Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 20 september 2024 kl. 13:44:44När kommer det en ny uppdatering på Dubbningshemsidan ? ???
Precis nu...! ;)

Jag slumrade tyvärr till framför TV:n igår kväll, när jag hade tänkt att lägga ut uppdateringen - därför valde jag nu att skynda ut en mindre uppdatering med enbart de creditlistor som redan var färdiga, så avvaktar jag med recensionerna som jag hade tänkt att få ut igår till nästa uppdatering om några dagar. :)
(Just för att jag till varje pris vill få ut creditlistor till biofilmer innan premiären, så långt det är möjligt; och på de flesta orter är premiären på Transformers One om ett par timmar)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 september 2024 kl. 15:29:00Precis nu...! ;)

Jag slumrade tyvärr till framför TV:n igår kväll, när jag hade tänkt att lägga ut uppdateringen - därför valde jag nu att skynda ut en mindre uppdatering med enbart de creditlistor som redan var färdiga, så avvaktar jag med recensionerna som jag hade tänkt att få ut igår till nästa uppdatering om några dagar. :)
(Just för att jag till varje pris vill få ut creditlistor till biofilmer innan premiären, så långt det är möjligt; och på de flesta orter är premiären på Transformers One om ett par timmar)
https://www.instagram.com/p/DAI68gbCa70/
 Mercedesz Csampai
är Airachnid  och Sanjin Kljucanin  är Darkwing
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

DingoPictures2005

Kan du lägga in Norea Sjöquist på creditlistan till Bernard och Bianca?
Hon gjorde några få fill in repliker för Penny på 00-talet.
Fick bekräftat av henne att hon kommer ihåg att hon dubbade något med Bernard och Bianca när hon var väldigt liten, så nu vet vi att informationen på Disneyania stämmer.
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/bernardochbianca/
Skriv (få fill-in repliker) efter namnet typ?
@Daniel Hofverberg 

Dock funderar jag på om det verkligen kan ha varit 2002 som Disneyania sidan påstår?
Då varken Norea, Peter eller Simon har dubbat hos KM i Karlskoga(?).
Km gjorde ju typ alla Disney dubbningar fram tills 2004 med undantag för Toy Story 1 & 2 och Taran (omdubben).

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 oktober 2024 kl. 22:57:29Kan du lägga in Norea Sjöquist på creditlistan till Bernard och Bianca?
Hon gjorde några få fill in repliker för Penny på 00-talet.
Fick bekräftat av henne att hon kommer ihåg att hon dubbade något med Bernard och Bianca när hon var väldigt liten, så nu vet vi att informationen på Disneyania stämmer.
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/bernardochbianca/
Skriv (få fill-in repliker) efter namnet typ?
@Daniel Hofverberg

Dock funderar jag på om det verkligen kan ha varit 2002 som Disneyania sidan påstår?
Då varken Norea, Peter eller Simon har dubbat hos KM i Karlskoga(?).
Km gjorde ju typ alla Disney dubbningar fram tills 2004 med undantag för Toy Story 1 & 2 och Taran (omdubben).
Med tanke på att Peter Sjöquists webbsida tidigare listade Noreas CV (som han tog bort när hon blev vuxen) har angivit det, så har det väl aldrig rått någon tvekan om att Norea Sjöquist gjorde Pennys repliker i de tidigare bortklippta scenerna inför DVD-utgåvan av Bernard och Bianca - men jag har avvaktat med att publicera det, då jag velat få klart för mig vilka andra rollfigurer som medverkar i de återinsatta scenerna, och vilka som spelar dessa. Har kanske @Oscar Isaksson koll på det...? Det har förekommit så många uppgifter fram och tillbaka på forumet, så att jag ärligt talat inte vet vad jag ska tro på...

Då DVD-utgåvan, då Bernard och Bianca för första gången återfick sin fulla längd i Sverige, släpptes i november 2002 finns det väl ingen anledning att tro att tilläggsdubbningen inte skulle ha spelats in 2002 - visst kan den väl teoretiskt ha gjorts redan 2001, men jag ser ingen anledning varför Disney skulle ha haft så enorm framförhållning för en DVD-utgåva.

Kom Norea ihåg vem som regisserade vid tilläggsdubben?

Att dubben gjordes av Sun Studio har stått utsatt på nyss nämnda webbsida, så det finns heller ingen anledning att betvivla. Sun Studio hade trots allt kontrakt med Disney under alla de år som KM Studio var deras förstahandsval, då en del dubbningar gjordes hos Sun Studio - så det låter logiskt att man inte valde att lägga ut en sådan här tilläggsdubbning på "förstahandsvalet".

Förutom de titlar du nämner dubbade Sun Studio även bland annat Mighty Ducks - The Movie: Matchen kan börja (1996) och Buzz Lightyear - Rymdjägare (2000) för Disney.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 oktober 2024 kl. 00:11:02Med tanke på att Peter Sjöquists webbsida tidigare listade Noreas CV (som han tog bort när hon blev vuxen) har angivit det, så har det väl aldrig rått någon tvekan om att Norea Sjöquist gjorde Pennys repliker i de tidigare bortklippta scenerna inför DVD-utgåvan av Bernard och Bianca - men jag har avvaktat med att publicera det, då jag velat få klart för mig vilka andra rollfigurer som medverkar i de återinsatta scenerna, och vilka som spelar dessa. Har kanske @Oscar Isaksson koll på det...? Det har förekommit så många uppgifter fram och tillbaka på forumet, så att jag ärligt talat inte vet vad jag ska tro på...

Då DVD-utgåvan, då Bernard och Bianca för första gången återfick sin fulla längd i Sverige, släpptes i november 2002 finns det väl ingen anledning att tro att tilläggsdubbningen inte skulle ha spelats in 2002 - visst kan den väl teoretiskt ha gjorts redan 2001, men jag ser ingen anledning varför Disney skulle ha haft så enorm framförhållning för en DVD-utgåva.

Kom Norea ihåg vem som regisserade vid tilläggsdubben?

Att dubben gjordes av Sun Studio har stått utsatt på nyss nämnda webbsida, så det finns heller ingen anledning att betvivla. Sun Studio hade trots allt kontrakt med Disney under alla de år som KM Studio var deras förstahandsval, då en del dubbningar gjordes hos Sun Studio - så det låter logiskt att man inte valde att lägga ut en sådan här tilläggsdubbning på "förstahandsvalet".

Förutom de titlar du nämner dubbade Sun Studio även bland annat Mighty Ducks - The Movie: Matchen kan börja (1996) och Buzz Lightyear - Rymdjägare (2000) för Disney.
Tyvär så kom hon inte ihåg det.

gstone

Hur går det med uppdateringar ?

Kommer det en ny bunt med credits snart ?

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 20 oktober 2024 kl. 10:25:28Hur går det med uppdateringar ?

Skulle gissa nästa vecka eftersom Den Vilda Roboten kommer upp på de svenska biograferna på fredagen, min verksamhet har planeringsdag den dagen så jag är ledig, därför kommer jag att ta tillfället i akt att se filmen just den dagen.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 20 oktober 2024 kl. 10:25:28Hur går det med uppdateringar ?

Bunt och bunt vet jag inte, då jag inte tror att jag har fått ihop så många creditlistor sedan senast - men en uppdatering kommer ikväll eller imorgon, med framförallt den andra delen av intervjun med Robert Cronholt (äntligen!); plus ett par recensioner. :)

Videofilen är precis färdigexporterad nu, så jag måste bara kolla igenom att videofilen ser felfri ut och sen ladda upp den till servern...

Disneyfantasten

Jepp, såg nyss att några creditlistor är uppdaterade, ett steg närmare.  :)

Hoppas att mer uppdateringar kommer i samma veva som du lägger till Den Vilda Roboten som har premiär nu i veckan.  :)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 oktober 2024 kl. 18:22:24Jepp, såg nyss att några creditlistor är uppdaterade, ett steg närmare.  :)

Hoppas att mer uppdateringar kommer i samma veva som du lägger till Den Vilda Roboten som har premiär nu i veckan.  :)
Hoppas vi för veta vilka som spelar En grizzlybjörn, den neurotiska bävern och pilgrimsfalken  på svenska på något sätt :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 oktober 2024 kl. 18:22:24Jepp, såg nyss att några creditlistor är uppdaterade, ett steg närmare.  :)

Hoppas att mer uppdateringar kommer i samma veva som du lägger till Den Vilda Roboten som har premiär nu i veckan.  :)
Jag passade på att uppdatera det jag kunde hitta åt när jag gick igenom Oscar Isakssons inlägg - har jag missat något eller några, så skulle jag uppskatta länkar till dessa; för just nu är det inga fler jag vet om som jag missat som är inplanerat. :)
(Däremot ett par nya creditlistor av Oscar, som jag inte hunnit med)

Den vilda roboten har jag precis tänkt maila till UIP om just nu, då jag hade glömt bort det under helgen.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2024 kl. 20:09:16Jag passade på att uppdatera det jag kunde hitta åt när jag gick igenom Oscar Isakssons inlägg - har jag missat något eller några, så skulle jag uppskatta länkar till dessa; för just nu är det inga fler jag vet om som jag missat som är inplanerat. :)

Den vilda roboten har jag precis tänkt maila till UIP om just nu, då jag hade glömt bort det under helgen.
Här är iallafall några;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15695.msg156700#msg156700

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15695.msg157895#msg157895

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15695.msg175548#msg175548

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15695.msg207393#msg207393

(kommer kanske på mer senare...)

Ett tillägg till Ferngully Den Sista Regnskogen: Liza Öhman står för "musikalisk ledning", källa;

https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=17438#crew

Ett tillägg till Den Otroliga Vandringen: dubbningen är inspelad juni 1993, källa: VHS-utgåvan

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2024 kl. 20:09:16Jag passade på att uppdatera det jag kunde hitta åt när jag gick igenom Oscar Isakssons inlägg - har jag missat något eller några, så skulle jag uppskatta länkar till dessa; för just nu är det inga fler jag vet om som jag missat som är inplanerat. :)

Hoppas hoppas vi kan lista ut vilka som spelar grizzlybjörnen, den neurotiska bävern och pilgrimsfalken  på svenska på något sätt :)

Två av dom står bara med bland övriga röster och den tredje har bytt namn på svenska, men vi kankse kan lösa gåtan på något sätt

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 21 oktober 2024 kl. 21:11:35Hoppas hoppas vi kan lista ut vilka som spelar grizzlybjörnen, den neurotiska bävern och pilgrimsfalken  på svenska på något sätt :)

Två av dom står bara med bland övriga röster och den tredje har bytt namn på svenska, men vi kankse kan lösa gåtan på något sätt
Det gick iallafall med Andreas Nilsson i En Annorlunda Värld, där han spelade den inledande berättarrösten, både du, jag och Daniel var överens om en och samma slutsats.