Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Citat från: Erika skrivet 13 oktober 2025 kl. 18:29:21Minns bara några här och där, det var evigheter sedan jag såg Spindelmannen senast.  :D

Underbart att du har lyckats hittat uppgifter om översättare, för det hade även en av skådespelarna (Gunnar Ernblad, om jag minns rätt) försökt göra.
Haha jag säger samma sak, minns bara några här och där. Någon som har serien på svenska och kan slänga upp den på Archive. ;D

Ja, och jag tror uppgiften jag har fått om översättare kan stämma väldigt bra. Hittar samma namn även i listan för musiksagan från 1996,
https://youtu.be/QGi3IWBztHg?t=25 som har autentiskt ljud från dubbningen, (undantaget är väl att Fru Hardy var någon annan i din färdiga dubbningen, kommer inget ihåg vem.) Den bör väl vara producerad i samband med dubbningen. Tror även att Bjarne Lundgren säkert kan ha skött tekniken för dubbningen som musiksagan listar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 oktober 2025 kl. 18:55:38Haha jag säger samma sak, minns bara några här och där. Någon som har serien på svenska och kan slänga upp den på Archive. ;D

Ja, och jag tror uppgiften jag har fått om översättare kan stämma väldigt bra. Hittar samma namn även i listan för musiksagan från 1996,
https://youtu.be/QGi3IWBztHg?t=25 som har autentiskt ljud från dubbningen, (undantaget är väl att Fru Hardy var någon annan i din färdiga dubbningen, kommer inget ihåg vem.) Den bör väl vara producerad i samband med dubbningen. Tror även att Bjarne Lundgren säkert kan ha skött tekniken för dubbningen som musiksagan listar.
Det låter logiskt och rimligt för tidsperioden. Gunilla Wall, som crediterats i musiksagan utöver Carina Hedenberg - har hon bara skrivit texten till musiksagan (berättartext och dylikt), eller...?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 oktober 2025 kl. 18:59:42Det låter logiskt och rimligt för tidsperioden. Gunilla Wall, som crediterats i musiksagan utöver Carina Hedenberg - har hon bara skrivit texten till musiksagan (berättartext och dylikt), eller...?
Jag tolkar det som att Gunilla Wall bara översatt berättartexten, då hon är haft koppling till Egmont och översatt väldigt många böcker och serietidningar/album åt bolaget. 

Erika

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 oktober 2025 kl. 18:55:38Haha jag säger samma sak, minns bara några här och där. Någon som har serien på svenska och kan slänga upp den på Archive. ;D
Minns också en del röstbyten under tv-seriens gång. Kommer ihåg bl. a. Morbius hade minst två olika röster (varav den ena var Hasse Jonsson som gjorde rösten i resten av tv-serien).

Får hoppas någon / några sitter på alla avsnitt, och kan lägga upp på Archive. :) 

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 oktober 2025 kl. 18:55:38(undantaget är väl att Fru Hardy var någon annan i din färdiga dubbningen, kommer inget ihåg vem.)
Om jag inte minns helt fel, så vill jag minns det var Vicki Benckert! :)

Oscar Isaksson

Citat från: Erika skrivet 13 oktober 2025 kl. 19:18:35Minns också en del röstbyten under tv-seriens gång. Kommer ihåg bl. a. Morbius hade minst två olika röster (varav den ena var Hasse Jonsson som gjorde rösten i resten av tv-serien).

Får hoppas någon / några sitter på alla avsnitt, och kan lägga upp på Archive. :) 
Om jag inte minns helt fel, så vill jag minns det var Vicki Benckert! :)
Ja jag tror det är så jag kommer ihåg det oxå, att det hände att en del röster bytes ut under seriens gång. Får väl göra som jag gjorde för Batman, lista röster så man får en bättre överblick över alla turer i dubbningen. 8)

Tack! Vicki Benckert var det minsann.:D

Erika

Citat från: Erika skrivet  6 augusti 2025 kl. 17:05:03Vet att detta är i det tidigaste laget, men önskar en creditlista till kommande Nord (Reisen mot nord, 2025) som får svensk premiär 7/11.
Såg precis att Folkets Bio har lagt ut pressmaterial komplett (?) med credits! :)

nord.png
Källa:

https://www.folketsbio.se/app/uploads/2025/11/pressmaterial-nord.pdf

Oscar Isaksson

Citat från: Erika skrivet 13 oktober 2025 kl. 19:58:42Såg precis att Folkets Bio har lagt ut pressmaterial komplett (?) med credits! :)

nord.png
Källa:

https://www.folketsbio.se/app/uploads/2025/11/pressmaterial-nord.pdf
Det här är sånt som gör en glad. Folkets Bio vet verkligen hur ett pressutskick ska vara utformat. :)
Även lite förvånad att ett så pass nytt bolag på svenska marknaden som TransPerfect Media har fått några väldigt bra kontrakt på relativt kort tid. :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 oktober 2025 kl. 20:10:22Även lite förvånad att ett så pass nytt bolag på svenska marknaden som TransPerfect Media har fått några väldigt bra kontrakt på relativt kort tid. :D
Det är jag också, men allt som kan minska Iyunos dominans är ju helt klart av godo. :)

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Knökarna kom idag på nerflix snälla skruv av och lägg upp credits ?

gstone

Musses spökhistror kom på Disney Plus i veckan snälla kan du skriva av credits och lägga upp på hemsidan ?

Will Siv

Skulle vilja ha credits till "Pinky & Perky", eftersom den gick på Barnkanalen är det väl Eurotroll.

Dom jag kommer ihåg.

Pinky - Kim Sulocki.

Perky - Ola Forssmed.

Sköldpaddan (vad nu hete) - Sture Ström.

Men resten är jag inte säker på.

- what.

gstone

Citat från: Will Siv skrivet 17 oktober 2025 kl. 19:28:12Skulle vilja ha credits till "Pinky & Perky", eftersom den gick på Barnkanalen är det väl Eurotroll.

Dom jag kommer ihåg.

Pinky - Kim Sulocki.

Perky - Ola Forssmed.

Aldrig hört om

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 17 oktober 2025 kl. 19:34:31Aldrig hört om
Jag såg serien på Sommarlov 2011, även om jag aldrig var så värst förtjust i serien (jag tillhör inte målgruppen heller) så var dunnningen iallafall bra, jag var 14-15 (det vill säga, jag fyllde 15 under sommaren) när serien gick på Sommarlov.

Erika

Citat från: Will Siv skrivet 17 oktober 2025 kl. 19:28:12Skulle vilja ha credits till "Pinky & Perky", eftersom den gick på Barnkanalen är det väl Eurotroll.

Dom jag kommer ihåg.

Pinky - Kim Sulocki.

Perky - Ola Forssmed.

Vill minnas även Andreas Nilsson var med. :)