Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 oktober 2025 kl. 18:35:33@Oscar Isaksson  , i KM Studios dubbning av Oliver och Gänget så har jag för mig att Sofia Caiman och Anders Öjebo medverkar som "övriga röster" (d.v.s. Stadsfolk) samt att Johan Hedenberg dubbar kungen TV.
Då är det alltså bara Sofia Caiman som saknas, i och med att Anders och Johan är crediterad för andra roller? Även om praxis är lite olika mellan olika produktioner, så är det ju trots allt ganska vanligt att "Övriga röster" bara innefattar skådespelare som inte redan står med i rollistan som specifika rollfigurer.

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 oktober 2025 kl. 23:32:14Jag trodde nästan att alla dessa stod med som övriga röster men ser att de saknas.
Är det någon annan än Sofia Caiman som du känner igen som inte är namngiven?

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 oktober 2025 kl. 23:32:14Jag trodde nästan att alla dessa stod med som övriga röster men ser att de saknas.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2025 kl. 00:39:14Då är det alltså bara Sofia Caiman som saknas, i och med att Anders och Johan är crediterad för andra roller? Även om praxis är lite olika mellan olika produktioner, så är det ju trots allt ganska vanligt att "Övriga röster" bara innefattar skådespelare som inte redan står med i rollistan som specifika rollfigurer.
Sofia Caiman är även med och sjunger i Man Är Väl Infödd.

Som jag förstått det så brukar personer som gör en roll i en dubbning ha mer än en roll, åtminstone så är det så i många fall, om än givetvis inte alltid till punkt och prickar.

Disneyfantasten

@Oscar Isaksson 

I Den Lilla Sjöjungfrun (Disneys tecknade film) så verkar listan nästan komplett, jag gissar att bland de specifika systrarna som har dialog så görs Attina av Lena Ericsson och Andrina av Åsa Bjerkerot, det är iallafall de enda som har dialog i första filmen.

I Änglahund, vilka dubbar Mastiff, Sir Reginald, Stella Dallas, Terrier och Vera?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2025 kl. 00:39:14Då är det alltså bara Sofia Caiman som saknas, i och med att Anders och Johan är crediterad för andra roller? Även om praxis är lite olika mellan olika produktioner, så är det ju trots allt ganska vanligt att "Övriga röster" bara innefattar skådespelare som inte redan står med i rollistan som specifika rollfigurer.
Ja det är frågar hur petig man ska vara om det här med övriga röster när de ändå är listade. Tex när jag satt med Batman så var det nästan i princip alla skådespelarna som gjorde större roller som även gjorde övriga i samma avsnitt. Där valde jag att bara skriva ut övriga röster om de inte hade en roll som var listad i eftertexter.

Vad jag kan uppfatta så hörs Sofia Caiman som övrig röst på minst tre olika ställen i filmen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 oktober 2025 kl. 11:45:43Ja det är frågar hur petig man ska vara om det här med övriga röster när de ändå är listade. Tex när jag satt med Batman så var det nästan i princip alla skådespelarna som gjorde större roller som även gjorde övriga i samma avsnitt. Där valde jag att bara skriva ut övriga röster om de inte hade en roll som var listad i eftertexter.

Vad jag kan uppfatta så hörs Sofia Caiman som övrig röst på minst tre olika ställen i filmen.
Jag brukar som regel också göra så, om jag inte skriver av befintliga creditlistor där de aktivt valt att skriva ut övriga röster som redan var listade.

Är det fler du känner igen i Oliver & gänget som inte crediterats? Omdubben verkar ju tyvärr inte vara lika bra dokumenterad som originaldubben, då inga "Övriga röster" crediterats.

Sofia Caiman är visserligen officiellt crediterad för sång i "Man är väl infödd", men inte som röst; vilket är lite märkligt.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2025 kl. 11:53:04Jag brukar som regel också göra så, om jag inte skriver av befintliga creditlistor där de aktivt valt att skriva ut övriga röster som redan var listade.

Är det fler du känner igen i Oliver & gänget som inte crediterats? Omdubben verkar ju tyvärr inte vara lika bra dokumenterad som originaldubben, då inga "Övriga röster" crediterats.

Sofia Caiman är visserligen officiellt crediterad för sång i "Man är väl infödd", men inte som röst; vilket är lite märkligt.
Det är visserligen inte mig du frågar, men;

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 oktober 2025 kl. 18:35:33@Oscar Isaksson  , i KM Studios dubbning av Oliver och Gänget så har jag för mig att Sofia Caiman och Anders Öjebo medverkar som "övriga röster" (d.v.s. Stadsfolk) samt att Johan Hedenberg dubbar kungen TV.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 oktober 2025 kl. 12:02:52Det är visserligen inte mig du frågar, men;
Jag såg det du skrev, men Anders Öjebo och Johan Hedenberg är som sagt redan crediterade (om än inte för dessa roller) - så frågan var alltså om någon fler än Sofia Caiman medverkar som inte crediterats alls?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2025 kl. 12:05:53Jag såg det du skrev, men Anders Öjebo och Johan Hedenberg är som sagt redan crediterade (om än inte för dessa roller) - så frågan var alltså om någon fler än Sofia Caiman medverkar som inte crediterats alls?
Som jag sa förut;

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 oktober 2025 kl. 06:58:57Som jag förstått det så brukar personer som gör en roll i en dubbning ha mer än en roll, åtminstone så är det så i många fall, om än givetvis inte alltid till punkt och prickar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 oktober 2025 kl. 12:13:06Som jag sa förut;
Du missförstår mig nog - min fråga är alltså om någon mer som inte står med på creditlistan också medverkar, utöver Sofia Caiman? Att många som står listade förmodligen även gör övriga roller är som sagt ingen överraskning, utan min fråga gäller alltså andra skådespelare som inte redan namnges på listan. D.v.s. någon mer utöver Sofia Caiman (som bara crediterats för sång, men inte för dialog).

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2025 kl. 12:17:36Du missförstår mig nog - min fråga är alltså om någon mer som inte står med på creditlistan också medverkar, utöver Sofia Caiman? Att många som står listade förmodligen även gör övriga roller är som sagt ingen överraskning, utan min fråga gäller alltså andra skådespelare som inte redan namnges på listan. D.v.s. någon mer utöver Sofia Caiman (som bara crediterats för sång, men inte för dialog).
Jag tror inte det...

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2025 kl. 11:53:04Jag brukar som regel också göra så, om jag inte skriver av befintliga creditlistor där de aktivt valt att skriva ut övriga röster som redan var listade.

Vad jag kan avgöra är det som sagt bara Sofia Caiman som saknas bland "talrösterna". Då jag inte uppfattar någon okrediterad blad övriga röster.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 oktober 2025 kl. 12:30:06Vad jag kan avgöra är det som sagt bara Sofia Caiman som saknas bland "talrösterna". Då jag inte uppfattar någon okrediterad blad övriga röster.
Tack för utlåtandet, då lägger jag till henne på listan. :)

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2025 kl. 12:32:17Tack för utlåtandet, då lägger jag till henne på listan. :)
Jo jag blev själv lite förvånad men ändå inte, med tanke på att Disney drog ner på produktionsbudgeten för dubbning runt 97-98. Sen var det väl inte med särskilt framförhållning att ens dubba om filmen från Disneys sida. Så de måste ha sett det som en nödvändig/onödig utgift att göra.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 oktober 2025 kl. 07:49:09I Änglahund, vilka dubbar Mastiff, Sir Reginald, Stella Dallas, Terrier och Vera?
När jag kollar över filmens credits som de listas på IMDB så får jag det till 6 karaktärer som saknas i svenska listan. Utöver de 5 du listar och som överensstämmer med eftertexterna, så är det en som heter Gambler Dog, som jag tyvärr inte vet hur denne ser ut eller när figuren är med i filmen?

Jag har lyckats identifiera:
Vera - Annelie Martini
Stella Dallas - Gunnel Fred
Sir Reginald - Johan Ulvesson

Disneyfantasten

@Oscar Isaksson  , i Farbror Joakim och Knattarna i Jakten På Den Försvunna Lampan så har jag sedan tidigare identifierat;

>Fröken Näbblund = Monica Forsberg

>Grävare = Ulf Källvik, Anders Öjebo

>Servitris = Monica Forsberg

>Konferensdirektör = Ingemar Carlehed

>Poliser = Roger Storm

(jag glömde även nämna Musse Piggs Julsaga tidigare, i Doreen Dennings originaldubbning tror jag det är Olof Lundström som är Vargen och Tiggaren, kören är jag inte lika säker på vilka det är dessvärre)

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 oktober 2025 kl. 13:23:10@Oscar Isaksson  , i Farbror Joakim och Knattarna i Jakten På Den Försvunna Lampan så har jag sedan tidigare identifierat;

>Fröken Näbblund = Monica Forsberg

>Grävare = Ulf Källvik, Anders Öjebo

>Servitris = Monica Forsberg

>Konferensdirektör = Ingemar Carlehed

>Poliser = Roger Storm
Ska man se till filmens eftertexter, så är del väl bara Monica Forsberg som Fru Näbblund som saknas och resten faller under övrigt. Frågan om de ska stå med eftersom de redan är krediterade i större roller?

Men är det några okrediterade personer med eftersom listan på hemsidan säger "m.fl."?