Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet  9 mars 2026 kl. 19:32:10Bakom kulisserna på julkalendern i radio 1971 och 1972.

https://app.tt.se/bild/q=Julkalendern%20i%20radio%201971
https://app.tt.se/bild/q=Julkalendern%20i%20radio%201972
Intressant! Att Allan Edwall spelade farfar i radioversionen av Broster, Broster! (1971) hade jag inte den blekaste aning om! Om det skulle komma en DVD-utgåva av serien skulle det ju vara jättekul om radioversionen kunde finnas med som bonusmaterial.

Vad gäller Barnen i höjden (1972) har jag en ganska stark föraning om att radioversionen måste ha haft en annan handling.

Båda kalendrarna bör definitivt klassas som rariteter, kanske mer Barnen i höjden.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 mars 2026 kl. 19:11:54Samtliga avsnitt av Kalles klätterträd har exakt samma intro och exakt samma outro till avsnitt. Likaså är det med Farbrorn som inte vill va stor.

Nej, utöver intron och outron saknas inget annat material. Att "laga" serierna på egen hand skulle kunna gå. Kanske får bli ett uppdrag :)
Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 mars 2026 kl. 19:57:35Tänk om vi nu aldrig kommer få se den oklippta originalversionen av Kalles klätterträd får vi nog göra som @Ovanliga dubbningar föreslog att reparera serien på egen hand. Och eftersom Filmarkivet tyvärr kommer försvinna får vi ta ett annat utgångsläge.
Jag håller med @Ovanliga dubbningar att det inte borde vara svårt att återskapa originalversionerna av de båda serierna på egen hand. Om vi kan lita på att det är samma eftertexter till alla avsnitt, så borde det väl bara vara att klippa in intro och eftertexter till alla avsnitt, och klippa bort partierna med "Nästa avsnitt..."...?

Då handlar det bara om att ha bra bild- och ljudkällor för bästa möjliga utgångspunkt. Har båda serierna släppts på DVD i bra kvalitet, eller finns det bättre källor att tillgå?

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 00:23:38Jag håller med @Ovanliga dubbningar att det inte borde vara svårt att återskapa originalversionerna av de båda serierna på egen hand. Om vi kan lita på att det är samma eftertexter till alla avsnitt, så borde det väl bara vara att klippa in intro och eftertexter till alla avsnitt, och klippa bort partierna med "Nästa avsnitt..."...?

Då handlar det bara om att ha bra bild- och ljudkällor för bästa möjliga utgångspunkt. Har båda serierna släppts på DVD i bra kvalitet, eller finns det bättre källor att tillgå?
Det är samma eftertexter till samtliga avsnitt av Kalles klätterträd. Det är samma eftertexter till samtliga av Farbrorn som inte vill va stor. Med lite noggrannhet skulle det kunna gå att klippa tillbaka intron och outron i alla avsnitt. Det kommer vara lite pilligt, men spännande :)

Bildkvaliteten på båda serierna är hyggliga på DVD, eftersom de båda är avrippade VHS-band. De finns ju i och för sig på streamingtjänster (tror jag), SF Anytime bland annat. Om bilden är restaurerad är det bara att synka ihop det med resten. Ja, jag tror ni förstår.

Avsnittsordningen av Kalles klätterträd finns angiven här på forumet om man är osäker på vilket avsnitt som kommer i rätt ordning.

Monsieur Hulot

Jag har kollat upp lite hur det förhåller sig med Farbrorn som inte vill va stor vad gäller SF Anytime:

Alla avsnitt finns, men inte i ett och samma block. Avsnitt 4 (Sovmorgon) är med i POJ Klassiska Barnfilmer, där avsnitt 5 av Kalles klätterträd (Att ha födelsedag) ingår.

De andra avsnitten av Farbrorn finns i ett gemensamt block, självklart i fel ordning :-\ Men jag vet (eller åtminstone tror) att det är restaurerad bild och ljudkvalitet, det blir ju dock kul att se serien i restaurerad version! :)

Dock är hastigheten nedsaktad av någon anledning, men det är ju bara att "snabba upp" den igen. På Youtube är det rätt.

Vem det nu blir som kommer göra detta arbete hoppas jag att det går bra. Lycka till :)

https://www.sfanytime.com/sv/movie/poj-klassiska-barnfilmer

https://www.sfanytime.com/sv/movie/farbrorn-som-inte-vill-va-stor-1979

https://www.youtube.com/watch?v=OasMsIWDLwM

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 08:22:49Dock är hastigheten nedsaktad av någon anledning, men det är ju bara att "snabba upp" den igen. På Youtube är det rätt.
Vad är det för fel på hastigheten på SF Anytime? Är de här serierna animerade i 24 bilder per sekund, eller i 25 bilder per sekund? På TV lär de ju ha sänts i 25 bilder per sekund, men är det animerat för film (16 eller 35 mm) lär det ju i grunden ha varit 24 (låter rimligt för tidsperioden).

På DVD förutsätter jag att det är i 25? Och oavsett vilket lär det förstås ha varit i 24 bilder per sekund på bio.

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 mars 2026 kl. 22:49:19Intressant! Att Allan Edwall spelade farfar i radioversionen av Broster, Broster! (1971) hade jag inte den blekaste aning om! Om det skulle komma en DVD-utgåva av serien skulle det ju vara jättekul om radioversionen kunde finnas med som bonusmaterial.

Vad gäller Barnen i höjden (1972) har jag en ganska stark föraning om att radioversionen måste ha haft en annan handling.

Båda kalendrarna bör definitivt klassas som rariteter, kanske mer Barnen i höjden.
Allan Edwall och hans dotter Malin gjorde även rollfigurerna i radioversionen av Regnbågslandet (1970) och Barnen i Höjden (1972) hette När sagan blommade i radio.

Hade varit kul att få lyssna på båda i sin helhet för att se hur de skiljer sig mot TV-versionen.

De som jag vet fanns kompletta på Radiogodis var Kulänglarna (1984), Skäggstölden på Kråkebohöjden (1985), Bland tomtar och troll (1986) och Trollet med den gula kepsen (1988).

Enligt uppgift när man kollar sidan i efterhand med WayBack Machine ska även Gumman som blev liten som en tesked (1967) och Herkules Jonssons storverk (1969) funnits kompletta.

https://web.archive.org/web/20161212130547/radiogodis.se/julradio.htm

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 08:43:26Vad är det för fel på hastigheten på SF Anytime? Är de här serierna animerade i 24 bilder per sekund, eller i 25 bilder per sekund? På TV lär de ju ha sänts i 25 bilder per sekund, men är det animerat för film (16 eller 35 mm) lär det ju i grunden ha varit 24 (låter rimligt för tidsperioden).

På DVD förutsätter jag att det är i 25? Och oavsett vilket lär det förstås ha varit i 24 bilder per sekund på bio.
Kanske var otydlig. Det var inte bildrutorna jag menade, utan hastigheten på videon. Till exempel om en videofil är 22 minuter på hastigheten 100 % och så snabbar man upp den på sisådär 104 %, varpå speltiden istället blir 21 minuter.

Bildhastigheten på 24 bild per sekund kan naturligtvis vara kvar, men jag tänker då för att det ska matcha med TV-versionen så kan man ska höja videohastigheten så att den stämmer överens.

Har själv inte sett versionen på SF Anytime, så jag vet inte hur bildhastigheten eller videohastigheten är där. Det är på Youtube jag sett (trailern till POJ Klassiska Barnfilmer) att videohastigheten är nedsaktad. Ljudet är lite mörkare där än vad är i den Youtube-video med hela serien jag tidigare länkat.

På DVD vet jag inte, kan vara 25 bilder per sekund eftersom Youtube-videon åtminstone är det.

Hoppas du förstår vad jag menar, jag tycker själv att det är lite krångligt att förklara.

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet Igår kl. 09:31:08Allan Edwall och hans dotter Malin gjorde även rollfigurerna i radioversionen av Regnbågslandet (1970) och Barnen i Höjden (1972) hette När sagan blommade i radio.

Hade varit kul att få lyssna på båda i sin helhet för att se hur de skiljer sig mot TV-versionen.

De som jag vet fanns kompletta på Radiogodis var Kulänglarna (1984), Skäggstölden på Kråkebohöjden (1985), Bland tomtar och troll (1986) och Trollet med den gula kepsen (1988).

Enligt uppgift när man kollar sidan i efterhand med WayBack Machine ska även Gumman som blev liten som en tesked (1967) och Herkules Jonssons storverk (1969) funnits kompletta.
Regnbågslandet (1970) är jag inte riktigt säker på om den är av bästa slag. Men om det är acceptabelt skick för att kunna visas på nytt skulle man ju kunna göra en DVD-utgåva även av den och såklart ha radioversionen som bonusmaterial.

Att Barnen i höjden (1972) hade en annan titel i radio (När sagan blommade) hade jag inte heller någon aning om!

1984 var det Julstrul med Staffan & Bengt som julkalender i TV, 1986 Julpussar och stjärnsmällar och 1988 Liv i luckan med julkalender. Alla tre har ju givits ut på DVD, men skulle du se dem som rariteter? Jag skulle väl ändå göra det på något sätt. Och om man ska göra nyutgåvor av alla tre borde man ju ha med radiokalendrarna som bonus.

Trollkalendern (1985) skulle jag (kanske jag redan sagt) definitivt klassa som en raritet, men om vi kommer få se alla avsnitt vet vi ju inte än.

TV-versionerna av Gumman som blev liten som en tesked (1967) och Herkules Jonssons storverk (1969) känns spontant inte som några rariteter eftersom båda finns att se på SVT Play.

Anders M Olsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 12:28:43Kanske var otydlig. Det var inte bildrutorna jag menade, utan hastigheten på videon. Till exempel om en videofil är 22 minuter på hastigheten 100 % och så snabbar man upp den på sisådär 104 %, varpå speltiden istället blir 21 minuter.

Bildhastigheten på 24 bild per sekund kan naturligtvis vara kvar, men jag tänker då för att det ska matcha med TV-versionen så kan man ska höja videohastigheten så att den stämmer överens.
Antal bilder per sekund och hastigheten på videon är intimt förknippade. Det går normalt inte att ändra det ena utan att ändra det andra.

Om en video är uppsnabbad till 104% av den ursprungliga hastigheten betyder det nästan alltid att den från början gick med 24 bilder i sekunden och att man höjer det till 25. (Om man ska vara petig blir det något lite mer än 104%.)

Om man ska ändra hastigheten på en video utan att ändra bildhastigheten måste man ta bort bildrutor eller lägga till extra bildrutor (dubbletter). Det brukar man undvika eftersom det blir hackigt i större eller mindre grad, men i vissa fall går det inte att undvika. Ett annat sätt som man ibland ser är att bildrutorna "smetas ut" så att en del rutor ser ut som dubbelexponeringar.

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 12:28:43Har själv inte sett versionen på SF Anytime, så jag vet inte hur bildhastigheten eller videohastigheten är där. Det är på Youtube jag sett (trailern till POJ Klassiska Barnfilmer) att videohastigheten är nedsaktad. Ljudet är lite mörkare där än vad är i den Youtube-video med hela serien jag tidigare länkat.
Kan du ge en länk till trailern på Youtube så ska jag undersöka vad de har gjort? Jag lyckas inte själv hitta den.

En trailer behöver inte vara representativ för hur den riktiga filmen ser ut, men jag tänker inte lägga pengar på att hyra eller köpa någon av de här filmerna på SF Anytime.

Väldigt många filmer på SF Anytime är annars uppsnabbade till 25 bilder/sekund, fast det är biofilmer som normalt ska visas med 24. Jag skulle bli mycket förvånad om SF Anytime har sänkt hastigheten på någon film...

Monsieur Hulot

Citat från: Anders M Olsson skrivet Igår kl. 13:06:16Kan du ge en länk till trailern på Youtube så ska jag undersöka vad de har gjort? Jag lyckas inte själv hitta den.

https://www.youtube.com/watch?v=oM2nuUMLWPU

Ljudet i innehållet är mörkare än vad det annars varit. Här nedan kommer ett klipp till att jämföra.

https://www.youtube.com/watch?v=EAchTUfqKDA

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 12:51:531984 var det Julstrul med Staffan & Bengt som julkalender i TV, 1986 Julpussar och stjärnsmällar och 1988 Liv i luckan med julkalender. Alla tre har ju givits ut på DVD, men skulle du se dem som rariteter? Jag skulle väl ändå göra det på något sätt. Och om man ska göra nyutgåvor av alla tre borde man ju ha med radiokalendrarna som bonus.
Kanske inte rariteter idag, men en del av dem minns jag släpptes rätt sent på DVD och innan hade folk efterlyst dem på diverse sidor såsom Filmakuten i hopp om att någon satt med en VHS eller kopia inspelad.

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet Igår kl. 13:20:48Kanske inte rariteter idag, men en del av dem minns jag släpptes rätt sent på DVD och innan hade folk efterlyst dem på diverse sidor såsom Filmakuten i hopp om att någon satt med en VHS eller kopia inspelad.
Ja, de släpptes sent på DVD. Den första kalendern släpptes 2007, den andra 2010 och den tredje 2013. Tre års mellanrum dessutom!

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet Igår kl. 13:06:16Väldigt många filmer på SF Anytime är annars uppsnabbade till 25 bilder/sekund, fast det är biofilmer som normalt ska visas med 24. Jag skulle bli mycket förvånad om SF Anytime har sänkt hastigheten på någon film...
Om det är väldigt många låter jag vara osagt, men en del helt klart. Nu kanske inte mina köp- och hyrfilmer är representativa för hela utbudet, men min erfarenhet är att ungefär 65% har varit i 24 bilder per sekund och 35% i 25 bilder per sekund.

Vari logiken finns låter jag dock vara osagt, då det även bland helt nyproducerade filmer kan variera mellan 24 och 25 bilder per sekund; fastän man ju kan tycka att biovisade nysläppta filmer borde ha levererats i 24 bilder per sekund...

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 13:16:58Ljudet i innehållet är mörkare än vad det annars varit. Här nedan kommer ett klipp till att jämföra.
Min bästa gissning är att serien är producerad för 24 bilder per sekund, så att det tvärtom är det mörkare tonläget som är det korrekta och att serien gått i "fel" hastighet på TV - för tidsperioden låter det mest sannolikt att serien animerats på film, och därmed har snabbats upp till 25 bilder per sekund när den visats på TV.

När man snabbar upp blir tonhöjden högre än i originalet, men jag gissar att det ändå är det mörkare tonläget och långsammare hastigheten som är det rätta utifrån hur serien spelats in.

Anders M Olsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 13:16:58Ljudet i innehållet är mörkare än vad det annars varit. Här nedan kommer ett klipp till att jämföra.
Det övre klippet går med 24 bilder/sekund och det nedre med 25 bilder/sekund. Det är en helt riktig observation att bildhastigheten även påverkar ljudets klangfärg.

Eftersom det övre klippet är en biotrailer är det inte förvånande att det går med 24 bilder/sekund. Det är den normala hastigheten på bio, liksom 25 bilder/sekund är den normala hastigheten på TV i Europa.

Vilket som är "rätt" hastighet beror förstås på om filmen i första hand är gjord för bio eller för TV. Båda kan vara rätt, beroende på sammanhanget.

Vad jag kan se kommer inget av klippen från SF Anytime, så hur det ser ut där kan man inte veta med mindre än att man hyr eller köper filmerna. Baserat på min erfarenhet av andra filmer på SF Anytime, skulle jag inte bli förvånad om de kör med 25 bilder/sekund.

När man ändrar bildhastigheten går det att kompensera så att tonhöjden inte ändras, men det kan ge oönskade bieffekter som påverkar ljudkvalitén negativt, så ofta(st) låter man bli det.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 14:12:10Om det är väldigt många låter jag vara osagt, men en del helt klart. Nu kanske inte mina köp- och hyrfilmer är representativa för hela utbudet, men min erfarenhet är att ungefär 65% har varit i 24 bilder per sekund och 35% i 25 bilder per sekund.

Vari logiken finns låter jag dock vara osagt, då det även bland helt nyproducerade filmer kan variera mellan 24 och 25 bilder per sekund; fastän man ju kan tycka att biovisade nysläppta filmer borde ha levererats i 24 bilder per sekund...
Av mina köp på SF Anytime skulle jag nog påstå att minst 90% går i 25 bilder/sekund. Det var först efter ett par år som kund hos SF Anytime som jag råkade på min första film i 24 (eller 23,976) bilder/sekund. Baserat på mina första år som kund trodde jag faktiskt att allt var i 25.

På TV4 Play (tidigare C More) tror jag att allt går i 25 bilder/sekund, men jag kan förstås ha fel där också...