Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 13 april 2025 kl. 10:31:01https://www.dubbningshemsidan.se/credits/phineas-och-ferb/

Ett litet tillägg, Disa Lindgren Hamne spelar Isabella i säsong 3.
Jag ser att hon har crediterats för det på Disney+, men frågan är ju om hon spelar Isabella i hela säsong 3 eller inte...? Disney+ verkar ju tyvärr ha exakt samma dubbcredits för alla avsnitt inom samma säsong, varför man inte nödvändigtvis kan lita på att allt som står stämmer för alla avsnitt i säsongen ifråga...

Dessutom har Ferbs röst i vissa säsonger crediterats som John Åström och i vissa säsonger som John Grahl - men såvitt jag förstår är det väl samma person...?

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 april 2025 kl. 13:25:04Dessutom har Ferbs röst i vissa säsonger crediterats som John Åström och i vissa säsonger som John Grahl - men såvitt jag förstår är det väl samma person...?
Ja det är det ju eftersom att han till exempel i Lycka till Charlie crediteras som John Grahl Åström.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 april 2025 kl. 13:25:04Jag ser att hon har crediterats för det på Disney+, men frågan är ju om hon spelar Isabella i hela säsong 3 eller inte...? Disney+ verkar ju tyvärr ha exakt samma dubbcredits för alla avsnitt inom samma säsong, varför man inte nödvändigtvis kan lita på att allt som står stämmer för alla avsnitt i säsongen ifråga...

Dessutom har Ferbs röst i vissa säsonger crediterats som John Åström och i vissa säsonger som John Grahl - men såvitt jag förstår är det väl samma person...?
John Åström? Son till Jan Åström eller vad? Troligen inte om han heter Grahl

BPS

Citat från: MOA skrivet 18 april 2025 kl. 23:31:25John Åström? Son till Jan Åström eller vad? Troligen inte om han heter Grahl
Det är väl just det han är, så både Andreas och Jan medverkar tillsammans med sina barn i den dubbningen.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 18 april 2025 kl. 23:31:25John Åström? Son till Jan Åström eller vad? Troligen inte om han heter Grahl
Ja, han är son till Jan Åström och hans fru Annette Grahl. Deras andra son Vincent Grahl är för övrigt också skådespelare, men har mig veterligen inte medverkat i någon dubbning.

Jag förmodar att den här John är samma person som nu är folkbokförd som John Grahl, 26 år gammal i Stockholm. Men om det betyder att han bytt efternamn i något skede, eller om han faktiskt aldrig har hetat Åström utan att dubbningsstudion crediterat honom så av annan anledning, låter jag vara osagt.
(Det är ju inte helt ovanligt att folk kallar sig själva för något annat än de faktiskt är folkbokförda som - exempelvis har ju Anton Olofsson egentligen aldrig hetat Raeder i efternamn, utan är folkbokförd som just Anton Olofsson.)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 april 2025 kl. 02:16:49Ja, han är son till Jan Åström och hans fru Annette Grahl. Deras andra son Vincent Grahl är för övrigt också skådespelare, men har mig veterligen inte medverkat i någon dubbning.

Jag förmodar att den här John är samma person som nu är folkbokförd som John Grahl, 26 år gammal i Stockholm. Men om det betyder att han bytt efternamn i något skede, eller om han faktiskt aldrig har hetat Åström utan att dubbningsstudion crediterat honom så av annan anledning, låter jag vara osagt.
(Det är ju inte helt ovanligt att folk kallar sig själva för något annat än de faktiskt är folkbokförda som - exempelvis har ju Anton Olofsson egentligen aldrig hetat Raeder i efternamn, utan är folkbokförd som just Anton Olofsson.)
Ja han har seriöst 100 namn & Olofsson som är så vanligt

DingoPictures2005

Påminnelse kan du lägga till Nils Eklund på creditlistan till Den Otroliga Vandringen 2?
Både jag, Osis, Erika och DisneyFantasten är 100% säkra på att Nils Eklund spelar en hundägare med typ 2 repliker.
@Daniel Hofverberg 

Typ 24:30 på D+
https://www.disneyplus.com/browse/entity-552038da-b3d2-4c5f-bb6b-1bd9e0cfbd28?sharesource=Android

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 maj 2025 kl. 20:09:36Påminnelse kan du lägga till Nils Eklund på creditlistan till Den Otroliga Vandringen 2?
Både jag, Osis, Erika och DisneyFantasten är 100% säkra på att Nils Eklund spelar en hundägare med typ 2 repliker.
@Daniel Hofverberg

Typ 24:30 på D+
https://www.disneyplus.com/browse/entity-552038da-b3d2-4c5f-bb6b-1bd9e0cfbd28?sharesource=Android
Det var märkligt, jag trodde att jag hade lagt till honom för en månad sedan... Jag ordnar det snarast. :)

Jag håller med att det där måste vara Nils Eklund.

Frågan är om creditlistan i övrigt är komplett, eller om det saknas fler skådespelare där...? Jag ser nämligen att just den filmen inte har någon creditering för "Övriga röster"...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 maj 2025 kl. 20:33:51Det var märkligt, jag trodde att jag hade lagt till honom för en månad sedan... Jag ordnar det snarast. :)

Jag håller med att det där måste vara Nils Eklund.

Frågan är om creditlistan i övrigt är komplett, eller om det saknas fler skådespelare där...? Jag ser nämligen att just den filmen inte har någon creditering för "Övriga röster"...
Nils Eklund bör ha varit i studion samtidigt vid tidpunkten i och med att han också medverkade i Gordy och Aladdin och Rövarnas Konung, så det är fullt möjligt att han hade tid över på sitt dubbningspass.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 maj 2025 kl. 20:37:40Nils Eklund bör ha varit i studion samtidigt vid tidpunkten i och med att han också medverkade i Gordy och Aladdin och Rövarnas Konung, så det är fullt möjligt att han hade tid över på sitt dubbningspass.
Låter rimligt, och med tanke på att det saknas "Övriga röster" kan man ju tyvärr starkt misstänka att det är fler skådespelare som medverkar som inte har crediterats...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 maj 2025 kl. 21:05:51Låter rimligt, och med tanke på att det saknas "Övriga röster" kan man ju tyvärr starkt misstänka att det är fler skådespelare som medverkar som inte har crediterats...
@Oscar Isaksson kanske kan gå igenom och lyssna?

Disneyfantasten

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 maj 2025 kl. 22:01:57Hoppas han kan göra detsamma med Alice i Underlandet.
KM:s eller Originaldubben?

Originaldubben är nog svår om du inte är en hardcore pilsnerfilms expert.
De flesta som dubbade då har typ bara gjort en dubb och inget mer.

Visst Rune Halvarsson dubbade en hel del med 50-60 tals standard så att säga.

Han har väl dock gjort typ 10 dubbningar* vilket är mycket med dåtidens mått med tanke på hur extremt lite som dubbades då.

(*Endast 3 av Rune's dubbningar är med på Dubbningshemsidan)

Yes jag kan hur typ Gösta Ekman och Fridolf Rhudin's röster låter då de är såpass speciella men de dog ju typ innan någon dub fanns😅.

Disneyfantasten

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"