Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: gstone skrivet  1 oktober 2025 kl. 21:28:25Jag kom med tillsäg till Den lilla sjöjungfrun  (2023) credits

Snälla kan Daniel lägga till dom !
Jag skickade med källor till infon med
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Erika

Tillägg till Babar (1968):

Övrig röst:

Ittla Frodi

Mixer:

HP

Källa:

https://youtu.be/670NpTx5fIo?si=ZdwAzPqdOV1hAXUz&t=933

Avsnittet startar vid 15:33.

Det var evigheter sedan jag såg en film med Ittla Frodi, och minns inte riktigt hur hon lät, men kan det vara så hon gör rösten (tillfälligt inhopp?) till Berta i detta avsnitt?

Oscar Isaksson

Citat från: Erika skrivet  2 oktober 2025 kl. 21:20:31Tillägg till Babar (1968):

Övrig röst:

Ittla Frodi

Mixer:

HP

Källa:

https://youtu.be/670NpTx5fIo?si=ZdwAzPqdOV1hAXUz&t=933

Avsnittet startar vid 15:33.

Det var evigheter sedan jag såg en film med Ittla Frodi, och minns inte riktigt hur hon lät, men kan det vara så hon gör rösten (tillfälligt inhopp?) till Berta i detta avsnitt?
Tack så mycket. Det här var en väldigt intressant sak att läsa. Ittla Frodis namn förekommer i en tidig artikel som beskriver SVTs inköp av Babar-serien och hur dubbningen fortskrider. Där listas hon som den gamla damens hembiträde. Men senare artiklar beskriver bara Gunnel Sporr som hembiträdet. Tänkte inte att jag skulle behöva gå igenom de 52 avsnitten men nu låter det som om det ändå måste göras, för att gå till botten med hur det ligger till. Kan det vara så att Ittla Frodi började dubba men inte hade möjlighet att fortsätta så Gunnel Sporr fick ta över?

Jag har väl tänkt i min enfald att eftersom Ittla Frodi inte nämndes senare i rapporteringen av arbetet, så har jag tolkat det som att; hon kanske inte klarade att dubba så hon byttes ut innan man på riktigt kommit igång med dubbningen.  

gstone

Jag skicka lite  tillägg till Den lilla sjöjungfrun  (2023) credits 

Du kankse kan uppdatera credits med dom ?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juni 2025 kl. 18:55:25Jag kommer faktiskt inte ihåg varifrån rollistan för Pippi Långstrump kommer, men eftersom jag inte skrivit någon fotnot om det tror jag inte att det bygger på röstidentifiering - definitivt inte från min sida i alla fall, för jag har ingen aning hur majoriteten av skådespelarna på listan låter. Den enda jag hade kunnat placera in med någon form av visshet är nog Jasmine Heikura; möjligtvis Tomas Bolme...

Någon annan som kommer ihåg varifrån de uppgifterna kommer?

Jag ska se om TV4 Play har uppgifter som jag saknar, så att jag i så fall kan komplettera. :)
Jag fick en fråga om just detta. Frågan gällde, varför är det bara uppgifter som rör första avsnittet och varför saknas de 25 andra?

Göran

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  4 oktober 2025 kl. 14:10:19Jag fick en fråga om just detta. Frågan gällde, varför är det bara uppgifter som rör första avsnittet och varför saknas de 25 andra?
Undrar om Daniel fick tiden att gå igenom alla avsnitten på TV4 Play det hade blivit en ganska detaljerad lista eftersom att det är enskilda credits

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  4 oktober 2025 kl. 14:10:19Jag fick en fråga om just detta. Frågan gällde, varför är det bara uppgifter som rör första avsnittet och varför saknas de 25 andra?
Det visste jag faktiskt inte om att det var... Kanske någon annan kanal bara haft samma uppgifter för alla avsnitt, så att det därför inte gick att få fram fler uppgifter när det begav sig...? Den här listan sammanställdes ju trots allt inte igår...

Citat från: Göran skrivet  4 oktober 2025 kl. 15:21:03Undrar om Daniel fick tiden att gå igenom alla avsnitten på TV4 Play det hade blivit en ganska detaljerad lista eftersom att det är enskilda credits
Tack för tipset, då ska jag försöka ta mig tid att gå igenom alla avsnitt på TV4 Play för att få ihop en mer komplett lista. :)

Oscar Isaksson

Lite kompletterande uppgifter till Richard Scarrys äventyrsvärld.
Den redan befintliga lista som anger rösterna i grupp, kan ändras till övriga röster. :D

Hjälp gärna att fylla på med återkommande karaktärer som ni tycker saknas (även om det med hjälp av röstidentifiering) ;)
Är det någon mer som kan stötta att det är Lasse Svensson som är Billy hund?

Svenska röster:
Kalle Katt - Kim Sulocki
Dagge Mask - Andreas Nilsson

Fröken Honung - Pernilla Wahlgren
Fixar Lasse - Tommy Nilsson
Bruno - Niclas Wahlgren
Fia Flodhäst - Annica Smedius
Mamma Katt - Annelie Berg
Katja Katt - Therese Reuterswärd
Pappa Katt - Tommy Nilsson
Gusten Banan - Tommy Nilsson
Peter Polis - Johan Wahlström
Herr Fumlig - Johan Wahlström
Herr Galt - Gunnar Ernblad

svensk översättning:
David Sundberg
Vicki Benckert

sångtexter:
Vicki Benckert
Peter Kvint

— — — — —

Är det någon som har CD:n  Richard Scarrys äventyrsvärld : sångerna från den populära TV-serien, som utgavs av Egmont 1997 och innehåller 19 sånger. Förhoppningsvis står medverkande för respektive sång mer utförligt där.

Jag har uppgifter till två av sångerna:

Sånger:
"Introsången" (Opening Theme)
Svensk text: Peter Kvint
Sång: Andreas Nilsson, Peter Kvint, Annelie Berg, Måns Eriksson, Annica Smedius, Pernilla Wahlgren, Tommy Nilsson

"Stranden é kul" (Beaches)
Sång: Peter Kvint, Måns Eriksson

MOA

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  5 oktober 2025 kl. 16:46:02Lite kompletterande uppgifter till Richard Scarrys äventyrsvärld.
Den redan befintliga lista som anger rösterna i grupp, kan ändras till övriga röster. :D

Hjälp gärna att fylla på med återkommande karaktärer som ni tycker saknas (även om det med hjälp av röstidentifiering) ;)
Är det någon mer som kan stötta att det är Lasse Svensson som är Billy hund?

Svenska röster:
Kalle Katt - Kim Sulocki
Dagge Mask - Andreas Nilsson

Fröken Honung - Pernilla Wahlgren
Fixar Lasse - Tommy Nilsson
Bruno - Niclas Wahlgren
Fia Flodhäst - Annica Smedius
Mamma Katt - Annelie Berg
Katja Katt - Therese Reuterswärd
Pappa Katt - Tommy Nilsson
Gusten Banan - Tommy Nilsson
Peter Polis - Johan Wahlström
Herr Fumlig - Johan Wahlström
Herr Galt - Gunnar Ernblad

svensk översättning:
David Sundberg
Vicki Benckert

sångtexter:
Vicki Benckert
Peter Kvint

— — — — —

Är det någon som har CD:n  Richard Scarrys äventyrsvärld : sångerna från den populära TV-serien, som utgavs av Egmont 1997 och innehåller 19 sånger. Förhoppningsvis står medverkande för respektive sång mer utförligt där.

Sånger:
Sång: Andreas Nilsson, Peter Kvint, Annelie Berg, Måns Eriksson, Annica Smedius, Pernilla Wahlgren, Tommy Nilsson

Stod någonstans att Peter Jöback sjöng med i introlåten men det är helt säkert falsk information

Henrik Karlsson

Citat från: MOA skrivet  5 oktober 2025 kl. 23:32:34Stod någonstans att Peter Jöback sjöng med i introlåten men det är helt säkert falsk information
Nej nej, han medverkar faktiskt i introlåten specifikt vet jag inte om han gör det men han är ju crediterad och sjunger i alla fall ett par av sångerna.

Alla avsnitten finns på Internet Archive om du vill lyssna själv. 

https://archive.org/details/richard-scarrys-aventyrsvarld

gstone

trt det inte dags för nya credits på hemsudan snart ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 oktober 2025 kl. 14:19:10trt det inte dags för nya credits på hemsudan snart ?
Jo, jag hade tänkt det för en vecka sedan - men då den nya avdelningen Månadens spel har strulat och buggat, och därmed dragit ut på tiden, så har jag inte haft någon tid över att lägga på creditlistor...

Tydligen är det ett litet problem som återstår, som måste lösas med den här månadens spel - men så fort som jag lyckats lösa den, så ska jag prioritera att lägga ut några creditlistor som jag hunnit färdigställa mellan varven...
(Men flera creditlistor som tar lite längre tid att sammanställa har jag inte hunnit med än, i och med att det här spelet har tagit längre tid än jag först trodde...)

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  5 oktober 2025 kl. 16:46:02Är det någon som har CD:n  Richard Scarrys äventyrsvärld : sångerna från den populära TV-serien, som utgavs av Egmont 1997 och innehåller 19 sånger. Förhoppningsvis står medverkande för respektive sång mer utförligt där.

Sånger:

https://www.discogs.com/search?q=Richard+Scarrys+%C3%A4ventyrsv%C3%A4rld&type=all
Så klart så saknas även denna från Discogs😅🤣😂🤣.
Inte förvånad deras dryga admins kan också ursäkta uttrycket dra åt helvete.
Spottar på ärlig hjälp och folk som lägger in info, de vill också att du ska äga kassettband och liknande du lägger in info.