Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Philippe Petit - Joseph Gordon-Levitt Annie - Charlotte Le Bon
Jean-Louis - Clément Sibony Papa Rudy - Ben Kingsley
Jeff - César Domboy Barry Greenhouse - Steve Valentine
Jean-Pierre - James Badge Dale Albert - Ben Schwartz
David - Benedict Samuel Philippe som barn - Soleyman Pierini
Philippes mamma - Marie Turgeon Philippes pappa - Patrick Baby

Det finns många i världen som åstadkommit stordåd i någon bemärkelse, men som regel är det åtminstone några personer som lyckats att upprepa bedrifterna. Men fransmannen Philippe Petit är ensam i världen om att ha lyckats gå på lina mellan de två tornen i det forna World Trade Center i New York - 400 meter upp i luften och en lindans på 43 meter mellan de båda tornen, helt utan skyddslinor (!). Den bedriften inträffade när tvillingtornen var nybyggda 1974, och hans rekord lär stå sig; av förståeliga skäl lär det ju inte bli någon mer som kan upprepa bedriften... Om dessa verkliga händelser handlar The Walk, som regisserats och skrivits av Robert Zemeckis, som tidigare bl.a. har legat bakom Forrest Gump och Tillbaka till framtiden.

Handlingen tar sin början 1973, då fransmannen Philippe Petit blivit besatt av lindans; gärna så farligt som möjligt. Han träffar flickvännen Annie i Paris, och efter en snabb inlärningsprocess blir han uppmärksammad när han lyckas med konststycket att gå på lina mellan tornen i anrika Notre Dame i Paris. Vid ett tandläkarbesök får han i en arkitekttidning höra talas om den 110 våningar höga World Trade Center och dess tvillingtorn, som snart är färdigbyggt och när det är färdigt ska bli 100 meter högre än Eiffeltornet. Från den stunden blir Philippe genast besatt av tanken på att gå på lina mellan tornen, trots att det är olagligt och förstås nästintill omöjligt. Han tar med sig flickvännen Annie och fotografen Jean-Louis till New York och börjar planeringen inför den stora "kuppen"...

Att skildra lindans mellan de två tornen i World Trade Center i en hel långfilm låter dumdristigt - nästan lika dumdristigt som att faktiskt genomföra lindansen till att börja med. Men The Walk har faktiskt blivit en riktigt lyckad film, som lyckas att berätta den verkliga historien på ett bra sätt. Historien är förstås begränsad och ganska tunn, men det kompenseras av hyfsade tillbakablickar, en noggrann skildring av förberedelserna inför kuppen och framförallt den storslagna vandringen mellan tornen. Det har blivit en engagerande film, som håller intresset vid liv hela tiden. Det är charmigt, småroligt och inte minst spännande.

Själva lindansen har blivit ett oerhört storslaget inslag, som är vackert och trovärdigt gjord samtidigt som det är obehagligt; man får verkligen svindel av att titta på det vansinniga tilltaget. Men icke desto mindre är det vackert, trovärdigt och oerhört storslaget där det nästan känns som att man själv är på plats där; och dessbättre var jag inte det i verkligheten... För en gångs skull är även effekterna helt trovärdiga, och man ser inga uppenbara tecken på green screen; fast man förstås förstår att det måste ha använts green screen-teknik för att kunna åstadkomma det här. Det var länge sedan jag såg så övertygande specialeffekter, och det gör att filmen upplevs autentisk och realistisk.

Tillbakablickarna från Paris skildras med vad som närmast kan beskrivas som "förhöjd realism", på ett sätt som delvis för tankarna till Amelie från Montmartre. Visst är det mysigt och charmigt, men det vi får se påminner lite om gamla stumfilmer och ser ut som betydligt längre bakåt i tiden än vad som faktiskt varit meningen. Det känns lite klyschigt, även om det i och för sig säkerligen är fullt avsiktligt. De här tillbakablickarna skär sig en aning mot den nutida historien, i och med att den visuella stilen är så brutalt annorlunda, och den delen av storyn ter sig något förenklad. Det är också lite tråkigt att flickvännen Annie och hans vänner känns lite endimensionella och underutvecklade - de får aldrig riktigt de nyanser eller det utrymme som de borde ha fått.

Det fungerar också lite si och så att Philippe och alla andra till största delen talar engelska i filmen (med ett fåtal partier på franaka). Joseph Gordon-Levitt övertygar när han talar franska, men hans engelska med fejkad fransk brytning låter inte alls lika äkta; och dessutom gör filmen ett tappert men måttligt trovärdigt försök att bortförklara varför alla talar engelska. Ibland blir Philippes berättarröst under filmens gång också övertydlig, då han även berättar sådant som redan är uppenbart av det vi ser. Att låta Philippe däremot tala till tittarna och presentera tillbakablickarna från toppen av Frihetsgudinnan fungerar däremot förvånansvärt bra, och känns både charmigt och originellt samtidigt som allting ramas in på ett övertygande sätt.

Skådespelarinsatserna är överlag bra. Joseph Gordon-Levitt är riktigt bra i huvudrollen, och gör en imponerande rollprestation som Philippe. Det hade varit lätt att anklaga Joseph för överspel, då hans bild av Philippe känns som en stereotyp fransman, men av allt jag sett att döma verkar den riktiga Philippe Petit vara lika intensiv och udda i verkligheten. Joseph är dock inte särskilt lik den riktige Philippe till utseendet, så trots hans talang kan man undra om han verkligen var det bästa valet att spela honom. Charlotte Le Bon är bra som flickvännen Annie, även om hon tyvärr inte får alls lika mycket att arbeta med. Ben Kingsley är bra som "mentorn" Papa Rudy, även om hans accent lämnar en del övrigt att önska. Clément Sibony gör vad som går av rollen som Jean-Louis, som tyvärr blivit ännu mer anonym än de två nyss nämnda.

The Walk är en riktigt bra och välgjord film, som blivit spännande, intensiv och obehaglig på ett övertygande sätt. Det är dessutom charmigt och småroligt, och allt tyder på att filmen skildrar de verkliga händelserna på ett rättvist sätt utan större avvikelser från verkligheten. Att man sen valt att tona ner eller helt ta bort några av Philippes mindre sympatiska sidor, såsom otrohet och dylikt, är väl på sätt och vis begripligt för att han ska fungera bättre som protagonist. Det förekommer några klichéer och bitvis känns filmen övertydlig, men genom de storslagna scenerna på linan, det imponerande fotot, skådespelarinsatserna och den storslagna historien är det ändå en riktigt bra film som övertygar. Därför förblir den fängslande från första till sista bildrutan, och har blivit en film väl värd att se. De brister som förekommer gör att jag till sist nöjer mig med en stark sjua i betyg, och därför blir den inte riktigt lika imponerande som den hade kunnat bli, men det är ändå en riktigt lyckad film. Dock får man aldrig någon rimlig förklaring till hur någon ens kan ämna till något så absurt som att gå på lina 400 meter upp i luften helt utan skyddslina - men kanske finns det helt enkelt ingen förklaring till Philippes vansinnesdåd...?

The Walk visades på bio i 3D, och släpps på Blu-Ray både i 3D-version och i traditionell 2D-version. Tyvärr är det dock bara den sistnämnda utgåvan jag fått för recension. Den utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,40:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på originalspråk (engelska och franska) samt dubbade ljudspår på tyska, spanska och katalanska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på de skandinaviska språken samt tyska, spanska, katalanska och turkiska. Dessutom finns engelsk text för hörselskadade, men tyvärr finns ingen svensk text för hörselskadade och heller ingen vanlig engelsk text. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst, men tyvärr är kantlinjen svag och det finns ingen skugga alls; vilket gör att det blir svårläst vid ljusare bakgrunder.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer man till huvudmenyn, som är stillastående och effektfull men som bara finns på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Som bonusmaterial hittar vi först sju bortklippta scener på totalt drygt sex minuter, däribland en alternativ inledning. Scenerna är intressanta att se, och dessutom återges de utan specialeffekter; vilket gör att man vid lingången ser en dryg decimeter bred planka istället för lina... Innehållsmässigt tillför de dock inte så mycket, och det är förståeligt att de här scenerna klippts bort. Därefter hittar vi en tio minuter lång minidokumentär om hur huvudrollsinnehavaren Joseph Gordon-Levitt fått lära sig att gå på lina av den riktiga Philippe Petit. Ganska intressant, även om vi aldrig får veta exakt hur mycket Joseph lärt sig eller hur själva inspelningen gått till. Därefter hittar vi ett lika långt inslag vid namn "Pillars of Support" som genom intervjuer berättar om alla Philippes "medbrottslingar"; d.v.s. flickvännen, vänner och andra inblandade i planeringen. Tyvärr känns det här inslaget ganska meningslöst, då vi mest bara får veta sådant som redan framkommit i filmen och det huvudsakligen handlar om att presentera rollfigurerna; men utan att de hinner få fler nyanser än i filmen.

Därefter hittar vi en tio minuter lång minidokumentär om World Trade Center, återskapandet av tornen för filmen och att återskapa lindansen. Vi får veta en del matnyttigt och det är periodvis ganska intressant. Bitvis blir det dock lite irriterande då personerna som intervjuas har en förkärlek att lyckas att vända precis allt till något positivt - eller vad sägs om att i ett par minuter "skryta" över att filmen inte är inspelad i 3D utan efterkonverterad till 3D (liksom 99% av alla 3D-filmer i världen)...? Om motsatsen varit fallet hade det varit anmärkningsvärt, men att skryta om något som tyvärr blivit de facto-standard när det gäller 3D-filmer känns ju lite si och så. Avslutningsvis finns även några trailers, vilket dock visade sig vara samma trailers som innan menyn. Tyvärr har bonusmaterialet varken skandinavisk eller engelsk text, utan tyska och turkiska är allt som finns att tillgå. Det kan ställa till med en del problem även om man är bra på engelska, och kan man inte engelska är det förstås helt kört.

DVD-utgåvan innehåller enligt uppgift endast "Pillars of Support", vilket är det i särklass mest poänglösa av inslagen, och jag är inte helt positiv till varför man väljer att ta bort bonusmaterial från Blu-Ray-utgåvorna till DVD - det borde finnas så många andra skäl att puffa för Blu-Ray utan att behöva ta till sådana grepp.

Recensionen skriven: 24 mars 2016
Senast uppdaterad: 24 mars 2016

Recensionen har lästs 2808 gånger av 1651 personer, sedan den 24 mars 2016