Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Norska Dubbningar

Startat av Steffan Rudvall, 30 juni 2020 kl. 00:00:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

SvampBob Fyrkant har dubbats till norska två gånger för olika kanaler. Säsong 1-3 dubbades 2001 och sändes på Nickelodeon, men NRK beställde en ny dubbning 2005 och lät omdubba de tre första säsongerna. Dessa säsonger bär en stark prägel av förnorskning, där många av de engångskaraktärerna har fått typiska norska namn och oöversättliga skämt har ersatts med mer lokala skämt. Det finns inga spår av den gamla dubbningen varken på internet eller på TV, men SvampBob filmen använder många av röstskådespelarna  från 2001 dubbningen.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

DingoPictures2005

https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/374366021
@Daniel Hofverberg 
Känner du någon som kan digitalisera LP skivor i Norge?
Vill gärna höra dessa norska Disney LP skivorna.
Viljat höra dem i snart 2 år men inte lyckats hitta åt dem.
Idagsläget så tror jag inte ens att jag har någon fungerande skivspelare.
Rotel spelaren som jag använde gick sönder för snart 3 år sedan beyond repair med mina skills så den slängdes😅.

Jag vet att du haft kontakt med @TrondM utanför forumet.
Har även skickat Discord dm till @Ole Magnus Endresen men ej säker på att han har tid att köpa och digitalisera.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 19 juli 2025 kl. 02:00:37https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/374366021
@Daniel Hofverberg
Känner du någon som kan digitalisera LP skivor i Norge?
Vill gärna höra dessa norska Disney LP skivorna.
Viljat höra dem i snart 2 år men inte lyckats hitta åt dem.
Idagsläget så tror jag inte ens att jag har någon fungerande skivspelare.
Rotel spelaren som jag använde gick sönder för snart 3 år sedan beyond repair med mina skills så den slängdes😅.

Jag vet att du haft kontakt med @TrondM utanför forumet.
Har även skickat Discord dm till @Ole Magnus Endresen men ej säker på att han har tid att köpa och digitalisera.
Bra fråga! Jag har som sagt haft kontakt med TrondM, men det börjar vara ett tag sen - och huruvida han har möjlighet att digitalisera LP-skivor har jag ingen aning om.

I övrigt tror jag inte att jag haft kontakt med någon norrman någorlunda i närtid. Förr i tiden hade jag kunnat köpa dessa själv, men nu med PostNords ockeravgift (plus moms) så vill man ju helst slippa det; då det blir onödigt dyrt... :(

Dessutom har jag just nu heller ingen utrustning för att digitalisera LP-skivor, även fast jag tänkt i åratal på att jag borde införskaffa sådan...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 juli 2025 kl. 10:16:03Bra fråga! Jag har som sagt haft kontakt med TrondM, men det börjar vara ett tag sen - och huruvida han har möjlighet att digitalisera LP-skivor har jag ingen aning om.

I övrigt tror jag inte att jag haft kontakt med någon norrman någorlunda i närtid. Förr i tiden hade jag kunnat köpa dessa själv, men nu med PostNords ockeravgift (plus moms) så vill man ju helst slippa det; då det blir onödigt dyrt... :(

Dessutom har jag just nu heller ingen utrustning för att digitalisera LP-skivor, även fast jag tänkt i åratal på att jag borde införskaffa sådan...
👍, hoppas jag hittar någon i Norge som kan lösa detta.

DingoPictures2005

Någon som kan få kontakt med Anders Hatlo?
Tror man måste ha en gemensam vän med honom på Facebook för att kunna skicka DM.
https://www.facebook.com/share/19W8GZdGFJ/

Vill gärna veta om följande okrediterade produktioner.
Vill veta, dubbstudio, regissör, tekniker och sådana uppgifter och (om han eventuellt översatte dem).
Dennis slår till igjen
Heldegrisen Babe 1 & 2 
Trollet i Parken 

Jag vill även få reda på vem som hade musikalisk regi på Tommelise och om han översatte Bernard och Bianca.

@Oscar Isaksson brukar vara bra på att få kontakt med personer.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 augusti 2025 kl. 11:38:35Någon som kan få kontakt med Anders Hatlo?
Tror man måste ha en gemensam vän med honom på Facebook för att kunna skicka DM.
https://www.facebook.com/share/19W8GZdGFJ/

Vill gärna veta om följande okrediterade produktioner.
Vill veta, dubbstudio, regissör, tekniker och sådana uppgifter och (om han eventuellt översatte dem).
Dennis slår till igjen
Heldegrisen Babe 1 & 2
Trollet i Parken

Jag vill även få reda på vem som hade musikalisk regi på Tommelise och om han översatte Bernard och Bianca.

@Oscar Isaksson brukar vara bra på att få kontakt med personer.
På Tommelise så trodde Trond Teigen (Cornelius) att Håkon Iversen var musikalisk regissör men han var inte säker.

Disneyfantasten

Jag skulle också vilja få klarhet angående en Disney-film, nämligen Mesterdetektiven Basil Mus, enligt CHARGUIGOUs sida dubbades filmen 1986 men enligt min uppsökning på Google fick filmen aldrig biopremiär i Norge utan dubbades i samband med VHS-premiären, och den norska VHS-premiären är precis som i Sverige, Danmark och Finland mars 1995.

Någon som har klara besked om hur det ligger till med denna film i Norge?

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 augusti 2025 kl. 12:05:42Jag skulle också vilja få klarhet angående en Disney-film, nämligen Mesterdetektiven Basil Mus, enligt CHARGUIGOUs sida dubbades filmen 1986 men enligt min uppsökning på Google fick filmen aldrig biopremiär i Norge utan dubbades i samband med VHS-premiären, och den norska VHS-premiären är precis som i Sverige, Danmark och Finland mars 1995.

Jag ska researcha detta😊, borde gå att hitta info om i norska tidningar.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 augusti 2025 kl. 12:05:42Jag skulle också vilja få klarhet angående en Disney-film, nämligen Mesterdetektiven Basil Mus, enligt CHARGUIGOUs sida dubbades filmen 1986 men enligt min uppsökning på Google fick filmen aldrig biopremiär i Norge utan dubbades i samband med VHS-premiären, och den norska VHS-premiären är precis som i Sverige, Danmark och Finland mars 1995.

Bio annons som från 1987 som bekräftar att filmen var dubbad då.
Firdaposten 31:a December 1987.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 augusti 2025 kl. 15:59:21Bio annons som från 1987 som bekräftar att filmen var dubbad då.
Firdaposten 31:a December 1987.
Tack, då fick vi det ur världen.  :)

DingoPictures2005

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 augusti 2025 kl. 18:06:08Tack, då fick vi det ur världen.  :)
Har du några andra funderingar angående norska dubbningar så kan du fråga mig också.
Forskat väldigt mycket bland både norska och isländska dubbningar.

Har även haft kontakt med dessa norska röstskådespelare listade här.
Bendik Brænne (Norska dubbningsveteranen Trond Brænne's son)
Erik Skøld
Guri Schanke
Håvard Bakke
Jannike Kruse
Robert Morley
Trond Teigen

Jag har även försökt kontakta Harald Mæle flera gånger utan framgång, och även Anders Hatlo som jag nämnde och även Mari Maurstad och Simen Sand.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 augusti 2025 kl. 20:45:46Har du några andra funderingar angående norska dubbningar så kan du fråga mig också.

Erik Skøld
Guri Schanke
Håvard Bakke
Jannike Kruse
Robert Morley
Trond Teigen

Jag har även försökt kontakta Harald Mæle flera gånger utan framgång, och även Anders Hatlo som jag nämnde och även Mari Maurstad och Simen Sand.
Yes detta gäller självklart andra forum medlemmar också.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 augusti 2025 kl. 20:45:46Har du några andra funderingar angående norska dubbningar så kan du fråga mig också.

Erik Skøld
Guri Schanke
Håvard Bakke
Jannike Kruse
Robert Morley
Trond Teigen

Fråga Guri Schanke om Prinsessan i Super Mario Bros Super Show om du kan, använd mina ljudklipp för bevis

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 20 augusti 2025 kl. 21:01:13Fråga Guri Schanke om Prinsessan i Super Mario Bros Super Show om du kan, använd mina ljudklipp för bevis
Är du 1000% säker på att det är Guri?
Vill inte störa onödigt då jag inte vill göra övertramp i kändisars privatliv.

Håvard Bakke och Guri Schanke som jag varit i kontakt med är väldigt kända i Norge och därav så lär de få mycket mail och övertramp in i deras privatliv.

Håvard är väldigt känd då han dels varit musiker och även haft huvudroller i bland annat Døden på Oslo C, Kaptein Sabeltann och Hotel Cæser, plus flera stora roller på norska nationalteatern.
Dock så har han väll dubbat mer än han synts men det är ganska orelevant.

Guri har representerat Norge i Eurovision och varit aktiv som sångerska.