Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Svensk distributör: PAN Vision AB
Sebastián - Gael García Bernal Costa - Luis Tosar
Daniel/Atuey - Juan Carlos Aduviri Teresa - Leónidas Chiri
Belén/Panuca - Milena Soliz Antón/Cólon - Karra Elejalde
Juan/Montesinos - Raúl Arévalo Alberto/Las Casas - Carlos Santos
María - Cassandra Ciangherotti Bruno - Ezequiel Díaz

Den brittiska manusförfattaren Paul Laverty har blivit mest känd för att ha skrivit manus till många av Ken Loachs filmer; däribland Sweet Sixteen, Frihetens pris, Looking for Eric och nu senast Route Irish. Han har även skrivit manus till det spansk-mexikanska dramat Till och med regnet, som delvis bygger på verkliga händelser och som regisserats av spanska Icíar Bollaín; en skådespelerska som senare blivit regissör, och som internationellt troligtvis är mest känd för prisbelönade Ta mina ögon. Till och med regnet, som bär originaltiteln También la lluvia, har vunnit ett antal priser (däribland Goya, den spanska motsvarigheten till Guldbagge) och var dessutom med till sista gallringen för bästa utlänska film inför Oscarsgalan 2011; dock utan att i slutändan bli nominerad. Filmen gick upp på bio i mycket begränsad skala i Sverige hösten 2011, och har nu släppts på DVD.

Ett filmteam från Spanien ska spela in en långfilm som tar upp Christoffer Columbus, och hur han behandlade ursprungsbefolkningen (indianerna) i samband med att han upptäckte Amerika på 1500-talet. Den idealistiska spanska regissören Sebastián ska regissera filmen, och beger sig tillsammans med producenten Costa till Bolivia för inspelningarna. Filmens handling har visserligen ingenting med Bolivia att göra, men Costa har upptäckt att det blir mycket billigare att spela in film där då de bolivianska statisterna, scenarbetarna och skådespelarna kan arbeta för en så låg lön som 2 dollar per dag. Inspelningen startar i den bolivianska staden Cochabamba, och till en början går allt fint. Men en dag säljs vattenreservoarerna i landet till ett privat brittiskt-amerikanskt företag, och en ny lag stiftas om att privata brunnar inte längre är tillåtna. Invånarna får inte ens fånga regnvatten, utan måste betala svindyra vattenavgifter som den fattiga befolkningen omöjligen har råd med. Lokalbefolkningen inleder intensiva demonstrationer mot företaget och myndigheterna, vilket ställer till med problem för filmteamet då en av de mest inbitna demonstranterna råkar vara filmens huvudrollsinnehavare Daniel.

Till och med regnet tar upp fascinerande och intressanta historier, och dessutom är filmen hyfsat originell genom ett annorlunda upplägg. är handlar det egentligen om tre olika huvudhandlingar, eller nästan tre olika filmer i filmen. Det handlar om inspelningen av Sebastiáns film och arbetsvillkoren under filminspelning, det handlar om Cristoffer Columbus och hans erövring av Amerika och det handlar om det så kallade Vattenkriget i Bolivia 2000. Alla tre historierna är intressanta, och de har även en viss koppling mellan varandra. Därför har det integrerats på ett överlag snyggt sätt, och filmen förblir engagerande. Det är hela tiden intressant, och periodvis blir det också ganska berörande; men för en gångs skull helt utan sentimentalitet.

Det är en lågmäld och finstämd film, helt befriad från övertydlighet och med bitvis intressanta rollfigurer. Jag uppskattar också att filmen aldrig blir helt svart-vit, utan de flesta rollfigurer har fått åtminstone vissa nyanser och skildras på ett trovärdigt sätt. Filmen har också på ett lyckat sätt integrerat verkliga händelser med påhittade, då själva filminspelningen och rollfigurerna är påhittade medan historien kring "Vattenkriget" och förstås de historiska händelserna om Columbus är sanna. Trots ett relativt långsamt tempo förblir det därför en fängslande och fascinerande film, och den är också relativt oförutsägbar.

Inledningsvis tyckte jag dock att de olika planen gav Till och med regnet en något schizofren känsla, i och med de stora kontrasten mellan den lugna filminspelningen och det stora upplopp som därefter utbröt med lokalbefolkningen. Vid ett par tillfällen är det heller inte helt solklart när det rör sig om en filminspelning som vi bevittnar. Jag förstår tanken, men till en början blir det en smula osammanhängande då de tre olika delarna inte har integrerats riktigt fullt ut. Dessbättre fungerar det dock bättre allt eftersom filmen fortlöper, och efter en något rörig första halvtimme fungerar integrationen betydligt bättre senare, när man tydligare ser kopplingen mellan handlingen i "filmen i filmen" och de mer nutida händelserna.

Genom de flera olika planen blir det dessutom inte så mycket tid åt varje enskild del, och framförallt är det den ganska intressanta men kanske minst nödvändiga historien om Columbus "erövring" av Amerika som fått stryka på foten. Av den sidohistorien blir det inte mycket mer än några få scener ur filmen som spelas in, och eftersom kopplingen till händelserna i ramberättelsen blir ganska påtagliga hade jag velat se lite mer av det. Vi får helt enkelt inte se tillräckligt av Columbus behandling för att kunna sätta 1500-talshändelserna i något direkt sammanhang. Jag hade också velat se mer av Daniel, som är intressant men som trots att han är viktig för handlingen huvudsakligen har förpassats till en halvliten biroll.

Till och med regnet lider också av vissa trovärdighetsproblem med rollfigurerna; framförallt då vissa rollfigurer (i synnerhet en viss person) genomgår orealistiskt snabba karaktärsförändringar och förvandlas nästan mellan natt och dag. Mot slutet tycker jag också att filmen går lite för snabbt framåt, då en del nyckelhändelser verkar hoppas över och det upplevs lite abrupt. Det är märkligt, då filmen fram tills dess haft ett ganska lugnt tempo men i slutet plötsligt går väldigt snabbt framåt.

Jag tycker dessutom inte att manusförfattaren lyckats att tillräckligt tydligt förklara utgångsläget med "Vattenkriget" och logiken med filmens titel; något jag inte förstod förrän jag såg extramaterialet. Jag hade önskat att filmen tagit något längre tid på sig att introducera premissen, då filmen går från att vi ser att myndigheter spikar igen brunnar tills att demonstrationer och upplopp är ett faktum. Det har blivit lite för subtilt och lågmält, då vi inte ens får veta att vattnet privatiserats i Bolivia eller vad som legat bakom demonstrationerna. Historiskt intresserade och insatta personer känner sannolikt till detta, men undertecknad tillhör inte den kategorin och jag tycker inte det borde vara ett måste att vara historiskt kunnig för att förstå en film.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett effektivt bildspråk och en del vackra vyer inspelade i Bolivia. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra, och Gael García Bernal är som vanligt mycket bra i den viktiga rollen som Sebastián. Luis Tosar är också riktigt bra som Costa, och jag blev positivt överraskad av den bolivianska debuterande Juan Carlos Aduviri som är utmärkt som Daniel. I vissa av de mindre birollerna är det dock inte riktigt lika gott ställt, och det förekommer ett visst överspel och/eller konstlat beteende hos somliga. Till och med regnet är en intressant och välgjord film, som är engagerande och tar upp intressanta ämnen som definitivt förtjänar att uppmärksammas. Avsikten har definitivt varit mycket god, men tyvärr fungerar filmen inte alltid riktigt lika bra som filmteamet tänkt sig då de tre olika planen gör att varje enskild del inte får tillräckligt mycket tid att utvecklas. Därför försvinner en del av de poänger som manusförfattaren försökt att göra med kopplingar mellan nutid och dåtid, och vi får heller inte veta tillräckligt om bakgrunden till Vattenkriget i Bolivia. Men det är ändå en bra film som är väl värd att se för de allra flesta, men bristerna är för många för att kunna motivera ett högre betyg än en stabil sjua.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 (huvudsakligen på spanska). Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men det finns tyvärr ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren och engelskspråkig.

Trots att inget nämns på omslaget finns det faktiskt en hel del extramaterial. Först erbjuds vi en skriftlig introduktion av manusförfattaren Paul Laverty, som återges i form av rullande vita texter mot en svart bakgrund (d.v.s. ungefär som sluttexter till filmer). All text är på engelska. Paul tar upp en del intressant information om bakgrunden till filmen, och en del som återges i denna skriftliga information är mycket intressant. Men det blir alldeles för jobbigt att läsa så vansinnigt mycket text på en TV-skärm, då den här introduktionen tar flera minuter och måste i pappersform motsvara flera A4-sidor. Man blir lätt yr av denna enorma textmassa, och mot slutet orkade jag inte ens läsa klart. Varför hade inte denna introduktion kunnat återges i muntlig form istället, så att vi fått se Paul berätta fritt om allt detta...? Därefter hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på 25 minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med regissör, manusförfattare och skådespelare varvat med några bilder från inspelningen. Det är hyfsat intressant och en del matnyttig information tas upp, men för stor vikt läggs åt att beskriva rollfigurer och annat som inte ger särskilt mycket när man väl har sett filmen. Dokumentären är på spanska med engelsk text, och tyvärr finns ingen svensk text. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer till filmen, och den har märkligt nog svensk text.

Recensionen skriven: 5 maj 2012
Senast uppdaterad: 5 maj 2012

Recensionen har lästs 3434 gånger av 1918 personer, sedan den 5 maj 2012