Magnus Bisgaard - Lars Mikkelsen Mia Vogelsang - Lærke Winther
Stig Molbeck - Frederik Meldal Nørgaard Simon - Alexandre Villaume
Benedicte Schaeffer - Iben Dorner Johan Schaeffer - Benjamin Brüel
Maria - Marie Askehave Mathilde - Carla Rasmussen
Nete - Signe Vaupel Søren Mogensen - Magnus Millang
Lone - Patricia Schumann Cecilie - Dya Josefine Hauch

Den som dräper är namnet på en ny dansk kriminalserie, skapad av bl.a. författarinnan Elsebeth Egholm. Serien handlar om Köpenhamnspolisens avdelning för seriemördare, och består av 10 delar som hör ihop två och två och som därför släpps på DVD i långfilmsformat med de sammanhängande delarna ihopklippta (vilket innebär 5 filmer). Det första avsnittet visades på den danska kommersiella marksända kanalen TV2 den 15 mars 2011, och släpptes på DVD strax därefter. Nu är det dags för den femte och sista filmen i den här omgången av serien, Dödens spel som visades i dansk TV i slutet av april och början av maj 2011 och som nu släppts på köp-DVD i Sverige; ungefär samtidigt som de första delarna har börjat visas på TV4 i Sverige.

Kriminalinspektören Katrine jobbar fortfarande på Köpenhamnspolisens rotel för seriemord, och samarbetar med rättspsykiatern Thomas med utredningarna. Den här gången upptäcker personalen på en avfallsanläggning en styckad kropp, och polisen står mer eller mindre handfallna då det helt saknas fysiska bevis. Thomas är övertygad om att detta är en seriemördares första mord, och att fler står på tur - en mördare som tycks döda med stor planering och utan samvete. Under tiden kommer Katrine i kontakt med försvarsadvokaten Simon, och blir snabbt förälskad i honom. De inleder snabbt ett förhållande som blir alltmer seriöst, trots att Simon redan är gift och har barn.

Om man uppskattat de tidigare filmerna i serien Den som dräper, så lär man också uppskatta Den som dräper - Dödens spel. Det här är en av de bättre filmerna i serien, och den har en intressant och genomarbetad story som känns förhållandevis fräsch och nyskapande. Visst förekommer vissa klichéer, men det är samtidigt engagerande och spännande. Den här gången hamnar fokuset åtminstone delvis lite mer på Katrines privatliv, och det är en trevlig omväxling efter att de tidigare avsnitten har uteslutande fokuserat på kriminalfallen. Det är riktigt lyckat, och här blir det en fin balans utan att någonting tar överhanden; med andra ord betydligt proffsigare gjort än Wallander och andra svenska kriminalare.

Manusförfattarna till Den som dräper har på ett skickligt sätt lyckats att förnya konceptet, så att alla filmer känns unika utan att bli upprepningar. Även upplägget har varierat, då de två första filmerna avslöjade vem mördaren var för tittarna vid ett tidigt skede medan den tredje och fjärde filmen inte gjorde det. Till Dödens spel har man valt en kompromiss, som innebär att vi får veta med ganska stor säkerhet vem mördaren är ungefär halvvägs in i filmen, och tittarna får inte en chans att misstänka just denne person förrän strax innan dess. Det fungerar riktigt bra, och filmen har blivit riktigt spännande med ett högt och lagom intensivt tempo. Till skillnad från i Ont blod förekommer heller ingen manipulation av tittarna från författarnas sida genom att få oss att misstänka alla tänkbara personer, och det uppskattar jag. Det blir aldrig rörigt och heller inte alltför komplicerat, utan här är det inga problem att hänga med i svängarna. Persongalleriet är mindre än tidigare, och därför får man en chans att hinna lära känna alla på ett bättre sätt.

Riktigt länge är det här en spännande, välgjord och underhållande film, med smarta grepp och ett lagom intelligent manus. Men tyvärr dras helhetsintrycket ned under den andra halvan, då en viss person börjar framstå som mer och mer naiv på ett sätt vi inte sett förut. Mot slutet blir de logiska luckorna alltfler, då samma person också börjar bete sig rentav ologiskt och dumt. Det känns uppenbart att avsikten varit att få en riktigt spännande film till varje pris, och att man därför valt att kompromissa med trovärdigheten. Det tycker jag inte är rätt väg att gå, och då den här seriens författare hittills varit så pass skickliga är det egendomligt att välja en så enkel utväg till den sista filmen. Det drar tyvärr ner helhetsintrycket en hel del, och i synnerhet de sista 15 minuterna blir man mer irriterad än fängslad.

Fortfarande är det också bara Katrine och Thomas som man får något egentligt grepp om, och de andra poliserna förblir endimensionella och outvecklade. Det är lite tråkigt, och märkligt att man inte ens satsar på att vi ska få veta något mer än namnet på de andra poliserna. Däremot uppskattar jag att Thomas blivit mer mänsklig för varje film som gått, och därför inte längre framstår som den rena kopian av Tony Hill från Mord i sinnet som han gjorde i den första filmen. Numera känns han riktigt mänsklig, och här fungerar också balansen mellan Katrine och Thomas riktigt väl.

Precis som senast är det en ovanligt kort film, och det här avsnittet klockar in på 1 timme 22 minuter. Det ger visserligen ett lagom intensivt tempo för själva kriminalfallet, men medför tyvärr en del förenklingar vad gäller karaktärsporträtt och personbeskrivningar. Det hinns helt enkelt inte med att presentera rollfigurerna särskilt väl, när allting ska hinna både presenteras och lösas på under en och en halv timme. Framförallt innebär detta att relationen mellan Katrine och Simon går mer än lovligt snabbt framåt, och de hinner hamna i säng med varandra på mindre än en minut. Det känns lite egendomligt, och filmen hade vunnit på att förlängas en del så att man faktiskt hann se mer av den inledande relationen.

Filmen erbjuder ett snyggt foto med ett effektivt om än föga originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och både Laura Bach och Jakob Cedergren spelar riktigt bra i de två största rollerna. Även i övrigt är det bra skådespelare, och jag uppskattar att filmteamet undvikit alltför kända skådespelare, vilket är utmärkt för realismen.

Den som dräper - Dödens spel är ingen märkvärdig film, men den förblir engagerande, spännande och välgjord. Det märks att filmteamet satsat på en betydligt högre generell klass än Wallander- och Beck-filmerna, och därför är detta en av de bästa kriminaldramerna i Skandinavien. Den här filmen är kanske inte riktigt lika bra som den första i serien, men är istället markant bättre än den andra och framförallt den tredje delen (som jag tyckte var sämst av de fem). Filmen är fullt sevärd och underhållande, men det är inget speciellt minnesvärt eller något man skulle vilja se om. Om slutet varit mer intelligent och utan de största luckorna hade en sjua varit det självklara betyget, men jag stör mig på de billiga lösningarna i slutet och därför nöjer jag mig med en mycket stark sexa.

Av någon märklig anledning släpptes Den som dräper - Dödens spel på hyr-DVD i Sverige i våras, och har först nu släppts som köpfilm. Intressant att notera är att DVD-omslaget innehåller en mycket klantig felstavning, och på framsidan anges titeln som "Döden spel". DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS - ovanligt bra för en TV-serie, men tyvärr har jag inte utrustning för att testa det sistnämnda spåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen har vanlig text på svenska, norska och engelska samt dansk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, och direkt därpå kommer man till huvudmenyn, som är stilren och effektfull men bara engelskspråkig. Det enda extramaterialet som finns är trailers för alla fem filmerna i serien (inklusive denna), varav samtliga utom den första funnits med på DVD:erna till de tidigare filmerna i serien. Det är precis så spännande som det låter, och där tar det roliga slut.

Recensionen skriven: 17 oktober 2011
Senast uppdaterad: 18 oktober 2011

Recensionen har lästs 4755 gånger av 2744 personer, sedan den 17 oktober 2011