Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 augusti 2025 kl. 10:22:37Jag har två tillägg till två uppdateringar (alltså en var för dem båda);

- Christian Hedlund dubbar högtalarrösten i Dumbo (2019)

- Joakim Jennefors dubbar Djuraffärsexpediten i Lady och Lufsen (2019)

(källan kommer från röstidentifiering och deras röster är lätta att känna igen)
Och just det, i Tim Burton's Alice i Underlandet så spelar Ole Ornered grodan som Röda Drottningen griper för att han åt upp hennes bakelser.

willdubguru

For Norwegian Little Mermaid, Nils Ole Oftebro voices the Priest. Source for this is the brochure I scanned for my website. :)
https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com/uploads/6/5/9/0/65903623/[brochure]_the_little_mermaid_-_norwegian_3.png

Just checked again, Nils's name is spelled Niels Ole Oftebro on your database which is a typo.

DingoPictures2005

Citat från: willdubguru skrivet 28 augusti 2025 kl. 20:46:31For Norwegian Little Mermaid, Nils Ole Oftebro voices the Priest. Source for this is the brochure I scanned for my website. :)
https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com/uploads/6/5/9/0/65903623/[brochure]_the_little_mermaid_-_norwegian_3.png

Just checked again, Nils's name is spelled Niels Ole Oftebro on your database which is a typo.
Same info is also on the NorskeDubberWiki site.
Chorus is listed on NorskeDubberWiki to.

By the way some info about technicans is in the vhs credits I digitized for you.

Lydleggere 
Pål Gengenbach
Fredrik Hestvold
Jan Lindvik
Morten Solum

Lydteknikk
Håkon Lammetun 
Gisle Tveito
Conrad Weyns 

Miks 
Petter Fladeby 

Vhs credits also mention a separate studio for the songs Studio 2/Sound Sector

My friend TheNorwegianGuy also mentioned that Helge Lindemann was the musical director.
Brit Elisabeth Haagensli and likely also Hilde Berg is also the voice of Ariels sisters according to him.
I think he mentioned that he wasn't sure about Hilde Berg tho.

Daniel Hofverberg

Citat från: willdubguru skrivet 28 augusti 2025 kl. 20:46:31For Norwegian Little Mermaid, Nils Ole Oftebro voices the Priest. Source for this is the brochure I scanned for my website. :)

Just checked again, Nils's name is spelled Niels Ole Oftebro on your database which is a typo.
You're absolutely right, thanks for noticing. For the credit list, I just copied the Dub Cards on Disney+, without reflecting on anything, and they have credited him as Niels Ole Oftebro. Obviously that's an incorrect spelling, I'll correct it immediately. :)

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 augusti 2025 kl. 22:06:23My friend TheNorwegianGuy also mentioned that Helge Lindemann was the musical director.
På Disney+ har Helge Lindemann crediterats som "Musikalsk konsulent" - jag förmodar att det innebär Musikalisk ledning på svenska (även fast det låter mer som konsult), så det innebär väl i princip samma sak som sångregissör.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 augusti 2025 kl. 00:53:37You're absolutely right, thanks for noticing. For the credit list, I just copied the Dub Cards on Disney+, without reflecting on anything, and they have credited him as Niels Ole Oftebro. Obviously that's an incorrect spelling, I'll correct it immediately. :)
På Disney+ har Helge Lindemann crediterats som "Musikalsk konsulent" - jag förmodar att det innebär Musikalisk ledning på svenska (även fast det låter mer som konsult), så det innebär väl i princip samma sak som sångregissör.
Yes🙂

willdubguru

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 augusti 2025 kl. 00:53:37You're absolutely right, thanks for noticing. For the credit list, I just copied the Dub Cards on Disney+, without reflecting on anything, and they have credited him as Niels Ole Oftebro. Obviously that's an incorrect spelling, I'll correct it immediately. :)
På Disney+ har Helge Lindemann crediterats som "Musikalsk konsulent" - jag förmodar att det innebär Musikalisk ledning på svenska (även fast det låter mer som konsult), så det innebär väl i princip samma sak som sångregissör.
You're welcome !! Yeah, sometimes Disney+ misspells some of the names.
DingoPictures2005 is correct.

Lydleggere
Pål Gengenbach
Fredrik Hestvold
Jan Lindvik
Morten Solum

Lydteknikk
Håkon Lammetun
Gisle Tveito
Conrad Weyns

Miks
Petter Fladeby

Dubbing Studio (songs)
Studio 2/Sound Sector

These technical credits are included on the 1998 VHS release and are not included on Disney+.

Oscar Isaksson

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 maj 2025 kl. 15:14:24Har petat lite med övriga svenska röster i Den lilla pandan. Känner att jag måste stämma av med manus så det blir 100%:

Chang - Lasse Svensson
Johnny - Kim Sulocki
Ticket Agent - Måns Eriksson
Committee Member - Niclas Wahlgren
Mr. Hsu - Niclas Wahlgren

Motsvarighet står inte med i eftertexter:
markvärdinna flygplats: Pernilla Wahlgren
titelspeaker: Johan Hedenberg
Har stämt av med ett amerikanskt cutting continuity script hos Filmhuset. Det var som jag misstänkte, det var inte helt 100. Det ska inte vara Committee Member som jag chansade på, utan Official #1 som Niclas Wahlgren dubbar. Sedan förkommer den en karaktär som heter Lei, han säger bara nåt ord på svenska, tyvärr kan jag inte uppfatta vem det är.  

DingoPictures2005

Hej kan du lägga till Dick Eriksson och Mattias Knave till Simpsons rollistan?
De medverkade enligt creditlistan till de halva avsnittet som läckt online.
@Daniel Hofverberg 

DingoPictures2005

Kan du också lägga till Carl-Erik Thambert som sångröst på Lady & Lufsen?

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 september 2025 kl. 11:09:39Kan du också lägga till Carl-Erik Thambert som sångröst på Lady & Lufsen?
Jag trodde att han redan stod med...? ???

DingoPictures2005

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 september 2025 kl. 12:00:18Det står att Ivar Wahlgren gör Tony i både sång och tal på sidan.
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/lady/
Det enda jag har kunnat hitta åt genom inlägg på forumet av bl.a. @Oscar Isaksson är att Carl-Erik Thambert gör den manliga körstämman - inte att han skulle göra Tonys sångröst vid solosång.

Hur förhåller det här sig egentligen...? Har kanske @Oscar Isaksson koll på det?

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 september 2025 kl. 12:16:09Det enda jag har kunnat hitta åt genom inlägg på forumet av bl.a. @Oscar Isaksson är att Carl-Erik Thambert gör den manliga körstämman - inte att han skulle göra Tonys sångröst vid solosång.

Hur förhåller det här sig egentligen...? Har kanske @Oscar Isaksson koll på det?
I see trodde det då det stod på Wikipedia.

gstone

Emma Lewin Segelström spelar programladdaren  i  K-Pop: Demonjägarna
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"