Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg och @Anders M Olsson jag gissar då att det är den "nedsaktade" hastigheten som är den rätta.

Om nu materialet på SF Anytime är restaurerat och med den ovan nämnda hastigheten, anar jag att det kanske kommer bli den som används om det blir någon form av återskapande av oklippta TV-avsnitt av Kalle respektive Farbrorn.

Det skulle verkligen vara kul att återuppleva båda serierna som när de gick på TV och med rätt ordning på avsnitten.

Monsieur Hulot

Nu när vi ändå pratar om Farbrorn som inte vill va stor så kan jag nämna att avsnittsordningen även till denna serie har förvrängts ett par gånger genom åren. Första gången var när den gavs ut på VHS som innehåll i VHS-serien Sagokorgen (1982-1983) från SVT Video.

Avsnitt 1, 2, 4 och 6 gavs ut på två kassetter september 1982. Avsnitt 5 och 3 på två andra mars 1983.

När serien gavs ut på ett enda VHS 1995 var det den ursprungliga avsnittsordningen som serien sändes i 1979.

Och nu på SF Anytime är ordningen alltså huller och buller - igen! Den finns att streama för 49 kr, men nu presenteras den så här istället: 3, 2, 1, 6 och 5. Avsnitt 4 saknas, men är (som tidigare nämnt) med i POJ Klassiska Barnfilmer.

På TV och DVD har det turligt nog varit ordning och reda :) För den som undrar hur ordningen på avsnitten är så är det följande:

1. Att hitta en tia
2. Att ha en kompis
3. Att ha en hobby
4. Sovmorgon
5. Att ha namnsdag
6. Att rymma