Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
John/Jane - Sarah Snook Bartendern - Ethan Hawke
Mr. Robertson - Noah Taylor Mrs. Stapleton - Madeleine West
Alice - Freya Stafford Agent Miles - Christopher Kirby
Dr. Belfort - Jim Knobeloch Dr. Heinlein - Tyler Coppin
Mr. Jones - Rob Jenkins Mr. Miller - Christopher Sommers
Beth - Cate Wolfe Jane som barn - Olivia Sprague / Monique Heath

Den unga mannen John kliver in på en bar, och inleder ett samtal med bartendern. Han berättar sin minst sagt osannolika historia - att han föddes som kvinna och under namnet Jane växte upp på ett barnhem; men även hur hela hans/hennes liv förändras när hen blir gravid av en okänd man som i slutändan kom att förstöra allt för honom/henne. Men då erbjuder bartendern en unik chans - John/Jane ska få chansen att resa bakåt i tiden, för att få en chans att döda mannen som kommit att förstöra hans/hennes liv innan de träffas för att på så sätt förändra framtiden...

Av beskrivningen på omslaget kan man lätt få intrycket att det här är en tämligen sedvanlig science-fictionaction, där tyngdpunkten legat på lättsam action mer än något annat. Men filmbolaget har verkligen gjort sig själva en björntjänst, för det är så långt ifrån verkligheten som man överhuvudtaget kan komma. Predestination visade sig nämligen vara en mycket annorlunda och originell film, med en närmast unik handling som man aldrig sett förut - visst har vi sett filmer om tidsresor många gånger förut, men det här är så långt ifrån Tillbaka till framtiden som man kan komma och med en mycket udda premiss. På omslaget kategoriseras filmen som action, och det är också en sanning med kraftig modifikation. Även med den bästa vilja i världen är det inte mer än ett par scener som man möjligen skulle kunna klassa som action, och därutöver rör det sig om ett science-fictiondrama. De första 45 minuterna är t.o.m. allting ett stillsamt och lågmält drama, i stort sett helt utan övernaturliga inslag.

Efter en minst sagt märklig inledning var jag skeptisk, men det dröjde inte länge innan jag fullständigt sögs in i filmen. Och det fungerar faktiskt riktigt bra. Resultatet är en både unik och engagerande film, som håller intresset vid liv hela tiden utan sega punkter. Det är fängslande och fascinerande, och det är lätt att känna för Jane/John. Berättartekniken är enkel samtidigt som den är invecklad. Den första dryga halvtimmen består egentligen bara av ett enda långt samtal i en bar, kryddat med tillbakablickar där vi får se det som berättas om. Det låter väldigt tråkigt, men genom några smarta narrativa grepp fungerar det riktigt bra och man förblir engagerad. Det är både berörande, fascinerande och tänkvärt; och det här är en typisk sådan film som man inte kommer att glömma på mycket länge. Tiden går fort, och det händer något hela tiden. Det är oförutsägbart och intelligent, och jag uppskattar den här lågmälda berättartekniken utan nämnvärd övertydlighet. Det är en invecklad film med en allt annat än logisk struktur, men det är ändå inte för rörigt utan bara man är uppmärksam förstår man allt och fattar hur allt hänger ihop.

Allt detta låter bra, och det är det också. Problemet är bara det att under den sista halvtimmen, när science-fictionbiten tar överhanden, går filmen över gränsen och blir för osannolik. Allting känns närmast absurt, och även inom filmens egen premiss får jag det inte att hänga ihop logiskt. I slutändan känns allting närmast sjukt, och min första tanke när eftertexterna började rulla var "Vad i hela fridens namn...?". Visst är det oväntat och originellt, men samtidigt alltför absurt och jag kan inte släppa den antiklimaktiska känsla som jag började känna mot slutet av filmen. Det är också alltför många obesvarade frågor som återstår, och slutet känns abrupt. Det är tråkigt att inte filmmakarna kunnat knyta ihop säcken på ett bättre sätt, då filmens första timme är ovanligt lyckad och stark.

Fotot är utmärkt och filmen har ett effektivt bildspråk, som åskådliggör de olika tidsperioderna på ett snyggt sätt utan att det blir svårförståeligt eller övertydligt. Specialeffekterna är också bra, och jag uppskattar att filmteamet huvudsakligen fokuserat på naturliga effekter genom sminkning och dylikt hellre än datoranimation. Skådespelarinsatserna är bra. Framförallt är Sarah Snook fullkomligt lysande som Jane/John, och spelar trovärdigt och stark i en mycket svår roll. Det är väldigt få skådespelade förunnat att faktiskt lyckas att spela både man och kvinna i samma film utan att det känns konstlat, men det fungerar faktiskt riktigt bra här. Ethan Hawke är också bra som bartendern, och Noah Taylor gör bra ifrån sig i sin mycket begränsade roll.

Predestination är en originell och udda film som inte liknar något man tidigare sett. Det är science-fiction samtidigt som det är ett intressant relationsdrama, och resultatet är en både fängslande och tänkvärd film - avskalad och lågmäld, men samtidigt inte alls rörig. Fokuset ligger också hela tiden på rollfigurerna och handlingen, och trots omslagets benämning finns i stort sett inga actionsekvenser överhuvudtaget. Den första timmen är det här en mycket stark och storslagen filmupplevelse, men tyvärr tappar filmen en del mot slutet. När allting börjar avslöjas är det svårt att inte tänka tanken att det blivit för långsökt och absurt, och det uppstår även logiska luckor. Slutet känns därför som ett enda stort antiklimax, men fram tills dess är det en mycket bra och annorlunda film. Det är tråkigt att inte manusförfattarna lyckats komma på ett bättre slut, men det är ändå en bra film som är väl värd att se för alla. Jag kan inte lova att ni tycker lika som jag, men jag kan lova att ni inte kommer att glömma den här märkliga filmupplevelsen på länge. Mitt betyg stannar på en halvstark sjua, men den första timmen hade definitivt förtjänat ett högre betyg än så.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,40:1, och ljudet är i DTS-HD 5.1 på bl.a. engelska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 18 olika språk, däribland de nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men tyvärr är kantlinjerna smala vilket gör det lite svårt att läsa texten vid de scener som har ljusa bakgrunder; och det finns ett flertal sådana. Den svenska textningen håller relativt hög klass utan nämnvärda översättningsmissar.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är rörlig och stilren men som bara finns på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Som bonusmaterial hittar vi några misslyckade tagningar på knappa två minuter, som känns ganska poänglösa - det är varken särskilt roligt eller intressant. Därefter finns en kort minidokumentär om filmatiseringen av den tunna novell som filmen bygger på. Det är ganska intressant, men går inte riktigt tillräckligt in på djupet. Men sen får vi vårt lystmäte, då det avslutande bonusmaterialet är en 11-delad bakom kulisserna-dokumentär på totalt 1 timme 15 minuter (!). Vi får veta i stort sett allt man kan tänkas vilja veta, från inledande idé och rollbesättning till inspelning och klippning. Här finns mycket intressant och matnyttigt, men allt är inte intressant och jag önskar att en del av inslagen kunnat kortas ner lite grand - trots allt lär det inte vara särskilt många som faktiskt orkar se bonusmaterial som räcker nästan lika länge som hela filmen... Extramaterialet har tyvärr ingen nordisk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 15 januari 2015
Senast uppdaterad: 16 januari 2015

Recensionen har lästs 3089 gånger av 1723 personer, sedan den 15 januari 2015