Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

A

MMS säger att programmet sågs av fler i år än förra 3 089 000 tittare, respektive 2,9 miljoner förra året.

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 27 december 2024 kl. 15:47:56MMS säger att programmet sågs av fler i år än förra 3 089 000 tittare, respektive 2,9 miljoner förra året.
Förvånansvärt mycket måste jag säga, för hos oss på julafton var jag den enda som såg hela programmet - och min systerdotter (i 20-årsåldern) satt en stund men orkade inte mer efter typ en kvart...

Men det hade varit intressant att veta fördelningen på åldrar hos dessa dryga tre miljoner personer - det fanns förut på MMS webbsida, men numera verkar man behöva betala pengar för att komma åt deras kompletta uppgifter... :(

Jag skulle dock gissa att det förmodligen är en majoritet vuxna som ser programmet, och att barn är i numerärt underläge. I år hade vi inga barn i hushållet på julafton, men ifjol när min bror och hans familj var hos oss ville hans två söner inte se programmet - de klagade på att det inte gick att se på något när bara en enda person gör alla röster, och ville hellre se något på Disney+...

gstone

Vilka är röster är dom norska ,danska och finska versionerna av programmet ?

Vilka klipp och dubbningar ingår i detta program i Danmark, Finland och norge
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Citat från: gstone skrivet 14 november 2025 kl. 16:58:07Vilka är röster är dom norska ,danska och finska versionerna av programmet ?

Vilka klipp och dubbningar ingår i detta program i Danmark, Finland och norge
Det är ju bara den danska versionen som har en riktig dubbning där det är Ove Sprogøe som spelar Benjamin Syrsa som vanligt i Danmark.

gstone

Citat från: BPS skrivet 14 november 2025 kl. 17:04:38Det är ju bara den danska versionen som har en riktig dubbning där det är Ove Sprogøe som spelar Benjamin Syrsa som vanligt i Danmark.
du är hjälpsam

gstone

Citat från: BPS skrivet 14 november 2025 kl. 17:04:38Det är ju bara den danska versionen som har en riktig dubbning där det är Ove Sprogøe som spelar Benjamin Syrsa som vanligt i Danmark.
vilka klipp är alla dom länderna ?

antar att film klipp är dubbade då dom är från filmer som har dubbningar

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 december 2016 kl. 22:02:59Nja, det är jag inte riktigt säker på, eftersom Bilar 3 inte kommer förrän 2017-06-16 (så förmodligen kommer den till Sverige 2017-08-25, med tanke på att Insidan Ut kom till Sverige 2015-06-28 och Hitta Doris kom till Sverige 2016-08-26).

Och jag hittar heller ingen information om att det ska komma någon ny utgåva för Bilar, faktiskt verkar det inte ha getts ut några fler nyutgåvor sedan Lejonkungen 1, 2 & 3 juni 2015, så jag tror inte sannolikheten är stor.

Dessutom så skulle det bli ganska irriterande om det dök upp en tidigare film bara för en nyutgåvas skull, detta hände mig veterligen inte sedan Monsters Inc 2012.

Såhär har det sett ut genom åren (är förvisso född 1996 och den tidigaste jag kommer ihåg är 2000, men jag är ändå 100% säker på att detta stämmer):
1969 & 1970: Törnrosa (nypremiärer)
1978: Bernard och Bianca
1979: Pongo och De 101 Dalmatinerna (nypremiär)
1981: Micke och Molle
1985: Taran och Den Magiska Kitteln
1986: Mästerdetektiven Basil Mus
1988: Micke och Molle (nypremiär)
1989: Oliver och Gänget
1990: Den Lilla Sjöjungfrun
1991: Bernard och Bianca i Australien
1992: Skönheten och Odjuret
1993: Aladdin
1994: Lejonkungen
1995: Pocahontas och Pongo och De 101 Dalmatinerna (köpvideopremiär 13 mars 1996, fast den visades på bio med omdubben 17 mars 1995)
1996: Ringaren i Notre Dame och Dumbo (köpvideopremiär 22 januari 1997, med den moderna omdubben, fast det var 1972-års första omdubb som visades i detta inslag)
1997: Herkules och Alice i Underlandet (köpvideopremiär mars 1998 med omdubben, fast det var originaldubben som visades i detta inslag)
1998: Mulan och Lejonkungen 2 Simbas Skatt
1999: Tarzan
2000: Tigers Film och Kejsarens Nya Stil
2001: Atlantis och Ringaren i Notre Dame 2
2002: De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London och Skattkammarplaneten
2003: Björnbröder och Lejonkungen 3 Hakuna Matata
2004: Bambi (inför Specialutgåvan 2005) och Puhs Film om Heffaklumpen
2005: Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil och Lilla Kycklingen
2006: Peter Pan (inför Specialutgåvan 2007) och Bilar
2007: Pongo och De 101 Dalmatinerna (inför Specialutgåvan 2008) och Råttatouille
2008: Pinocchio (inför Specialutgåvan 2009) och Bolt
2009: Toy Story 2 (inför nyutgåvan på DVD & Bluray 2010) och Prinsessan och Grodan
2010: Bilar (mest för den kommande filmen Bilar 2) och Trassel
2011: Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen och Lejonkungen (för Specialutgåvan 2011)
2012: Röjar-Ralf och Monsters Inc (mest för den kommande filmen Monsters University)
2013: Frost och Flygplan
2014: Big Hero 6, samt ett klipp med låten "Slå dig fri" från Frost
2015: Zootropolis och Den Gode Dinosaurien

Det ena detta år kommer att bli Vaiana med all säkerhet och det ska bli intressant att se om det blir Frost-låten detta år igen eller om det blir "Try Everything" från Zootropolis (det sistnämnda är inte troligt, då låten inte alls är översatt till svenska, men helt omöjligt är det inte).

Utöver detta så vet jag att Pinocchio, Bambi, Peter Pan och AristoCats varit med i programmet en gång i tiden...

Dock tvivlar jag på att Hitta Doris blir det andra, eftersom Insidan Ut inte visades förra året.
Detta är jätte pratisk lista att ha för jag finner ibland björkar tanka" vad var överraskningen detta där året ?"

då är det super behändigt att ha denna lista och kunna kolla up 

så jag tackar Disneyfantasten väldigt mycket för det 🙏❤️☺️

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 december 2016 kl. 22:02:59Nja, det är jag inte riktigt säker på, eftersom Bilar 3 inte kommer förrän 2017-06-16 (så förmodligen kommer den till Sverige 2017-08-25, med tanke på att Insidan Ut kom till Sverige 2015-06-28 och Hitta Doris kom till Sverige 2016-08-26).

Och jag hittar heller ingen information om att det ska komma någon ny utgåva för Bilar, faktiskt verkar det inte ha getts ut några fler nyutgåvor sedan Lejonkungen 1, 2 & 3 juni 2015, så jag tror inte sannolikheten är stor.

Dessutom så skulle det bli ganska irriterande om det dök upp en tidigare film bara för en nyutgåvas skull, detta hände mig veterligen inte sedan Monsters Inc 2012.

Såhär har det sett ut genom åren (är förvisso född 1996 och den tidigaste jag kommer ihåg är 2000, men jag är ändå 100% säker på att detta stämmer):
1969 & 1970: Törnrosa (nypremiärer)
1978: Bernard och Bianca
1979: Pongo och De 101 Dalmatinerna (nypremiär)
1981: Micke och Molle
1985: Taran och Den Magiska Kitteln
1986: Mästerdetektiven Basil Mus
1988: Micke och Molle (nypremiär)
1989: Oliver och Gänget
1990: Den Lilla Sjöjungfrun
1991: Bernard och Bianca i Australien
1992: Skönheten och Odjuret
1993: Aladdin
1994: Lejonkungen
1995: Pocahontas och Pongo och De 101 Dalmatinerna (köpvideopremiär 13 mars 1996, fast den visades på bio med omdubben 17 mars 1995)
1996: Ringaren i Notre Dame och Dumbo (köpvideopremiär 22 januari 1997, med den moderna omdubben, fast det var 1972-års första omdubb som visades i detta inslag)
1997: Herkules och Alice i Underlandet (köpvideopremiär mars 1998 med omdubben, fast det var originaldubben som visades i detta inslag)
1998: Mulan och Lejonkungen 2 Simbas Skatt
1999: Tarzan
2000: Tigers Film och Kejsarens Nya Stil
2001: Atlantis och Ringaren i Notre Dame 2
2002: De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London och Skattkammarplaneten
2003: Björnbröder och Lejonkungen 3 Hakuna Matata
2004: Bambi (inför Specialutgåvan 2005) och Puhs Film om Heffaklumpen
2005: Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil och Lilla Kycklingen
2006: Peter Pan (inför Specialutgåvan 2007) och Bilar
2007: Pongo och De 101 Dalmatinerna (inför Specialutgåvan 2008) och Råttatouille
2008: Pinocchio (inför Specialutgåvan 2009) och Bolt
2009: Toy Story 2 (inför nyutgåvan på DVD & Bluray 2010) och Prinsessan och Grodan
2010: Bilar (mest för den kommande filmen Bilar 2) och Trassel
2011: Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen och Lejonkungen (för Specialutgåvan 2011)
2012: Röjar-Ralf och Monsters Inc (mest för den kommande filmen Monsters University)
2013: Frost och Flygplan
2014: Big Hero 6, samt ett klipp med låten "Slå dig fri" från Frost
2015: Zootropolis och Den Gode Dinosaurien

Tidagaste jag kommer ihåg är 2002

Pappa nämde att han ville se skattarkammarplanten

kommer också väldigt mycket ihåg skattarkammarplanten McDonald's leksakerna som var den jullen

första gången jag någonsin giick på Disney on Ice var det skattatkmamarplanten leksaker på McDonald's när vi stannade och åt där på väg 

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 november 2025 kl. 17:44:42vilka klipp är alla dom länderna ?

antar att film klipp är dubbade då dom är från filmer som har dubbningar
I Finland är nästan hela programmet på engelska med finsk text. Enda undantaget är Surprise Gift-inslagen (årets nyheter), som är dubbade till finska.

I Norge är merparten på engelska med norsk text, förutom Bambi på hal is och Surprise Gift-inslagen som är dubbade till norska.

Det finska programmet kan ses i sin helhet här - det här är 2016 års program, men även årets program om en dryg månad lär vara identiskt förutom Surprise Gift-inslagen:
https://archive.org/details/samu-sirkan-joulutervehdys
(För att få den finska texten måste du ladda hem videon och spela upp med VLC - på nätet får du bara engelskt tal utan text, i och med att textningen är i DVB-format som de flesta program inte kan spela upp)

Det program som Finland sänder är för övrigt det nu officiella amerikanska julprogrammet, och är samma som TV3 sände 1991 - 1996 och som Kanal 5 i Sverige sände 1997.

Det norska programmet är till största delen lika som SVTs svenska misshandlade program, förutom att Jultomtens verkstad numera bytts ut mot Donald's Snow Fight, Clown of the Jungle sedan några år tillbaka bytts ut mot La Pinãta/Las Posadas-inslaget från Tre Caballeros och att Robin Hood bytts ut mot Bambi på hal is. Plus några mindre förändringar i klippning och dylikt.

Likheten med SVTs program ställer för övrigt till med vissa problem med inramningen, i och med att Bengt Feldreichs introduktioner saknas samtidigt som flera inslag inte (längre) har några officiella introduktioner på engelska; som gör att en del inslag inleds abrupt utan någon inledning.
(Fram tills för några år sedan var bytet av Robin Hood mot Bambi den enda förändringen, men under senare år har programmet genomgått lite fler förändringar)