Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kompletta svenska dubbningar av Disneys långfilmer

Startat av Disneyfantasten, 2 maj 2020 kl. 11:44:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Kommer du ha med en Sagolik historia ? som kommer på fredag,

Daniel har sagt att den ska dubbas !

Handlingen är VÄLDIGT LIK Förtrollad.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 maj 2020 kl. 20:51:58

Monsters Inc (2001; Disney-Pixar-Klassiker nr 4);

Jag har några fler röster:

Monsterstudent - Johan Wilhemsson
Simulatormamma - Bittan Norman
Simulatorpojken - Tomas Futvoye
Reklamspeaker - Roger Storm
Betty - Vanna Rosenberg
Monster med tidning - Peter Kjellström
Monstervittnen - Anders Öjebo (Rosa monstret), Urban Frånberg (gröna, snigelaktiga monstret)
Monsterfru - Lizette Pålsson
Monstermake - Anders Öjebo
Tony - Niclas Ekholm
Ricky - Fredde Granberg
Maggie - Frida Nilsson
Claws - Anders Öjebo (hundraprocentigt säker)
Claws assistent - Johan Wilhemsson
Ms. Nesbitt - Kerstin Högberg
Mamma i husvagnen - Anna Nyman
Sushi-kocken - Johan Wilhemsson
Nyhetsankare på TV - Anders Öjebo
Monsterexpert - Roger Storm
Pojke som skrattar åt Mike - Anton Nyman

Felaktigheter kan givetvis förekomma, men jag är rätt säker på att dessa stämmer.

- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 maj 2020 kl. 17:51:31

>Blinkis = Johan Wilhelmsson

Visserligen står Johan Wilhemsson angiven som Blinkis, men jag är rätt säker på att det är en felcreditering, och att det är Anders Öjebo som gör Blinkis röst.

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 29 november 2020 kl. 21:39:31
Visserligen står Johan Wilhemsson angiven som Blinkis, men jag är rätt säker på att det är en felcreditering, och att det är Anders Öjebo som gör Blinkis röst.

Vem spelar Johan där istället då?  ???

Jag har för mig att det även blivit felcreditering på Trassel Serien/Rapunzels Magiska Äventyr här på Dubbningshemsidan;

>Vaktchefen = Anton Olofsson Raeder (men jag vill absolut minnas att det var Jan Åström)

>Pete = Jesper Adefelt (men jag vill absolut minnas att det var Andreas Nilsson)

>Sten = Anton Olofsson Raeder (men jag vill absolut minnas att det var Stephan Karlsén)

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 november 2020 kl. 21:55:40
Vem spelar Johan där istället då?  ???

Det var länge sedan jag såg filmen, men jag har för mig att han spelade en generisk surikat.

På samma creditslista har ju dessutom Anders Aldgård crediterats som Flin och Daniel Bergfalk som Zazu, trots att det bör vara tvärtom.

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 29 november 2020 kl. 23:14:39
Det var länge sedan jag såg filmen, men jag har för mig att han spelade en generisk surikat.

På samma creditslista har ju dessutom Anders Aldgård crediterats som Flin och Daniel Bergfalk som Zazu, trots att det bör vara tvärtom.

Då måste det innebära att Daniel Bergfalk dubbat Flins skratt!

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 29 november 2020 kl. 21:32:34
Monsterstudent - Johan Wilhemsson

Är det han som har repliken "jag vägrar att gå in i ett barns rum, lämna mig inte"?

Simulatormamma - Bittan Norman

Är det den osedda rösten med repliken "god natt älskling"

Tack för infon! Då har jag lärt mig hur hon låter! Såg filmen mycket som barn och har stora nostalgikopplingar till den, en av mina favoritfilmer som barn och jag älskar den fortfarande, näst efter Insidan Ut så får jag nog säga att Monsters Inc är den bästa Pixar-filmen!

Förresten så tror jag att Ola & Bittan Norman är gifta, de började hos KM sent 1990-tal och Ola började som ljudtekniker där 2000 och senare år har båda översatt både hos Eurotroll och Sun Studio/SDI Media! Hos KM har de ofta gjort mindre roller!

Hennes man Ola spelar Bagaren i Askungen 2 Drömmen Slår In, som jag tyvärr glömt hur han låter...

Simulatorpojken - Tomas Futvoye

Är det han som har repliken "god natt mamma"?

Reklamspeaker - Roger Storm

Det var konstigt att jag inte kände igen rösten eftersom han varit speaker i många Disney-VHS-reklamer på 1990-talet och därmed borde vara lätt att identifiera, men jag tyckte att rösten lät en smula bekant...

Betty - Vanna Rosenberg

Konstigt att jag då inte kände igen rösten, jag har för mig att rösten lät som Maggie och att det därmed var Frida Nilsson, isåfall måste Rosenberg vara expert på att imitera Frida, dock låter det intressant att en "gäst" som gör en stor roll i en film också gör en mindre roll (som till exempel fallen med Iwa Boman i omdubbningen av Alice i Underlandet, Micke Dubois i Aladdin och Clara Henry i Hitta Doris)

Monster med tidning - Peter Kjellström

Är det han som nyser ut eld och säger "åh, typiskt"?

Jag tyckte väl att rösten lät bekant...

Monstervittnen - Anders Öjebo (Rosa monstret), Urban Frånberg (gröna, snigelaktiga monstret)

Det rosa monstret heter Lanky Schmidt!  :) (jag tyckte väl att hans röst lät bekant)

Då har jag alltså lärt mig hur Urban Frånberg låter! Tack för upplysningen!  :)

Det tredje vittnet med många ögon som säger "det är säkert, jag såg alltihop" tror jag också kan vara Anders Öjebo men är inte säker...

Monsterfru - Lizette Pålsson
Monstermake - Anders Öjebo

Är det de som säger följande;
- "ha det så bra älskling"
- "ni med raring"

Jag tyckte väl att jag kände igen Mimmi Pigg i rösten, tack för bekräftelsen! Rösten till maken som flög iväg lät också bekant!

Tony - Niclas Ekholm

Jag tyckte väl att rösten lät bekant, Niclas verkar vara bra på att göra många roller hos KM...

Ricky - Fredde Granberg

Tyckte väl att rösten lät bekant, förresten intressant att en till "gäst" hoppat in i en mindre roll... (om jag minns rätt gjorde han förresten även två roller i Monsters University, vilket står i creditlistan)

Maggie - Frida Nilsson

Jag tyckte väl att rösten lät bekant, tack för bekräftelsen!

Claws - Anders Öjebo (hundraprocentigt säker)

När jag tänker efter så lät han som krabban Sebastian, så då måste det väl vara han...

Claws assistent - Johan Wilhemsson

Han heter Chuck!

Förresten så förefaller det som att även Johan Wilhelmsson är bra på att göra många roller hos KM...

Ms. Nesbitt - Kerstin Högberg

Det är hon som spelar Agnes i 102 Dalmatiner! (tack för bekräftelsen, jag tyckte väl att rösten lät bekant)

Mamma i husvagnen - Anna Nyman

Tack för upplysningen om rösten!

Det är väl förresten hon som också spelar Christoffer Robins Mamma i "Boken om Puh Hjärtliga Historier"?

Sushi-kocken - Johan Wilhemsson

Då med sin "vanliga" röst?

Nyhetsankare på TV - Anders Öjebo

Är det han den gula?

Jag tyckte väl att rösten lät bekant...

Monsterexpert - Roger Storm

Är det han på TV med glasögon som säger "...drabbad av en panik" innan Bu välter TVn?

Tyckte väl att rösten lät bekant, Roger har visst gjort mer än Needleman & Smitty i filmen, å andra sidan är det inte speciellt förvånansvärt eftersom han var flitigt aktiv hos KM på den tiden!  :)

Pojke som skrattar åt Mike - Anton Nyman

Är det den mörkhyade pojken i slutet?

Okej, då återstår Robert Fransson, Jonas Kruse, Stefan Berglund, Ola Norman, Krister Roséen, Daniel Bergfalk och Johan Lindqvist, någon som vet vilka dessa spelar i filmen?

Man bör kunna dra slutsatsen att Blenda Nyman och Erik Berglund spelar några av Monsterbarnen!  ;)

Jag uppdaterar rollistan imorgon!

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 november 2020 kl. 21:55:40
Jag har för mig att det även blivit felcreditering på Trassel Serien/Rapunzels Magiska Äventyr här på Dubbningshemsidan;

>Vaktchefen = Anton Olofsson Raeder (men jag vill absolut minnas att det var Jan Åström)

>Pete = Jesper Adefelt (men jag vill absolut minnas att det var Andreas Nilsson)

>Sten = Anton Olofsson Raeder (men jag vill absolut minnas att det var Stephan Karlsén)
Mina uppgifter för Trassel är till största delen avskrivna från de utsatta creditlistorna på Disney+ - men då en del säsonger och avsnitt haft bristfälliga uppgifter har jag tvingats pussla ihop uppgifter från creditlistor för många olika avsnitt. Därmed finns det förstås en felmarginal, då jag inte kan vara säker på att det varit samma skådespelare som spelat samma rollfigur igenom alla avsnitt och alla tre säsonger. Jag kan inte minnas att jag reagerat på att någon bytt röst, men har väl ärligt talat heller inte varit så jätteuppmärksam om det inte varit någon huvudroll... :( Sen kan det förstås också stå fel även på Disneys officiella credits - det har hänt, även om det är väldigt sällsynt.

Jag ska höra med Disney Character Voices International i Köpenhamn om det går att få fram Contract Inventory Sheets till de tre säsongerna för att se samtliga rollfigurer och skådespelare i alla avsnitt. :) Dessa listor sammanställer dubbningsstudion allt eftersom som del av kontraktet med Disney, och borde således alltid vara korrekta (för Disney måste ju alltid veta vilka skådespelare som medverkat, för att veta vilka de ska betala extra om de i framtiden vill utöka rättigheterna till att kunna använda dubbningen i fler medier).

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 november 2020 kl. 00:52:43
Mina uppgifter för Trassel är till största delen avskrivna från de utsatta creditlistorna på Disney+ - men då en del säsonger och avsnitt haft bristfälliga uppgifter har jag tvingats pussla ihop uppgifter från creditlistor för många olika avsnitt. Därmed finns det förstås en felmarginal, då jag inte kan vara säker på att det varit samma skådespelare som spelat samma rollfigur igenom alla avsnitt och alla tre säsonger. Jag kan inte minnas att jag reagerat på att någon bytt röst, men har väl ärligt talat heller inte varit så jätteuppmärksam om det inte varit någon huvudroll... :( Sen kan det förstås också stå fel även på Disneys officiella credits - det har hänt, även om det är väldigt sällsynt.

Jag ska höra med Disney Character Voices International i Köpenhamn om det går att få fram Contract Inventory Sheets till de tre säsongerna för att se samtliga rollfigurer och skådespelare i alla avsnitt. :) Dessa listor sammanställer dubbningsstudion allt eftersom som del av kontraktet med Disney, och borde således alltid vara korrekta (för Disney måste ju alltid veta vilka skådespelare som medverkat, för att veta vilka de ska betala extra om de i framtiden vill utöka rättigheterna till att kunna använda dubbningen i fler medier).

Jag tycker iallafall att det låter mycket som Stephan Karlsén och Andreas Nilsson när de säger;
- "vad var det som hände"
- "hon pratade med dig Sten"

www.youtube.com/watch?v=KB7WB0SepZA (pratar vid 1:27)

I fallet med Vaktchefen så tyckte jag att det lät mycket som Jan Åström när jag såg Disneydags förra året!

Disneyfantasten

TonyTonka

Disneyfantasten: Japp, de är de karaktärerna i Monsters Inc jag syftar på. :)

Bettys röst är klurig och jag trodde också att det var Frida Nilsson, men vid en noggrannare lyssning lutar jag mer mot Vanna Rosenberg.
'
Urban Frånberg var ganska lätt att känna igen, det är nämligen han som gör rösten till reklamfiguren "Boxer-Robert". ^^

https://www.dagensmedia.se/marknadsforing/strategi-analys/boxer-robert-det-kom-som-en-chock-6088845

Nu när jag tänker efter skulle Jonas Kruse kunna vara rösten till Simulatorpappan, men jag är inte helt hundra.

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 november 2020 kl. 23:36:36

Det är väl förresten hon som också spelar Christoffer Robins Mamma i "Boken om Puh Hjärtliga Historier"?

Faktiskt inte, det är Anna Norberg som gör Christoffer-Robins mamma på den vhs:en. Däremot är den Anna Nyman som gör mammans replik i introt till tv-serien. ("Christoffer! Du måste gå till skolan")

TonyTonka

Det tredje vittnet med många ögon som säger "det är säkert, jag såg alltihop" tror jag också kan vara Anders Öjebo men är inte säker...

Nej, det är inte Anders Öjebo. Jag tror att det är antingen Johan Wilhemsson eller Peter Kjellström.

TonyTonka

Då med sin "vanliga" röst?

Det var inte lätt att identifiera hans röst då han har typ en replik som är dränkt i bakgrundsljud, men jag tyckte att rösten lät som Johan Svensson först, men då han inte står med under övriga röster så bör det vara Johan Wilhemsson som gör rollen, då han och Johan Svensson (i alla fall i mina öron) har ganska lika röster.