Camille - Audrey Tautou Franck - Guillaume Canet
Philibert - Laurent Stocker Paulette - Françoise Bertin
Mamadou - Firmine Richard Carine - Béatrice Michel
Samia - Kahena Saighi Yvonne - Hélène Surgère
Restaurangkock - Alain Stern Läkare - Alain Sachs
Camilles mamma - Danièle Lebrun

Den franska regissören och manusförfattaren Claude Berri är känd i sitt hemland, och har regisserat många framgångsrika filmer. Det är dock inte alltför många av dessa som sett dagens ljus i Sverige, och än mindre som blivit kända här. Bland de för en svensk publik mer kända filmerna som han gjort hör bl.a. de två första spelfilmerna med Asterix. Hans senaste film är baserad på den framgångsrika franska romanen Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda, som även blivit populär i Sverige. Här får vi lära känna den unga kvinnan Camille, som tycks lida av anorexia och jobbar som städerska, fast hon mest tycker om att teckna och måla. Hon bor i en kall takvåning i Paris som med de flesta definitioner bör klassas som ett ruckel, och lär en dag känna grannen Philibert. Han har adligt ursprung, men vill helst jobba som skådespelare - något som inte är helt enkelt, då han har stora problem med stamning. När Camille en dag blir kraftigt förkyld, vilket inte är så konstigt med en så kall lägenhet, så hittar Philibert på att ta med henne till hans stora och lyxiga lägenhet, så att hon där ska kunna bli frisk. Philibert har också en inneboende i lägenheten, en kock vid namn Franck, som mest ägnar tiden åt att stöta på varenda tjej han träffar. Till en början har de tre problem att vänja sig vid att bo tillsammans, men med tiden tinar de upp...

Låt mig först påpeka att jag inte läst romanen, och känner heller inte till den mer än till titeln, så jag kan inte uttala mig om hur väl filmen följer boken. Det första jag reagerar över är i alla fall att filmen enligt omslaget kategoriseras som en dramakomedi, och i Sverige verkar filmen även på bio ha marknadsförts som en romantisk komedi. Varifrån denna genre kommer ifrån vet jag inte, då filmen inte alls känns som någon komedi. Visst är den bitvis smårolig, men inte mer än att man skrattar under ett par gånger. Det låter som en allvarlig brist med en komedi som till stor del saknar humor, men dessbättre fungerar filmen trots allt ganska väl som drama. Visserligen har den med stilen och uppbyggnaden en del likheter med Amelie från Montmartre, men det är en intressant och charmig film; gjort med stort hjärta. Den är lågmäld och finstämd, och är både vacker och stämningsfull. Skådespelarinsatserna är bra, och både Audrey Tautou, Guillaume Canet och Laurent Stocker spelar övertygande och trovärdigt. Visserligen känns Audrey Tatous rolltolkning i mångt och mycket som en repris av hennes roll i Amelie från Montmartre, men det kan man ha överseende med. Men tyvärr lider filmen också av vissa tydliga brister. Den är för det första väldigt förutsägbar, och redan efter en halvtimme behöver man inte vara något större geni för att lista ut hur det hela kommer att sluta. Den känns också lite menlös och slätstruken, och storyn och vardagskonflikterna är helt enkelt inte tillräckliga för att fylla ut en hel långfilm. Det har också fått som effekt att filmen periodvis känns ganska seg, och det händer inte alltför mycket under filmens gång. Man kan också klaga på att man inte lär känna någon av rollfigurerna särskilt ingående, och får inte mycket till bakgrundshistoria om någon av dem. På filmens omslag står det exempelvis att Camille "tagit avstånd från sin överklassbakgrund", men av detta kunde åtminstone undertecknad inte se ens någon antydan till i filmen. Kanske framgår detta tydligare i boken (om nu baksidestexten stämmer), men sådan bakgrundsinformarion borde verkligen etableras tydligare i filmen. Det finns även vissa trovärdighetsproblem, och man kan exempelvis tycka att Camille kommer i kontakt med Philibert och Franck lite väl enkelt - att Philibert ordnar så att Camille får bo hos dem så väldigt lättvindigt känns inte särskilt trovärdigt. Bristerna kompenseras dock åtminstone till viss del av den charmiga och fascinerande storyn, där man bryr sig om karaktärerna, och av den vackra stämningen. Helt enkelt en lägmåld och underhållande film, där man lätt grips med i handlingen, även om den inte är alltför minnesvärd. Jag hade stora svårigheter att sätta betyg på den här filmen, men väljer efter stor tvekan trots allt en sexa.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk Widescreen-bild med proportionerna 1,85:1 (vilket innebär nästan hela skärmen på en 16:9-TV), och ljud i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade att tillgå. DVD-skivan inleds med distributörsjingel på 12 sekunder (som tyvärr inte går att hoppa förbi), som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter på valt språk i 10 sekunder (går inte heller att hoppa över). Vi blir därefter påtvingade ett par trailers för andra filmer, även om de som vanligt går att hoppa förbi. Därefter visas huvudmenyn, som är stillastående men enkel och stilren. Märkligt nog är menyerna på engelska oavsett valt språk, trots att filmen inte alls är på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är beklagligt. Jag förväntar mig inte att sådana här lite smalare filmer från Frankrike ska ha lika mycket extramaterial som stora Hollywood-produktioner, men vid en så pass nyproducerad film som 2006 så borde rimligen någon form av material ha bevarats från inspelningarna. Mina kunskaper i det franska språket är dock inte tillräckligt bra (läs: icke-existerande) för att jag ska kunna avgöra om den franska DVD-utgåvan har något extramaterial eller inte. Såvitt jag kan avgöra verkar filmen heller inte ha släppts på DVD i något engelskspråkigt land ännu, så därför har jag inget att jämföra med.

Recensionen skriven: 27 februari 2008
Senast uppdaterad: 28 februari 2008

Recensionen har lästs 4628 gånger av 2690 personer, sedan den 27 februari 2008