Manusförfattare: Andrew Kevin Walker & David Self, baserat på ursprungligt filmmanus av Curt Siodmak
Lawrence Talbot - Benicio Del Toro John Talbot - Anthony Hopkins
Gwen Conliffe - Emily Blunt Francis Aberline - Hugo Weaving
Maleva - Geraldine Chaplin Dr. Lloyd - Michael Cronin
Singh - Art Malik Horatio - Sam Hazeldine
Kirk - David Sterne Ophelia - Elizabeth Croft

På senare år har det blivit allt vanligare med nyfilmatiseringar av äldre eller utländska filmer, och en stor andel av dessa hör till genren skräckfilmer. Nu har det hänt igen, då George Waggners kultförklarade amerikanska rysarthriller Varulven från 1941 släppts i ny version. Nyfilmatiseringen är ett brittiskt-amerikanskt samarbete, och den här gången släpps filmen även i Sverige under originaltiteln The Wolfman. Bakom regi står Joe Johnston, som började sin karriär som specialeffektsdesigner och som i egenskap av regissör gjort så vitt skilda filmer som Älskling, jag krympte barnen och Jurassic Park 3. Den ursprungligen puertoricanska skådespelaren Benicio Del Toro spelar huvudrollen, och har även agerat producent.

Handlingen utspelas i staden Blackmoore på den engelska landsbygden år 1890, där befolkningen har blivit skrämd av en rad oförklarliga mord på människor. Lawrence Talbot har länge bott i USA, men har nu återvänt till sitt barndomshem i England efter att hans brors fästmö Gwen kontaktat honom och berättat att hans bror spårlöst försvunnit. Lawrence välkomnas av Gwen, medan hans pappa John inte är riktigt lika förtjust. Men när Lawrence väl kommit fram är det tyvärr försent, då brodern Ben hittas dödad ute i skogen. Han har mystiska bitmärken på kroppen, och hela stan tror att det är djur som varit i farten. Somliga vet dock bättre, och en misstänksam Scotland Yard-inspektör misstänker att en varulv härjar i stan. Det dröjer inte länge innan även Lawrence stöter på varulven som dödade hans bror, men till skillnad från brodern överlever han. Det borde vara positivt, men det visar sig få efterverkningar när det blir fullmåne...

Man kan inte påstå att The Wolfman är världens mest originella film, och det finns många filmer med snarlika teman som kommit genom åren. De flesta av oss har säkert sett dussintals varulvsfilmer vid det här laget, och detta även utan att ha sett 1941 års förlaga (vilket jag inte har sett). Men The Wolfman innehåller tillräckligt många egna idéer för att trots allt kännas någorlunda nyskapande, och dessutom är det en udda idé att förlägga en varulvsfilm på 1800-talet. Till en början var jag skeptisk, då jag inte riktigt tycker att historiska filmer passar med varulvstema. Men det dröjde inte så länge innan jag hade fastnat i filmen, och den förblir förvånansvärt engagerande och fängslande. Det är en intressant - om än knappast ovanlig - story, och den håller intresset vid liv merparten av tiden.

De flesta centrala rollfigurer är ganska mångbottnade, och vi får lära känna de ganska väl. Undantaget är Gwen, som tyvärr blivit alldeles för endimensionell och dessutom har en högst begränsad uppgift i filmen. Det är tråkigt att hon blivit så underutnyttjad, då jag verkligen hade velat se ett större djup i hennes personlighet. Istället kretsar allt kring Lawrence och hans pappa John, som är de enda riktigt genomarbetade rollfigurerna. Men det fungerar ändå ganska väl, och bitvis är det en riktigt spännande film. Det finns också en del mycket våldsamma scener, så filmen är definitivt inte lämplig för yngre personer. Det här är en mer barnförbjuden varulvsfilm än de flesta andra, och ingenting har tonats ner eller förskönats.

Regissören lyckas också på ett skickligt sätt att erbjuda en imponerande stämning och närvarokänsla; allting ser verkligen ut som 1800-tal, och det känns nästan som att man är på plats där. Därför har det blivit en finstämd film med imponerande atmosfär, vilket också bidrar till att den överlag känns någorlunda trovärdig trots den allt annat än realistiska storyn. Tyvärr är dock inte allt frid och fröjd, vilket sänker helhetsintrycket. För det första lider The Wolfman av ett ganska ojämnt tempo. Ibland går det långsamt framåt, då vi sakta men säkert får rollfigurerna introducerade, och då det inte händer särskilt mycket. Andra tidpunkter går det väldigt snabbt framåt, det blir snabba actionsekvenser och thrillerscener då man knappt hinner se vad som händer.

Filmen lider också av vissa logiska luckor, och en del frågetecken som vi aldrig får något riktigt svar på. Vid flera tillfällen började jag undra om jag hade missat någon viktig scen, då jag helt plötsligt började ställa mig själv frågor som jag aldrig fick svar på. Visst finns det ett visst utrymme för att jag varit ouppmärksam och missat några detaljer, men i så fall betvivlar jag att jag är ensam om det - är det så subtilt, så är det trots allt någonting som inte är som det ska. Slutligen lider även filmen av ett allt annat än lyckat slut, som känns alldeles för ouppklarat och otillfredsställande. Det känns nästan som att det bara är slutet på en scen, och att jag missat själva slutet på något sätt. Jag har ingenting emot öppna slut, i de fall som det passar, men det här slutet lämnar helt enkelt för många obesvarade frågor och jag får en närmast antiklimaktisk känsla. Det är tråkigt, då filmen fram tills dess varit klart intressant och tiden gick förhållandevis fort.

The Wolfman erbjuder ett snyggt foto, med ett starkt bildspråk och en imponerande atmosfärisk känsla. Då filmen till stor del utspelas i mörker i ganska dimmiga miljöer, så är det dock ibland inte helt oproblematiskt att verkligen se allt som händer. Specialeffekterna är utmärkta, och det ser oerhört verkligt ut med i synnerhet vargförvandlingarna och varggestaltningarna som förekommer. Bakgrundsmusiken är mycket passande och stämningsfull, och bidrar till den fina känslan. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, då både Benicio Del Toro och Anthony Hopkins spelar mycket övertygande och trovärdigt. Emily Blunt är alltid bra, och gör även här en fin insats som Gwen. Men tyvärr får hon inte mycket att arbeta med, och hennes ganska obetydande roll hade förmodligen kunnat spelas av nästan vem som helst med bra resultat.

Sammanfattningsvis är The Wolfman en ganska bra och spännande film, som fängslar och erbjuder en fin närvarokänsla. Men den känns samtidigt lite ofullständig, och ibland får man nästan känslan att filmbolaget skyndat sig att få klar filmen och därför slarvat på en del områden i onödan. När man inte får svar på sådana frågor som man faktiskt förväntar sig svar på, och tempot dessutom är ojämnt, så är det ett tecken på att något inte riktigt är som det ska. Fortfarande är det en fullt sevärd och underhållande film, men den borde ha kunnat bli betydligt bättre och ger inte ett lika bestående intryck som jag hade önskat. Efter viss tvekan får filmen därför en stark sexa i betyg.

Recensionen skriven: 9 februari 2010
Senast uppdaterad: 10 februari 2010

Recensionen har lästs 3541 gånger av 1987 personer, sedan den 9 februari 2010