Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 maj 2024 kl. 17:55:17Jag tror fortfarande att ingen av dem spelar Dodger i den här kortfilmen då man inte skulle ta in någon bara för att yla han säger ju ingenting nämligen.
Jag är benägen att hålla med Stefan :)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 maj 2024 kl. 17:44:18Varför spelar inte Tommy Nilsson Dodger☹️.
Han är betydligt bättre än Jan Johansen i rollen.
För att han är den senaste etablerade rösten i och med att omdubbningen är den enda som används i dagens läge och som getts ut på VHS, DVD, Bluray och streamingstjänster.

Att filmen dubbades om beror på att en av skådespelarna från originaldubbningen (vi vet fortfarande inte vem och jag tror tyvärr sannolikheten att vi kommer få veta är väldigt liten) krävde orimligt betalt när filmen skulle släppas på VHS vilket ledde till bråk, och Disney svarade med att dubba om hela filmen för att lära alla inblandade en läxa och visa vem som bestämmer enligt citat från anonyma källor.

Och även om filmen inte hade dubbats om så är det inte säkert att han hade ställt upp iallafall eftersom han verkar ha dragit ner på dubbandet och istället prioriterat turné, hans senaste dubbning var 2020 och roller som han tidigare dubbat har tagits över av andra personer.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 maj 2024 kl. 17:55:17Jag tror fortfarande att ingen av dem spelar Dodger i den här kortfilmen då man inte skulle ta in någon bara för att yla han säger ju ingenting nämligen.
Fast ylandet är dubbat och Jan Johansen står med i rollistan så jag tror fortfarande att han är Dodger i denna, han kan eventuellt spela mer än en roll här...

Nästan alla läten (även de som inte är repliker) verkar ha dubbats, t.ex. Elliot och Pluto trots att de inte alls talar samt Peter Pans galande, Långbens klassiska skrik, osv.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 maj 2024 kl. 18:30:30Nästan alla läten (även de som inte är repliker) verkar ha dubbats, t.ex. Elliot och Pluto trots att de inte alls talar samt Peter Pans galande, Långbens klassiska skrik, osv.
Jag är nyfiken, Hur vet du att nästan alla Läten är dubbade ?

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 maj 2024 kl. 18:30:30För att han är den senaste etablerade rösten i och med att omdubbningen är den enda som används i dagens läge och som getts ut på VHS, DVD, Bluray och streamingstjänster.

Att filmen dubbades om beror på att en av skådespelarna från originaldubbningen (vi vet fortfarande inte vem och jag tror tyvärr sannolikheten att vi kommer få veta är väldigt liten) krävde orimligt betalt när filmen skulle släppas på VHS vilket ledde till bråk, och Disney svarade med att dubba om hela filmen för att lära alla inblandade en läxa och visa vem som bestämmer enligt citat från anonyma källor.

Och även om filmen inte hade dubbats om så är det inte säkert att han hade ställt upp iallafall eftersom han verkar ha dragit ner på dubbandet och istället prioriterat turné, hans senaste dubbning var 2020 och roller som han tidigare dubbat har tagits över av andra personer.
Fast ylandet är dubbat och Jan Johansen står med i rollistan så jag tror fortfarande att han är Dodger i denna, han kan eventuellt spela mer än en roll här...

Nästan alla läten (även de som inte är repliker) verkar ha dubbats, t.ex. Elliot och Pluto trots att de inte alls talar samt Peter Pans galande, Långbens klassiska skrik, osv.
Jag gissar på en av barnskådespelarna.
Hanna Ekman eller Karl-Johan Hasselström.
Lill Lindfors, Sharon Dyall, Tommy Nilsson känns inte som personer som skulle börja bråka om pengar.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 maj 2024 kl. 18:30:30Fast ylandet är dubbat och Jan Johansen står med i rollistan så jag tror fortfarande att han är Dodger i denna, han kan eventuellt spela mer än en roll här...

Är det dubbat så är det nog inte Jan, tänk på det logistiskt man kan inte ta in någon i studion bara för att yla. Då tar man istället någon tekniker eller någon som är inne för att dubba något annat.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 maj 2024 kl. 18:33:35Jag är nyfiken, Hur vet du att nästan alla Läten är dubbade ?
För att jag har sett kortfilmen på både engelska och svenska, jämför själv båda versionerna.  ;)

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 maj 2024 kl. 18:44:41Är det dubbat så är det nog inte Jan, tänk på det logistiskt man kan inte ta in någon i studion bara för att yla. Då tar man istället någon tekniker eller någon som är inne för att dubba något annat.
Tänk logiskt, om Janne inte dubbade Dodger ylanden så tror jag inte att han hade stått med överhuvudtaget, det mest troliga är nog att han dubbar både ylandet OCH gör mer än en roll här samtidigt som han också spelar in en annan dubbning.

Hade det varit KM Studio på 1990-talet hade jag kunnat köpa ditt resonemang men i det här fallet rör det sig faktiskt om en dubbning gjord 2023 av Iyuno.

Det jag är mest konfunderat över är att Morgan Alling inte dubbade Baymax i den trots att han var med och dubbade Carl.

Men, som sagt, någon som med säkerhet kan säga vilka som dubbar Stampe, Blomma, Bernard, Roffe, Jim Hawkins, Vanilja Von Sockertopp, Joey, Elliott, Clocksworth, Stromboli, Hans, Filurkatten, Antonio Madrigal, Pluto, Joakim Von Anka, Prinsen, Kaa, Plommonstoppsmannen, Pocahontas, Måsart, Mowgli och Mulan i denna?

Kanske @Oscar Isaksson och @Erika kan hjälpa till?

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 maj 2024 kl. 18:33:50Jag gissar på en av barnskådespelarna.
Hanna Ekman eller Karl-Johan Hasselström.
Lill Lindfors, Sharon Dyall, Tommy Nilsson känns inte som personer som skulle börja bråka om pengar.
Själv gissar jag på Douglas Westlund.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 maj 2024 kl. 18:52:12För att jag har sett kortfilmen på både engelska och svenska, jämför själv båda versionerna.  ;)
Jag litar på dig 

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 maj 2024 kl. 20:15:04Själv gissar jag på Douglas Westlund.
Vi har redan pratat om det här tidigare, det var INTE han.

BPS

Daniel vet ju vem det är men vill ju av förstårliga anledningar inte dela med sig av detta offentligt på forumet.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 maj 2024 kl. 20:23:20Vi har redan pratat om det här tidigare, det var INTE han.
Du känner dig väldigt säker på det  ???

Kan jag få se inlägget som utvecklar på detta ?

gstone

Citat från: BPS skrivet 16 maj 2024 kl. 20:31:25Daniel vet ju vem det är men vill ju av förstårliga anledningar inte dela med sig av detta offentligt på forumet.
Tydligen vet Disneyfantasten ändå

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 maj 2024 kl. 18:52:12För att jag har sett kortfilmen på både engelska och svenska, jämför själv båda versionerna.  ;)
Du är väldigt lyhörd 🙂

gstone