen tar sin början på allvar 1934, då kung Georg V börjar bli allt sjukare. Kronprinsen Edward roar sig mest med att strula runt med gifta kvinnor, och håvet börjar därför bli oroliga. Edwards lillebror Albert (senare kallad Georg VI) kan tänkas bli aktuell att ta över som kung, men han har ett stort problem - han har oerhörda problem med stamning, och klarar inte alls av att tala offentligt. Han har gått hos varenda tänkbar talpedagog, men ingenting har hjälpt. Hans fru Elizabeth är dock inte beredd att ge upp, utan uppsöker den ansedde talpedagogen Lionel Logue. Hon blir så pass imponerad att hon ordnar ett möte mellan honom och Albert. Lionel visar sig vara en lite udda pedagog, med kontroversiella idéer och han insisterar på att alltid dua prinsen och tilltala honom vid smeknamn.

Att filmen tar upp ett intressant ämne råder ingen tvekan, och visst är det fascinerande; vare sig man känner till vad som hände med Georg VI eller inte. Fast det råder heller ingen tvekan om att storyn är tunn, och The King's Speech handlar i stort sett uteslutande om stamning och talterapi. Visst kan det vara jobbigt att stamma - det har jag egen erfarenhet av - men det är samtidigt i minsta laget att bygga upp en hel film kring. Manusförfattarna har ändå gjort ett bra jobb, och filmen erbjuder en fin atmosfär och stämning. Det är intressant, välgjort och överlag engagerande. Man kan absolut sätta sig in i Alberts situation, och kan till viss del känna för honom med hans problem. Däremot tycker jag inte alls att man kan på samma sätt känna att folket våndas för honom under talen. Jag förstår att det är tanken, men jag känner inte alls det. Därför blir det heller aldrig särskilt engagerande eller gripande, trots att jag tycker att det borde ha kunnat bli det med samma historia.

Däremot förblir filmen engagerande och underhållande. Det finns även viss humor, och det är småroligt då och då - vid ett flertal tillfällen skrattade jag, vilket med tanke på det ganska tunga ämnet är mycket uppskattat. Men hur underhållande det än må vara vid många tillfällen, så kvarstår faktum att det trots allt handlar om stamning och talterapi i nästan två timmar. Det blir lite för mycket av det goda, och det blir ibland lite väl långsamt och bitvis rentav lite segt. Det blir visserligen aldrig tråkigt, men samtidigt märks det att manusförfattaren haft vissa svårigheter att fylla upp hela två timmar. Framförallt finns det för få sidohistorier, som hade kunnat få tiden att gå lite fortare, och medan det är bra i början och slutet så finns det ett alldeles för långt mittenparti då nästan ingenting händer. Man hade helt enkelt vunnit på att korta ner filmen en del, och om den vore minst en kvart kortare hade mitt betyg kanske blivit högre.

Det är också väldigt förutsägbart, vare sig man känner till de verkliga personerna eller inte, och några överraskningar finns inte. Filmen tuffar på i sakta mak och berättar en bekant historia; varken mer eller mindre. Jag fick heller aldrig någon egentlig klarhet i vad Logue gjorde annorlunda från alla andra talterapeuter på den tiden och varför han var så framgångsrik. Vi får bara se glimtar av det, och jag blev nyfiken på varför han lyckades där alla andra gått bet. Jag ställde mig också frågan varför kungen börjat stamma; ett ämne som tas upp som hastigast men som vi aldrig får något konkret svar på. Utan svar på dessa frågor man nästan oundvikligen ställer sig blir The King's Speech lite ytlig och inte riktigt lika djup som jag hade önskat. Visst finns det ett visst djup och det är absolut intressant, men det hade kunnat bli så mycket mer om man gått mer in på djupet istället för att bara skildra händelserna ur ett något ytligt perspektiv. Filmen känns också lite väl förenklad, då grundtanken verkar vara att om en kung bara kan tala övertygande utan talproblem så löser sig alla andra problem i världen per automatik - okej, kanske inte riktigt, men det är ungefär andemeningen... Självklart förstår jag att det under den här tidsperioden var viktigt att kunna tala för att lugna folket, men det bör ändå finnas viktigare problem när andra världskriget närmar sig.

Det är dock en välgjord film, med snyggt foto och en övertygande tidskänsla där det verkligen känns som 1930-tal i alla aspekter. Bildspråket är dock ganska anonymt och opersonligt, och Tom Hooper lyckas inte att skapa någonting unikt eller alltför minnesvärt sätt till upplägg och stil. Därför förstår jag inte alls hur han kunnat bli nominerad till en Oscar för bästa regi, än mindre kunna vinna den Oscarn, då de flesta någorlunda erfarna regissörer nog skulle kunna göra ett likvärdigt jobb med samma manus och samma rollbesättare. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och Colin Firth gör bra ifrån sig som prins Albert/kung Georg VI. Han spelar övertygande och trovärdigt, men vid några tillfällen tyckte jag att hans stamning kändes som överspel. Det är möjligt att den riktige kungen faktiskt pratade så här, men jag kan ändå inte låta bli att känna en något konstlad känsla vid vissa tillfällen. Självklart kan stamning yttra sig på mer än ett sätt, och jag vill inte på något sätt påstå att jag är någon expert på ämnet, trots egen erfarenhet av att stamma. Men hans stamning känns ändå inte helt trovärdig vid en del tillfällen, även fast jag inte kan utesluta möjligheten att det faktiskt är autentiskt riktigt.

Då blev jag mer imponerad över Geoffrey Rush, som gör en utmärkt insats som Lionel Logue - hans Oscarsnominering var mycket välförtjänt, och jag anser att han nog borde ha vunnit den Oscarn. Hur Helena Bonham Carter kunde bli nominerad till bästa kvinnliga biroll är däremot bortom mitt förstånd. Hon spelar visserligen bra (som vanligt), men gör en ganska anonym och opersonlig insats. Efter den första halvtimmen försvinner hon nästan helt, och det är bara i början hon faktiskt spelar en väsentlig roll för handlingen. Tyvärr hade jag lite svårt att vänja mig vid Timothy Spall som Winston Churchill, då man alltför tydligt jämför med Timothys tidigare roller (inte minst i Harry Potter-filmerna), och han dessutom inte är alltför lik den trots allt ganska välkända verkliga personen.

The King's Speech känns som en något inställsam film, då man riktigt känner att filmmakarna gjort allt för att säkerställa Oscarsnomineringar. Allting luktar Oscar långa vägar, förutom möjligen den tunna storyn. Men tyvärr är ämnet lite för tunt och i mångt och mycket känns det som en filmad teaterpjäs, varför jag inte direkt blev överbegeistrad. Det är också en ganska traditionell och tillrättalagd historia, och dramaturgiskt följer filmen de traditionella mallarna till punkt och pricka. Det är fortfarande en bra, intressant och välgjord film, så den är absolut värd att ses för alla som inte är allergiska mot långsamma dramer. Men alltför minnesvärt eller storslaget är det inte, och i slutändan kan jag inte med gott samvete ge filmen något mer än en helt vanlig sjua i betyg. Det är också tveksamt om den håller att ses om, och jag kan inte påstå att filmen tillförde mig något mer nu på DVD än vad den gjorde på bio. Att The King's Speech verkligen kunde vinna Oscar för bästa film är obegripligt för mig, då ett flertal av de nominerade filmerna i år (rentav merparten av de jag sett) är klart bättre än denna. Inte för att filmen skulle vara dålig på något sätt - utifrån det här begränsade ämnet är den tvärtom riktigt lyckad - men det är helt enkelt inte tillräckligt märkvärdigt för att ge något större bestående intryck.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild och ljud håller hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Direkt därpå visas flera trailers för andra filmer, som går att hoppa förbi. Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är stilren och stillastående men tyvärr bara engelskspråkig.

Som extramaterial finns först en så kallad Q&A (d.v.s. offentlig frågestund inför publik), som producerats för den amerikanska versionen av TV-bolaget BBC och där de flesta större skådespelare (förutom märkligt nog Geoffrey Rush) och regissören Tom Hooper medverkar. Det är hyfsat intressant, och visst får man veta en del matnyttigt om filmen och bakgrunden. Men det är lite för långt, och det är långt ifrån allt som verkligen är intressant. Därefter återfinns en bakom kulisserna-dokumentär, som främst innehåller intervjuer med bl.a. regissör, manusförfattare och skådespelare. Det är bitvis intressant med en del värdefulla fakta, men tyvärr går för mycket tid åt att skryta över allt och alla vilket lätt kan bli tröttsamt i längden.

Vidare finns även ett senare autentiskt tal från kung Georg VI från slutet av andra världskriget, där vi både får se och höra den forne kungen. Det är ganska intressant att se hur han såg ut och hur han talade. Dock hade jag gärna velat se eller åtminstone höra någonting från tidigare år också, då han inte hade någon nämnvärd stamning i detta sena tal och jag hade velat veta hur han stammade från början. Självklart finns det knappast filmat så gamla tal, men tal som sänts i radio tycker man väl borde finnas bevarade som ljudinspelningar även från den här perioden. Det finns även ett kommentatorspår till filmen med regissören Tom Hooper, och fastän det innehöll lite matnyttigt så känns det alltför tekniskt inriktat och låter periodvis också ganska egocentriskt. Jag lyckades inte heller att hålla mig vaken under det alltför utdragna kommentatorspåret, så Tom hade behövt få sällskap av exempelvis manusförfattaren för att det ska bli mer intressant. Tyvärr finns ingen svensk text under extramaterialet, och den här gången finns inte ens dansk eller engelsk text. Allt som erbjuds är finsk text, vilket sannerligen inte är någon stor hjälp. Jag hade periodvis ganska stora svårigheter att uppfatta vad somliga personer sa, då bl.a. regissören pratar ganska snabbt och otydligt.

Recensionen skriven: 3 februari 2011
Senast uppdaterad: 26 juni 2011

Recensionen har lästs 4708 gånger av 2667 personer, sedan den 3 februari 2011