Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Norska Dubbningar

Startat av Steffan Rudvall, 30 juni 2020 kl. 00:00:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 mars 2025 kl. 22:01:09Den norska omdubben är dock väldigt påkostad.
Till skillnad från den svenska.....
Det låter ironiskt då den svenska omdubbningen var avsedd för bio medans den norska omdubbningen var avsedd för VHS.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 mars 2025 kl. 23:27:05Det låter ironiskt då den svenska omdubbningen var avsedd för bio medans den norska omdubbningen var avsedd för VHS.
Först och främst.
Eirik Espolin Johnson var ett barn när han dubbade Peter Pan, Anders var i 30 års åldern när han dubbade honom.
Sedan inga j@vla röstbyten, vad mer ska sägas?

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 15 mars 2025 kl. 10:39:08Först och främst.
Eirik Espolin Johnson var ett barn när han dubbade Peter Pan, Anders var i 30 års åldern när han dubbade honom.
Rättelse: Anders var faktiskt bara 26 när omdubbningen gjordes.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 15 mars 2025 kl. 10:39:08Först och främst.
Älskar Eirik som Dubbel D, en ny favorit från Norge :D

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 15 mars 2025 kl. 11:01:27Älskar Eirik som Dubbel D, en ny favorit från Norge :D
Länk till wiki sidan hittar inte serien.

MOA

DingoPictures2005

Har någon norska credits från Tv1000 sändningar som inte finns dokumenterade på NorskeDubberWiki?

Tänker @salle kanske har något?
Som bland annat hjälpte med Power Rangers.

DingoPictures2005

Kanske inte helt dubbrelaterat men varför saknar typ alla kända norska skådespelare IMDb bilder?

Det är ju rent kränkande mot dem, när den norska psykopaten Behring Breivik som typ har credits för Self Serial Killer archive footage har IMDb bild men andra jättekända norska skådespelare som Helge Jordal, Arve Opsahl, Aud Schønemann, Anne Marit Jacobsen, Randi Bræne, mfl helt saknar IMDb bild.
Jag har försökt skicka ett klagomål till IMDb för detta men det har ignorerats helt.

Fattar inte varför?
Det får ju också utomstående att tro att Norge inte har något filmkultur överhuvudtaget, då man ju tänker att alla någorlunda kända skådespelare ska ha bild.....

MOA

Har någon en aning om vilka VA detta är? Dubbningen är en lika dålig VHS dubbningen vi har

DingoPictures2005

Varför dubbades Mulan och Prinsen och Egypten till norska?
Om man nu uppenbarligen förstörde dubbningarna med röstbyten😒. Mulan är ju patetiskt då Jannike Kruse är en sångerska som inte sjunger i dubben.
Röstbyten lyckas ju alltid (nästan) förstöra magin.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 april 2025 kl. 22:28:19Röstbyten lyckas ju alltid (nästan) förstöra magin.
Det är din åsikt, inte fakta.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 april 2025 kl. 22:31:44Det är din åsikt, inte fakta.
Det är väl ingen normal människa som kan se typ Kampen om Camelot, Prinsen av Egyptens originalversion eller liknande utan att bli irriterad av de extremt uppenbara röstbytena?

Nej röstbyten borde förbjudas, Alla som kan prata kan ju sjunga!

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 april 2025 kl. 22:39:17Det är väl ingen normal människa som kan se typ Kampen om Camelot, Prinsen av Egyptens originalversion eller liknande utan att bli irriterad av de extremt uppenbara röstbytena?

Nej röstbyten borde förbjudas, Alla som kan prata kan ju sjunga!
Måste du envisas med att hålla på med den där attityden hela tiden? Dina personliga åsikter är inga lagar som alla måste följa, du ska ju snart bli vuxen du fyller ju 20 snart så du måste skärpa till dig ordentligt och lova på hedersord att i fortsättningen och hädanefter uppföra dig moget och visa respekt för allt och alla i din omgivning.

Ja, alla har givetvis rätt till sina åsikter, det gäller även dig, vill du säga dina åsikter så är du givetvis fri att göra det, men håll dig till sakliga och konstruktiva argument, var schysst mot andra, visa god ton, visa ömsesidig respekt för andras åsikter och föregå med gott exempel, undvika otrevliga ord, och inte försöka få det att låta som det du säger är "objektivt" och att du alltid har rätt.

Både jag och några till har flera gånger förmanat dig men ändå så fortsätter du, om du vill att andra ska ha respekt för dig så får du lära dig att också visa ömsesidig respekt mot andra och tänka dig för ordentligt hur du uttrycker dig minst 1000 gånger innan du skriver ett inlägg.

Du kan istället säga det som "den objektiva faktan är att jag inte gillar röstbyten (av subjektiva skäl)".

Jag ser ingen anledning till att du ska framhäva dina åsikter på ett aggressivt, kinkigt och otrevligt sätt eller snäsa mot alla som kritiserar hur du uttryckt dig eller framhävt andra åsikter än de du har, inte ens med tanke på att vi har "freedom of speech", vi står inte ut med detta, det måste få ett slut.

Som sagt, det är helt okej att tycka olika, iallafall så långt, MEN att envisas med att påtrycka att alla andra har fel ideligen (som du gör) är FEL, om du vill bli tagen allvar så får du lägga ner alla dessa tröttsamma attityder FÖREVIGT och det är PÅ MOMANGEN! (och låt detta bli ett EVIGHETSLÖFTE som du ALDRIG NÅGONSIN UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER får bryta!)

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 april 2025 kl. 00:01:28Måste du envisas med att hålla på med den där attityden hela tiden? Dina personliga åsikter är inga lagar som alla måste följa, du ska ju snart bli vuxen du fyller ju 20 snart så du måste skärpa till dig ordentligt och lova på hedersord att i fortsättningen och hädanefter uppföra dig moget och visa respekt för allt och alla i din omgivning.

Ja, alla har givetvis rätt till sina åsikter, det gäller även dig, vill du säga dina åsikter så är du givetvis fri att göra det, men håll dig till sakliga och konstruktiva argument, var schysst mot andra, visa god ton, visa ömsesidig respekt för andras åsikter och föregå med gott exempel, undvika otrevliga ord, och inte försöka få det att låta som det du säger är "objektivt" och att du alltid har rätt.

Både jag och några till har flera gånger förmanat dig men ändå så fortsätter du, om du vill att andra ska ha respekt för dig så får du lära dig att också visa ömsesidig respekt mot andra och tänka dig för ordentligt hur du uttrycker dig minst 1000 gånger innan du skriver ett inlägg.

Du kan istället säga det som "den objektiva faktan är att jag inte gillar röstbyten (av subjektiva skäl)".

Jag ser ingen anledning till att du ska framhäva dina åsikter på ett aggressivt, kinkigt och otrevligt sätt eller snäsa mot alla som kritiserar hur du uttryckt dig eller framhävt andra åsikter än de du har, inte ens med tanke på att vi har "freedom of speech", vi står inte ut med detta, det måste få ett slut.

Som sagt, det är helt okej att tycka olika, iallafall så långt, MEN att envisas med att påtrycka att alla andra har fel ideligen (som du gör) är FEL, om du vill bli tagen allvar så får du lägga ner alla dessa tröttsamma attityder FÖREVIGT och det är PÅ MOMANGEN! (och låt detta bli ett EVIGHETSLÖFTE som du ALDRIG NÅGONSIN UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER får bryta!)
Herregud vilken överreaktion, Yes jag låter lätt hård i min uttryck men detta var ju ganska chill i mitt i ycke.

Sedan så har du själv spridit felinfo, som tagit allmän spridning och använt uttryck som är grova så 🤔.

Detta är ingen utskällning eller något som kan ses som hånfullt, mer hur man tänker med att göra samma misstag som i den engelska versionen?
Jag tror de flesta iallafall kan notera ett röstbyte, och det är inte särskilt kul att se en film när man noterar det. 

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 april 2025 kl. 00:12:26Herregud vilken överreaktion, Yes jag låter lätt hård i min uttryck men detta var ju ganska chill i mitt i ycke.

Sedan så har du själv spridit felinfo, som tagit allmän spridning och använt uttryck som är grova så 🤔.

Detta är ingen utskällning eller något som kan ses som hånfullt, mer hur man tänker med att göra samma misstag som i den engelska versionen?
Jag tror de flesta iallafall kan notera ett röstbyte, och det är inte särskilt kul att se en film när man noterar det.
och jag ser inte denna åsikten som en lag,  men du verkar tydligen ta åt dig åt allt som jag ogillar.

Visst jag har väldigt svårt att förstå visa av dina åsikter som hur du kan tycka att Filmen Nalle Puh originaldubb är bättre än omdubben tillexempel men jag bryr mig ärligt talat inte du har självklart rätt till din åsikt även om jag absolut inte håller med dig.