Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Will Siv

Jag antog ingenting ( direkt ) i alla fall.

Det är ju tyvärr en viss "sexism" som inte borde va kvar :(
- what.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juni 2022 kl. 22:21:14
Precis samma för mig. Jag har också antagit att det varit en man, men valt att skriva hen just för att gardera mig. Även för mig var det när den kvinnliga speakerrösten dök upp som tanken slog mig att det kunde vara en kvinna - men jag är ärligt talat fortfarande inte säker på om det är en riktig röst eller en "robotröst"/talsyntes... Men det låter som att det möjligtvis skulle kunna vara en riktig röst, och den här personens naturliga röst.

Den låter väldigt syntetiskt och har upprepande mönster. Men det kan också bero på att den sparats i lägre kvalité (mp3) och arbetats om med EQ exempelvis. Men sista lät inte som det iaf, lät inspelad.

Man kan ju skriva o fråga.

Lillefot

Citat från: Will Stewart skrivet 27 juni 2022 kl. 17:28:07
Jag antog ingenting ( direkt ) i alla fall.

Det är ju tyvärr en viss "sexism" som inte borde va kvar :(
Jag håller med dig att helst borde sådana antaganden ej existera. Nu rör det sig dock inte om några elaka eller illmenade sådana, utan sånt som händer lätt när man inte ser den andra personen öga mot öga och detaljer saknas.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 27 juni 2022 kl. 17:40:39
Den låter väldigt syntetiskt och har upprepande mönster. Men det kan också bero på att den sparats i lägre kvalité (mp3) och arbetats om med EQ exempelvis. Men sista lät inte som det iaf, lät inspelad.

Man kan ju skriva o fråga.
Det kan väl vara så att hon bearbetade sin röst för att den inte skulle vara igenkännbar innan hon gick ut med sitt namn.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 juni 2022 kl. 20:09:51
Det kan väl vara så att hon bearbetade sin röst för att den inte skulle vara igenkännbar innan hon gick ut med sitt namn.

Absolut möjligt.

Tror personen bakom får bekräfta, för det är lite svårt.

Gustav Jonsson

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 29 maj 2022 kl. 22:19:57
Daniel, hur gick det med tv1000s dubbningar av Lucky Luke Västerns Tuffaste Cowboy och Min granne Totoro?
Nu har ju Ovanliga Dubbningar gjort ett fantastiskt arbete med Totoro men vad hände med Lucky Luke?

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 27 juni 2022 kl. 21:16:00
Nu har ju Ovanliga Dubbningar gjort ett fantastiskt arbete med Totoro men vad hände med Lucky Luke?
Jag har tyvärr inte fått något svar av personen jag fick den av. :(

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 juni 2022 kl. 20:09:51
Det låter som en rimlig teori i mina ögon. Visserligen dök ju rösten upp flera videor innan hon gick ut med sitt namn, men hon lär väl förmodligen redan från början ha tänkt tanken att förr eller senare avslöja vem hon är. Trots allt är det ju inte många hemligheter och identiteter som förblir hemliga för alltid, utan det mesta här i världen brukar ju ha en tendens att avslöjas förr eller senare...

Men som sagt, det bästa vore om personen själv kunde bekräfta eller dementera, så vi slipper sitta och spekulera...

Citat från: Lillefot skrivet 27 juni 2022 kl. 18:37:32
Jag håller med dig att helst borde sådana antaganden ej existera. Nu rör det sig dock inte om några elaka eller illmenade sådana, utan sånt som händer lätt när man inte ser den andra personen öga mot öga och detaljer saknas.
Ja, det är helt klart olyckligt med sådana här sexistiska könsstereotyper. Men det positiva är ju att för varje sådant här fall som dyker upp så minskar ju också risken att man gör sådana felaktiga antaganden i framtiden. :)

Zebastian

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 27 juni 2022 kl. 21:16:00
Citat från: Zebastian skrivet 13 maj 2022 kl. 13:45:15
Det är personens inspelning så vad den än tycker så får vi respektera det.

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 27 juni 2022 kl. 22:23:27
Det är personens inspelning så vad den än tycker så får vi respektera det.
Precis. Annars finns ju alltid chansen att Ovanliga dubbningar kan tänkas ha TV1000-dubben av Lucky Luke - hon verkar ju ha lyckats att gräva upp de mest sällsynta dubbningar som gemene man bara kunnat drömma om, så i jämförelse med det mest ovanliga hon lagt upp så är väl det här inte supersällsynt...

Jag hade förvisso inte TV1000 på den tiden (min familj valde att abonnera på FilmNet istället, då det var för dyrt för att ha båda), men många andra hade ju TV1000 som trots allt var populär på 1990-talet.
(Fast istället har jag spelat in väldigt mycket från FilmNet - säkerligen flera hundra fulla VHS-band...!)

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2022 kl. 22:35:57
Precis. Annars finns ju alltid chansen att Ovanliga dubbningar kan tänkas ha TV1000-dubben av Lucky Luke - hon verkar ju ha lyckats att gräva upp de mest sällsynta dubbningar som gemene man bara kunnat drömma om, så i jämförelse med det mest ovanliga hon lagt upp så är väl det här inte supersällsynt...

Jag hade förvisso inte TV1000 på den tiden (min familj valde att abonnera på FilmNet istället, då det var för dyrt för att ha båda), men många andra hade ju TV1000 som trots allt var populär på 1990-talet.
(Fast istället har jag spelat in väldigt mycket från FilmNet - säkerligen flera hundra fulla VHS-band...!)

Vilken Lucky Luke-film är det vi pratar om här?

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 28 juni 2022 kl. 12:14:55
Lucky Luke - Västerns tuffaste cowboy, eller Lucky Luke rensar stan som den hette på bio; d.v.s. den första filmen som på bio och VHS hade en dubbning bestående av en enda skådespelare som spelade alla rollfigurer (imitatören Olof Buckard).

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 28 juni 2022 kl. 12:14:55
Lucky Luke: Västerns Tuffaste Cowboy eller som den hette vid biopremiären Lucky Luke rensar stan. Det rör sig om omdubbningen som endast sändes på TV 1000.

Mathilda Gustafsson

Har du någon ny uppladdning på g Daniel?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 juli 2022 kl. 22:00:38
Har du någon ny uppladdning på g Daniel?
Jag har tyvärr inte haft tid eller ork att införskaffa en ny stationär dator än, och den nuvarande börjar milt uttryckt gå på sista versen. Därför är jag lite handikappad än, och kan exempelvis inte digitalisera nya VHS-filmer/VHS-band.

Men med det sagt, så bör jag fortfarande ha lite grand på hårddiskarna som redan är digitaliserat och som kan läggas upp. Till att börja med är jag helt säker på att jag har digitaliserat Jan Långbens olympiska spel (1972 års version), som är kvar på hårddisken, så om inget strular kommer det att bli min nästa uppladdning. :)
(Visserligen har även "Ovanliga dubbningar" nämnt att hon har planer på att lägga upp den, men då vi inte ens vet om hon vågar lägga upp något mer Disney-material, så gissar jag att det inte kommer att bli i första taget. Såvitt jag vet har filmen heller inte släppts på DVD någonstans i världen, så om man inte klipper in kortfilmer från annat håll och gör en egen redigerad sammanställning lär det alltså i dagsläget inte kunna bli bättre än VHS-kvalitet)

Jag hade hoppats på att även ladda upp Den lilla pandan och Pingvinen och lyckostenen, som jag vet att jag har digitaliserat, men tyvärr lyckas jag inte hitta åt dem på hårddiskarna - mest troligt har jag bränt ut dessa på någon DVD-skiva vid något skede, och i så fall har jag ingen aning om och när jag kan hitta åt dem...

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juli 2022 kl. 03:35:11
Jag har tyvärr inte haft tid eller ork att införskaffa en ny stationär dator än, och den nuvarande börjar milt uttryckt gå på sista versen. Därför är jag lite handikappad än, och kan exempelvis inte digitalisera nya VHS-filmer/VHS-band.
Jag antar att din dator är alltför gammal i så fall? Typiskt, annars hade du kunnat försöka byta ut processorn eller lagringsmedia, och se om det hade hjälpt.

Men det låter som att i ditt fall skulle alla komponenterna behöva bytas i så fall. En ny processor passar som sagt inte på moderkort med gamla socklar och så vidare.

Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.