Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Norska Dubbningar

Startat av Steffan Rudvall, 30 juni 2020 kl. 00:00:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 augusti 2025 kl. 15:16:21Är du 1000% säker på att det är Guri?
Vill inte störa onödigt då jag inte vill göra övertramp i kändisars privatliv.

Håvard Bakke och Guri Schanke som jag varit i kontakt med är väldigt kända i Norge och därav så lär de få mycket mail och övertramp in i deras privatliv.

Håvard är väldigt känd då han dels varit musiker och även haft huvudroller i bland annat Døden på Oslo C, Kaptein Sabeltann och Hotel Cæser, plus flera stora roller på norska nationalteatern.
Dock så har han väll dubbat mer än han synts men det är ganska orelevant.

Guri har representerat Norge i Eurovision och varit aktiv som sångerska.
99% säker efter att lyssnat på andra karaktärer som hon spelar. Melissa Thorn & Prinsessan låter identiska & jag vill tro att jag har rätt

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 21 augusti 2025 kl. 16:01:2199% säker efter att lyssnat på andra karaktärer som hon spelar. Melissa Thorn & Prinsessan låter identiska & jag vill tro att jag har rätt
I see har du Discord så kan jag skicka kontaktuppgifter till min väldigt vänliga norska kontakt som garanterat kan hjälpa dig.
Om du är 100% säker så kan jag fråga Guri om regissör och så.

@Ole Magnus Endresen heter han på forumet men han är inte särskilt aktiv här.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 augusti 2025 kl. 22:37:01I see har du Discord så kan jag skicka kontaktuppgifter till min väldigt vänliga norska kontakt som garanterat kan hjälpa dig.
Om du är 100% säker så kan jag fråga Guri om regissör och så.

@Ole Magnus Endresen heter han på forumet men han är inte särskilt aktiv här.
Mitt Discord konto blev raderad för att jag inte använt det på några år, tänker inte skapa ett nytt

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 21 augusti 2025 kl. 23:33:18Mitt Discord konto blev raderad för att jag inte använt det på några år, tänker inte skapa ett nytt
I see

DingoPictures2005

https://norske-dubber.fandom.com/no/wiki/Don_Bluth_(Samling)
Dubbades Brisby och Nimh 2 till norska?
Tyvärr så är norska vhs filmer och hursomhelst inget ex uppe på Finn allt annat än lätta att få tag i och särskilt till ett bra pris...... (Strafftullar och all möjlig skit därifrån).

Jag undrar även om Småsoldater som ska ha dubbats för vhs i Norge.
Tyvärr bara några dvd'er uppe av filmen på Finn och de lär i tradition med det mesta på dvd sakna credits helt.
Därav så tror jag att hitta vhs'en är det enda valet om man vill ha tag i rollistan.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 augusti 2025 kl. 01:03:27Jag undrar även om Småsoldater som ska ha dubbats för vhs i Norge.
Tyvärr bara några dvd'er uppe av filmen på Finn och de lär i tradition med det mesta på dvd sakna credits helt.
Därav så tror jag att hitta vhs'en är det enda valet om man vill ha tag i rollistan.
Det verkar inte som att Små soldater dubbats till norska, eller åtminstone verkar Eventyrhusets exemplar av VHS-filmen vara med norsk text:
https://eventyrhuset.no/products/download-stream-sma-soldater-1998-vhs-norwegian-subtitles

(Trots något låg upplösning ser man tydligen att det står "Norsk tekst" på baksidan)

Den nordiska DVD-utgåvan hade ju heller varken svenskt, norskt, danskt eller finskt tal, utan bara textning på de nordiska språken. :(

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 augusti 2025 kl. 01:00:57I see
Om jag inte redan laddat upp ljudklippen gör jag det igen om det behövs

DingoPictures2005

Någon som vet norsk titel till dessa?
Försök göra research på de norska Disney True Life dubbningar men detta är omöjligt utan den norska titteln.

Seal Island (1948)
Nature's Half Acre (1951)
The Olympic Elk (1952)
Waterbirds (1952)
Prowlers of the Everglades (1953)
Secret of Lifes (1956)
White Wilderness (1958)

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 augusti 2025 kl. 20:20:00Någon som vet norsk titel till dessa?
Försök göra research på de norska Disney True Life dubbningar men detta är omöjligt utan den norska titteln.

Seal Island (1948)
The Olympic Elk (1952)
Waterbirds (1952)
Secret of Lifes (1956)
White Wilderness (1958)
Undrar mest över nu vilka som sjunger introt till Lille Ho & Loppan Fli, Ulrik Loopa!

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 augusti 2025 kl. 20:20:00Någon som vet norsk titel till dessa?

Seal Island (1948)
The Olympic Elk (1952)
Waterbirds (1952)
Secret of Lifes (1956)
White Wilderness (1958)
@TrondM har nämnt norska titlar till några av filmerna i det här gamla inlägget:

Citat från: TrondM skrivet  8 juni 2020 kl. 12:01:01Angående forfilmer på norske kinoer, så er dette det jeg har funnet ut:

De fleste filmene har de samme forfilmene som i Sverige, men det er noen unntak.

Seløya / Seal Island
Forfilm til Bongo / Fun and Fancy Free

Livet i sumpen / Prowlers of the Everglades
Forfilm til Livets Hemmeligheter / Secrets of Life

Perri
Langfilm. Ble vist med Niok som forfilm
Sang: Bjarne Amdahls kor, med Inger Jacobsen som solist

Hvit Villmark / White Wilderness
Langfilm. Ble vist med Navajo Adventure som forfilm

Jungelkatten fra Amazonas / The Jungle Cat
Langfilm. Ble vist med People & Places: Ama Girls som forfilm.

Dyrenes fantastiske verden / The Best of Walt Disney's True-Life Adventures
Langfilm. Ser ikke ut til at denne ble vist med forfilm.
Norsk forteller: Magne Bleness

TrondM har säkert koll på övriga titlar också, men han har ju tyvärr inte varit online på ett tag. :(

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 augusti 2025 kl. 00:09:06@TrondM har nämnt norska titlar till några av filmerna i det här gamla inlägget:

TrondM har säkert koll på övriga titlar också, men han har ju tyvärr inte varit online på ett tag. :(
Stort tack Reidar Lunde var berättare i Seal Island.
Har även fått fram en titel På Nye Eventyr hos NB som jag ska undersöka.
https://www.nb.no/items/078c9f16070d8a6199da4b8cc44baf57?page=1&searchText=%22Sel%C3%B8ya%22%20%22Reidar%20Lunde%22

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 augusti 2025 kl. 00:32:38Stort tack Reidar Lunde var berättare i Seal Island.
https://www.nb.no/items/078c9f16070d8a6199da4b8cc44baf57?page=1&searchText=%22Sel%C3%B8ya%22%20%22Reidar%20Lunde%22
Eventyr Fra Virkligheten verkar serien ha hettat på norska så nu har jag lite att gräva med.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 augusti 2025 kl. 00:32:38Stort tack Reidar Lunde var berättare i Seal Island.
Hmm, vad kan egentligen På nye eventyr vara för film...? Enligt artikeln verkar det ju som en True-Life Adventure, men titeln känns i mina ögon inte som att den logiskt överensstämmer med någon av filmerna i serien... ???

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 augusti 2025 kl. 00:36:08Hmm, vad kan egentligen På nye eventyr vara för film...? Enligt artikeln verkar det ju som en True-Life Adventure, men titeln känns i mina ögon inte som att den logiskt överensstämmer med någon av filmerna i serien... ???
Nature's Half Acre @willdubguru gav mig en lista med de norska titlarna.
Reidar Lunde var speaker i denna också, visades som förfilm till Alice i Underlandet.
nb.no/items/995e677c8ca2963469e36a2fa1687999?page=3