Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Brandon - Jason Priestley Brenda - Shannen Doherty
Kelly - Jennie Garth Steve - Ian Ziering
Andrea - Gabrielle Carteris Donna - Tori Spelling
Dylan - Luke Perry David - Brian Austin Green
Scott - Douglas Emerson Cindy - Carol Potter
Jim - James Eckhouse

En av USA:s absolut mest framgångsrika och aktiva TV-producenter genom tiderna hette Aaron Spelling, och hann producera ett stort antal serier och TV-filmer under sin livstid. Några av hans största verk var bl.a. Kärlek ombord, Förhäxad, Melrose Place, Savannah, Sjunde himlen och Sunset Beach; och han avled i juni 2006. Men det var redan 1990 som Aaron slog igenom på allvar, genom ungdomsserien Beverly Hills 90210. Många är vi som växt upp med denna prisbelönade och populära serie, och även fast den började om en "high school-serie" (serie som utspelas vid en gymnasieskola), så hann den utvecklas och producerades i hela tio års tid, innan den slutligen lades ner 2000. Många är vi som förgäves väntat på att denna gamla klassiker ska släppas på DVD, och i slutet av 2006 var det äntligen dags (man kan fråga sig om det bara är en tillfällighet att det dröjde tills strax efter Aaron Spellings död för hans serier att börja släppas på DVD i större skala). Inledningsvis kretsar serien kring familjen Walsh, bestående av pappan Jim, mamman Cindy och deras två barn, tonårstvillingarna Brandon och Brenda. Då Jim fått ett nytt jobb, flyttar hela familjen från ett mindre samhälle i Minnesota till den glamourösa och lyxiga Los Angeles-förorten Beverly Hills (som råkar ha postnumret 90210, därav titeln). Det blir en stor kulturkrock, då ingen av dem är van vid den sortens livsstil som de flesta i Beverly Hills lever), vilket innefattar både hushållerskor, betjänter och diverse annan lyx. Sådant har inte familjen Walsh råd med (liksom de flesta andra i världen), och därför blir det inte helt enkelt att etablera sig i samhället. Brandon och Brenda börjar snart studera på den mycket fina gymnasieskolan West Beverly High School, och där lär de känna ett flertal elever som är mer eller mindre förmögna och framgångsrika - däribland Kelly, Donna, Steve, m.fl. Därefter får vi följa med hela gänget på diverse upptåg och äventyr i vardagen.

Att recensera serier som mer eller mindre klassas som "kult-serier" är inte det lättaste, då de flesta som vuxit upp med serien har börjat se på den med färgade glasögon, och är mer eller mindre lyriska över den. Jag såg dock i stort sett aldrig serien under största delen av den ursprungliga sändningsperioden, och kom in i serien först under säsong 9 (den näst sista säsongen), för att därefter börja se serien från början på repriser på TV. Därför anser jag att jag faktiskt har bättre förutsättningar än många andra att göra en rättvis recension. Det är onekligen en underhållande och intressant serie, även om den med dagens mått mätt ibland kan framstå som lite menlös och löjlig. Genren kan närmast beskrivas som någonstans mitt emellan traditionellt drama och såpopera - det förekommer visserligen en del intriger och maktspel, men det mesta är relativt jordnära och realistiskt (i alla fall så mycket som är möjligt när det utspelas i en så exklusiv stad) och några alltför stora utsvävningar görs inte; åtminstone inte med dagens mått mätt. Det är på gott och ont; givetvis är det positivt med realistiska och verklighetstrogna serier, men ibland händer det helt enkelt inte tillräckligt mycket för att hålla intresset på topp hela tiden. Skådespelarinsatserna är blandade, men bland de största huvudrollerna är det positivt ställt. Både Jason Priestly, Shannen Doherty, Jennie Garth, Luke Perry och Tori Spelling spelar bra och övertygande, trots att i synnerhet den sistnämnda på senare år fått ett oförtjänt dåligt rykte. En del av birollerna är det dock inte lika gott ställt med, däribland Brian Austin Green (David) och en del av gästrollerna i individuella avsnitt, som spelar lite konstlat och onaturligt. Just Brian Austin Green blir bättre med tiden (främst senare säsonger), men spelar ganska stelt i början. Dessa varierande skådespelartalanger gör att det ibland blir lite svårt att helt leva sig in i serien, men oftast går det ganska bra. Det är helt enkelt en ganska välgjord och intressant serie, även om den inte har klarat tidens rand lika väl som många andra serier. Med 1990 års mått mätt var denna säsong säkerligen lysande, men i dagens läge finns det ett flertal bättre ungdomsserier. Det är dock ändå en fullt sevärd serie, där alla avsnitt utan problem kan ses minst en gång. Jag skulle dock inte vilja se om dem i första taget. Som "tidsmaskin" fungerar dock serien utmärkt, och det är kul att leva sig tillbaka till 1990.

För att sammanfatta. så är det här en sevärd och intressant serie, även om den inte känns särskilt märkvärdig med dagens mått mätt. Avsaknaden av extramaterial på DVD-boxen är en klar nackdel, men med viss tvekan anser jag ändå att serien är tillräckligt intressant för att motivera att köpa DVD-boxen.

Recensionen skriven: 27 april 2007
Senast uppdaterad: 27 april 2007

Recensionen har lästs 4735 gånger av 2672 personer, sedan den 5 december 2007