Anwar - Omar Metwally Gabriella - Reese Witherspoon
Douglas - Jake Gyllenhaal Abasi - Yigal Naor
Fatima - Zineb Oukach Khalid - Moa Khouas
Corinne Whitman - Meryl Streep Alan Smith - Peter Sarsgaard
Jeremy - Aramis Knight Nuru - Rosie Malek-Yonan
Samantha - Wendy Phillips Senator Hawkins - Alan Arkin

Förehavandena i bl.a. Guantanamo i Kuba och andra liknande fångläger i världen rapporteras det om dagligen i nyheterna nuförtiden, och den tillförordnade amerikanska lagen som kallas "Extraordinary Rendition" gör att CIA (amerikanska underrättelsetjänsten) vid terroristmisstankar kan skicka misstänka terrorister till fångläger utomlands för mindre nogräknade förhör som skulle varit olagliga att genomföra i USA - ofta även med andra länders direkta eller indirekta inblandning (enligt pressen inkl. Sverige). För första gången har nu också en film gjorts på detta allvarliga tema, som hade världspremiär i oktober 2007 och hade biopremiär i Sverige i februari i år. Filmen är regisserad av den ursprungligen sydafrikanske skådespelaren och regissören Gavin Hood, vars enda tidigare film på meritförteckningen som regissör var Tsotsi från 2005. Med denna film gör han sin Hollywood-debut, med ett manus skriven av den lika oerfarne manusförfattaren Kelley Sane (som bara skrivit en tidigare film). I centrum för handlingen står Anwar El-Ibrahimi, en egyptiskfödd framstående ingenjör i kemi som sedan många år tillbaka bor i USA. Han bor i ett fint hus i Chicago med sin amerikanska höggravida fru och deras son, och kommer nu hem till USA efter att ha flugit utomlands till en internationell konferens i Kapstaden. Men trots att han kliver på flygplanet i Kapstaden och handlar ombord på planet, så finns han inte med när planet landar i Chicago. CIA har tagit honom till förhör, då de misstänker att han är en terrorist då en känd terrorist ringt honom vid ett tillfälle. Då han nekar till allting och inte uppger sig känna till något telefonsamtal, så bestämmer sig CIA-chefen Corrine Whitman för att skicka honom till ett fångläger i Nordafrika (vilket i verkligheten inte är ett land, men som i den här filmen fungerar som ett). Där blir han förhörd och torterad av den lokala polischefen Abasi. Den amerikanska CIA-agenten Douglas Freeman, ursprungligen en analytiker som tagit över jobbet som agent efter att hans kollega omkommit i ett terroristattentat, skickas till Nordafrika för att övervaka förhören, och blir vittne till den allt annat än humana behandlingen som Anwar utsätts för. Under tiden försöker Anwars gravida hustru Isabella till varje pris att få reda på vad som egentligen hänt hennes make, som bokstavligen gått upp i rök utan ett ord, och tar kontakt med en gammal vän till henne som nu jobbar som rådgivare åt en framstående senator.

Ingen kan förneka att filmen tar upp ett viktigt och allvarligt ämne, och det är imponerande att en huvudsakligen amerikansk film vågar kritisera det egna landet på det sätt som faktiskt görs här. För ett par år sedan hade storyn troligen framstått som orealistisk och överdriven, men nuförtiden vet vi ju att allt detta också förekommer i verkligheten. Det som tas upp i filmen har hänt många i världen, även om just den här händelsen är påhittad. Filmen lyckas också över förväntan att porträttera ämnet, och det har blivit en riktigt hemsk och obehaglig film. Det är en stark film som innehåller en del riktigt otrevliga scener, och den är snyggt - om än relativt enkelt - filmad. Utlämnad är en riktigt bra film, men upplägget lämnar lite övrigt att önska. Berättartekniken känns lite oslipad, och periodvis är den lite rörig och svår att få något egentligt grepp om, med många rollfigurer och turer. Den röriga känslan är mest påtaglig i början, och dessbättre blir det mindre rörigt allt eftersom. Jag är heller inte helt förtjust i vissa redigeringsmässiga filmtrick som regissören tagit till, som i mina ögon försämrar helhetsintrycket lite - jag kan dock inte avslöja exakt vad det handlar om, och därför får ni acceptera att mina ord låter ganska luddiga. Skådespelarinsatserna är överlag bra, där den alltid utmärkta Reese Witherspoon utan tvekan är den främsta behållningen. Jake Gyllenhaal gör ett lite stelt och opersonligt intryck, men gör ändå en fullt godkänd rolltolkning. Jag tyckte tyvärr inte att filmen blivit lika berörande och gripande, som den borde ha blivit med ett så allvarligt ämne, även om jag inte helt lyckas sätta fingret på varför. Kanske beror det delvis på att vi matas med så mycket hemska scener i filmen, att man till sist blir lite avtrubbad. En del av orsakerna kan också vara att vi heller inte får lära känna de flesta rollfigurer så väl som man hade önskat, och exempelvis CIA-agenten Douglas framstår ibland som lite väl naiv och opersonlig. Den enda vi egentligen får lära känna tillräckligt är Anwars fru Gabriella. De afrikanska terroristerna/islamextremisterna har också porträtterats på ett relativt stereotypt sätt, även om det knappast är ovanligt för filmer. Man kan också anmärka att manuset blivit lite väl tillrättalagt. Stundtals är budskapet också lite väl övertydligt med tydliga pekpinnar, men trots det fungerar filmen bra som debattunderlag. Det är trots allt ett viktigt ämne, som även om det skrivits mycket om, ändå förtjänar att uppmärksammas ännu mer. Därför anser jag att filmen absolut bör ses av alla, även om den haft potential att bli bättre. Det är helt enkelt en bra och viktig film, men som tyvärr inte berör lika mycket som den borde ha gjort. Efter att ha rannsakat min själ inser jag att en svag sjua är det mest rättvisa betyget.

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, och erbjuder ljud i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Filmen är textad på de fem nordiska språken samt engelska, vilket är uppskattat. Tyvärr finns dock ingen text för hörselskadade, varken på svenska eller engelska. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men ingenting utöver det vanliga. När man matar in skivan, möts man av SF-vinjett följt av språkvalsmeny och varningstexter på valt språk. Därefter visas flera trailers för andra filmer, innan vi kommer till huvudmenyn, som är enkel och stilren men tyvärr enbart på engelska.

Som extramaterial hittar vi först och främst ett kommentatorspår med regissören Gavin Hood. Det är ganska intressant och en hel del matnyttigt kommer fram, men det är tyvärr svårt att undvika att det alltid låter lite tjatigt och egocentriskt när bara en enda person medverkar. Därefter hittar vi en halvtimmeslång dokumentär vid namn Outlawed, som handlar om verkliga människor som råkat ut för liknande händelser som i filmen. I synnerhet en av dessa verkliga människoöden är intressant att lyssna på, även om det inte har någonting med filmen i sig att göra. Vidare hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär, som är ganska intressant. Slutligen finns ett flertal bortklippta scener, som är någorlunda intressanta att se även om merparten inte tillför så mycket. Tyvärr finns ingen svensk text till extramaterialet, men det finns dock engelsk text till allt (inkl. kommentatorspåren) som enda språk. Det är tråkigt att inte texta extramaterial på svenska, vilket borde vara en självklarhet i dagens läge. Men engelsk text är i alla fall betydligt bättre än ingen text alls, och den här gången slipper vi i alla fall SF:s skandinaviska språkdiskriminering då det inte heller finns dansk text.

Recensionen skriven: 2 juli 2008
Senast uppdaterad: 2 juli 2008

Recensionen har lästs 3640 gånger av 2012 personer, sedan den 2 juli 2008