Mary - Meg Ryan Molly - India Ennenga
Sylvia - Annette Bening Edie - Debra Messing
Alex - Jada Pinkett Smith Crystal Allen - Eva Mendes
Leah - Bette Midler Catherine - Candice Bergen
Maggie - Cloris Leachman Uta - Tilly Scott Pedersen
Bailey - Carrie Fisher Tanya - Debi Mazar

Clare Boothe Luce (1903 - 1987) var en av sin tids mest inflytelserika författare, och skrev ett flertal prisbelönade teaterpjäser. En av de mest kända var Broadway-succén The Women, som hade premiär 1936 och var en av de första teaterpjäserna med enbart kvinnliga skådespelare. Teatern gav 1939 upphov till den kritikerrosade och populära filmen Kvinnorna i regi av George Cukor - en film som än idag är välkänd i många håll i världen, men som i Sverige är relativt okänd och aldrig har släppts på DVD här. I 15 års tid har den Emmy-belönade regissören, manusförfattaren och producenten Diane English - mest känd som en av drivkrafterna bakom den klassiska komediserien Murphy Brown - arbetat med en nyfilmatisering av 1939 års klassiker. 2008 blev den äntligen färdig efter många omskrivningar, och blev Dianes regidebut. I USA gick den upp på bio och blev hyfsat framgångsrik, men i Sverige släpps den direkt på DVD. Handlingen utspelas på Manhattan i New York, och kretsar kring en grupp framgångsrika (eller åtminstone rika) överklasskvinnor. Mary Haines jobbar som kläddesigner i sin pappas firma, och lever ett trevligt liv med sin man Steven och deras 11-åriga dotter Molly. Hennes bästa vän är tidningsredaktören Sylvie Fowler, som är chefredaktör för en tidning med sviktande läsarsiffror och vars jobb mu är i farozonen. Deras andra goda vänner är den lesbiska författaren Alex och den mer eller mindre ständigt gravida fyrbarnsmamman Edie, som nu är gravid för femte gången. När Sylvie får manikyr i ett varuhus får hon höra rykten av manikyristen att Marys man Steven har ett förhållande med parfymförsäljaren Crystal Allen som jobbar i samma varuhus. Då Sylvie aldrig kunnat hålla tyst om någonting i sitt liv, så kan hon inte motstå att berätta för Edie och Alex. De är tveksamma om de ska berätta om det här för Mary, men under tiden har Mary redan hört samma rykten på varuhuset. Det dröjer inte länge innan hon inser att ryktena faktiskt är sanna, och hon blir rådvill för första gången i sitt liv.

I likhet med de flesta svenskar har jag inte sett 1939 års originalfilm, och kan därför inte jämföra den här filmen med den. Men det är kanske bara en fördel, då sunt förnuft säger att man måste göra stora förändringar om man ska kunna modernisera en film från 1939 till nutid, och sådana förändringar sällan upplevs som trevliga om man sett originalet. Det väsentliga är ju dessutom hur den här filmen upplevs som ett självständigt verk, och inte jämfört med en film som få personer har sett - trots det finns det knappt en enda recension i världen som inte har jämfört med originalfilmen. Kanske är det därför jag är mer positivt inställd än de flesta recensenter, och jag tyckte att The Women var en riktigt bra film. Inledningsvis kändes filmen väldigt klichéartad, och jag började undra vad jag egentligen gett mig in i, då filmen i stort sett enbart handlade om shopping. Men dessbättre var mitt första intryck felaktigt, och det dröjde inte länge innan filmen fick ett större djup. Då blev filmen också engagerande och fängslande, och jag satt klistrad ända tills slutet. Precis som originalfilmen är det enbart kvinnor som syns i filmen - inte ens bland statister på gator och i restauranger finns en enda manlig skådis. Det enda undantaget är ett litet spädbarn i en scen, vars namn visserligen inte står med på rollistan, men som såvitt jag kan avgöra trots allt spelas av en pojke. Det låter som ett mycket märkligt koncept, och faktum är att det här den första filmen jag kommer ihåg att jag sett helt utan män. Förvånansvärt nog fungerar det ändå riktigt väl, och kändes helt naturligt. Det var först mot slutet av filmen som jag började fundera på varför vi aldrig fick se Marys make Steven i bild, och ögonblicket senare insåg jag att vi faktiskt inte hade fått se några manliga rollfigurer alls. Just avsaknaden av Steven är också det enda som inte känns helt naturligt med den här originella idén, och det är ett gott tecken att det faktiskt dröjde över en och en halv timme innan jag ens insåg att det inte hade funnits några killar med. Storyn är intressant och genomarbetad, och det syns att mycket arbete lagts på manuset. Filmen är också ganska rolig, och jag skrattade då och då. Någon riktig komedi är det dock inte, utan tyngdpunkten ligger istället på drama. Det är också en betydligt djupare film än vad man först kan tro, och beskrivningen på omslaget gör inte filmen rättvisa. Därmed inte sagt att det är någon väldigt djupsint och tung film - det är ändå en relativt lättsam film, men med tillräcklig substans för att hålla intresset vid liv för nästan alla. Förmodligen är The Women i första hand avsedd för just kvinnor, men undertecknad hade ändå fullt utbyte av den och trivdes nästan hela tiden. Mary Haines, hennes dotter Molly och Sylvia har blivit relativt mångbottnade rollfigurer, och vi får lära känna dem ganska väl.

Tyvärr är det inte lika gott ställt med de övriga rollfigurerna, som blivit tämligen endimensionella och utan större djup. Mest uppenbart är det med Alex, som blivity en ganska meningslös rollfigur. Det enda vi får veta om henne är att hon är lesbisk och är romanförfattare, men där tar bakgrundsinformationen slut. Då vi varken får se hennes relationer med andra kvinnor, får veta någonting om hennes böcker eller har mycket att säga till om, så kan man ifrågasätta varför hon överhuvudtaget är med i filmen. Rollfiguren borde antingen ha utökats och fått mer utrymme eller tas bort helt och hållet. Edie har heller inte fått lika mycket utrymme som jag hade önskat, och det enda vi får veta om henne är just att hon har många barn. Det är visserligen förståeligt att fokuset ligger på just Mary - i en långfilm måste man trots allt göra kompromisser, för att inte filmen ska bli orimligt lång. Men det borde finnas någon gyllene medelväg, och låta Edie och Alex få lite större utrymme och ett lite större djup, utan att för den skull ta fokus från den huvudsakliga handlingen. Fotot och redigeringen håller hyfsad klass, men utmärker sig inte. Utseende- och stilmässigt ser det här mer ut som en TV-serie än en biovisad långfilm, och det märks att regissören Diane Englishs tidigare erfarenheter enbart innefattar TV. Men ser man filmen på DVD, så tycker jag inte att det behöver vara något fel med det. Någon storslagen film är det dock inte, så de personer i andra länder som sett filmen på bio kanske tycker att det känns lite för "småskaligt". Skådespelarinsatserna är bra, och i synnerhet Meg Ryan som Mary och 14-åriga India Ennenga som Molly är riktiga fynd, och spelar både starkt och trovärdigt. Även Annette Bening är riktigt lyckad som Sylvia. Jada Pinkett Smith som Alex och Eva Mendes som Stevens älskarinna Crystal Allen spelar både två bra, men har inte fått mycket att arbeta med. Crystal är en typisk klichéartad rollfigur helt utan djup, och hade därför kunnat spelas av i stort sett vem som helst. Alex är i grunden en intressant rollfigur, om hon bara fått större utrymme och blivit mer mångbottnad. Dessutom är det intressant att notera att den danska skådespelerskan Tilly Scott Pedersen gör en biroll som Marys danska hemhjälp Uta. Hon spelar riktigt bra och har åtminstone viss substans, även om hon tyvärr fått relativt lite utrymme. Överlag är The Women en riktigt bra och underhållande film, även om jag är den första att erkänna att den har sina brister och att det långt ifrån är något storslaget mästerverk. Men med både humor, allvar, hyfsade budskap och bra skådespelare kommer man långt, och därför är filmen absolut sevärd för de allra flesta, oavsett kön. Stil- och känslomässigt kan filmen närmast beskrivas som en korsning mellan TV-serierna Sex and the City och Lipstick Jungle (fast utan män), så tycker man om någon av dessa serier är sannolikheten stor att man också uppskattar The Women.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade och döva. Textningen är i minsta laget och är anpassad för Widescreen-TV - därför blir den ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, och i vissa omständigheter kan den bli något svårläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. I likhet med de flesta andra DVD-utgåvor från Nordisk Film på senare tid finns överhuvudtaget ingen huvudmeny på skivan, utan språkvalsmenyn är allt som finns - trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till just språkvalsskärmen. Det är ett lite egendomligt begrepp, och kan lätt uppfattas som irriterande. Det medför även att det inte finns någon scenvalsmeny, så enda sättet att hitta åt enskilda scener är att bläddra manuellt mellan kapitlen. Det gör också att man inte från menyn kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen börjat. Av förståeliga skäl finns det heller inget som helst extramaterial på skivan, vilket jag tycker är mycket tråkigt. I filmens amerikanska DVD-utgåva finns enligt uppgift en hel del extramaterial, men allt detta går vi miste om i Sverige, och det är svagt att Nordisk Film inte kunnat lägga ner tid och pengar på att licensiera det material som faktiskt producerats för filmen.

Recensionen skriven: 17 april 2009
Senast uppdaterad: 17 april 2009

Recensionen har lästs 3731 gånger av 1993 personer, sedan den 17 april 2009