Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Snövit (2025)

Startat av PatoskyeIII, 15 augusti 2024 kl. 15:44:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 februari 2025 kl. 23:46:54Som det ser ut just nu kommer jag definitivt att se Snövit, under förutsättning att den kommer till Skellefteå (högst troligt) och att den dubbade versionen visas här (inte riktigt lika troligt) - jag är alldeles för nyfiken för att låta bli, och har blivit lite mer positivt inställd till Disneys live action-remakes efter den ovanligt lyckade Den lilla sjöjungfrun; som i mina ögon är minst lika bra som den tecknade originalfilmen. :)
Jag räknar också med att jag kommer att se Snövit - så småningom. Men jag kommer knappast att "springa benen av mig" för att se den på bio. För mig är den inte mer angelägen än att jag kan vänta tills den antingen kommer på Blu-ray eller på Disney+.

Beträffande Den lilla sjöjungfrun tyckte jag inte alls att den var lyckad. Jag skulle väl ge den en svag trea i betyg av fem möjliga, vilket enligt min mening ändå gör den till en av de bättre "levande" nyinspelningarna. Den lär ha kostat 240 miljoner dollar att göra, en nästan ofattbart stor summa pengar.

Jag är oerhört mycket mer imponerad av de australiensiska tv-serierna H2O - tillsätt bara vatten och Mako Mermaids. Där är undervattensscenerna verkligen inspelade under vatten, och de unga tjejerna som spelade sjöjungfrur fick "jobba hårt för brödfödan" och lära sig simma och agera under vatten. Allt till en mycket liten bråkdel av vad det kostade att göra Disneyfilmen.

I Den lilla sjöjungfrun är undervattensscenerna inspelade i en studio på torra land, och sen har de behandlats i datorn för att det ska se ut som om det är under vattnet.

movie.jpg

real.jpg

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 februari 2025 kl. 11:07:22Jag räknar också med att jag kommer att se Snövit - så småningom. Men jag kommer knappast att "springa benen av mig" för att se den på bio. För mig är den inte mer angelägen än att jag kan vänta tills den antingen kommer på Blu-ray eller på Disney+.

Beträffande Den lilla sjöjungfrun tyckte jag inte alls att den var lyckad. Jag skulle väl ge den en svag trea i betyg av fem möjliga, vilket enligt min mening ändå gör den till en av de bättre "levande" nyinspelningarna. Den lär ha kostat 240 miljoner dollar att göra, en nästan ofattbart stor summa pengar.

Jag är oerhört mycket mer imponerad av de australiensiska tv-serierna H2O - tillsätt bara vatten och Mako Mermaids. Där är undervattensscenerna verkligen inspelade under vatten, och de unga tjejerna som spelade sjöjungfrur fick "jobba hårt för brödfödan" och lära sig simma och agera under vatten. Allt till en mycket liten bråkdel av vad det kostade att göra Disneyfilmen.

I Den lilla sjöjungfrun är undervattensscenerna inspelade i en studio på torra land, och sen har de behandlats i datorn för att det ska se ut som om det är under vattnet.

movie.jpg

real.jpg
Gilla Den lilla sjöjungfrun(2023)  mer personligen :)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

E

Citat från: Lilla My skrivet 24 februari 2025 kl. 21:40:23Har också hört det, men skulle gissa att det är mer damage control av Disney som vill vara presidenten till lags litegranna. Många företag ligger lite i standby just nu vad gäller mångfald etc., inte för att det är en het potatis i sig utan p.g.a dem Trump är och de val han håller på med som president. Men men, det är ett djupare ämne än enbart Snövit :)

Jag undrar lite spontant hur karaktären Snövit kommer presenteras i filmen. Alla prinsessor som de gjorts live-action filmer av hittills har varit färgstarka firecrackers som på något sätt alla har blivit urvattnade i olika nivåer i sina live action-counterparts (min åsikt alltså, ni behöver inte hålla med). Detta trots försök att "fixa" tjejerna med lite mer girl power och mer sånger. Men Disneys Snövit är en så himla speciell karaktär, väldigt 30-tal, väldigt näpen och naiv. Det är lite i hennes natur precis som att Ariel är bångstyrig, en bieffekt som finns med från orginal-sagorna.

... När jag ser trailern pendlar hon från att ha drag av vad som gör Snövit till en intressant karaktär, men så fort hon öppnar munnen hör jag bara samma halv-hesa moderna tjatter som alla moderna prinsessor tuggar. (Jag blir också påmind om varför Halle ändå gav mig LITE lycka under den fasansfulla Sjöjungfrun-filmen: Hon håller käft en stor del av filmen.)

Drottningen verkar fett mer spännande dock. Hoppas hon är en riktig ragata och behåller sin elakhet genom filmen!
Håller med till viss del. Men själv tyckte jag Den Lilla Sjöjungfrun (2023) mest bara var okej, 5/10. Jag gillade att dom faktiskt gjorde Prins Eric till mer av en KARAKTÄR, i den tecknade så var han ganska tunn. Och bortsett från att all CGI såg så B ut så hittade jag inga större fel med den.

Mina förväntningar på Snövit är mest blandade just nu. Så dumt av Disney att skapa fula CGI-dvärgar istället för att anlita kortväxta skådisar, thanks alot Peter Dinklage🙄 Men ändå så är det mycket talangfulla människor inblandade i produktionen. Greta Gerwig, regissören till Lady Bird, Unga Kvinnor och Barbie, är en av manusförfattarna. Pasek & Paul, som skrev låtarna till La La Land, The Greatest Showman, Spirited och Dear Evan Hansen (musikalen, inte den horribla filmen) har skrivit dom nya låtarna. Nadia Stacey, som vann en Oskar för Bästa Smink för filmen Poor Things, har gjort all makeup. Sandy Powell, som vunnit tre Oscars för Bästa Kostym, har gjort all kostymdesign. Och sen har Rachel Zegler varit riktigt bra i allt hon gjort hittills. Jag minns hur imponerad jag blev när hon vann en Golden Globe för sin första roll nånsin.

Nu behöver ju detta inte betyda att filmen automatiskt är bra, det återstår o se. 

gstone

Citat från: E skrivet 25 februari 2025 kl. 18:40:31Håller med till viss del. Men själv tyckte jag Den Lilla Sjöjungfrun (2023) mest bara var okej, 5/10. Jag gillade att dom faktiskt gjorde Prins Eric till mer av en KARAKTÄR, i den tecknade så var han ganska tunn. Och bortsett från att all CGI såg så B ut så hittade jag inga större fel med den.

Mina förväntningar på Snövit är mest blandade just nu. Så dumt av Disney att skapa fula CGI-dvärgar istället för att anlita kortväxta skådisar, thanks alot Peter Dinklage🙄 Men ändå så är det mycket talangfulla människor inblandade i produktionen. Greta Gerwig, regissören till Lady Bird, Unga Kvinnor och Barbie, är en av manusförfattarna. Pasek & Paul, som skrev låtarna till La La Land, The Greatest Showman, Spirited och Dear Evan Hansen (musikalen, inte den horribla filmen) har skrivit dom nya låtarna. Nadia Stacey, som vann en Oskar för Bästa Smink för filmen Poor Things, har gjort all makeup. Sandy Powell, som vunnit tre Oscars för Bästa Kostym, har gjort all kostymdesign. Och sen har Rachel Zegler varit riktigt bra i allt hon gjort hittills. Jag minns hur imponerad jag blev när hon vann en Golden Globe för sin första roll nånsin.

Nu behöver ju detta inte betyda att filmen automatiskt är bra, det återstår o se.
dubbningen lär nog vara bra i alla fall, disney har bra kavitets kontroll med dubbningar

gstone

Citat från: E skrivet 25 februari 2025 kl. 18:40:31Mina förväntningar på Snövit är mest blandade just nu. Så dumt av Disney att skapa fula CGI-dvärgar istället för att anlita kortväxta skådisar, thanks alot Peter Dinklage🙄 Men ändå så är det mycket talangfulla människor inblandade i produktionen. Greta Gerwig, regissören till Lady Bird, Unga Kvinnor och Barbie, är en av manusförfattarna. Pasek & Paul, som skrev låtarna till La La Land, The Greatest Showman, Spirited och Dear Evan Hansen (musikalen, inte den horribla filmen) har skrivit dom nya låtarna. Nadia Stacey, som vann en Oskar för Bästa Smink för filmen Poor Things, har gjort all makeup. Sandy Powell, som vunnit tre Oscars för Bästa Kostym, har gjort all kostymdesign. Och sen har Rachel Zegler varit riktigt bra i allt hon gjort hittills. Jag minns hur imponerad jag blev när hon vann en Golden Globe för sin första roll nånsin.

jag såg Dear Evan Hansen på Intiman, har undviket filmen som pesten

Lilla My

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 februari 2025 kl. 11:07:22Beträffande Den lilla sjöjungfrun tyckte jag inte alls att den var lyckad. Jag skulle väl ge den en svag trea i betyg av fem möjliga, vilket enligt min mening ändå gör den till en av de bättre "levande" nyinspelningarna. Den lär ha kostat 240 miljoner dollar att göra, en nästan ofattbart stor summa pengar.

Håller med. Tycker fortfarande Lejonkungen har varit den sämsta Live Action-remaken än så länge, men Sjöjungfrun var fan inte långt ifrån alltså. Kanske har att göra med att originalet var en av mina stora favoriter som barn. Gav den ändå 2/10, för några fina scener mellan Ariel och Eric som ändå gav mig lite feels. Men överlag önskade jag bara att jag såg animerade originalet istället...

Min review (på engelska) förklarar lite bättre hur jag tycker. Risken är att jag tjötar om Sjöjungfrun i Snövit-tråden för mycket annars haha.

MOA

Citat från: Lilla My skrivet 25 februari 2025 kl. 19:07:58Håller med. Tycker fortfarande Lejonkungen har varit den sämsta Live Action-remaken än så länge, men Sjöjungfrun var fan inte långt ifrån alltså. Kanske har att göra med att originalet var en av mina stora favoriter som barn. Gav den ändå 2/10, för några fina scener mellan Ariel och Eric som ändå gav mig lite feels. Men överlag önskade jag bara att jag såg animerade originalet istället...

Min review (på engelska) förklarar lite bättre hur jag tycker. Risken är att jag tjötar om Sjöjungfrun i Snövit-tråden för mycket annars haha.
Filmen är redan långt nerspolad i avloppet

gstone

jag har lärt mig att inte ta bete den här gången

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 25 februari 2025 kl. 19:07:58Håller med. Tycker fortfarande Lejonkungen har varit den sämsta Live Action-remaken än så länge, men Sjöjungfrun var fan inte långt ifrån alltså. Kanske har att göra med att originalet var en av mina stora favoriter som barn. Gav den ändå 2/10, för några fina scener mellan Ariel och Eric som ändå gav mig lite feels. Men överlag önskade jag bara att jag såg animerade originalet istället...

Jag skulle nog säga att Pinocchio är värre, den klår alla andra av Disneys live-action nyinspelningar tillsammans i hästlängder när det gäller just detta, då den har en omåttligt barnslig ton och ovanligt många klichéer, har ingen effektiv moral och är vid många punkter förvirrande, den är med andra ord hemskt skriven. (jag har heller inte hört positivt om den filmen från någon)

Lejonkungen skulle jag säga tar andraplatsen eftersom den är en scen-för-scen kopia av den tecknade och förtar magin, även här har jag mest hört negativt av samma nämnda orsaker. (Mufasa har dock mottagits av lite bättre kritik, fortfarande blandad men många säger att den är en förbättring gentemot den tecknade)

De enda Disney-nyinspelningar som hittills släppts på 2010 & 2020-talen som jag mest hört positivt om från många är Berättelsen om Askungen, Djungelboken och Den Lilla Sjöjungfrun, personligen tycker jag dock att de två sistnämnda är ungefär lika medelmåttiga som många av de andra, då dessa använder sig mycket av CGI precis som de andra och även förtar magin.

Bland de som gjorts på "senare år" (2010 & 2020-talen) så tycker jag personligen att Berättelsen om Askungen är ganska bra, och Dumbo är helt okej, dessa två är inga regelrätta nyinspelningar på de tecknade.

När det gäller Snövit så tycker jag den verkar vara i nivå med flera av de andra som Alice i Underlandet, MaleficentDjungelboken, Alice i SpegellandetSkönheten och Odjuret, Aladdin, Maleficent 2 Ondskans Härskarinna, Lady och LufsenMulan, CruellaPeter Pan & Lena, Den Lilla Sjöjungfrun och Mufasa.

Problemet med många av Disneys nyinspelningar upplever jag är att de visar upp för mycket CGI och förtar magin precis som jag nämnde ovan.

De enda enligt mig riktigt bra är faktiskt de två Dalmatiner-filmerna med Glenn Close, då dessa inte använder sig av mycket CGI och fokuserar mer på storyn och karaktärerna.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 februari 2025 kl. 20:14:15Jag skulle nog säga att Pinocchio är värre, den klår alla andra av Disneys live-action nyinspelningar tillsammans i hästlängder när det gäller just detta, då den har en omåttligt barnslig ton och ovanligt många klichéer, har ingen effektiv moral och är vid många punkter förvirrande, den är med andra ord hemskt skriven. (jag har heller inte hört positivt om den filmen från någon)

Lejonkungen skulle jag säga tar andraplatsen eftersom den är en scen-för-scen kopia av den tecknade och förtar magin, även här har jag mest hört negativt av samma nämnda orsaker. (Mufasa har dock mottagits av lite bättre kritik, fortfarande blandad men många säger att den är en förbättring gentemot den tecknade)

De enda Disney-nyinspelningar som hittills släppts på 2010 & 2020-talen som jag mest hört positivt om från många är Berättelsen om Askungen, Djungelboken och Den Lilla Sjöjungfrun, personligen tycker jag dock att de två sistnämnda är ungefär lika medelmåttiga som många av de andra, då dessa använder sig mycket av CGI precis som de andra och även förtar magin.

Bland de som gjorts på "senare år" (2010 & 2020-talen) så tycker jag personligen att Berättelsen om Askungen är ganska bra, och Dumbo är helt okej, dessa två är inga regelrätta nyinspelningar på de tecknade.

När det gäller Snövit så tycker jag den verkar vara i nivå med flera av de andra som Alice i Underlandet, Maleficent, Djungelboken, Alice i Spegellandet, Skönheten och Odjuret, Aladdin, Maleficent 2 Ondskans Härskarinna, Lady och Lufsen, Mulan, Cruella, Peter Pan & Lena, Den Lilla Sjöjungfrun och Mufasa.

Problemet med många av Disneys nyinspelningar upplever jag är att de visar upp för mycket CGI och förtar magin precis som jag nämnde ovan.

De enda enligt mig riktigt bra är faktiskt de två Dalmatiner-filmerna med Glenn Close, då dessa inte använder sig av mycket CGI och fokuserar mer på storyn och karaktärerna.
Har inte hört en enda positiv sak om denna film, trailern blir ihjäl krossad av kritik från alla som tittar. För närvarande ligger budgeten på 240 miljoner kronor, filmen kommer knappast tjäna så mycket pengar vid premiären. Ingen tror det

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 februari 2025 kl. 20:14:15Jag skulle nog säga att Pinocchio är värre, den klår alla andra av Disneys live-action nyinspelningar tillsammans i hästlängder när det gäller just detta, då den har en omåttligt barnslig ton och ovanligt många klichéer, har ingen effektiv moral och är vid många punkter förvirrande, den är med andra ord hemskt skriven. (jag har heller inte hört positivt om den filmen från någon)

Har också hört allt detta. Har faktiskt inte sett Pinocchio ännu. Den animerade är min favorit-Disney-film och jag känner att jag inte har behov av att se remaken som garanterat bara kommer göra mig arg och frustrerad...

Simon Axelsson

Citat från: MOA skrivet 25 februari 2025 kl. 20:33:46Har inte hört en enda positiv sak om denna film, trailern blir ihjäl krossad av kritik från alla som tittar. För närvarande ligger budgeten på 240 miljoner kronor, filmen kommer knappast tjäna så mycket pengar vid premiären. Ingen tror det
Potentiellt så mycket som 269,4 miljoner dollar till och med. Den kan mycket väl tjäna tillbaka sin budget, särskilt med tanke på hur pass fritt från motstånd den kommer att ha, men jag har lite svårt att tro att den kommer gå jämt ut, än mindre gå med vinst.

Den ursprungliga budgeten lär dock inte ens legat i närheten av så mycket pengar. Att kostnaderna sprungit iväg så pass beror till stor del på alla reshoots som Disney valt att utföra efter kritikstormarna.

Först handlade det om att de kastat en latina som Snövit, sen avsaknaden av dvärgarna, sen blev folk överdrivet upprörda över Rachel Zeglers uttalanden om originalet (som tagits ur sin kontext) till den grad att de trott på rykten om att hon blivit petad från filmen när hon i själva verket tvingades hoppa av en helt annan film, Paddington i Peru, i och med strejken i Hollywood sommaren 2023.

Nu har det uppstått andra kontroverser, främst kring att dvärgarna är datoranimerade, men även kring Gal Gadot som spelar den onda drottningen. Ett läger ifrågasätter hur Disney tänkt när de castat Zegler i rollen som påstås vara vackrare än Gadots. Ett annat läger ifrågasätter varför en så (milt sagt) medioker skådespelare som Gadot ens är med, för den delen har det inte gjort det hela bättre att Gadot är väldigt vänligt inställd till staten Israel och allt vad det innebär.

Finns det någon film som stött på lika många motgångar som denna?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Will Siv

Citat från: Simon Axelsson skrivet 26 februari 2025 kl. 00:04:06Finns det någon film som stött på lika många motgångar som denna?
Beror på vad
- what.

Lilla My

Citat från: Simon Axelsson skrivet 26 februari 2025 kl. 00:04:06Finns det någon film som stött på lika många motgångar som denna?
Av Disneys senaste filmer? Absolut inte. Denna har verkligen varit ett clusterfuck av kaos från skriverier till skriverier.

Will Siv

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 februari 2025 kl. 11:07:22I Den lilla sjöjungfrun är undervattensscenerna inspelade i en studio på torra land, och sen har de behandlats i datorn för att det ska se ut som om det är under vattnet.

movie.jpg

real.jpg
Det är väl bättre än att faktiskt filma undervatten

Du vet väl hur James Cameron gjorde det, minst sagt, svårt för Ed Harris i "The Abyss", Kate Winslet och Leonardo DiCaprio i "Titanic" och Kate igen i "Avatar: The Way of Water" (fast, han har ju själv dykt långt ner)
- what.