Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Super Mario Galaxy Filmen

Startat av gstone, 3 oktober 2025 kl. 11:40:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Simon Axelsson och 4 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 april 2026 kl. 09:56:54Men som sagt, jag kommer bedöma filmen när jag har sett filmen nästa helg (alltså inte denna helg utan nästa veckas helg).
Jag kommer också tycka till när jag har sett filmen - troligtvis blir det nu till helgen, men då släktingar ska komma på besök är det inte helt säkert att jag hinner med det.

Sen bör jag nog också se om den första filmen innan dess, då jag bara sett den på bio och har glömt bort ganska mycket sedan dess...

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 april 2026 kl. 08:15:50Filmen verkar ha fått negativa recensioner.  :(

Själv kommer jag att se filmen efter påsk om inget oförutsett händer, tycker personligen att första filmen var ganska bra (7/10), så vi får se vad jag tycker om denna.  :)
Första filmen fick inte heller några lysande recensioner från dem flesta kritikerna, men det hindrade den inte från att ses av många samt spela in pengar. Så jag misstänker att det kommer gå bra även för Galaxy-filmen.

Själv satsar vi på att se den på söndagen denna vecka, fast då är väl risken att salongen är knökfull...
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet  1 april 2026 kl. 11:41:13Själv satsar vi på att se den på söndagen denna vecka, fast då är väl risken att salongen är knökfull...
Den anledningen, plus att det är påsk denna vecka inklusive helgen, är anledningen till att jag sparar det till nästa veckas helg, under påsk-tiden kommer jag nämligen att vara upptagen att umgås med familjen.

MOA

Tänker se filmen när den släpps på streaming, oavsett om kritikerna hatar den

gstone

Jag har fått credits från UIP

så om ni vill kan jag säga vilka rösterna är 

Bara att fråga :)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Mathilda Gustafsson

Citat från: gstone skrivet  1 april 2026 kl. 19:47:47Jag har fått credits från UIP

så om ni vill kan jag säga vilka rösterna är

Bara att fråga :)
Gärna  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 april 2026 kl. 19:59:03Gärna  :)
Annars publicerar jag creditlistan på sajten ikväll eller i natt, så fort jag hinner. :)

Det kommer knappast som någon större överraskning att även denna är dubbad av Iyuno.

Citat från: Lillefot skrivet  1 april 2026 kl. 11:41:13Första filmen fick inte heller några lysande recensioner från dem flesta kritikerna, men det hindrade den inte från att ses av många samt spela in pengar. Så jag misstänker att det kommer gå bra även för Galaxy-filmen.

Själv satsar vi på att se den på söndagen denna vecka, fast då är väl risken att salongen är knökfull...
Den första filmen fick 3,3 av 5 i snitt av svenska kritiker, så helt okej kritik för en sådan här film. Men den första filmen lockade ju oerhört mycket folk på bio - det är faktiskt den enda animerade filmen i modern tid där merparten i salongen i Skellefteå var vuxna som inte verkade ha barn med sig - så jag betvivlar inte att även Super Mario Galaxy - Filmen lär spela in ganska mycket pengar.

Den verkar i alla fall ganska populär än så länge. I Skellefteå är ungefär hälften av platserna i den största salongen (= 100 platser bokade i en salong som rymmer 196) bokade till den dubbade föreställningen på långfredag, men bara ett dussintal platser på den textade föreställningen. På påskafton är runt 50 personer bokade, och på påskdagen 4 personer. Men det har nog inte gått att köpa biljetter här lika länge som till större orter, och fram tills igår såg det ut som att filmen inte skulle gå i textad originalversion; därav att förmodligen inte så många köpt biljetter till de föreställningarna.

Kommer säkert bli fler innan helgen, dock - de flesta lär nog inte köpa biobiljetter flera dagar i förväg.

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 april 2026 kl. 19:59:03Gärna  :)
Carl-Magnus Liljedahl är Bowser Jr och Viktor Åkerblom är Fox McCloud
skulle berätta mer men jag måste äta nu

Skokaka

Filmen hade ju premiär idag och självklart så tog jag chansen innan det hände, och när jag bokade så var bara en plats upptagen, och vad många det var som kom för att kolla på filmen.

Så, precis som med den förra så kommer jag att prata om filmen, så... Spoilers!

Spoiler
Till att börja med: Vad är det för svampar som kritiker har rökat? Sedan av att döma utav alla trailers så visste jag att jag skulle ha en bra filmstund, det såg så fantastiskt ut, plus att det är baserat på det bästa Mario spelet någonsin... Fast, till skillnad från ettan som kritiker ogillade medan tittarna älskade den... Så verkade även fans utav spelen HATA uppföljaren! :o Varför? Är det på grund utav att Peachs backstory stämmer inte överens med spelen? För jag kan haja om det är så, eftersom här så är Rosalina hennes storasyster! Sen när var dom systrar?... Plus så är jag ändå lite besviken på att Rosalinas riktiga backstory inte togs upp, men, nåja... Resten av familjen kanske fanns här också, fast dom nämns inte. Och då Rosalina hade en lillebror i spelet så har hon nu istället tydligen en lillasyster... Nåja, jag har alltid undrat hur Peach vore som en syster. Och Rosalina är också en lika bra mamma här till sina Lumas. Kanske filmen är ogillad på grund utav att slutet känns "rushed" lite? Jag vet inte... Och jag har inte sett någon försvara filmen tills senare idag efter jag såg filmen och kom hem då någon sa att kritikerna har fel. Kanske det ä' bara ett aprilskämt? Jag förväntade mig något prank när det var reklam, men det blev int' så, heller, åtminstone. Men... Då även fans av spelen hatade nog filmen så verkar jag ändå ha en fel åsikt... DAMN IT!

På bion så kom även några in med Mario kläder, och en familj kom med gosedjur utav Mario och en rosa Yoshi, vilket är ironiskt, då en Toad i filmen, av någon anledning, har Mario som ett gosedjur i en scen.

Såklart, här så är det många referenser både till gamla och nya spel, även nya power-ups. Och förresten, när var senast som vi såg groddräkten? För det är trevligt att den var med i filmen. Dom där mexikanska skeletten i början av filmen är från Super Mario Odyssey och även deras by är det. Senare så är även T-Rexen från detta spelet med, och Yoshi som är en mindre och mer "cartoony" dinosaurie medan denna t-rex ser realistisk ut. Förresten, är inte den stora draken i klimaxen också den från Odyssey?

Så... Var det inte tänkt att detta skulla vara en Super Mario World film först och att Luigi inte skulle vara med? För jag är glad över att han gör mer i denna, då han hade inte lika mycket scener i den förra och den här gången så är det Rosalina som är kidnappad istället för honom. Donkey Kong har ju sagts att han inte skulle återvända till denna filmen, kanske för att de inte kunde komma på vad han skulle göra, men han gjorde åtminstone ett cameo i den. Så om de verkligen tänker göra en spin-off film av Donkey Kong eller Luigi's Mansion så undrar jag verkligen... Däremot så är Wario inte ens med alls i denna! Så i så fall, varför gjorde de leksaker med honom innan filmen ens kom ut?!? Jag antar att de försökte att få med Danny DeVito, men han kunde inte, eller så visste de inte vad han skulle ens göra i filmen när de planerade denna... Jag hade annars förväntat mig ett cameo av Wario, han med... Däremot så är icke-Mario karaktärer med i filmen som är från andra Nintendo spel! I denna fallet, Star Fox och Pikmin. Även R.O.B. från Smash medverkar! Spelad av Ed Skudder. (Vart har jag hört det namnet nu igen?...) Förresten, hans scen(er) påminner mig om sengångarna från Zootropolis. ;D Jag antar även att Wario reagerar som Röjar-Ralf över att Star Fox är med i filmen men inte han trots att han inte ens är från Mario, precis som att Pac-Man var med i Fixar-Felixs party.

Förresten, de borde nog inte ha spoilat om att icke-Mario karaktärerna skulle medverka, det hade varit en ännu mera större överraskning. Så... Betyder det förmodligen att den tredje filmen kommer att vara en Smash film? Förresten, då jag har upptäckt hur många utav Nintendos spel verkar ha rymd-tema, även spelet som filmen är baserad efter tar plats i rymden, så hade det nog varit något om även Samus och Kirby var med i filmen. Hm, nåja, får se nu... Vi har ju Marios filmer, Sonic the Hedgehog filmerna, A Minecraft Movie, Pokémon: Detective Pikachu... Har jag missat någon mer? Plus så ska tydligen The Legend of Zelda också få en film, och... Skulle Metroid också det? För, ja... Antingen så ska alla utav dessa filmernas universum blandas ihop till en Smash film eller så ska de göra om designen och bara ha Nintendo karaktärer och de har samma design som karaktärerna i filmen för att passa in? Förresten, det ser ut som att Fox kanske förmodligen får sin egen spin-off film på grund utav denna, också...

En sak att notera är att Toad verkar först att vara avundsjuk på Yoshi, och det var nog uppenbart att de skulle lära sig att senare samarbeta, eftersom de ÄR ju vänner i spelen och man har sett liknande konflikter mellan två utav hjältarna tills de är äntligen sams. Dock så verkar Toad inte ha värmt upp till Yoshi? Eller har jag missat det? Förresten, det känns som att Yoshi kanske inte gjorde så mycket senare, men jo, han och Luigi räddar ju Mario senare och hjälper honom att besegra Bowser och hans son. Så ja, Luigi fick hjälpa Mario i slutet igen, och han med Yoshi är en toppen grön duo. Jo, förresten, i klimaxen så hade de den cameon som jag verkligen inte förväntade mig alls och som faktiskt överraskade mig eftersom de sa inget om det: Mr. Game & Watch! Som Luigi målade med hjälp av Bowser Juniors pensel. De verkar tydligen ha sparat en crossover cameo de inte sa något om till sist. BWAHAHAHAHAHAHAH! DÄR VAR DET ASPOINT! ;D

En sak som jag missade med den förra filmen var att ett Yoshi ägg var med när Bowser och Peach skulle gifta sig, och efter explosionen så for den iväg och man ser den i eftertexterna och jag TROR att det var arkivljud utav Yoshi från spelen just då? Och jag såg klippet som visades i förväg innan filmen kom ut när Mario gav Peach en present som var hennes paraply som hon brukar använda i spelen, detta och stjärnfallen var bara så fint! Miljöerna var också vackra. ("Bara vänner?" MY ASS! Plus så gav Peach Mario en kyss på kinden i slutet, how about that? Heheh...) Jag förväntade mig förresten verkligen inte att Honey Queen skulle vara med i filmen, eller var det konfirmerad för länge sedan? Dock så verkar hon lite antagonistisk här och är med i bara en scen, trots att hon var annars snällare i spelet... Nåja, åtminstone så var det nog för att förklara hur hjältarna tog sig vidare...

Förresten, vem är apan? (Nej, inte Donkey Kong, utan apan som stal Toads ryggsäck?) Jag förmodar att det är apan från Super Mario 64 som stjäl Marios hatt eller något... Plus så verkar vi få se Wart, Mouser och Birdo, men de gjorde inte så mycket... Förresten, när Wart påstod att prinsessor alltid kidnappas, är det inte sexistiskt utav honom? Rosalina må vara kidnappad, och jag var orolig att Peach skulle bli fångad utav skurkarna, men tur att hon var lika stark som i förra filmen. Man såg även Mouser vara bakom henne snabbt i trailern förut.

I förra filmen så fick vi se en flashback när rörmokarna var små, och sedan i trailern så var dom bebisar, vilket fick mig att undra hur det gick till. Antingen att de reser bakåt i tiden eller att de förvandlades till bebisar... Japp. Det var det andra. När Mario sedan räddar Bowser Jr. efter att draken åt upp honom så gjorde han det för att det var det enda rätta, då han är inte hjärtlös och hans relation med Bowser verkar vara mer bittersött, även om de är fortfarande ärkefiender. De gör en referens till Super Mario Maker (eller snarare uppföljaren?) när de bygger om slottet, och, precis som med den förra filmen, så väntade jag i sluttexterna, då i den första delen så var det såklart med. Och det var ju förstås en scen jag minns från en utav trailerna där Lumalee var fängelsevakten, och jag TROR att det var hjältarna som var inlåsta just då, men här så är det Bowser och Junior. Och tydligen så är Lumalee en tjej, då Bowser kallade denna för en "hon". Så de blev inlåsta trots att de inte visade hur... Stackars Bowser och Junior, lol. Men på grund utav vad de gjorde mot Rosalina förut, och det såg ut som att hon höll på att blekna bort, så verkade dom ärligt talat förtjäna det här en liten bit. ;D

Men, som jag trodde, det var en till scen efter alla sluttexterna, som med den förra, som gör en preview om en karaktär som kommer i den möjliga uppföljaren. OM denna scenen nu är på riktigt... YAY! Förresten, är det bara jag, eller har de en annan hudfärg än vad de brukar ha?... ??? Och då Sonics filmer har avslutat med sneak peeks, även A Minecraft Movie verkar ha gjort detta, detta verkar se ut som en trend, och ännu en anledning för mig att undra om det blir en Smash film, trots allt... Båda filmerna slutar först i mitten av sluttexterna där Bowser är fångad och besegrad i en ny form, vet inte om han återvänder i uppföljaren eller inte... Plus att i slutet av sluttexterna så gör de en preview med en karaktär som kommer att vara med i nästa uppföljare om den blir av. 

Men, ja... Jag hade nog köpt om Peach och Rosalina var adopterade systrar, men här så är de tydligen släkt med blod. Och jag läste tidigare idag om engelska Wikipedia om att det blev negativt kritik för att det var för likt Frost när det gäller relationen mellan prinsessorna. Förresten, bara jag som har reagerat på att Rosalina kallas för "Prinsessan" Rosalina i detta? Jag tror att hon inte har kallats för detta förut... På tal om detta, visst har hon och Elsa liknande utseenden? Faktum är så verkar båda filmerna göra Frost referenser, då jag tänker på att i förra filmen så kastar Peach is från hennes händer och har en blå klänning som Elsa. Så... Är Peach och Rosalina officiellt systrar eller bara i den här filmen som en AU? Fast, då Nintendo samarbetade med den här filmen, så kanske det är menad som canon... Det som var teorier om att Rosalina var hennes mamma, tror jag, men nu är det är dom är syrror... Men ja, åtminstone så har de förklarat hennes backstory. Men, nåja, hellre att dom är syskon än Toad och Toadette. Am I right or am I right? Så, precis som med den förra filmen, så är det ett syskon som blir kidnappad och senare räddad plus återförenas med sitt syskon. Jo, förresten, den förra filmen predikade uppföljaren när Peach nämnde att det finns ett universum med många galaxer där ute... Eller något sånt liknande...

Så, ja... Trots bristerna och den förvirrade plot twisten och oavsett vad andra tycker... Är det dåligt om jag ger den, precis som ettan, 10/10? Kanske för att Galaxy är mitt favorit Mario spel, men jag tycker nog att det blir bättre och bättre med nya karaktärer och det blir ju mer, precis som med Sonics filmer. Men, det är då bara min åsikt... Jag kommer att få mycket skit för det här, det vet jag, med tanke på att även fans utav spelen hatade filmen. Det är tråkigt att vara ensam om något men vad ska man göra?...
[close]

Daniel Hofverberg

Då allt som kunde gå fel gick fel vid kvällens uppdatering, så har det tagit sin beskärda tid att få upp allt - men här kommer äntligen den kompletta creditlistan till Super Mario Galaxy Filmen. :)
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/super-mario-galaxy-filmen/

gstone

Skokaka

gstone

MOA

Kritikerna vill spola ner Fuskgubben i toan LoL

gstone

Citat från: MOA skrivet Idag kl. 11:02:03Kritikerna vill spola ner Fuskgubben i toan LoL
dom fattar inte mario