Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Regi: Jon Cassar
Manusförfattare: Robert Cochran & Joel Surnow
Svensk distributör: Svensk Filmindustri AB/SF Studios & Twentieth Century Fox (Sweden) AB
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte alla tre steg (vid majoriteten av avsnitten)
Jack - Kiefer Sutherland Tony - Carlos Bernard
Audrey - Kim Raver Chloe - Mary Lynn Rajskub

Realtidsserien 24 känner väl de flesta till vid det här laget, och serien är nu inne på sin femte säsong i USA. För de som mot all förmodan inte känner till serien, så handlar det alltså om en actiondrama-serie som utspelas i realtid under ett dygn (en timme per avsnitt, som dock i praktiken innebär knappt 45 min per avsnitt i och med reklamavbrotten). Nu börjar säsong 4 i svensk TV, och då passar det väl bra att Fox också förra veckan släppt säsong 3 på DVD - en säsong som för övrigt visades i svensk TV under hösten 2005 (fram tills strax före jul). Den här säsongen utspelas 18 månader efter att säsong 3 slutade, och Jack jobbar inte längre på CTU (Counter Terrorist Unit). Dess nya chef, Eric Driscoll, avskedade Jack för en tid sedan, och numera jobbar han för USA:s utrikesminister James Heller och har också ett förhållande med hans dotter Audrey. Men när en explosion inträffar på ett tåg börjar Jack misstänka att detta bara är ett första steg på ett större terroristangrepp, och tvingas återvända till CTU (trots Erins motvilja) för att undersöka detta...

24 är en ovanlig serie, så tillvida att det utspelas i realtid. Och medan jag inte skulle vilja se fler sådana serier, så fungerar det riktigt bra i det här fallet. Jag är i normala fall inte speciellt förtjust i actionserier, men här blir det inte så överdrivet, utan serien håller sig till ett vettigt mellanting mellan action och drama - det gör att även det fungerar riktigt bra. Visst känns storyn lite överdriven ibland - även om vi ju alla vet att terroristattacker faktiskt inträffar, så betvivlar jag att det någonstans i världen händer riktigt lika ofta som här - men det kan man ha överseende med... Men medan de första säsongerna av serien var riktigt bra, så känns det lite grann som att serien har gått en smula för långt. Manusförfattarna verkar ha problem att komma på trovärdiga storylines, och periodvis känns det lite som att de "trampar på vatten". Kanske skulle serien ha tjänat på att läggas ner för ett par år sedan...? Det är heller inte helt positivt att många skådespelare och karaktärer försvunnit sedan den förra säsongen, och bland de större rollerna är det nu nästan bara Jack kvar sedan tidigare. Framförallt irriterar jag mig över att dottern Kim lämnat serien, och till råga på allt utan någon vidare förklaring. Trots bristerna är dock serien fortfarande spännande och sevärd.

DVD-boxen kommer i ett digipack och består av sju skivor, staplade på varann - sex för de 24 avsnitten, och en skiva med extramaterial. Skiva 1 - 6 har bild i anamorfisk Widescreen i 1,78:1, ljud i Dolby Digital 5.1 och textning på svenska, norska och engelska (vanlig text). Någon textning för hörselskadade finns dock inte. Skiva 7 är snarlik de tidigare skivorna, förutom att det finns textning på ett 15-tal språk, däribland svenska och norska - engelsk text finns dock inte på den skivan. Varje skiva inleds med påtvingad antipirat-propaganda, i form av en amerikansk spot på 30 sekunder (som gudskelov går att hoppa förbi, genom att gå till nästa kapitel), följt av en 10 sekunder lång varningstext på svenska (som inte går att hoppa förbi). Sådan propaganda är egentligen oacceptabelt, och det är skrämmande att det börjar bli ett större och större problem. Man kan på goda grunder förutsätta att personer som sprider ut DVD-filmer på Internet eller piratkopierar filmer kommer att ändra strukturen och ta bort all sådan propaganda, så resultatet blir alltså att det blir de ärliga kunderna som verkligen betalat för produkterna som blir offren i sammanhanget. Är det verkligen rättvist att betalande kunder i praktiken ska få en "sämre produkt" än de som får tag i det hela via mindre lagliga metoder...? Hursonhelst, propagandan följs av en Fox-vinjett (som går att hoppa förbi), och sen visas huvudmenyn, som tyvärr enbart finns på engelska. Tyvärr finns det alltså inget inledande språkval på skivorna, så för att kunna välja svensk textning måste man alltså kunna engelska tillräckligt väl för att kunna gå in på språkmenyerna i huvudmenyn. Trots varningstexterna i början av skivan, möts vi också efter uppspelning av varje avsnitt av varningstexter på svenska, norska och engelska; som inte går att hoppa förbi. Trots varningstexterna efter propagandan i början, så kan jag med viss tvekan gå med på svenska varningstexter även efter avsnitten - men varför ska vi tvingas läsa licensvillkoren för Norge och England...?

Som extramaterial finns kommentatorspår på ett drygt halvdussin avsnitt, med olika personer inblandade i serien - och t.o.m. ett avsnitt där Shannen Doherty (Prue i Förhäxad) kommenterar, trots att hon inte har någon koppling till serien. Kommentatorspåren är rätt intressanta att lyssna på, och vi får reda på en del matnyttigt. Till kommentatorspåren finns textning på svenska och norska, men tyvärr inte engelska. Till ett flertal avsnitt finns också bortklippta och utökade scener. En positiv detalj är att vi inte bara erbjuds att spela upp dessa bortklippta scener som vanligt - man kan också välja att se avsnitten ifråga med de bortklippta scenerna infogade på rätt ställen i avsnitten (via s.k. seamless branching), vilket är kul. Den sjunde skivan innehåller enbart extramaterial. Där finns bl.a. bortklippta scener, bakom kulisserna-dokumentärer och diverse annat. Det mesta är hyfsat intressant, men ingenting jättemärkvärdigt. En brist är att det på den sjunde skivan inte finns något språkval från huvudmenyn, och allt extramaterial där startar alltså utan text. Enda sättet att slå på svensk text på den skivan är följaktligen att använda DVD-spelarens egna menyer för att välja textningsspår efter att själva inslagen redan börjat spelas upp. Inte särskilt nybörjarvänligt...

Recensionen skriven: 6 mars 2006
Senast uppdaterad: 6 mars 2006

Recensionen har lästs 3773 gånger av 1964 personer, sedan den 5 december 2007