Thomas Lynley - Nathaniel Parker Barbara Havers - Sharon Small
Paula Marshall - Sylvestra Le Touzel Simon Dawkins - Craig Parkinson
Pat Garratt - Jimmy Yuill James Walthew - Simon Wilson
Amanda Gibson - Eve Best Philip Turner - Richard Armitage
Liz Hughes - Adie Allen David Hughes - James Buller
Burn Gorman - Burn Gorman Bob Harris - Roderick Smith

I synnerhet i Storbritannien produceras många deckare och kriminalserier på TV, och en av de mer populära är Kommissarie Lynley. Dessa bygger på en serie böcker av Elizabeth George, och handlar om ett lite omaka par - den aristokratiska kommissarien Thomas Lynley och den mer jordnära och luggslitna inspektören Barbara Havers - som löser i synnerhet mordfall. Efter att avsnitten gått på TV, har ganska många avsnitt släppts på DVD i Sverige i separata utgåvor. Där behandlas alltså varje avsnitt som fristående långfilmer, vilket inte är helt ologiskt då varje avsnitt räcker ganska precis en och en halv timme. Den enda sådana som SF skickat ut recensionsex på är Gudomlig proportion, det första avsnittet i säsong 4, och är följaktligen det avsnitt som denna recension åsyftar. När avsnittet börjar har Barbara Havers precis kommit tillbaka till arbetet, efter att ha råkat ut för ett skottlossningsdrama och nästan dött. Deras första gemensamma fall efter händelsen blir ett mord som begåtts i ett litet samhälle i landsbygden i Suffolk. En ung kvinna har hittats mördad utanför sitt hus, men utredningen visar att hon i själva verket blev skjuten inne i sitt eget hus, och att kroppen därefter släpats ut. Någon anonym person verkar vilja hjälpa till i utredningen, och skickar ett foto till polisen där den döda kvinnan några timmar innan mordet grälar med en man från kvarteret, men mannen ifråga vill inte alls kännas vid detta. Kvinnans make säger sig ha varit bortrest, och hennes närmaste släkting - en yngre syster - tycks vara spårlöst försvunnen.

Kommissarie Lynley tillhör inte någon av mina favoriter bland brittiska kriminalare, men är utan tvekan en fullt sevärd serie. Tekniskt sett är det här förvisso ett brittiskt-amerikanskt samarbete, då den lokala public service-kanalen WGBH i Boston samproducerat serien med brittiska BBC, men det är uppenbart att Storbritannien varit drivkraften i sammanhanget. Undertecknad har inte varit tillräckligt intresserad av serien för att följa den regelbundet, utan det har istället stannat vid några avsnitt då och då på TV, när det inte funnits något bättre. Därför hade jag varken sett det här avsnittet eller de närmaste avsnitten innan, och visste därför ingenting om utgångsläget med skottskadan. Dessbättre spelade det ingen större roll för handlingen, och avsnittet kan ses ganska fristående. Som vanligt är det ganska intressant, och alla avsnitten är troligen fullt sevärda. Gudomlig proportion tillhör dock inte något av de bättre avsnitten i serien. Det går lite segt, och det är en ganska invecklad och rörig handling. Det finns många rollfigurer och det är svårt att hålla isär vilka de olika personerna egentligen är; i synnerhet då vi av många inte får veta särskilt mycket mer än namn och utseende. Kanske var jag lite för trött, men jag upplevde i alla fall avsnittet som ganska rörigt, och flera gånger fick jag lov att rannsaka mitt minne för att försöka komma ihåg vilka de olika personerna egentligen var. Trots att filmen/avsnittet på DVD-omslaget kategoriseras som thriller, så blir det heller aldrig speciellt spännande. Allting går i ett långsamt tempo, och några stora faror uppstår inte. Det här är ett fall där det är uppenbart att de fasta speltiderna i sådana här TV-serier kan vara till nackdel, då det här avsnittet hade vunnit på att kortas ner en del och alltså bli kortare än de övriga avsnitten. På ungefär en timme hade förmodligen hela handlingen kunnat presenteras, och om man dessutom fått se mer av några av de olika rollfigurerna och gärna kapat bort ett par figurer, så hade det kunnat bli riktigt bra. Dessutom är slutet lite ouppklarat, och vi får inte veta exakt hur det gick för alla inblandade. Skådespelarinsatserna är dock utmärkta, och avsnittet är välgjort och underhållande. Det blir heller inte speciellt förutsägbart, och därför blir det fullt sevärt och en trevlig avkoppling. Ingenting jag skulle vilja se om flera gånger och inte något av de bättre avsnitten i serien, men det är utan tvekan värt att hyra på DVD vid något tillfälle om man har brist på annat att titta på. Mitt betyg stannar därför på en svag sexa.

DVD-utgåvan från SF erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet är i 2-kanalig stereo, vilket inte får ses som alltför förvånande med tanke på att det är en TV-serie. Bild- och ljudkvaliteten är ungefär så bra som man förväntar sig av moderna TV-serier på digital-TV - varken mer eller mindre. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade och döva. När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter (som inte går att hoppa förbi) följt av en allmän reklamjingel för DVD-produktserien Crime Time (som går att hoppa förbi). Vi möts därefter av huvudmenyn, som är enkel och stilren men som bara finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls. Det är lite tråkigt, men inte speciellt förvånande när det rör sig om ett avsnitt av en TV-serie. Jag förstår dock inte riktigt varför SF släpper serien i den här formen, med enstaka avsnitt som marknadsförs som separata långfilmer. Det vore mer lämpligt med rena säsongsboxar till billiga priser, med alla avsnitt av en viss säsong av serien. Då hade man hellre kunnat acceptera barskrapade utgåvor utan extramaterial.

Recensionen skriven: 6 januari 2009
Senast uppdaterad: 6 januari 2009

Recensionen har lästs 4418 gånger av 2428 personer, sedan den 6 januari 2009