Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney VHS

Startat av moviefan, 29 juni 2017 kl. 22:09:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Har någon en norsk vhs av Den Lilla Sjöjungfrun att sälja? (1998 års utgåva)
Problemet med Finn är dels, att flera säljare inte vill skicka till Sverige, att flera annonser kräver norsk bank id verifiering för att överhuvudtaget skriva på..... För att inte nämna frakten.... Etc...

Tyvärr har lite norskt importerats till Sverige.

Vill ha den norska utgåvan dels för att ha till samlingen , men även för att digitalisera credits, skanna omslaget och jag tycker även att den norska dubben är betydligt än den svenska.

Om någon undrar oftast så ignorerar norska säljare som inte vill skicka utomlands bara meddelanden😔

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 augusti 2019 kl. 21:21:28Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld (1998) (1999-års VHS-utgåva);
(som jag nämnt flera gånger här på forumet så avskyr jag den här filmen, men jag kör den ändå bara för att få det överstökat)
Originaltitel: Pocahontas 2 Journey To A New World
Utgivningsdatum: 1999-04-21
Dubbning: Svensk originaldubbning 1999

Reklam före filmen;
1.  Varningstext (Buena Vista Home Entertainment)
2.  Disney Bio reklam (speaker: Mikael Roupé)
3.  Disneyland Paris 1998-1999 reklam (speaker: Mikael Roupé & Lena Ericsson)
4.  Disney Videos logo (1995-2001) (speaker: Roger Storm)
5.  Kommer på hyr & köpvideo i juni
6.  Bernard och Bianca i Australien videotrailer (speaker: Peter Wanngren)
7.  Kommer på hyr & köpvideo i augusti
8.  Mulan videotrailer (speaker: Mikael Roupé)
9.  Samla Musse Märken reklam (version 2; gäller t.o.m. 8 augusti 1999) (speaker: Benke Skogholt)
10. Disney Videos logo (1995-2001)

Dubbcredits;

>Pocahontas = Heléne Lundström

>John Smith = Tommy Nilsson

>John Rolfe = Reuben Sallmander

>Ratcliffe = Stefan Ljungqvist

>Kung James = Gunnar Uddén

>Drottningen = Gunilla Orvelius

>Hövding Powhatan = Hans Josefsson

>Gammelmor Pilrot = Kätie Nilsson

>Nakoma = Malin Berghagen Nilsson

>Övriga röster;
- Sofie Lindberg
- Ulf Peder Johansson
- Anders Öjebo
- Roger Storm
- Lisa Andersson
- Kristin Westman
- Åsa Jonsson
- Magdalena Eriksson
- Katarina Josephsson
- Stefan Berglund
- Christian Jernbro
- Andreas Eriksson
- Johan Wilhelmsson
- Ola Norman

Regi & Producent: Monica Forsberg

Översättning: Mats Wänblad

Sångtexter: Monica Forsberg

Tekniker: Daniel Bergfalk, Anders Öjebo, Lennart Olsson, Thomas Banestål

Projektledare: Krister Roséen

Inspelningsstudio: KM Studio, Karlskoga, hösten 1998 (till VHS-releasen 21 april 1999)

Kreativ ledning: Kirsten Saabye
https://youtu.be/_OpmOGdfsqE?t=40&si=xKaHJXBB6T-6d3h2
Menar du denna Mulan reklamen? Jag är ganska säker på att Anders Öjebo gör de få speaker replikerna, och snälla skirv inte info som fakta som du inte har någon koll på, gör ett ? efter om du är osäker.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 mars 2025 kl. 19:40:28https://youtu.be/_OpmOGdfsqE?t=40&si=xKaHJXBB6T-6d3h2
Menar du denna Mulan reklamen? Jag är ganska säker på att Anders Öjebo gör de få speaker replikerna, och snälla skirv inte info som fakta som du inte har någon koll på, gör ett ? efter om du är osäker.
Ursäkta, det inlägget skrevs för flera år sedan, har funderat på att reboota det.

DingoPictures2005

Har du några utländska vhs filmer?
@Disneyfantasten 

Nyfiken på att veta.
Har själv många brittiska vuxen filmer på vhs, samlat allt brittiskt jag kunnat hitta.....
Då brittiska vuxen filmer ej är sönderklippta.
Har 3 brittiska Disney vhs:er, Taran och den Magiska Kitteln, Mary Poppins och 101 Dalmatiner (live action).
101 Dalmatiner är dock en irländsk utgåva men bara åldersgränsen på fodralet skiljer sig.

Har också dessa norska Disney vhs:er.
Janne Långben the Movie 
Lady & Lufsen
Toy Story 
Har också endel ej Disney tecknat på norska och har nyss beställt Askungen, Den Lilla Sjöjungfrun och Tigers film på norska till samlingen.

Har en textad finsk vhs Djungel George.

Har flera amerikanska vhser av Disney filmer så är det dock bara Air Bud och 102 Dalmatiner.

Danska har jag dessa.
Lejonkungen 
Aladdin
Jafars återkomst 
Törnrosa
Skönheten och Odjuret
Mästerdetektiven Basil Mus 
Robin Hood 
Snövit
Ett småkryps liv 
Micke och Molle 

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 mars 2025 kl. 23:38:38Har du några utländska vhs filmer?
@Disneyfantasten

Nyfiken på att veta.
Har själv många brittiska vuxen filmer på vhs, samlat allt brittiskt jag kunnat hitta.....
Då brittiska vuxen filmer ej är sönderklippta.
Har 3 brittiska Disney vhs:er, Taran och den Magiska Kitteln, Mary Poppins och 101 Dalmatiner (live action).
101 Dalmatiner är dock en irländsk utgåva men bara åldersgränsen på fodralet skiljer sig.

Har också dessa norska Disney vhs:er.
Janne Långben the Movie
Lady & Lufsen
Toy Story
Har också endel ej Disney tecknat på norska och har nyss beställt Askungen, Den Lilla Sjöjungfrun och Tigers film på norska till samlingen.

Har en textad finsk vhs Djungel George.

Har flera amerikanska vhser av Disney filmer så är det dock bara Air Bud och 102 Dalmatiner.

Danska har jag dessa.
Lejonkungen
Aladdin
Jafars återkomst
Törnrosa
Skönheten och Odjuret
Mästerdetektiven Basil Mus
Robin Hood
Snövit
Ett småkryps liv
Micke och Molle
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14631.msg221262#msg221262

DingoPictures2005

https://youtu.be/JikKcJ129G0
Ny norsk vhs öppning provade att deinterlace denna efter rekommendation i en elektronik server på Discord men ser inte lika bra ut som innan enligt mig......

DingoPictures2005

What blev Lilla Kycklingen utgiven på vhs?

Har alltid trott att kogänget var den sista vhs filmen som kom ut😱

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 april 2025 kl. 18:30:45What blev Lilla Kycklingen utgiven på vhs?

Från Disney alltså för att förtydliga.
Sista vhs filmen som kom i Sverige tror jag var Harry Potter och den Flammande bägaren.

Disneyfantasten

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 april 2025 kl. 18:30:45What blev Lilla Kycklingen utgiven på vhs?

I Sverige är det väl någon av uppföljarna som var sist  typ Tarzan 2?

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 april 2025 kl. 18:35:00Dock endast som hyrfilm.
Är du säker?
Sena vhs filmer är nästintill omöjliga att hitta info om.

Harry Potter som jag nämnde vet jag endast att den existerar då jag en gång såg en Tradera annons av filmen.

Jag har också för mig att Kejsarens nya stil 2 kom på vhs och det var mig veterligen den sista Disney filmen som kom på vhs.

I Korea så var dock den sista vhs filmen som kom ut Inception från 2010 vilket är helt galet, Korea fick också Wall-E och Bolt på vhs😱.

Sista Amerikanska vhs filmen tror jag var Bilar, vilket det är ett jävla hype om på nätet😅, Bilar kom också på vhs i bland annat Polen men tyvärr inte Sverige.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 11 april 2025 kl. 18:38:34I Sverige är det väl någon av uppföljarna som var sist  typ Tarzan 2?
Bland Disney klassiker alltså.

Kejsarens Nya Stil 2 var den sista från Disney här tror jag.

Disneyfantasten

BPS

Lilla Kycklingen är speciell på så sätt att den kom på VHS så sent men samtidigt var en av de första Disneyklassikerna som släpptes på Blu-ray här. Till och med den första om man inte räknar Dinosaurierna och Vilddjuren då dessa ju inte ses som Disneyklassiker av allmänheten.

gstone

Citat från: BPS skrivet 11 april 2025 kl. 19:07:51Till och med den första om man inte räknar Dinosaurierna och Vilddjuren då dessa ju inte ses som Disneyklassiker av allmänheten.
Av mig gör dom det
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"