Bob - Jackie Chan Gillian - Amber Valletta
Farren - Madeline Carroll Ian - Will Shadley
Nora - Alina Foley Poldark - Magnús Scheving
Glace - George Lopez Colton - Billy Ray Cyrus
Creel - Katherine Boecher Chad - Maverick McWilliams
Carl - Quinn Mason Larry - Lucas Till

Den amerikanska manusförfattaren, regissören och producenten Brian Levant började sin karriär med TV-serier, och blev känd för att ha både producerat och skrivit manus till ett stort antal avsnitt av klassiska serier som Gänget och jag och Mork och Mindy. Han har sedan 1990-talet lämnat TV-branschen, och istället gått över till långfilmer; oftast av det mer lättsamma familjeslaget med filmer som "otecknade" The Flintstones, Familjen Flinta i Viva Rock Vegas, Beethoven och Snow Dogs på sin meritförteckning. Han har på senare år slutat som manusförfattare, och koncentrerar sig nu på regi och till viss del producent. Hans senaste film är actionkomedin The Spy Next Door med actionstjärnan Jackie Chan i huvudrollen, som i Sverige släppts direkt på DVD.

Bob Ho är en kinesisk spion som jobbar som agent för CIA, och han har lyckats med de flesta farliga uppdrag. Ingen vet dock om hans riktiga yrke, utan som täckmantel låtsas han arbeta som pennförsäljare. Privat lever han ett mer stillsamt liv med sin flickvän Gillian, och de har mer eller mindre officiellt varit ihop i tre månader. Problemet är bara det att hennes tre barn Nora, Ian och Farren hatar Bob över allt på jorden. Bob har nu tröttnat på sitt dubbelliv, och slutar på CIA för att leva ett mer stillsamt liv och försöka få hennes barn att godta honom. När Gillians pappa blir svårt sjuk måste hon resa bort för att ta hand om honom, och under tiden finns det få alternativ om vem som ska ta hand om barnen. Då erbjuder sig Bob att hjälpa till, och flyttar in till deras hus under tiden för att ta hand om barnen. Men det blir ingen lätt uppgift, då barnen verkligen inte vill se Bob och Gillian lyckliga tillsammans utan gör allt för att ställa till bråk. Och för att göra saken ännu värre råkar sonen Ian ladda ner en hemlig CIA-fil från Bobs dator och får snart ryska toppspioner efter sig...

Är det någon som tycker att det låter som en djupsint och realistisk film...? Det är det inte heller. Det är allt annat än djupt, och det förekommer enorma trovärdighetsproblem och logiska luckor - redan efter en kvart har trovärdigheten sjunkit till botten. Föredrar man jordnära och realistiska filmer ska man därför hålla sig långt borta från The Spy Next Door. Men vid en actionkomedi brukar det förstås vara vardagsmat, och är givetvis helt avsiktligt. Trots att det är ytligt och osannolikt kan jag heller inte förneka att filmen har en viss charm, och det är en kul grundstory. Som familjeunderhållning fungerar den förvånansvärt bra, då allting trots en hel del våld är gjort med glimten i ögat och har en story som passar både vuxna, ungdomar och till stor del även barn.

Vid actionkomedier är förstås hela poängen att förmedla actionscener och humor, och på den fronten lyckas filmen ganska väl. Det är en ganska rolig film, där man får skratta då och då. Det blir förvisso ingen enorm skrattfest, men allting är gjort med glimten i ögat och jag uppskattar att filmen delvis försöker att parodiera mer seriösa actionfilmer. Det gör den ganska bra, och det blir en fullt godkänd parodi samtidigt som storyn också lyckas att stå på egna ben. Det finns också en hel del actionsekvenser, som alla är gjorda med glimten i ögat men som är snyggt koreograferade.

Överlag är filmen engagerande och håller intresset vid liv, och jag uppskattar att filmteamet insett att storyn är i tunnaste laget och därför anpassat längden därefter - eftertexterna börjar rulla redan efter 1 timme 24 minuter, och det är ganska precis vad den här filmen klarar av. De mer seriösa scenerna fungerar bra, och bitvis blir det rentav berörande då det trots den tillspetsade intrigen är lätt att relatera till åtminstone en del av det som händer. De komiska scenerna håller en lite blandad klass, och medan det ibland fungerar bra så blir det ibland lite för mycket av det goda. Det förekommer en hel del slapstick-komik, och det tycker jag inte riktigt passar in. Jag hade mycket hellre velat se något djupare komik baserad på repliker och händelser hellre än ren slapstick och överdrivet våld.

Att överdriva våldsscener känner heller inte som rätt sätt vid en film som åtminstone delvis riktar in sig till barn och familjer. Framförallt blir en del av actionsekvenserna alltför överdrivna, och när trovärdigheten t.o.m. inom filmens egna premisser sjunker till botten är det svårt att bli engagerad. En del av scenerna är rentav skrattretande, och något är fel när man skrattar åt en film i sig istället för åt handlingen eller rollfigurerna. Därför hade The Spy Next Door vunnit åt att de mest överdrivna actioninslagen kunnat tonas ner, för att få en åtminstone aningen mer realistisk film.

Men samtidigt kan jag inte vara för hård, då filmen trots allt höll mitt intresse vid liv merparten av tiden och jag hade trevligt åt historien och rollfigurerna. Bob, Gillian och hennes tre barn har också blivit någorlunda mångbottnade rollfigurer som håller ihop logiskt och där framförallt barnen känns äkta. Det har dock skett på bekostnad av alla andra rollfigurer, som blivit endimensionella och klichéartade. Jag stör mig också på den alltför stereotypa skildringen av ryssar som till råga på allt har ganska överdrivna fejkade ryska accenter.

Fotot är fullt godkänt, men sticker inte ut nämnvärt. Skådespelarinsatserna är helt okej, och bland de fem stora rollerna (Bob, Gillian och barnen) fungerar det bra. Jackie Chan tillhör långt ifrån någon av mina favoritskådisar, men gör faktiskt en helt okej insats här och vågar vara lite lagom respektlös mot sig själv. Amber Valetta är bra som Gillian, även om hon tyvärr inte får alltför mycket att arbeta med. Will Shadley är helt okej som Ian, och Alina Foley är väldigt charmig som Nora och känns äkta. Mest imponerad blev jag faktiskt över Madeline Carroll som den äldsta dottern Farren, som hela tiden spelar övertygande och trovärdigt. Tyvärr är resten av ensemblen betydligt sämre än huvudrollerna, och alla som spelar de ryska spionerna spelar ganska påklistrat och konstlat; det gäller allra mest isländska Magnus Scheving som "huvudskurken" Poldark. George Lopez spelar över rejält som CIA-chefen Glaze, och dessutom är han alldeles för känd genom andra roller för att trovärdigt kunna spela en sådan roll. Billy Ray Cyrus gör sitt bästa som CIA-agenten Colton, och i grund och botten spelar han bra. Problemet är bara att efter att man vant sig vid att se honom spela sin dotters pappa i Hannah Montana i så många år är det en omöjlighet att ta honom på allvar i den här rollen.

The Spy Next Door är allt annat än originell, och lånar många beståndsdelar från andra filmer. Det är också mycket förutsägbart och med enorma trovärdighetsproblem. Men trots det finns ändå en hel del charm och humor, varför filmen fungerar bra som lättsam underhållning för stunden. Om man förväntar sig något djupsint mästerverk blir man givetvis besviken, men om man vet vad man ger sig in i får man antagligen valuta för pengarna. Jag skulle inte vilja se om filmen i första taget, men som trevlig underhållning och verklighetsflykt fungerar den bra. Därför ger jag filmen en stark sexa i betyg, fast utan de mest överdrivna actionscenerna hade sjuan varit ett faktum.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Då filmens originalformat enligt uppgift ska vara 1,85:1 bör det innebära en mycket lätt beskärning i sidled från originalet, men jag är tveksam om det är märkbart för det blotta ögat. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Den svenska översättningen håller hyfsad klass, men tyvärr förekommer vissa översättningsfel. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon meny visas. Som vanligt när det gäller Nordisk Film finns ingen traditionell huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen startat. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är lite tråkigt om än inte speciellt förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 9 december 2010
Senast uppdaterad: 10 december 2010

Recensionen har lästs 3708 gånger av 2172 personer, sedan den 9 december 2010